Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

De ApHC reikt elk jaar de 'trainer of the year award' uit. Dit zijn dan de eisen die worden gesteld:
qhman"]
Ben ik dan een sissy voor wat betreft paardrijden?
deze uitspraak ken ik niet ??
[/quote]
Ik ken deze uitspraak ook, 'vroeger' werd dit ook regelmatig tegen mij gezegd. En waarom? Omdat ik weigerde de 'tanden te flossen' van mijn paard. (zo werd het ook letterlijk gezegd) En omdat ik weigerde mijn paard alle hoeken van de bak te laten zien. Ik heb altijd als motto gehad: Do you want it fast or do you want it last?!
Maar helaas hebben een aantal ruiters/trainers bij de opvatting - langzaam en goed- een verkeerd beeld. Althans, dit zijn mijn ervaringen. Vaak denkt men dan dat je veel te lief bent en je paard over je heen mag walsen. Natuurlijk ben ik ook lief en goed voor mijn paard, maar ook duidelijk en consequent. Daardoor heb ik nu wel een paard dat ook fouten durft te maken en niet direkt in paniek wegrent en/of zich helemaal afsluit. Tevens staat er een appaloosa hengst bij mij op stal die bij 1 van de genoemde trainers in training is geweest. Je wilt niet weten hoe het beestje er nu bij staat, en hij is pas 4.......
[quote="qhman"]
ook ik heb voor een partij gekozen, omdat ik denk, dat het goed is om eerst op een bepaalde manier te rijden, waarvan je gezien hebt dat het werkt of je gaat er voor om dat daar wat bereikt is. als je dan kan rijden, lijkt het mij makelijker om te bepalen wat goed of fout is. zodat je altijd naar de basis die je geleerd heb, kan terug keren. .
[/quote]
En wat als nu blijkt dat ook die basis 'verkeerd' is geweest?? Dan ben je nog verder van huis. Als je dan weer overnieuw wilt beginnen begin je niet zoals bij een jong onbeleerd paard bij 0 maar vaak bij - ...... Dat is precies het punt dat nu bij mijn paard aan de gang is. We zijn gelukkig alweer een heel eind op weg maar af en toe duikt er nog wat op. Ik kon mijzelf daar altijd best wel op aanspreken maar gelukkig heeft iemand mij dat afgeleerd. Hij zei mij dat ik nooit fouten heb gemaakt, op dat moment deed ik gewoon de dingen waarvan ik dacht dat dat het beste was. (anders zou ik het ook niet doen uiteraard) Bij mij kwam er vaak zo'n omslagpunt tijdens de les, in het begin gaat het leuk. Dan leer ik steeds meer en denk ik weleens tijdens een les: oke, nu doe ik het misschien maar thuis ga ik het toch anders doen. Tja, uiteraard had ik er dan ook meteen mee kunnen kappen, maar helaas wilde ik (on)bewust door iedereen aardig gevonden wordenNu ik iets ouder aan het worden bn
durf ik ook van dit principe af te stappen. Ik trek vaker mijn kwekje los en ik bemoei me alleen nog maar zoveel mogelijk met mijn eigen paard. 1 x heb ik gigantisch mij kwek losgetrokken toen ik zag hoe iemand een bezemsteel aan het kapot meppen was op de hals van een paard (het beestje wilde niet stilstaan, tja, als je gaat meppen zeker wel). Dat was een ontzettend lekker gevoel, dat zeker.
[quote="qhman schreef:want we moeten het wiel doorgeven aan die beginners die dit kunnen lezen, en gebruik van onze informatie kunnen maken

qhman"]
zelf kan ik niet verzinnen bij welk probleem het gebruikt mag worden, en wie er deskundig genoeg voor is, maar dat terzijde
[/quote]
Nou, dat is dus precies de essentie van het vraagstuk wat wel en niet toelaatbaar is, want op het moment dat iemand zo'n hulpmiddel gebruikt, vind men zichzelf dus blijkbaar deskundig genoeg.....
[quote="qhman"]
[quote="cer"]
Ben ik dan een sissy voor wat betreft paardrijden?
[/quote]
deze uitspraak ken ik niet ??
[/quote]
Of ik een mietje bendat wil zeggen paarden met zijden handschoentjes aanpak, ze verwen etc. Dat is ook niet goed namelijk...
[quote="qhman"]
ik ken ook een hele hoop mensen die van alle partijen, waarvan hun denken wat goed is, wat mee nemen, en dat lijkt mij erg verwarend als je het zelf nog niet zo goed kan.
[/quote]
Dat is ook zo, maar ja, je moet toch wat?
[quote="qhman"]
vanaf het stukje Cer, waar je geen blad voor je mond neemt over bepaalde trainers, raak ik een beetje de weg kwijt.
[/quote]
Hm... ik zie ook al dat SM het 1 en ander aangepast heeft... Wat dat betreft is de westernwereld blijkbaar zo klein dat je niet je mening mag geven omdat het personen zou kunnen schaden? Je mag aannemen dat bekende trainers 'bekend' zijn, en hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Ergens anders op Bokt wordt de hele theorie van A.deBodt uit de doeken gedaan... kan dat hier niet?
Geen blad voor de mond? Ik zeg alleen wat ik gezien heb en wat ik vind. Daar hoeft niemand zich iets van aan te trekken.
En ik ben benieuwd waarover ik verwarrend ben. Ik haak een beetje in over het bepalen van de grenzen van het toelaatbare... Wat voor de 1 op het randje van mishandeling ligt, is voor de ander de ultieme trainingsmethode... (inhakend op dat 'iedereen een vieze stal zou moeten kunnen herkennen en iedereen bepaalde omgangsvormen als not done zou beschouwen' of je nou beginnend bent of niet. Dat is in mijn ogen dus niet waar.)
[quote="qhman"]
je raakt mij op bepaalde fronten, en ik beloof je daar een passend antwoord op te geven.
[/quote]
Ben benieuwd op welke fronten. Je mag het natuurlijk ook altijd via PB melden....
[quote="qhman schreef:maar we moeten ergens beginnen niet waar.
cornelie"]
En wat als nu blijkt dat ook die basis 'verkeerd' is geweest??
[/quote]
Dan zul je inderdaad opnieuw moeten beginnen. Extra moeilijk ditmaal vanwege de grote deuk die je opgelopen hebt, vanwege deze verkeerde ervaring.
Maar waar het hier om gaat is dat beginners juist daarvan worden behoed.
[quote="cornelie"]
En zitten die beginners hier ook op te wachten?
[/quote]
Gezien de vragen die op dit forum wel eens gesteld worden (waar kan ik lessen?), denk ik wel dat er mensen geïnteresseerd zullen zijn.
[quote="cornelie"]
En wanneer is een trainer eigenlijk een trainer? Hoe komt een trainer aan lesklanten etc?
[/quote]
Daar zijn al verschillende topics aan gesleten. Misschien wel leuk om het nog eens te doen? Gezien de vele nieuwe 'gezichten' = nieuwe meningen.
[quote="Cer"]
Dat is ook zo, maar ja, je moet toch wat?
[/quote]
Als je de juiste voor jou nog niet gevonden hebt, wel. Misschien zit de juiste er ergens tussen?
[quote="Cer"]
Ligt eraan waar het moet eindigen.....
[/quote]
Misschien kan een helderziende ons dat vertellen?![]()
[quote="Cer schreef:Verder heb ik er ook niet veel verstand van, dus hecht vooral niet veel waarde aan mijn mening....
Vrouwen waren niet welkom en na de les ging het in de kantine vrolijk verder. Het interesseerde ze geen worst of ze iets leerden, ze keken er elke week weer naar uit omdat het gewoon zo gezellig was. En nog lekker meerijden ook
Dus tja, ik weet het niet. Overigens waren mijn vragen over dit en over wanneer een trainer een trainer is meer een soort van retorische vragen. Het was niet bedoeld als een vraag waar ik perse een antwoord op zoek. En hoeveel beginners komen er op bokt? Niet iedereen heeft internet etc
(alhoewel ik dat soms ook nog weleens denk) cornelie schreef:Nou, daar kwam dus o.a. uit dat niet iedereen gaat paardrijden om écht te leren paardrijden. Veel gaan voor de gezelligheid, de sfeer, gewoon lekker ontspannen etc.
Vallerina schreef:Veel ook zijn serieus met hun sport bezig of proberen daar serieus aan te beginnen.
.Er zijn meerdere trainers geweest die (vaak niet eens direct tegen mij) zeiden dat ik een "Sissy" was met mijn paard, dat het een verwend kreng is, en compleet onmogelijk op de koop toe. Terwijl IK gewoon niet wist wat de bedoeling was! Na wat rondgezwerfd te hebben langs clinics en natural horsemanship benaderingen, ben ik nu best heel gelukkig met de combinatie van mensen die mij verder helpen met de BASIS (en niet met allerlei trucjes). Maar een wat meer gestructureerd plan qua training en eventueel wedstrijdjes zou zeer zeker gewenst zijn!
... 
Jos"]
ik denk dat je al beginnende ruiter vaak eerst nog een tijd terecht kan bij de 'semi prof. trainer'.
[/quote]
Zeer zeker. Dat geldt overigens ook voor veel profs! Daarmee wil ik zeggen, dat prof. trainers ook van elkaar zouden kunnen leren.
[quote="Jos schreef:vaak willen die mensen je graag verder helpen. zonder dat je je paard meteen in training moet zetten.
Mac"]
Het liefst zou ik alle trainers samen in een bak zien rijden en ze horen uitleggen wat ze aan het doen zijn. Met de huidige mentaliteit onder trainers lijkt het mij alleen sterk dat dat ooit gaat gebeuren...
[/quote]
Dat wordt een grote bak dan, want er zijn er hier heel wat die zich trainer noemen.![]()
[quote="Mac schreef:ik denk dat je al beginnende ruiter vaak eerst nog een tijd terecht kan bij de 'semi prof. trainer'.