[WN] Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:14

Ligt aan de rest van je outfit
En de nieuwheid van je jeans
For the record: de blauwe jeans moet wel nieuw en donkerblau zijn he, vale jeans in show kan hoe dan ook niet

puppyduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:47

Ik lees nu al tijdje aandachtig mee !
Ben ook wel op wedstrijden wezen kijken, ik snap het het probleem van een blauwe jeans eerlijk gezegd niet in de reining/cutting ! Ik vind een mooie donkerblauwe jeans juist mooi in die dicplines
Dus waarom is dat nu not done ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:51

en waarom dan ook niet in de pleasure/trail?

puppyduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:14

spicegirl schreef:
en waarom dan ook niet in de pleasure/trail?

Maar in de pleasure/trail zijn chaps dus erg hot , dan maakt het denk ik niet uit wat voor kleur jeans je draagt toch ?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:32

puppyduck schreef:
Ik lees nu al tijdje aandachtig mee !
Ben ook wel op wedstrijden wezen kijken, ik snap het het probleem van een blauwe jeans eerlijk gezegd niet in de reining/cutting ! Ik vind een mooie donkerblauwe jeans juist mooi in die dicplines
Dus waarom is dat nu not done ?

Het is niet not done, IK vind het gewoon lelijk :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:45

IK zou zeggen a naar you tube, zoek filmpjes van aqha world show, NRHA championships ed.
Alles wat je daar ziet kan dus zeker.
Zie je het daar niet dan is het een risico :-)
Daar zie je overal chaps

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:24

puppyduck schreef:
Maar in de pleasure/trail zijn chaps dus erg hot , dan maakt het denk ik niet uit wat voor kleur jeans je draagt toch ?
Ja zeker wel! Het is belangrijk om de kleur van je broek aan te passen aan de kleur van je chaps. Het is niet mooi als je bijv. lichtbeige chaps draagt en je ziet daar een donkerblauwe of zwarte bips uit steken :D of bijv. zwarte chaps met een lichtbeige broek staat ook niet. Dan valt je kont juist extra op en als die vrij groot/dik is nog meer en dat wil je toch niet? ;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:36

Wat een onzin! Het is gewoon een kwestie van smaak :)) En aangezien je nog steeds op grote shows ook alletwee ziet, eigen keus gelukkig 8-)
Ik vind een blauwe spijkerbroek met chaps wel mooi staan met bepaalde kleur cominaties erbij en ik heb een hekel aan zwart, dat zou ik nou nooit aantrekken! ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:41

Nou, hier een niet westernruiter die weleens nieuwsgierig was!!
Ik was eigenlijk niet van plan te reageren en enkel mee te lezen, maar zag in het begin van het topic dat er een artikel genoemd werd van Chris Knol. Wat wil het toeval nou? Enige tijd geleden heb ik van een kennis een stapel oude tijdschriften gekregen en jawel, daarin staat dus dat betreffende artikel!! Horsemanship, dress for succes. Per lichaamsdeel je plus en min punten uitgelicht om ze juist naar voren te halen of te camoufleren.
Dit artikel staat in de Bit van juli 2005. Als er nog belangstelling voor is wil ik wel proberen het in te scannen, maar ik weet niet of het dan nog leesbaar is.....

In elk geval eens grappig om zo eens te lezen wat er aan kleding bij western mogelijk is, ipv de standaard witte rijbroek met het zwarte jasje in de dressuur!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:49

Dat zou mooi zijn Lalidan. :j
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar om van een prof. jury eens te horen wat hij onder dress for success verstaat, is wel eens interessant. Wat de één mooi vindt, kan de ander wel foeilelijk vinden, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is en een "ongeschreven regel" is. Wat dat betreft ben ik blij dat smaken verschillen en je geen eenheidsworst krijgt in de Westernsport :D

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:55

Lalidan Het zou inderdaad mooi zijn als je dat kan scannen, eventueel met tekstherkenning alleen de tekst eruit 'plukken', Chris had al aangeboden om het artikel op te zoeken maar dat kon nog wel ff duren. Er zijn er genoeg die het stukje willen hebben, alvast bedankt! +:)+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:30

Ik moet zo weg, maar ik zal vanmiddag wel even kijken of ik het voor elkaar kan krijgen!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:21

Geen idee hoe het tegenwoordig zit maar in het verleden was het bij de ApHC verplicht om met chaps te starten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:24

Álle onderdelen of alleen de Trail ??

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:42

Volgens mij is dat nu niet meer verplicht. Ik ben namelijk wel eens gestart bij de ApHC zonder chaps en géén DQ gekregen oid.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:52

Ik ben destijds ook zonder chaps gestart maar kreeg wel een berisping van de jury

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:58

Hangt er misschien van af hoe lang geleden? Bij mij is dat nog maar 2 jaar geleden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:02

Nou, het scannen lukte dus niet. Ik heb geen tekstherkenning op mijn scanner, en dan blijft er dus 0,0 van de tekst over. Dus ik heb voor de uitdaging mijn tienvingersblindtypen maar weer eens geoefend en getimed, lang niet meer gedaan, maar het kostte me dus 20 minuten. En toen nog weer 10 minuten om het van word geschikt te maken om het hier te kunnen plaatsen, want bokt herkent geen tabs en kleurtjes enzo :+ Maar ik weet dat het met mijn typsnelheid nog wel in orde is, en voor degene die er in geintereseerd waren: Hier het artikel van Chris Knol. LET OP!!! HET IS DUS NIET MIJN ARTIKEL, MAAR EEN ARTIKEL UIT BIT!!!! Veel leesplezier, zelfs ik als niet westernruiter vond het leuk om te lezen!

Het Middel: Handschoenen.
Het minpunt: Onrustige handen.
Kledingadvies: Camoufleren! Een aardige manier om de jury te misleiden: Draag handschoenen in de kleur van je blouse. Je handen vallen dan veel minder op. Overigens is de huiskleur ook niet erg opvallend. Handschoenen zijn dus niet noodzakelijk, maar wel gewenst. Het oogt netjes. En in horsemanship loont het om verzorgd in de ring te verschijnen.
Het pluspunt: Keurig stille handen.
Kledingadvies: Zilver, glimmertjes en ringetjes, alles wat de aandacht vestigt op je handen! Kies dus ook handschoenen in een contrasterende kleur ten opzichte van je paard, je blouse en de achtergrond. Het is alleen niet gemakkelijk om smaakvol en opvallend te zijn. Veel ruiters zijn vooral té opvallend. Let erop dat de handschoenen lang genoeg zijn en onder je mouw verdwijnen. Een randje huid tussen mouw en handschoen dat soms wel en soms niet zichtbaar is, oogt onrustig.

Het middel: Chaps
Het minpunt: Onrustige benen.
Kledingadvies: Draag chaps in de kleur van je paard of een tint donkerder. Natuurlijk kun je alleen in een broek rijden, maar chaps ogen verzorgd, altijd. Het geeft een extra dimensie. Alleen bij showmanship draag je geen chaps. Ook geen spijkerbroek trouwens, maar een ‘broek met een vouw’.
Het pluspunt: Een heel stil been.
Kledingadvies: Laat zien dat het paard maar heel weinig correcties en slechts subtiele beenhulpen nodig heeft en vestigt de aandacht op je benen. Opvallen mag, elke kleur kan. Zorg voor lekker veel contrast. Jij kunt, in tegenstelling tot de ruiters met een onrustig been, wel chaps met franjes dragen. Een veilige keuze zijn korte, leren franjes. Die bewegen niet al te extreem. Wild golvende, lange stoffen franjes kun je wellicht beter bewaren voor onderdelen zoals reining of cutting. Daar wordt dergelijke actie meer gewaardeerd.
Het minpunt: Korte benen.
Kledingadvies: let op de lengte van de chaps. Zorg dat deze lang genoeg zijn en echt voorbij de zool van de laars komen als je op het paard zit. De hak is hiermee onzichtbaar en je been lijkt rechter dan ooit! Lange chaps zijn ook ideaal om korte beentjes iets langer te maken. Chris Knol: “Ik heb foto’s van mezelf met en zonder chaps en het verschil is opvallend. Op de foto’s met chaps lijken mijn benen niet alleen rechter, ik lijk helemaal rechter op het paard te zitten. Het is een netter plaatje.
Het pluspunt: Lange benen, mooie houding.
Kleding advies: geen advies voor jou. Jij hebt al genoeg mazzel. Laten we de nadelen bespreken! Quarters zijn niet vreselijk groot en de combinatie moet natuurlijk wel in balans blijven. Mochten je benen té lang zijn, kies dan iets kortere chaps. Geen hoogwaterbroek, maar de onderkant mag ook zeker niet voorbij de zool komen.

Het middel: vesten en blouses.
Het minpunt: geen Barbie vormen en maten.
Kledingadvies: in slobberkleding zie je er niet slanker uit, maar in een zogenaamde slinky, een strak truitje, ziet de jury elk hobbeltje en rolletje. Draag er een niet te strak vest overheen. Dat is smaakvoller. En het oog wil ook wat. Zorg dat de kleuren van slinky en vest matchen, anders wordt er tijdens het rijden steeds een streepje zichtbaar tussen vest en broek. Dat creëert een onrustig beeld.
Je kunt natuurlijk ook een nette blouse dragen. Let dan goed op de maat. Met een te wijde blouse lijkt het algauw of je te krom of voorover zit.
Het minpunt: Een onrustige zit.
Kledingadvies: match de handschoenen met de blouse en match die combinatie met de kleuren van de achtergrond. Denk bij vinnenwedstrijden dus aan aardetinten, kleuren zoals de zandbodem en houten wanden. Draag tijden het buitenseizoen een mooie groene outfit, zodat je kleurt met de bomen. Je kunt hiermee niet voorkomen dat de jury je minder mooie houding niet ziet. Maar je valt wel minder op. Als de juryleden een andere combinatie bekijken en ze jou alleen vanuit een ooghoek zien, trekt je houding niet hun aandacht. En op negatieve aandacht zit niemand te wachten.
Geen idee hoe de locatie eruit ziet? Voor een kampioenschap is het zeker de moeite waard om te gaan kijken. Voor kleinere wedstrijden kun je het navragen bij het secretariaat.
Het pluspunt: Een kaarsrechte, keurige zit.
Kledingadvies: Blouse of vestjes met centrerende motieven zijn voor de meeste ruiters een nachtmerrie. Niet voor jou! Kom maar op met blousen met bewerkte schouders die op de rug in een punt lopen. Laat de jury zich maar blind staren op dat punt en precies kunnen zien hoe recht je wel niet zit. Verticale lijnen benadrukken je mooie rechte houding ook. Je kunt ook kleuren kiezen die contrasteren met de achterdrong. Als de juryleden de andere combinaties bekijken, trek jij steeds hun aandacht.

Het middel: Zilver
Het minpunt: Geen geweldige houding
Kledingadvies: Verleg de aandacht naar je zadel en hoofdstel met veel zilver en glimmertjes. Je zadelpad heeft de meeste kleur, match je kleding met de achtergrond.
Het pluspunt: Een platte tarwe-koekjes-buik.
Kledingadvies: Houd buckle en buik in balans en draag kleine buckles. Jouw buik mag immers gezien worden. Balans is het sleutelwoord. Verstop McDonald’s buiken onder grotere buckles.

Het middel: Hoeden.
Het minpunt: Hoed te ver naar achteren.
Spreken juryleden je langzaam aan en articuleren ze overdreven duidelijk? Kledingadvies: zet je hoed recht! Jouw hoed staat waarschijnlijk te ver naar achteren, te veel op je achterhoofd. Je zier er daardoor onnozel uit en de jury twijfelt aan je intelligentie.
Houd ook de vorm van je hoed in de gaten. Leg een hoed alleen ondersteboven op de tafel, en gebruik speciale hoedendozen. Doe je dit niet, dan wordt uiteindelijk de hele rand recht, zoals bij speelgoedcowboyhoeden. Onnozel en infantiel.
Het pluspunt: hoed ver naar voren.
Maken ruiters steevast de weg voor je vrij en durft de jury je niet aan te spreken? Kledingadvies: Ook jij moet je hoed rechtzetten. Jouw hoed staat waarschijnlijk te ver naar voren. Je krijgt hierdoor een dreigende, agressieve uitstraling. Camoufleren met een hoed is onmogelijk. Het trekt hoe dan ook de aandacht naar je hoofd. Manenstaarders vallen daardoor geheid door de mand. Kijk dus voor je! Lichtere kleuren trekken uiteraard nog meer de aandacht.

Do’s en Don’ts
• Zwart is altijd veilig. Dat weet jij en het grootste deel van je concurrentie. Draag je zwart, draag dan de best passende, mooiste, zwarte kleding.
• Hoe extremer je kleding, hoe extremer het oordeel van de jury: Prachtig of foeilelijk. Kijk eens hoe de jury zichzelf kleedt als hij of zij deelneemt aan wedstrijden en pas je outfit daarop aan. Succes verzekerd.
• Alleen jeugdige ruiters komen weg met felle kleuren en flitsende kleding.
• Trek geen lichte broek aan onder donkere chaos. Je billen veranderen hiermee in een blikvanger en dat is maar zelden een goed idee. Donkeren kleuren minimaliseren, lichte kleuren maximaliseren.
• Draag chaps in dezelfde kleur als het zadel en benadruk, of simuleer, eenheid met het paard en een diepe zit
• Draag alleen een lichte broek bij een licht zadel als je muurvast in het zadel zit. Elk spleetje tussen achterwerk en zadel wordt hiermee namelijk zichtbaar.
• Laarzen, chaps en riem hebben dezelfde kleur. Echt
• Match de kleur van je body met die van je chaps als je een onrustig bovenlijf hebt.
• Pas op met blouses met ongelijke of asymmetrische patronen. Met dergelijke blouses lijk je scheef op je paard te zitten.
• Juryleden staan op enkele meter afstand. Details zien ze niet, kleur en silhouet wel!
• Enorme sporen trekken zeker de aandacht; de jury zal zich afvragen of je paard echt zo slecht op normale hulpen reageert! Houd sporen dus bescheiden. Zoek ook een vriendelijk exemplaar met afgeronde punten. “een klein zilverwerkje is chique, maar het is een hulpmiddel, geen kermisattribuut.”
• Zoek wat langer naar een passende hoed. Het verstiert je houding als je steeds je hoed moet rechtzetten of vasthouden. Nog een tip: Spuit wat haarlak aan de binnenkant van de hoedrand. Het werkt als plak, maar je het is er makkelijk af te borstelen.

De laatste paardenmode.
Rossige paarden, zoals kastanjekleurige, voskleurige, maar ook vaalkleurige en roodschimmels zien er mooi uit met aardetonen, zoals zand-, whiskey-, en chocoladekleuren. Kleed bruine, zwarte, schimmels en blauwschimmels aan met heldere kleuren, zoals blauw, paard en rood. Blauwgroene kleuren, zoals donkergroen, mintgroen, zeegroen en turquoise staan goed bij veel paarden en vallen zeker op in de ring. Tips voor bonte paarden: Laat de kleurrijke delen spreken als meer dan vijftig procent van de vacht wit is. Probeer aardetinten bij een roodbont paard en heldere kleuren bij een zwartbonte. Test kleuren op je paard. Leg een flinke lat stof op zijn rug en bekijk de combinatie van een afstand. Maak er geen kleurenpallet van. Combineer met tinten van één hoofdkleur. Nog geen inspiratie? Kijk wat andere ruiters dragen op paarden met een vergelijkbare kleur als de jouwe. Staartversieringen zijn alleen leuk als je paard zijn staart netjes stil laat hangen. Een opvallende, zwiepende staart komt je score niet ten goede. Spuit wat haarlak in de (kortere) manen, zodat alles nog beheerster en rustiger lijkt. Maak met lange manen een hengstenvlecht.

Bit, juli 2005.
Tekst Afke Teunen.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 14-02-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:11

En zo is het :D Bedankt voor je moeite Lalidan +:)+

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 17:20

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:21

Leuk stuk :j

Bedankt dat je het hebt uitgetypt Lalidan!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:40

@lalidan-dankjewel!! +:)+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:15

Pienb schreef:
IK zou zeggen a naar you tube, zoek filmpjes van aqha world show, NRHA championships ed.
Alles wat je daar ziet kan dus zeker.
Zie je het daar niet dan is het een risico :-)
Daar zie je overal chaps

Tja, als iedereen in de sloot springt wil dat niet meteen zeggen dat dat niet doen ook fout is :+

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:22

Lalidan Je bent een echte kanjer! +:)+

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:44

cornelie schreef:
Geen idee hoe het tegenwoordig zit maar in het verleden was het bij de ApHC verplicht om met chaps te starten.
Dat is enige tijd geleden afgeschaft :)

Bedankt voor het overtikken, Lalidan!