[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvrdehaan

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:29

Daar heb je gelijk aan. Al vind ik Friesen wel machtig mooie beesten en zou ik er graag één aanschaffen, maar lijkt me niet verstandig.

Maar ook weer niet alle haflingers hebben vlakke gangen. Verschilt per paard denk ik.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen denk ik en dat ga ik dus ook doen!

Ik vond het nou net zo'n fijne discussie! Bummer, weer verkeerd ingeschat! :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:31

Als je dan ooit een paard gaat kopen moet je je idd niet blind staren op Quarters.
Want ook niet alle Quarters hebben een vlakke gang. Wellicht uiteindelijk na veel
trainen, maar niet allemaal aangeboren.

Ik weet dat dit heel raar klinkt, maar ik zou mn god niet weten hoe ik het anders moet uitleggen.

Mn hamsterbabies <3
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4183_n.jpg

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:57

Oceansoal Welkom. :)

Ik merk ook geen verschil tussen dressuur en western. Behalve dat mijn paard het western rijden meer accepteert. Dressuur was hij niet enthousiast voor en merk toch dat dit met western beter is. Oortjes der op en gaan. :D

Ik merk trouwens aan mijn houding ook niks anders. Behalve mijn handen rij ik precies het zelfde als in een dressuurzadel (alleen wat minder gedwongen door het zadel)

Hoe het zit met rugklachten durf ik verder niet te zeggen. :) Heb zelf wel snel last van heup en rug (hms) maar door paardrijden word dit vaak juist beter zolang ik het maar gedoseerd doe. :)

Baby’s. <3

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:17

Eens hoor Denies! Een Quarter kan ook onmogelijk lopen en er zullen best Friezen zijn met hele fijne gangen!

Maar uh... lichtrijden in de western? Die kende ik echt nog niet! Heel soms wel ns gedaan geloof maar echt niet veel

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:23

Jahoor, ik rijd ook vaak licht. :j

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:26

Jeetje wat voel ik me nu suf! In heb echt wel een aantal jaren western gereden maar óf ik weet t niet meer óf dat is mij nooit geleerd!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:37

Ik rijd altijd licht zelfs.. Tenzij ik even doorzit om op het andere been licht te rijden.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:40

Goed, dan ga ik nu voor mn gevoel nog dommer maar; waarom dan?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:42

Ja hoor, dat is de grootste fabel die bij 'beginnende westernruiters' er in sluipt. Inclusive me! Maar toen ik ineens andere western ruiters zag licht rijden had ik zoiets van; omg ... :P

Lichtrijden hoort er gewoon bij. Vele doen het alleen niet, de reden? Geen idee.
Maar lichtrijden hoort er gewóón bij! :D

Al vind ik doorzitten veel fijner werken, en gezien het bij Beeb ook heerlijk zit ...

Waarom dan? Nou, waarom rijd je licht bij dressuur? om het paard z'n rug toch te
ontlasten? :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:43

Ja idd om de rug bij het losrijden even te ontlasten. :j En ik rijd dat even wat meer naar voren en dat kan ik makkelijker als ik lichtrijd. Doorzitten kost dan heel veel moeite omdat je erg voorwaarts gaat.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:45

Ik wissel het af en ga sowieso pas doorzitten als joker ontspant in zn rug. Ik denk dat dat ook iets is wat bij de vooroordelen van westernrijden hoort. In draf zitten wel alleen maar door.
Zelfs rieky was aan het lichtrijden tijdens dr clinic ;)

Leuke baby's !!!

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:47

Haha, ja dat laatste had ik dus zelf ook al wel bedacht maar dan snap ik niet waarom ik dat nooit zo heb meegekregen in mijn lessen!!

Ik krijg over een week of twee een QuarterXPaint en kan dan dus eindelijk weer gaan rijden. Bij een nieuwe instructeur. Ik ga niets zeggen maar ben dan benieuwd of ik dan ga leren licht te rijden!

Om nog even terug te komen op het pijnlijke ruggen verhaal; ik heb dus wel een gangenpaard gekocht mevrdehaan om precies die reden maar ook zeker om hun karakter! Alleen is die van mij nog te jong dus kan je niet goed zeggen of t tolten zoveel fijner is voor mn rug. Ik heb wel eens getolt en dat zat heerlijk!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:48

Ik rij ook licht. :j Ziet mijn instructrice ook liever omdat ik anders veel ste veel bezig ben met te blijven zitten haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:49

Elvier, jij hebt wel een goddelijk mooi paard :3

Ik heb een tijd niet licht gereden omdat Beeb dat spannend vond,
dus toen ben ik eerst aan het loperige gedrag gaan werken, en veel
op mijn zit terug gereden. Nu probeer ik langzaamaan meer te gaan
licht rijden :)

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:55

Haha Jespri, dat kan ook nog een reden zijn natuurlijk!

Dank je Denies! Dat vind ik zelf ook maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk! ;)

Ik ga dat lichtrijden echt wel onthouden! Het nieuwe peerd is pas bijna vijf en zowaar nog niet helemaal door gereden. Moet dus nog een hoop leren en ik denk zomaar dat lichtrijden hem ook zou kunnen helpen!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:58

T is zeker een knap paard zeg !

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:59

xDenies wat grappig dat jij dat liever doorzittend doet. :) Ik rij juist makkelijk terug door lichtrijden.

ElvierW, Ik vind lichtrijden altijd prettiger bij jonge dieren. :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:59

ElvierW schreef:
Haha Jespri, dat kan ook nog een reden zijn natuurlijk!

Dank je Denies! Dat vind ik zelf ook maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk! ;)

Ik ga dat lichtrijden echt wel onthouden! Het nieuwe peerd is pas bijna vijf en zowaar nog niet helemaal door gereden. Moet dus nog een hoop leren en ik denk zomaar dat lichtrijden hem ook zou kunnen helpen!

Is het Bombay uit je profiel? Zeker een knap dier!! Die wil ik wel es voor mijn lens hebben. :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:02

Jespri schreef:
xDenies wat grappig dat jij dat liever doorzittend doet. :) Ik rij juist makkelijk terug door lichtrijden.

ElvierW, Ik vind lichtrijden altijd prettiger bij jonge dieren. :j

Haha, nouja ik weeg zelf maar 46 kilo, wat natuurlijk niet hoeft te zeggen, maar ik heb
vaak het idee dat ik bijna niet aanwezig ben daar bovenop een paard.
Dus als ik ga doorzitten heb ik al iets meer gewicht, en als ik dan een poging doe tot
mij zwaarder maken, dan lijkt het toch net wat meer ...

Jaa .. lastig uit te leggen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:04

Wow das wel licht zeg! Nou vraag ik me toch wel heel erg af hoe groot je dan bent? Ik met mijn 1,58 zou met 46kilo namelijk al ondergewicht hebben. :=

Snap overigens wel wat je bedoeld. Ik ben ook niet zwaar en vooral bij de wat grovere paarden voel ik me wel eens genegeerd. :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:07

Ik ben 1.67 lang, ik ben inderdaad licht - maar kan je nu al op een briefje geven dat ik meer eet dan jou ;)
Ik kom gewoon niet aan. Mijn moeder is 1.66 en weegt rond de 60 kilo, ook mijn vaderfiguur was lang
en slank. Net als oma en opa, etc.

Maar goed, zoals ik al vertelde is mijn lichaam klaar om weggegooid te worden, en dat is mijn gewicht ook, aan komen doe ik niet. En ben mei dit jaar behoorlijk ziek geweest en toen vier kilo afgevallen.
Ik woog al jaren netjes 48 kilo (nog steeds te licht maar goed), maarja ..toen nog maar 44. Nu hang
ik op 46..

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:07

@ Oceansoal, leuk weer een tinker in de westernsport. Vertel eens wat meer over hem/haar.

Mooie foto van Woody voorbij zien komen <3

Kleine hamster babies worden al groot zeg! :wow:

Vooroordelen over dat westernrijden makkelijk zou zijn wil ik ook ontkrachtigen. Wat ik wel merk is dat ik minder aan het "vechten" ben dan met dressuur rijden. En ik zit ook eigenlijk altijd door, zo kan ik me beter focussen op wat ik met mijn paard moet doen en ben ik beter in balans.

Gisteren weer les gehad, even back to basic omdat ik merkte dat paardlief het er even moeilijk mee had. Stangetje eruit en spoortjes af. Heerlijk gereden en een heerlijk ontspannen paard. Morgen maar even lekker naar buiten met hem, even koppie leeg waaien! Spoortjes doe ik voorlopig niet meer om. Hij heeft altijd al een hekel aan sporen gehad. Niet dat ik ze veel gebruik maar hij is gewoon hyper gevoelig op zijn zij. Als hij maar denkt dat hij ze voelt word hij boos. Met snaffle rijden ging nu ook goed omdat hij het principe nu een beetje snapt.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:12

xDenies, Haha vergis je niet ik eet veel, maar wel gezond haha. _O- Wat vervelend dat je haast niks aankomt. :(:) Al eens met een diëtiste gepraat?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:16

Haha, nouja - om aan te duiden dat ik behoorlijk wat eet. Op die ranch waar ik werkte zat menig man mij aan te kijken en werd ik 'de bootwerker' genoemd, dat is dus iemand die veel eet, schijnbaar :P

Och ja, huisarts, diëtiste, psycholoog, kinderarts .. en nu ben ik er wel een beetje klaar mee.
Ik heet een hoop, en heel gezond. Ik eet liever een rauwe prak dan patat. Ik snoep amper, geef
mij maar een appel of iets. En ik beweeg genoeg ... tja :P

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:23

Bellatrix, altijd welkom!! Alleen maar leuk! Hij is overigens niet de vijfjarige. Bom is een kruising Rocky-Singlefoot. Wel zilverappel zwart maar niet de enorm blonde manen. Evengoed wel een mooie man! :D

Dank voor de complimenten! :D

Als mn nieuwe man er is zal ik hem ook even showen, nu nog geen fraaie foto's van m ;)

Over dat gewicht... kind gaan baren Denies! Ik was precies het zelfde (al was mijn standaard gewicht altijd wel net iets meer dan bij jou) en na mn kinderen worstel ik ineens met wat vetreserves zo precies waar dat kind heeft gezeten. Meestal baal ik er van maar met ziek zijn een uitkomst!