[WN] Koe overleden bij NK cowclasses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Koe overleden bij NK cowclasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:40

Protest van een paard zie je bij pijn van een een bit al snel, koppie in de lucht, bekkie open. Das maar 1 voorbeeld.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:44

Cheveyo schreef:
Protest van een paard zie je bij pijn van een een bit al snel, koppie in de lucht, bekkie open. Das maar 1 voorbeeld.

Als een paard echt "broke" is dan zie je dat niet meer....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:46

en soms zie je het ook niet, die ondergaat alles zonder commentaar, soort van of het hun lot is.

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:37

Erg jammer dat er niet begrepen wordt wat ik bedoel. Natuurlijk kan je een paard breken. Maar dit is ten allertijden op een bepaald moment merkbaar in dagelijkse dingen en omgang en reactie van het dier en zijn prestatie(s). Begin zowat te denken dat paarden geen reacties kunnen geven, domme en gewilloze dieren zijn. Nou vergeet dat maar even. Of op de wedstrijd of thuis.Maar als er iemand beschuldigd wordt van dierenmishandeling moet je met hele goeie redenen komen waarom en hoe zich dat heeft geuit. Dat lees ik niet.Waarom zegt de jury er niks van?? Geen antwoord. Wat verstaat men onder dieren mishandeling ( heb wat voorbeelden genoemd), was dit zichtbaar?? Wanneer is het mishandeling en wanneer is het optreden voor een ruiter naar zijn paard toe geoorloofd en hoe? Het ene paard heeft alleen de stem met wat benen nodig ( zijn er weinig hoor ) een andere wel eens de teugels ( lees mep ) of een spoortje daar wanneer dat nodig is. Er zijn mensen die een zweepje gebruiken al uit den bose vinden ( als men deze ook onterecht ieder keer denkt te moeten gebruiken, mee eens ). Of sporen nooit uitgevonden mochten worden. Maar dat zijn ze wel en ze worden gebruikt. Waarom?? Als je eerlijk bent tegenover een paard maar hem terecht wil wijzen op het juiste moment( want ze worden niet geboren met al die kennis ) zal je je af en toe je moeten laten gelden. En ja de beste stuurlui staan aan wal. Ik ook hoor. Alleen denk ik niet dat als een ruiter en of paard een bepaalde reactie geeft dit gelijk dierenmishandeling is !! Je zult maar op een paard zitten die heetgebakerd is op een koe en nog temperamentvol ook. Dat kan er erg spectaculair uitzien. En voor sommigen zelfs mishandeling. En wat wordt er onder presteren verstaan in een opmerking ?? Al moet je toch echt samen doen hoor.Ik denk dat het allemaal een beetje uit zijn verband wordt getrokken en overtrokken.
Mijn prestatie is, even antwoord op een vraag, om met veel plezier en zonder dierenmishandeling maar met af en toe optreden!!, omdat dit nodig is, met mijn paard er wat van te maken. En dat doe ik al meer dan 20 jaar. En sinds drie jaar op westerngebied. Ook werken met koeien. Onder begeleiding van iemand die dierenmishandeling uit den boze vindt!! en eerlijk omgaat met zijn paarden. Alleen welke weg wordt er ingeslagen om dit te bereiken( zonder mishandeling) is per persoon verschillend en per paard verschillend, ze hebben allemaal een eigen karakter. Maar willen we die "dierenkwellerij" niet heb ik al eerder aangegeven wat te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:49

Citaat:
Als je eerlijk bent tegenover een paard maar hem terecht wil wijzen op het juiste moment( want ze worden niet geboren met al die kennis ) zal je je af en toe je moeten laten gelden
Lijkt me alleen niet dat de wedstrijd arena daar de juiste plaats voor is.
Ergens heb je dan in de training iets niet goed (genoeg) gedaan.

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:50

DubbelDun schreef:
Citaat:
Als je eerlijk bent tegenover een paard maar hem terecht wil wijzen op het juiste moment( want ze worden niet geboren met al die kennis ) zal je je af en toe je moeten laten gelden
Lijkt me alleen niet dat de wedstrijd arena daar de juiste plaats voor is.
Ergens heb je dan in de training iets niet goed (genoeg) gedaan.

Waar hebben wij het nu nog over. Ging volgens mij over mishandeling wat geconstateerd zou zijn en dat iemand zich niet meer op wedstrijden moet laten zien. En dat een ander zijn sporen maar moet inleveren. Dat vond ik nog al een ferme uitspraak. Maar er toch op te reageren : Zelfs onder de beste ruiters gebeurd wel eens iets na,ook een goed gelopen training ( zonder mishandeling ). En mij maakt niemand wijs dat zelfs op een wedstrijd en al heb je nog zulke goede aanleg , perfect getraind en nog zo'n best paard onder je er ooit eens iets gebeurd waarbij corrigerend opgetreden moet worden. Rij je wedstrijden in welke tak van paardensport !! ook zit er een keer zo'n dag tussen. Alleen ,mocht dit het geval zijn geweest wat er is geconstateerd zijnde dierenmishandeling, wat deze correcties dan wel niet zijn geweest om iemand van dierenmishandeling te beschuldigen of dat men dit heeft ervaren zijnde dierenmishandeling. Daar zit veel verschil in. En zo komen meningsverschillen tot stand terwijl er van mishandeling in zijn geheel geen sprake is geweest.

cowbella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:36

Ik vind het jammer dat hier zoveel commentaar gegeven wordt
door mensen die echt geen verstand van koeien hebben en nauwelijks weten hoe een
koe eruit ziet en gelijk lopen te roepen dat het te weinig koeien waren. Het waren veel
meer koeien als normaal gebruikt worden. Als nu alleen mensen die verstand hebben van koeien en
paardrijden , hier commentaar zouden geven dan kon iedereen er iets van leren!!helaas is dat nu niet het geval,
geloof me ik doe niks anders als met koeien werken en soms gebeurt er zoiets. in de wei in de stal tijdens transport en toevallig nu na een wedstrijd want effe voor alle duidelijkheid het was NIET tijdens de wedstrijd.

groetjes Bella

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:38

overdrijven is ook (g)een kunst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:57

Goh, er is ergens een blik met koeienruiters opengetrokken Haha!

Ik vind het zo bijzonder. Ze hebben het er allemaal over dat er zoveel nette koeienruiters zijn en maar een paar rotte appels.
Waarom zie ik dan bijna nooit nette koeienruiters op show?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:58

Da's niet helemaal waar. Er rijden echt wel een aantal nette ruiters rond in het koeiencircuit. Alleen net als bij de reiners vallen die minder op dan de slechte.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 01:29

knuffelkont schreef:
Die kortzichtigheid hier probeer ik nu al die badgasten een tijdje duidelijk te maken maar helaas tot nu toe nog te vergeefs, hopenlijk lukt het jou wel Vera graag zelfs ben het helemaal met je eens maar dan ook helemaal.

We zitten hier verdorie niet op het strand

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:25

Strand? We hebben het hier over koeien Knipoog

nielsd schreef:
Goh, er is ergens een blik met koeienruiters opengetrokken Haha!

Ik vind het zo bijzonder. Ze hebben het er allemaal over dat er zoveel nette koeienruiters zijn en maar een paar rotte appels.
Waarom zie ik dan bijna nooit nette koeienruiters op show?

Ik denk dat het toch om de sport, om het winnen gaat en dan gaat alles niet meer netjes, alleen maar om presteren? Hele foute instelling natuurlijk. Daarom hou ik niet van wedstrijden, de meeste mensen gaan veel anders rijden en alles gaat alleen maar om het presteren etc etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:33

CarmenBoeve schreef:
Zelfs onder de beste ruiters gebeurd wel eens iets na,ook een goed gelopen training ( zonder mishandeling ). En mij maakt niemand wijs dat zelfs op een wedstrijd en al heb je nog zulke goede aanleg , perfect getraind en nog zo'n best paard onder je er ooit eens iets gebeurd waarbij corrigerend opgetreden moet worden.
Ik zal niet tegenspreken dat er paarden zijn die zich op een wedstrijd anders gedragen als tijdens een training, maar wat is 'corrigerend optreden'.
Is het normaal dat paarden zo hard in de mond getrokken worden of de sporen er met kracht ingezet??
Ik heb begrepen dat een jury (niet Simone) daar meerdere mensen op heeft aangesproken zodat men wist wat het kader was waarbinnen correcties geaccepteerd werden.
Om maar even een zijsprong naar de dressuur te maken (ze is hier tenslotte al eerder genoemd); hoe denk je dat publiek en jury (en vergeet de pers niet) zou reageren als Ankie tijdens een proef haar paard op een dusdanige wijze zou aanpakken !! Ik denk dat dat meer reactie op één persoon zou geven als nu de 'hele cuttingindustie in NL' zou moeten ervaren .

@Cowbella: vwb het aantal koeien.
Ik weet niet of je kunt tellen c.q. wat jij als "veel meer koeien als normaal" ziet, maar dezelfde jury heeft al meteen aan gegeven dat er te weing koeien voor het aantal inschrijvingen waren.
Misschien vergis je je door de vlekken over het aantal Knipoog

Werken met dieren die daar niet om gevraagd hebben blijft een zaak van ethiek en goede coördinatie/planning.
Aan de manier van stalling/onderhoud heeft het niet gelegen en ook is geprobeerd middels meer rust om de wedstrijd zo lang mogelijk te rekken.

Misschien ligt daar het leermoment voor zowel starters als organisatie.
-Gebruik koeien die over de nodige konditie beschikken en een ras wat er geschikt voor is.
-Bestel er meer als je nodig hebt.
-Bestel koeien als de inschrijving is gesloten en accepteer geen bijschrijvingen.

Misschien dat het houden van landelijke voorrondes een idee is om het kaf van het koren te scheiden.
Dat eea waarschijnlijk voor de starters er niet goedkoper op zal worden geloof ik direkt, maar van werken met vee is bekend dat het het duurste onderdeel is en voor kwaliteit zal de starter dan ook maar wat over moeten hebben.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:36

cowbella schreef:
Ik vind het jammer dat hier zoveel commentaar gegeven wordt
door mensen die echt geen verstand van koeien hebben en nauwelijks weten hoe een
koe eruit ziet

En waar maak jij dat uit op? Verward

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:31

Citaat van Dubbeldun
Ik zal niet tegenspreken dat er paarden zijn die zich op een wedstrijd anders gedragen als tijdens een training, maar wat is 'corrigerend optreden'.
Is het normaal dat paarden zo hard in de mond getrokken worden of de sporen er met kracht ingezet??
Ik heb begrepen dat een jury (niet Simone) daar meerdere mensen op heeft aangesproken zodat men wist wat het kader was waarbinnen correcties geaccepteerd werden.

Juist en daar hebben wij elkaar.
Het is aan een jury om te bepalen dat er binnen de grenzen gecorrigeerd moet worden. Regels.
Of je het er mee eens bent of niet. En die meningsverschillen zullen altijd blijven als je je begeeft als toeschouwer of als medewerker en zelfs deelnemer aan een wedstrijd. Maar het is
niet aan ons om mensen zo maar te beschuldigen van dierenmishandeling en deze publiekelijk met naam en toenaam op een site te zetten en er een oordeel over te geven zo maar de licenties af te pakken en al wat niet meer. Daar ging het mij alleen maar om om dat aan te kaarten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:38

Neem me niet kwalijk maar er zijn toch echt wel praktijken die niet door de beugel kunnen. En de jury grijpt niet altijd in. Ik heb er ook wel eens melding van gemaakt. Niet alleen de jury heeft kijk op hoe het dier behandeld word. Ik loop al jaren mee in de paardensport dus zie het verschil echt wel.
Ik ben wel eens bij een NK geweest daar werd iemand compleet uitgefloten door de manier waarop hij zijn paard reed. Verder zei niemand er wat van, jury of zo.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:00

[quote="DubbelDun]
Misschien vergis je je door de vlekken over het aantal Knipoog

[/quote]

Het waren blonde Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:11

Cookies schreef:
Ik ben wel eens bij een NK geweest daar werd iemand compleet uitgefloten door de manier waarop hij zijn paard reed. Verder zei niemand er wat van, jury of zo.

Terecht, hoe krom dat ook klinkt. Want een jury beoordeelt alléén wat hij in de ring ziet. En niet wat daar buiten gebeurt. Hoe naar dat misschien ook is. Maar dat zijn de regels waar we allemaal mee akkoord zijn gegaan in ALV's, dmv lidmaatschappen en deelnames... Het publiek zag echter meer, en reageerde daar op.

@CC: oooohh dát verklaart wat! Blonde koeien tel je namelijk het best door de poten te tellen en het totaal te delen door 4. Tja en dan is een rekenfoutje zó gemaakt... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:12

@CC: dat kon ook niet anders als ze gaan liggen Knipoog
@CarmenBoeve : het feit dat een jury dus mensen er op aan moest spreken welke correcties binnen de lijnen zouden zijn duidt er al op dat er handelingen verricht zijn die NIET deze test konden weerstaan.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:43

Sonja schreef:
Terecht, hoe krom dat ook klinkt. Want een jury beoordeelt alléén wat hij in de ring ziet. En niet wat daar buiten gebeurt. Hoe naar dat misschien ook is. Maar dat zijn de regels waar we allemaal mee akkoord zijn gegaan in ALV's, dmv lidmaatschappen en deelnames... Het publiek zag echter meer, en reageerde daar op.

Dat is niet helemaal correct.
In de regels van de NSBA staat duidelijk dat elke deelnemer aan een NSBA show gedurende de hele show dag en overal op het showterrein zich dient te gedragen zoals het hoort.Als officiele affiliate van de NSBA kan een bestuurslid van de DSBA een ruiter uitsluiten voor deelname aan de show (of erger)als hij/zij iets ziet wat niet volgens de regels is.Wij mogen ook bv een doorman dat recht toekennen.
Wat bij de NSBA kan kan ook bij andere verenigingen,misschien is dat zelfs al zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:46

Ik zou het van harte toejuichen...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:53

Ik denk dat er veel meer mogelijk is volgens de regels dan dat er nu wordt gedaan.
Een stom voorbeeld.
De NSBA houd een lijst bij met suspended members.Deze lijst staat ook openbaar op hun site.
Op deze lijst staan mensen die of iets gedaan hebben wat niet door de beugel kan (tijdens een show) maar ook mensen die zonder opzeggen niet meer hun lidmaatschap betalen.
Ik ga er vanuit dat de DSBA deze lijst niet hoeft te gebruiken,maar als het nodig is doen we dan wel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:16

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel 'verstand' van koeien de deelnemers aan deze wedstrijden eigenlijk hebben! Knipoog

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:28

Citaat:
Dat is niet helemaal correct.
In de regels van de NSBA staat duidelijk dat elke deelnemer aan een NSBA show gedurende de hele show dag en overal op het showterrein zich dient te gedragen zoals het hoort.Als officiele affiliate van de NSBA kan een bestuurslid van de DSBA een ruiter uitsluiten voor deelname aan de show (of erger)als hij/zij iets ziet wat niet volgens de regels is.Wij mogen ook bv een doorman dat recht toekennen.
Wat bij de NSBA kan kan ook bij andere verenigingen,misschien is dat zelfs al zo.

En datzelfde geldt voor de teampenners. Ik denk nog even aan het voorval op de laatste WK waarbij twee Italiaanse teams werden gediskwalificeerd omdat een van de ruiters zijn paard na de run en buiten de arena een ongenadige afstraffing gaf.

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:30

Citaat:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel 'verstand' van koeien de deelnemers aan deze wedstrijden eigenlijk hebben! Knipoog

Ik kan niet over iedereen oordelen, maar ik weet wel dat sommige deelnemers in elk geval erg veel verstand van koeien hebben.