[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:02

mvrdehaan schreef:
Zijn er hier ook mensen die ook wel is last gehad hebben van rugklachten? Ik heb dat namelijk heel erg en heb horen zeggen dat de kans groot is dat je minder last hebt als je Western (of met Western zadel) rijdt. Iemand ervaring mee?

Hier een meelezer (geen starter maar meer herintreder na lange stop ;)) met rugklachten e.d. Ik vind western idd veel prettiger/rustiger voor mijn rug. Vooral het kunnen blijven zitten in de jog (draf) vind ik erg fijn. Maar... een hard zadel levert zonder twijfel problemen op! En zo ook een paard dat minder/niet over de rug loopt en daardoor bijv wat hoger op gooit. Ik denk dus niet dat je er vanuit moet gaan dat je helemaal geen last meer zult hebben ;)

Oceansoal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:06

Hallo allemaal,
mag ik me hier ook melden?
ik stap nu ook definitief over met mijn vrij groene tinker naar western.
heb al wel een goed zadel en ben nog zoekende naar een western hoofdstel.

wat we gaan weet ik nog niet vind reining wel wat.
maar het ligt er ook aan hoe hij het oppakt.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:07

Okay! Thanks! Ik ga er ook niet vanuit dat het helemaal weg zal zijn, maar wil gewoon iets anders proberen en wil heel graag weer rijden!

Iolanthe

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:18

Oceansoal, welkom :) Hopelijk vind je snel een goed hoofdstel! Hoe groen is vrij groen? Zit de basis er in en al een stukje dressuur, of? (Gewoon uit nieuwsgierigheid ;) )

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:26

Dankje jespri :D

Zoo paard is weer wit (duimem jullie mee dat ie dat morgenvroeg ook nog is...), tuig is weer schoon, zilver weer gepoetst en alles ligt redelijk klaar.. moet goed komen denk ik zo :j

Over opzadelen gesproken.. wat ik het allerfijnst vind en dan vooral met zo'n druktemaker, is dat ik maar 1 riem hoef vast te maken. Alleen de singel :D Oh ja en t hoofdstel (one ear) poetst ook een stuk sneller :+
De eerste paar keren aansingelen was ik als de dood dat ik dat te strak zou doen :')

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:47

Ik laat ook weer iets van me horen! Ik heb het ontzettend druk

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:49

Ik duim voor je Cynthia!! :)) Leuk he, een lichte kleur paard. :+

Deze vanmorgen gemaakt.
Afbeelding

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:51

Mooie foto!
Knap paard <3

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:51

Ik vraag me af waarom mensen, die willen gaan western rijden, denken dat al hun klachten die ze met dressuur rijden hadden; meteen zullen verdwijnen.

Vind dat een heel verkeerd beeld van het western rijden.
Het is geen oplossing als dressuur niet lukt, of even een stom voorbeeld te noemen.

Ik lees het overal, in dit topic, op facebook, op andere websites. Het klinkt nu eerder
alsof het gewoon een second choice is.
'Ja ach, ik kan geen dressuur, dus dan maar western', zo fout ..

Oók met western rijden moet je recht op zitten. Je bekken houd je alleen wat anders.
Ook met western rijden moet je je handen dragen. Ook met western rijden zet je je paard
stevig aan het werk, wat je ook doet; reining, trail, cutting; alles vergt inspanning en training.

Of ben ik nou weer de enige die het op merkt?
Wil geen zeikerd zijn hoor :D En dit is echt tegen niemand persoonlijk in dit topic; echt niet!
Maar ik wil niet dat mensen zich vergissen ..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:52

Och wat een heerlijk hoofd heeft die Woody <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:53

Nou, mijn schouder problemen zijn op Woody wel minder dan toen ik dressuur reed. :+
Ik voel het nog wel tijdens een les maar wel minder...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:55

Wat doe je nu anders dan?
Nogmaals, ik bedoel het niet aanvallend, maar sommige dingen die mensen zeggen
kloppen gewoon voor geen meter :P En is gewoon een ontiegelijk verkeerd beeld van de
westernsport.

Komt meer over dat je daar niets hoeft te doen, zeg maar.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:56

Ben het helemaal met je eens! Maar ik vind western toch wat meer 'ontspannen' niet dat het niet werken of niet letten op je houding is. Ik vind het een veel 'natuurlijkere' houding dan in dressuur ook al is er niet veel verschil :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:58

Het grootste verschil is dat je bij de western op je kont zit, en bij de dressuur leun je wat meer op je poes. Even plat en kort door de bocht gezegd :D

Pas zodra je op één hand gaat rijden komt er natuurlijk een andere houding.
Och wat kijk ik weer uit naar dat moment ...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:00

Nou, ik moest mijn Engels gereden bijrijdpaard nageeflijk rijden en hij was nogal sterk en ik had dus veel in mijn handen de hele tijd. Kreeg er een brandende schouder van. Was zelf ook sterker op één kant dus dat ging niet samen. Ik reed met constante druk en dat deed zeer. Nu rij ik niet met constante druk, alleen als het nodig is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:04

Oke, op die manier :)
Maar ligt dat ook niet aan het paard? Dat hij makkelijker in zijn mond is, etc?

Ik heb bijvoorbeeld nu met Beeb, die is jong - dus die moet het nog leren. En ook bij
haar heb ik vaak zat constante druk (zodra ze toegeeft wel loslaten) en ik heb alweer
spierpijn in m'n armen als ik er weer aan moet denken :P

Zo heb ik ook een Quarter gereden en dat was echt een drama betreft nageeflijk rijden.
En ik rijd toch western.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:05

Het zal ook zeker wel aan het paard liggen. :j Bij Woody heb ik ook nog wel regelmatig druk hoor maar niet constant. En ik hoef hem niet bovenin te rijden. :+ Het is voor mijn eigen lijf prettiger om western te rijden iig.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:09

Meng me ook even in het topic :o

Ken toch heel wat pleasure ruiters die aardig op hun voorwerk zitten :D

Ik ben zelf gaan westernrijden vanwege knieproblemen; voor mij pakte dat erg goed uit.

Westernpaarden hebben over het algemeen vlakkere gangen en een westernzadel dwingt je minder in een bepaalde houding. Ik denk dat dat voor rugproblemen ook een stuk beter zal zijn.

En ik ben het absoluut met je eens dat western zeker ook hard werken is :j

Voor mij is het grootste verschil dat je bij western veel minder babysit en door heel consequent te zijn je paard heel licht op de hulpen krijgt. Maar dat doen goede dressuurruiters ook :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:11

Als ik lang rijd krijg ik last van mijn enkels en knieeën, maar dat heb ik overal en altijd. Zelfs met fietsen ..
Mijn lichaam kan bij wijze van bij het oud vuil, maar het moet nog heel wat jaren :P

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:12

Endurance beugels proberen, wereld van verschil.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:15

Als ik me mag mengen in de discussie over het vooroordeel over western; ik snap wel wat je zegt hoor Denies. Voor mij zit het verschil echt in t draven vooral. Een jog is echt vele malen rustiger dan een draf en minder belastend omdat je niet hoeft licht te rijden. En inderdaad, ik vind de manier waarop je naar ontspanning werkt in de western heel anders dan in de dressuur. Dat is voor mij prettiger. Maar... ik ben western gaan rijden voordat ik klachten had. En dus niet omdat dat beter zou zijn. Ik heb er bewust voor gekozen omdat die manier van rijden mij veel meer aan spreekt. Ik ben alleen bang dat de vooroordelen over western voorlopig echt de wereld nog niet uit zijn...

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:19

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, maar wil wel even een reactie geven (ook omdat ik begon over de rugklachten).

Ik heb rugklachten (voornamelijk de onderrug) en heb regelmatig klachten gehad na het rijden. De dagen erna had ik ineens weer meer pijn zeg maar. Toen van het zomer een liesblessure erbij gekregen en toen mocht ik dus helemaal niet meer rijden.

Nu alles weer aan de beterende hand is, wil ik heel graag weer gaan paardrijden. Ik reed alleen altijd op een haflinger merrie van ergens achterin de 20, waar ik alleen maar mee naar buiten kon omdat de bak bij die stal veel te zwaar voor haar was. Aangezien zij nu ook al heel lang niet meer bereden wordt en ik zelf wil dat er weer eens goed naar mijn houding gekeken wordt en niet steeds pijn wil hebben bij het rijden, ben ik advies gaan vragen (oa hier op bokt).

Daar kwam uit naar voren dat gangenpaarden of paarden met vlakkere gangen, positief kunnen zijn voor mensen met rugklachten. Ook werd het westernrijden genoemd ivm ander zadel + vaak paarden met vlakkere gangen.

Ik heb me altijd al aangetrokken gevoeld tot het Western rijden en heb het ook altijd al willen doen, dus waarom zou ik het niet nu proberen? Ik weet niet of het daadwerkelijk verschil maakt, misschien wel helemaal niet en blijf ik pijn houden. Toch wil ik graag een manier vinden om te kunnen blijven rijden, want ik mis het nu veel te veel.

Direct een gangenpaard aanschaffen lijkt me ook geen verstandige beslissing, dus ga ik eerst kijken of ik ergens Western les kan krijgen en ondertussen ben ik ook bezig om "Engelse" rijlessen te gaan volgen, voor houding en zit. En dan kijken we wel hoe het gaat.

Ik verwacht geen wonderen van het Western rijden hoor! Het lijkt me alleen geweldig om te doen! <3

Ohw en Bellatrix, wat een prachtige foto trouwens en een prachtig paard natuurlijk!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:22

Leuke foto van woody !!!!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:23

Thanks. :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:25

Och nee, vooroordelen over western zullen nooit de wereld uit gaan. Ik vind het al heel wat dat ik niet gelijk 'dierenmishandelaar' wordt genoemd, zodra ik het woordje western laat vallen.
Ook lichtrijden hoor je gewoon te doen als western ruiter, zelfde reden als bij dressuur.

Een haflinger heeft toch ook hele vlakke gangen? Of zeg ik weer rare dingen? Ik heb op een haflinger
gereden en die was toch behoorlijk vlak :P
Maar goed, mijn rugpijn ging altijd weg, wat ik ook reed (dressuur of western) en als ik van mijn paard
af kwam had ik geen pijn meer. Maar ook als ik te lang rijd, heb ik gewoon pijn.
Maar zoals ik ook al zei, ik ben een geval apart..

Ik denk dat een paard met een vlakke gang jouw veel meer gaat helpen dan überhaupt een westernzadel.
Want leg jij een westernzadel op een hoog opgooiende fries, dan is je probleem nog steeds niet opgelost :)

Maar ik denk misschien te zwart wit :D
Ik zie dit overigens niet als een discussie ..