[WN] trainers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:07

Zo goed als je een hoop hondenpoep op straat kunt herkennen, kun je ook een smerige box/stal herkennen lijkt mij.
Ook de omgang van de stalhouders met de paarden lijkt mij een hoop te zeggen.

Als beginneling een goede of slechte trainer te herkennen is gewoon moeilijk.
Dat is een ervaringskwestie en voor iedereen erg individueel.

Een ieder die bijvoorbeeld op wedstrijden dingen doet met zijn paarden die niet door de beugel kunnen moeten daar op aangespoken worden of het moet gemeld worden bij de wedstrijdleiding. Jammer dat dit alleen nog maar achter de voorgehouden hand wordt gefluisterd. Zo krijg je misstanden nooit opgelost.
Er zullen altijd de "goeden" en de "slechten" zijn. Maar wie wil hier dan een oordeel over vellen???? Wie is goed en wie is slecht? Als zo iemand van een "trainer" het zo heeft geleerd denkt hij/zij zeker niet dat het slecht is. Dat is dan ook nog eens een dilemma.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:06

Maar dan nog, wat ik in een ander topic aansnij... Als iemand goed presteerd op de wedstrijd (zonder al te veel rare dingen met losrijden), maakt dat diegene ook automatisch dus een goede trainer, en DUS zal die trainingsmethode wel werken, en DUS wordt er een hoop door de vingers gezien onder het mom 'anders kom je er niet, kijk maar naar de prestaties'....

En blijkbaar is niet voor iedereen de omgang met paarden een graadmeter voor kundigheid, maar meer of iemand een 'proef om van te kwijlen' neerlegt... Dat dat thuis op een manier is aangeleerd waar de honden geen brood van lusten, is dan blijkbaar ondergeschikt...

Kortom, het uitgangspunt was erg goed, maar is dus nooit haalbaar... Helaas!!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:34

Nou... ...misschien toch wel iets Lachen De ApHC reikt elk jaar de 'trainer of the year award' uit. Dit zijn dan de eisen die worden gesteld:

Eligibility Guidelines:
1. The recipient must make his/her living training mainly Appaloosa horses.
2. The recipient must show at both the recent year Appaloosa National and World Championship shows.

Qualities Considered:
The recipient must have the following qualities to be considered for this prestigious award:
Horsemanship
Good sportsmanship
Promotes the breed
Friendly attitude
Well respected within the equine industry
A trainer meeting these requirements and having these qualities should take precedence over someone lacking in these qualities, but winning several classes. However, class winners will not be excluded from consideration for this award.

Selection and Presentation:
Nominees for the award are selected by an anonymous committee of current ApHC members.

Misschien een keer in de toekomst een Bokt award?

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:38

Met een Bokt Award komen er toch namen boven tafel.
Maar ik zou dat nog niet zo verkeerd vinden. Pling
Weet wel wie mijn stem zou krijgen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:40

Maar op zich komen er bij de ApHC ook namen boven water. Deze staan ook gewoon op de site vermeld en in de bladen etc.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 10:01

beste Cer, ik ben deze topic begonnen, in de hoop dat we met ze alle, niet steeds weer het wiel moeten uit vinden. dus eigelijk bedoel ik dat het jammer is, dat ik het allemaal heb moeten mee maken, en waarschijnlijk nu nog steeds twijfel of ik het goed doe. als ik zeker had geweten dat ik het nu goed doe, had je mij nooit tegen gekomen op Bokt. ik blijf zoeken naar wat goed en fout is. Conelie schrijft het goed, hoe kunnen we dat gaan toetsen.
In het tweede stukje wat je schrijft, merk ik dat je GEEN dom blondje bent, was ik maar wat meer mensen tegen gekomen die juist hier een debat over willen voeren. te vaak heb ik tegen over een trainer alleen gestaan met me vragen die als lastig evaren werden. ik heb te vaak mee gemaakt dat ik er weer uiteindelijk alleen voor stond. misschien is dat wel de oorzaak er van, dat ik verschillende stallen achter de rug heb. de trainer die ik nu heb, spreek ik ook vaak aan over bepaalde zaken. ik heb het gevoel dat deze trainer mijn vragen niet uit de weg gaat en er tijd vrij voor maakt om ze te beantwoorden. deze trainer zegt ook altijd dat ik het niet hoef te doen wat gezegd wordt, maar dat ik het eens zou kunnen proberen. ik vind het fijn dat ik een trainer heb die niet weg loopt voor lastige vragen. dus al iemand mijn trainer negatief beoordeeld, zeg ik altijd, ga er eens mee praten. en ik hoop dat ik daar dan bij ben. gewoon om weer te leren. kijk Cer laat het duidelijk zijn dat als ik helderziend had geweest, het me waarschijnlijk niet over komen was, en had ik waarschijnlijk deze topic ook niet op Bokt gezet.
westernworld zegt het goed, alleen het woord waarschijnlijk ontbreekt bij de zin dat ik vind dat ik goed bezig ben. westernworld schrijft, goede vraag Cer, hoed af! hier wordt iemand een spiegel voor gehouden. als ik echt had gevonden dat ik het goed doe, had ik niet op zoek geweest naar meningen in het land. zoals ik me paarden nu verzorg, vind ik dat ik het goed doe, zoals ik de sport nu benader, ben ik waarschijnlijk die zelfde stakker die in het duister tast. en hoop met deze topic voor al de beginners er op te wijzen, om verder te kijken dan hun neus lang is. ik probeer ook om het nooit over een hij of en zij te hebben, of stal en trainers namen te noemen. ik geef toe dat het lastig is. voor mij is het belangrijk om meningen te horen van andere, zodat ik die vragen weer met mij trainer kan bespreken en hoop dat ik antwoord blijf krijgen. ik kom te veel paarden tegen die van de ene naar de andere gaan, je ken die paarden ook wel denk ik, die paarden die nooit eens het geluk hebben,
en steeds weer bij iemand terecht komen die het wiel weer met ze gaat uit vinden.(arme dieren) Ik hoop Cer dat je begrijpt hoe ik het bedoel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:32

beste qhman, voor een groot gedeelte snap ik je verhaal helemaal hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ook ik probeer al een tijdje her en der discussies te voeren over het hoe en wat van paarden trainen en ermee omgaan. Ook ik ben door schade en schande 'wijs' geworden en weet goed wat ik wel en niet wil voor mn dieren.
Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, en zijn er genoeg mensen die afhankelijk zijn van goede instructie/training.

Waar ik dacht dat de 'probleemstelling' om draaide, is wat is toelaatbaar op het gebied van paarden trainen en de omgang ermee. Dus dat je op dat 'wiel' doelde.

Zoals gezegd is voor mij persoonlijk vrij helder wat ik wel en niet toelaatbaar vind. Deze reacties gelezen hebbend, delen meer mensen deze mening, totdat het persoonlijk wordt. En dat is eigenlijk waar het altijd om draait....toch?

Ik stel bijvoorbeeld ergens het gebruik van een twisted wire ter discussie (een beetje dan). In mijn ogen echt not done! Er komt dan een reactie van iemand die tegen 'hard trainen' is, maar zelf het gebruik van deze trens niet schuwt... Sja... wat dan?

Ben ik dan een sissy voor wat betreft paardrijden? Dat denk ik niet, luisteren is luisteren, en het is belangrijk om duidelijk te zijn tegen je dieren. Maar dat kan op verschillende manieren. Wat de 'grote' trainers altijd als speerpunt in een discussie gebruiken is: "oh ja, en wat heb jij dan bereikt???" ... teken van zwakte, om niet je eigen methodes te kunnen verantwoorden, maar het om te draaien naar degene die de vraag stelt.

En met het aan de kaak stellen van trainingsmethodes krijg je altijd een welles nietes discussie, omdat niemand wil horen dat juist zijn trainer hard zou zijn, of niet goed is of wat dan ook, maar over andermans trainer vellen ze dat oordeel wel. In de westernwereld gaat het al jaren een beetje om bij welke 'partij' je hoort. Nu ben ik tegenwoordig volkomen partij-onafhankelijk, en dat bevalt me nog steeds het best.

Ik heb bijvoorbeeld Ruben (van NedPoint) een aantal keren thuis zien rijden, toch niet iemand met een slechte naam, goeie prestaties (doe het hem maar es na) maar mijn trainingsstijl zou het niet zijn. Nu moet ik wel zeggen dat er met hem altijd goed te praten valt. Dat zou dan een beetje het 1 tegen het ander weg laten vallen.
Ergens anders gaat het over Jurgen met Tabasco. Deze jongen rijd pas 2 jaar paard... blijkbaar is het een supertalent om na die korte periode zichzelf al een trainer te kunnen noemen. Ook hem heb ik (gelukkig maar een paar keer) thuis zien rijden, sorry dat ik het zeg, maar hij mag bij wijze van spreken nog niet naar mn paard kijken, wat een ellende. En er is een hele stal vol met klanten die hem 'aanhangen'.... Hoe zit dat dan? Zijn die mensen anders dan andere mensen?
Ricky heb ik ook een aantal keren zien rijden, en haar stijl is mijn stijl niet, ik vind haar paarden iets in elkaar gereden. Maar ook hier weer, genoeg mensen die zich hierin kunnen vinden. Hetzelfde geld voor Walter, dat die paarden nog kiezen hebben is verbazingwekkend, maar de tribune zit vol aanhang....
En er zijn de nodige die ik niet gezien heb, dus waar ik niks over kan zeggen. Ja tuurlijk wel eens op een wedstrijd, maar daar heb ik nog nooit iemand zn kunsten op beoordeeld....

Welk wiel wil je niet opnieuw uitvinden? Waar wil je een discussie over op gang brengen? Welke informatie wil je uitwissellen?

Er zijn maar weinig mensen helderziend, als ik het zou zijn geweest, had ik heeeel wat dingen anders gedaan, en misschien wel niet eens paardgereden!
Die paarden die jij beschrijft ben ik vaak genoeg tegen gekomen, veel te vaak waarschijnlijk, en omdat het bij mij altijd eerst om de paarden gaat, stond ik ook vaak alleen, wat jij beschrijft. Want het gaat om presteren (ook bij NedPoint...duur duurder duurst) en het liefst met de bekendste bloedlijnen. Handel is handel, volkomen begrijpelijk.

Ik heb respect voor je, omdat je in ieder geval iets probeert, en je wil de discussie op gang brengen. Ikzelf heb het opgegeven, laat de sport voor wat het is, en ga iedere dag kijken hoe mn paardje in de wei staat. Teken van zwakte misschien, ogen sluiten en de andere kant op kijken.
Dus vandaar is het goed dat er mensen zijn zoals jij, misschien wordt het dan nog eens wat!

SM: enkele achternamen verwijderd om de personen in kwestie nog enigszins 'anoniem' te houden

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 12:59

Cer schreef,
Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd

Toch jammer om te lezen dat ook jij door schade en schande wijs bent geworden. Dus ik hoop dat je er over blijft schijven.

En dat is eigenlijk waar het altijd om draait....toch?

Ja

Ik stel bijvoorbeeld ergens het gebruik van een twisted wire ter discussie (een beetje dan). In mijn ogen echt not done! Er komt dan een reactie van iemand die tegen 'hard trainen' is, maar zelf het gebruik van deze trens niet schuwt... Sja... wat dan?

het had in mij ogen beter geweest om een reaktie te geven zovan,
dat z'n stuk ijzerdraad want dat blijf ik het noemen, soms een hulp middel kan zijn bij een paard met een bepaald probleem, mits het dan wel door een deskundig persoon gebruikt wordt.
zelf kan ik niet verzinnen bij welk probleem het gebruikt mag worden, en wie er deskundig genoeg voor is, maar dat terzijde

Ben ik dan een sissy voor wat betreft paardrijden?

deze uitspraak ken ik niet ??

de methode waar je voor gekozen hebt is natuurlijk persoons gebonden.
ook ik heb voor een partij gekozen, omdat ik denk, dat het goed is om eerst op een bepaalde manier te rijden, waarvan je gezien hebt dat het werkt of je gaat er voor om dat daar wat bereikt is. als je dan kan rijden, lijkt het mij makelijker om te bepalen wat goed of fout is. zodat je altijd naar de basis die je geleerd heb, kan terug keren. ik ken ook een hele hoop mensen die van alle partijen, waarvan hun denken wat goed is, wat mee nemen, en dat lijkt mij erg verwarend als je het zelf nog niet zo goed kan. uiteindelijk ben ik van mening, dat we op een gegeven moment allemaal een beetje trainer worden. alleen tegen die tijd, zit je niet zo makkelijk op het paard meer.

vanaf het stukje Cer, waar je geen blad voor je mond neemt over bepaalde trainers, raak ik een beetje de weg kwijt.
je raakt mij op bepaalde fronten, en ik beloof je daar een passend antwoord op te geven. maar je mag nooit opgeven. want we moeten het wiel doorgeven aan die beginners die dit kunnen lezen, en gebruik van onze informatie kunnen maken die we uitwissellen.
de gang in een discussie brengen valt niet altijd mee, maar we moeten ergens beginnen niet waar.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:22

qhman"]
[/quote]
Ik ken deze uitspraak ook, 'vroeger' werd dit ook regelmatig tegen mij gezegd. En waarom? Omdat ik weigerde de 'tanden te flossen' van mijn paard. (zo werd het ook letterlijk gezegd) En omdat ik weigerde mijn paard alle hoeken van de bak te laten zien. Ik heb altijd als motto gehad: Do you want it fast or do you want it last?!
Maar helaas hebben een aantal ruiters/trainers bij de opvatting - langzaam en goed- een verkeerd beeld. Althans, dit zijn mijn ervaringen. Vaak denkt men dan dat je veel te lief bent en je paard over je heen mag walsen. Natuurlijk ben ik ook lief en goed voor mijn paard, maar ook duidelijk en consequent. Daardoor heb ik nu wel een paard dat ook fouten durft te maken en niet direkt in paniek wegrent en/of zich helemaal afsluit. Tevens staat er een appaloosa hengst bij mij op stal die bij 1 van de genoemde trainers in training is geweest. Je wilt niet weten hoe het beestje er nu bij staat, en hij is pas 4.......

[quote="qhman"]
ook ik heb voor een partij gekozen, omdat ik denk, dat het goed is om eerst op een bepaalde manier te rijden, waarvan je gezien hebt dat het werkt of je gaat er voor om dat daar wat bereikt is. als je dan kan rijden, lijkt het mij makelijker om te bepalen wat goed of fout is. zodat je altijd naar de basis die je geleerd heb, kan terug keren. .
[/quote]
En wat als nu blijkt dat ook die basis 'verkeerd' is geweest?? Dan ben je nog verder van huis. Als je dan weer overnieuw wilt beginnen begin je niet zoals bij een jong onbeleerd paard bij 0 maar vaak bij - ...... Dat is precies het punt dat nu bij mijn paard aan de gang is. We zijn gelukkig alweer een heel eind op weg maar af en toe duikt er nog wat op. Ik kon mijzelf daar altijd best wel op aanspreken maar gelukkig heeft iemand mij dat afgeleerd. Hij zei mij dat ik nooit fouten heb gemaakt, op dat moment deed ik gewoon de dingen waarvan ik dacht dat dat het beste was. (anders zou ik het ook niet doen uiteraard) Bij mij kwam er vaak zo'n omslagpunt tijdens de les, in het begin gaat het leuk. Dan leer ik steeds meer en denk ik weleens tijdens een les: oke, nu doe ik het misschien maar thuis ga ik het toch anders doen. Tja, uiteraard had ik er dan ook meteen mee kunnen kappen, maar helaas wilde ik (on)bewust door iedereen aardig gevonden worden Haha! Nu ik iets ouder aan het worden bn Lips are sealed durf ik ook van dit principe af te stappen. Ik trek vaker mijn kwekje los en ik bemoei me alleen nog maar zoveel mogelijk met mijn eigen paard. 1 x heb ik gigantisch mij kwek losgetrokken toen ik zag hoe iemand een bezemsteel aan het kapot meppen was op de hals van een paard (het beestje wilde niet stilstaan, tja, als je gaat meppen zeker wel). Dat was een ontzettend lekker gevoel, dat zeker.

[quote="qhman schreef:
want we moeten het wiel doorgeven aan die beginners die dit kunnen lezen, en gebruik van onze informatie kunnen maken

En zitten die beginners hier ook op te wachten?

En wanneer is een trainer eigenlijk een trainer? Hoe komt een trainer aan lesklanten etc?
Laatst bijgewerkt door cornelie op 04-03-03 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:24

qhman"]
zelf kan ik niet verzinnen bij welk probleem het gebruikt mag worden, en wie er deskundig genoeg voor is, maar dat terzijde
[/quote]

Nou, dat is dus precies de essentie van het vraagstuk wat wel en niet toelaatbaar is, want op het moment dat iemand zo'n hulpmiddel gebruikt, vind men zichzelf dus blijkbaar deskundig genoeg.....

[quote="qhman"]
[quote="cer"]
[/quote]
[/quote]

Of ik een mietje ben Haha! dat wil zeggen paarden met zijden handschoentjes aanpak, ze verwen etc. Dat is ook niet goed namelijk... Lachen

[quote="qhman"]
ik ken ook een hele hoop mensen die van alle partijen, waarvan hun denken wat goed is, wat mee nemen, en dat lijkt mij erg verwarend als je het zelf nog niet zo goed kan.
[/quote]

Dat is ook zo, maar ja, je moet toch wat?

[quote="qhman"]
vanaf het stukje Cer, waar je geen blad voor je mond neemt over bepaalde trainers, raak ik een beetje de weg kwijt.
[/quote]

Hm... ik zie ook al dat SM het 1 en ander aangepast heeft... Wat dat betreft is de westernwereld blijkbaar zo klein dat je niet je mening mag geven omdat het personen zou kunnen schaden? Je mag aannemen dat bekende trainers 'bekend' zijn, en hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Ergens anders op Bokt wordt de hele theorie van A.deBodt uit de doeken gedaan... kan dat hier niet?

Geen blad voor de mond? Ik zeg alleen wat ik gezien heb en wat ik vind. Daar hoeft niemand zich iets van aan te trekken.

En ik ben benieuwd waarover ik verwarrend ben. Ik haak een beetje in over het bepalen van de grenzen van het toelaatbare... Wat voor de 1 op het randje van mishandeling ligt, is voor de ander de ultieme trainingsmethode... (inhakend op dat 'iedereen een vieze stal zou moeten kunnen herkennen en iedereen bepaalde omgangsvormen als not done zou beschouwen' of je nou beginnend bent of niet. Dat is in mijn ogen dus niet waar.)

[quote="qhman"]
je raakt mij op bepaalde fronten, en ik beloof je daar een passend antwoord op te geven.
[/quote]

Ben benieuwd op welke fronten. Je mag het natuurlijk ook altijd via PB melden....

[quote="qhman schreef:
maar we moeten ergens beginnen niet waar.

Ligt eraan waar het moet eindigen.....

Verder heb ik er ook niet veel verstand van, dus hecht vooral niet veel waarde aan mijn mening.... Cool

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:21

cornelie"]
En wat als nu blijkt dat ook die basis 'verkeerd' is geweest??
[/quote]
Dan zul je inderdaad opnieuw moeten beginnen. Extra moeilijk ditmaal vanwege de grote deuk die je opgelopen hebt, vanwege deze verkeerde ervaring.
Maar waar het hier om gaat is dat beginners juist daarvan worden behoed.

[quote="cornelie"]
[/quote]
Gezien de vragen die op dit forum wel eens gesteld worden (waar kan ik lessen?), denk ik wel dat er mensen geïnteresseerd zullen zijn.

[quote="cornelie"]
En wanneer is een trainer eigenlijk een trainer? Hoe komt een trainer aan lesklanten etc?
[/quote]
Daar zijn al verschillende topics aan gesleten. Misschien wel leuk om het nog eens te doen? Gezien de vele nieuwe 'gezichten' = nieuwe meningen.

[quote="Cer"]
Dat is ook zo, maar ja, je moet toch wat?
[/quote]
Als je de juiste voor jou nog niet gevonden hebt, wel. Misschien zit de juiste er ergens tussen?

[quote="Cer"]
Ligt eraan waar het moet eindigen.....
[/quote]
Misschien kan een helderziende ons dat vertellen? Schijnheilig

[quote="Cer schreef:
Verder heb ik er ook niet veel verstand van, dus hecht vooral niet veel waarde aan mijn mening....

Wie wel ? Lips are sealed

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 16:39

cornelie schreef,

En wat als nu blijkt dat ook die basis 'verkeerd' is geweest?? Dan ben je nog verder van huis. Als je dan weer overnieuw wilt beginnen begin je niet zoals bij een jong onbeleerd paard bij 0 maar vaak bij - ......

ik hoop toch echt dat ik die fase voor bij ben, maar echt zeker weet ik dat natuurlijk ook niet. ik heb nooit veel moeite gahad om een besluit te nemen, ik heb daar dagelijks mee te maken. maar laatst zij iemand tegen me, dat hij me op m'n werk anders vond. waar in dan vroeg ik hem. zijn antwoord was dat ik op me werk nooit twijfel over een besluit wat ik genomen heb. ik ben daar wel over gaan nadenken.

ja denk ik, laat ze deze elende maar lezen.

in het eerste stukje schrijf ik, je koop een auto, plakt er een hoefijzer op, je rij een gemiddelde manege op, en je staat daar binnen een uur je eerste paard te bekappen. mensen vragen zich niet af of je wel papieren hebt als hoefsmit. dus toen vroeg ik alleen maar, hoe zit het met trainers.
en zie wat er gebeurd. wanneer is een trainer eigelijk een trainer, het schijnt niet uit te maken, de klanten komen van zelf.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:53

Ik vraag me dus echt af of het gros van de beginners hier op zit te wachten. Ik heb ooit voor mijn opleiding (rentmeester) een recreatie onderzoek gedaan. Ik heb dit toen gedaan bij manege De waterberg in Arnhem. Wij hebben toen onderzocht wat de gemiddelde leeftijd, inkomen etc was. En dus ook waaróm men ging paardrijden. Nou, daar kwam dus o.a. uit dat niet iedereen gaat paardrijden om écht te leren paardrijden. Veel gaan voor de gezelligheid, de sfeer, gewoon lekker ontspannen etc. Dus veel mensen zijn dan ook niet echt geinterreseerd of ze over 10 jaar aan de top staan oid, dus er worden dan niet veel eisen gesteld aan de instructie. Dat ken ik ook uit eigen ervaring, mijn vriend reed op mijn toenmalig pensionstal 1 x in de week mee in de les. Dit was een mannenles Lachen Vrouwen waren niet welkom en na de les ging het in de kantine vrolijk verder. Het interesseerde ze geen worst of ze iets leerden, ze keken er elke week weer naar uit omdat het gewoon zo gezellig was. En nog lekker meerijden ook Knipoog Dus tja, ik weet het niet. Overigens waren mijn vragen over dit en over wanneer een trainer een trainer is meer een soort van retorische vragen. Het was niet bedoeld als een vraag waar ik perse een antwoord op zoek. En hoeveel beginners komen er op bokt? Niet iedereen heeft internet etc Knipoog (alhoewel ik dat soms ook nog weleens denk)

Collin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:22

Ergens anders gaat het over Jurgen met Tabasco.
Deze jongen rijd pas 2 jaar paard... blijkbaar is het een supertalent om na die korte periode zichzelf al een trainer te kunnen noemen. Ook hem heb ik (gelukkig maar een paar keer) thuis zien rijden, sorry dat ik het zeg, maar hij mag bij wijze van spreken nog niet naar mn paard kijken, wat een ellende. En er is een hele stal vol met klanten die hem 'aanhangen'

.... Hoe zit dat dan? Zijn die mensen anders dan andere mensen?
JAde mensen kijeken anders tegen paarden en western rijden aan als de normale ruiter dat doet

Daarbij komt nog dat Jurgen al veel langer rijd dan twee jaar hij gaf al les op die stal Toen Mikel daar nog de trainer was

Voor mij is een trainer iemand die met respecct en eerlijkheid tegenover het paard en de klanten die er komen om les te krijgen.
En respect is niet de tanden flossen of zo iets.
Maar als en paard het gevraagde niet snapt het nogmaals proberen tot hij het wel snapt

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:23

cornelie schreef:
Nou, daar kwam dus o.a. uit dat niet iedereen gaat paardrijden om écht te leren paardrijden. Veel gaan voor de gezelligheid, de sfeer, gewoon lekker ontspannen etc.

En dat verrast jou? Veel zitten op Bokt voor de gezelligheid, de sfeer, gewoon lekker ontspannen etc. .

Veel ook zijn serieus met hun sport bezig of proberen daar serieus aan te beginnen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:44

Vallerina schreef:
Veel ook zijn serieus met hun sport bezig of proberen daar serieus aan te beginnen.

Ja, en juist DAN heb je dus een probleem! Ik heb gemerkt dat er in het begin niemand thuis is als je om hulp vraagt. Je wordt een beetje gezien als hopeloos geval. Of je paard moet meteen bij de trainer in training Frusty .Er zijn meerdere trainers geweest die (vaak niet eens direct tegen mij) zeiden dat ik een "Sissy" was met mijn paard, dat het een verwend kreng is, en compleet onmogelijk op de koop toe. Terwijl IK gewoon niet wist wat de bedoeling was! Na wat rondgezwerfd te hebben langs clinics en natural horsemanship benaderingen, ben ik nu best heel gelukkig met de combinatie van mensen die mij verder helpen met de BASIS (en niet met allerlei trucjes). Maar een wat meer gestructureerd plan qua training en eventueel wedstrijdjes zou zeer zeker gewenst zijn!

Of ik wat zou hebben aan een zwarte of witte lijst? Ik betwijfel het. Het liefst zou ik alle trainers samen in een bak zien rijden en ze horen uitleggen wat ze aan het doen zijn. Met de huidige mentaliteit onder trainers lijkt het mij alleen sterk dat dat ooit gaat gebeuren Scheve mond ...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:06

ik denk dat je al beginnende ruiter vaak eerst nog een tijd terecht kan bij de 'semi prof. trainer'.

kijk op de gewone wedstrijden wie er in de open klasse rijden , en als iemand daar rijdt op de manier die je aanstaat, kan je die gewoon aanspreken en vragen of ze les geven.
ik ben ook op die manier begonnen.
je komt dan niet meteen bij de grote bekende namen terecht. maar dat hoeft ook niet lijkt mij.

vaak willen die mensen je graag verder helpen. zonder dat je je paard meteen in training moet zetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:58

Collin schreef:
.... Hoe zit dat dan? Zijn die mensen anders dan andere mensen?
[
JA de mensen kijeken anders tegen paarden en western rijden aan als de normale ruiter dat doet

En leg mij het verschil dan es uit tussen die mensen en 'normale' ruiters???
Ben ik echt heel benieuwd naar!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:15

Jos"]
ik denk dat je al beginnende ruiter vaak eerst nog een tijd terecht kan bij de 'semi prof. trainer'.
[/quote]
Zeer zeker. Dat geldt overigens ook voor veel profs! Daarmee wil ik zeggen, dat prof. trainers ook van elkaar zouden kunnen leren.

[quote="Jos schreef:
vaak willen die mensen je graag verder helpen. zonder dat je je paard meteen in training moet zetten.

Gelukkig wel. Daar ben ik ook heel blij mee!

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:55

Mac"]
Het liefst zou ik alle trainers samen in een bak zien rijden en ze horen uitleggen wat ze aan het doen zijn. Met de huidige mentaliteit onder trainers lijkt het mij alleen sterk dat dat ooit gaat gebeuren Scheve mond ...
[/quote]
Dat wordt een grote bak dan, want er zijn er hier heel wat die zich trainer noemen. Lips are sealed

[quote="Mac schreef:

Een semi prof. trainer ? Verward
Is dat zo een iemand die zich alleen professioneel gedraagt als het hem/haar uitkomt?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:59

Vallerina schreef:
Dat wordt een grote bak dan, want er zijn er hier heel wat die zich trainer noemen. Lips are sealed

Haha! Haha! !! En toen waren we weer terug bij de kern van het vraagstuk: wat maakt iemand een trainer??

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:05

Mac schreef:
Haha! Haha! !! En toen waren we weer terug bij de kern van het vraagstuk: wat maakt iemand een trainer??

Beginnen we toch gewoon op nieuw? Haha! Clown

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:15

dat is de reden dat ik geen antwoord meer geef,
in de muziekwereld noemen we dit een rondo!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:30

westernworld schreef:
...rondo!

Ik dacht dat dat koeken waren Haha!

Je hebt gelijk Rinus, op een gegeven moment is alles wel gezegd.
Maar ik moet wel even zeggen dat deze discussie netjes verlopen is en voldoende stof heeft gegeven om de beginnende westernruiter attent te maken op een aantal zaken.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:05

dat ben ik met je eens marjolein dat hebben we dan ook ons best voor moeten doen,kijk ik begrijp qhman en colinda en mezelf,omdat we er proffesioneel mee bezig zijn moet je soms op de rem trappen met je mening,dat heb ik wel weer geleerd ook hier op bokt,ook hier zijn er mensen die vervuld zijn van hun gelijk,en als je dan uit een proffesionele hoek komt en daar commentaar op geeft,en dat niet volgens hen niet door de beugel kan,wordt je afgebrand als een fakkel,en later hoor je niet, goh hij heeft toch gelijk gehad,maar er is in de handel 1 gezegde:
als je bij iemand iets goed gedaan hebt verteld die persoon het maar hoohuit aan twee mensen door,maar doe je wat verkeerd,dan vertellen ze het de hele stad,en daar zit ,in ieder geval voor mij,het hete hangijzer,ben niet bang mijn mening te verkondigen,maar ben niet bang mijn ongelijk te erkennen.

rinus