[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvrdehaan

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:17

Ik wil ook kijken of ik kan starten met Western rijden (omdat het me super lijkt en ivm rugklachten). Ik heb alleen nog niet echt een adresje in de buurt gevonden, maar had er al een topic over gestart en daar gelukkig wat tips gekregen, dus ga het wel uitzoeken!

Waar moet je nou op letten als je voor het eerst een western les gaat volgen? Iemand tips?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:53

Leuk mvrdehaan!

Je moet vooral niet op jezelf letten ;) zeker als je van engels rijden afkomt zal je ontzettend moeten afkicken en voel je je misschien ontzettend dom de eerste paar lessen. Je begint echt weer onderaan. Vergeet even alles wat je hebt geleerd.

Verder zou ik goed nagaan bij je instructrice wat hun belangrijk vinden bij het leren rijden en of dit aansluit bij jou doelen. Je moet je op je gemak voelen :)

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:55

Haha, okay! Ik zal m'n best doen! Ik rij al ruim 15 jaar op de Engelse manier, dus zal moeilijk zijn om het los te laten...

Thx voor de tip! :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:01

Dat is het zeker, ik ben ook recent overgestapt na 10 jaar engels.. ik voelde me zo ontzettend dom de eerste keer. Nogsteeds wel eens eigenlijk := hahaha

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:08

Haha, nou dat zal wat worden dan! :P Hoe lang rij je nu al Western dan?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:09

Welkom :)

En inderdaad, in het begin voel je je ook echt een beginneling :+ Maar toch vond ik het al vanaf de eerste les veel meer mijn ding dan dressuur. (Ik heb een dikke 3 jaar dressuur gedaan en ben nu een klein halfjaartje bezig met western :) )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:11

Ik voel mij ook nog steeds een beginner en snap er soms helemaal niets van. :')
_O-

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:13

mijn instructrice zei ook dat er een keer een Zz dressuur ruiter kwam rijden, en dat die ook ineens 'niet meer kon rijden' xD

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:18

Ik had vooral moeite met het rustig blijven de eerste paar lessen :') Omdat het een alles is anders show was wilde ik teveel tegelijk doen. Dat kan misschien met een rustige maar niet met een druktemaker als joker :D
Het rijden zelf vond ik niet heel erg anders, dot voelt meer natuurlijker voor mij.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:19

Ik heb nu ongeveer.. anderhalve maand? western. Zeker niet lang nog dus. En dan ben ik recentelijk ook nog van stal gewisseld waar ze het net weer anders doen.

Het is ontzettend leuk, maar omdat ik nog niet voor alles een automatisme heb ontwikkeld en ik moet afleren om sommige dingen op de engelse manier op te lossen vergeet ik soms zelfs het verschil tussen links en rechts :') dan is het zo druk 'bij mij'. Beetje wat Mondy zegt!

Maar het is het waard, ik kan zeker zeggen dat dit een stuk beter bij mij past.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:28

Nou ik ben heel benieuwd. Ik heb ooit (jaren geleden) een keer op een Western paard mogen uitstappen aan het eind van een les van een vriendin. Het enige wat ik me nog kan herinneren is dat het zadel erg lekker zat en dat ik de teugels verkeerd vast had (op z'n Engels dus!) :)

Wat zullen de instructeurs een lol hebben om al die mensen die vanuit het Engels rijden komen en vaak verwachten dat ze kunnen rijden.. :)) (Kunnen ze ws ook wel, alleen geen Western! :P )

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:53

Ach, mijn instructrice heeft stage gelopen bij ha.ns pet.er min.derhout en hem een keer westernles gegeven. Hij had er ook moeite mee vertelde ze. En toen ze bij r.ieky y.oung stage liep hebben ze een keer met toppers uit verschillende disciplines een wedstrijd gedaan wie de beste allrounder was.

En zelf heb ik zo'n 14 jaar engels gereden en heb ik nu 5 westernlessen gehad. En nog steeds voel ik me af en toe een beginner, al gaat het iedere keer beter.

Net weer les gehad, vandaag wat meer basis gedaan en voelen. Heel veel van cirkel gewisseld en dus ook een galopswissel maken. Ging de ene keer wat beter dan de andere keer. Mocht weer op Pits, een reiner. Vind dat zo'n leuk beest. En grotendeels zelf opgezadeld vandaag, het zadel lag zowaar goed (al had ik het gevoel dat het tever naar voren lag, maar dat komt door die extra flap aan de voorkant werd mij uitgelegd.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:33

goldenarrow schreef:
Ach, mijn instructrice heeft stage gelopen bij ha.ns pet.er min.derhout en hem een keer westernles gegeven. Hij had er ook moeite mee vertelde ze. En toen ze bij r.ieky y.oung stage liep hebben ze een keer met toppers uit verschillende disciplines een wedstrijd gedaan wie de beste allrounder was.

En zelf heb ik zo'n 14 jaar engels gereden en heb ik nu 5 westernlessen gehad. En nog steeds voel ik me af en toe een beginner, al gaat het iedere keer beter.

Net weer les gehad, vandaag wat meer basis gedaan en voelen. Heel veel van cirkel gewisseld en dus ook een galopswissel maken. Ging de ene keer wat beter dan de andere keer. Mocht weer op Pits, een reiner. Vind dat zo'n leuk beest. En grotendeels zelf opgezadeld vandaag, het zadel lag zowaar goed (al had ik het gevoel dat het tever naar voren lag, maar dat komt door die extra flap aan de voorkant werd mij uitgelegd.

Zelfs opzadelen moet je opnieuw leren duss?? :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 15:34

Dat hangt er van af. Het is niet zo moeilijk hoor :+ Gewoon een andere manier van aansingelen en om de stijgbeugels aan te passen.
Ik had het geluk dat ik dat al allemaal kon, omdat ik in de dressuurles soms op een paard reed met een westernzadel en geregeld hielp met de kleintjes, die op een shet reden met een mini-westernzadeltje :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:35

Haha ja, het is eigenlijk nieteens zo moeilijk.. juist logischer vind ik dan een engels zadel. Maar inderdaad zit het grootste verschil hem in het aansingelen en de beugels.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:38

Alleen aansingelen als je erop zit is praktisch onmogelijk. :')
Dat mis ik wel van een Engels zadel.

Eigenlijk moet mijn zadel na een kwartiertje nog een gaatje strakker maar ik ben bijna altijd alleen en stap op bij stal via mijn krukje en stap naar de bak. Als ik daar af moet stappen kom ik er niet meer op zonder krukje. :+ Maar dat laatste gaatje is niet noodzakelijk als ik gewoon mijn balans hou.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 15:43

Dat is inderdaad lastig? Sommige mensen verklaren me zelfs gek dat ik stijgbeugels kan aanpassen terwijl ik er op zit. Maar als ik een kwartier heb staan wachten tot mijn paard stil stond om op te stappen, ga ik er echt niet weer af springen om mijn stijgbeugels aan te passen. Maar meestal is er wel iemand in de buurt die wil helpen :P

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:44

Nou, naast een engels zadel ben ik ook iberische zadels gewend en dat is ook weer anders. En het aansingelen is inderdaad anders, net zoals de beugels op maat maken. Ach, alles went.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:50

Aansingelen kon ik bij het dressuurzadel waar ik altijd mee reed ook al niet vanaf het paard, dus dat zal geen verschil maken. ;)

Er is zeker niemand hier die ervaring heeft met een stal / manege / les bij mij in de buurt? (hoogeveen / emmen) :o

Zijn er hier ook mensen die ook wel is last gehad hebben van rugklachten? Ik heb dat namelijk heel erg en heb horen zeggen dat de kans groot is dat je minder last hebt als je Western (of met Western zadel) rijdt. Iemand ervaring mee?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:52

mvrdehaan schreef:
Ik wil ook kijken of ik kan starten met Western rijden (omdat het me super lijkt en ivm rugklachten). Ik heb alleen nog niet echt een adresje in de buurt gevonden, maar had er al een topic over gestart en daar gelukkig wat tips gekregen, dus ga het wel uitzoeken!

Waar moet je nou op letten als je voor het eerst een western les gaat volgen? Iemand tips?

Je moet nergens op letten, het gewoon over je laten komen en .......ontspannen.
Dat is het belangrijkste als je begint met western rijden.

Iedereen die de overstap maakt zal zich meerdere keren terug een beginneling voelen op zijn lespaardje en soms zelfs een complete idioot, vooral als je de eerste keer op een goed getraind wedstrijdpaard stapt en je paard blijft roerloos staan als jij wil dat hij gaat stappen.
Vervolgens laat je trainer je je been een centimeter verplaatsen en .......plots stapt hij weg.

Het gevaarlijkste moment komt meestal na enkele lessen als je beseft : dit is het, dan is het te laat, je bent verslaaft.

Mag ik nog een advies geven als je de overstap wil maken : ga eens naar enkele wedstrijden van de NQHA of DPHA kijken dan kan je de sfeer opsnuiven en krijg je een idee wat je in de toekomst kan verwachten.

Toch iets waar je misschien moet op letten : doe geen jeansbroek aan met een lage taille want door de andere zit kan je het een en ander blootgeven. :)

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:56

MarcR schreef:
Het gevaarlijkste moment komt meestal na enkele lessen als je beseft : dit is het, dan is het te laat, je bent verslaaft.

Mag ik nog een advies geven als je de overstap wil maken : ga eens naar enkele wedstrijden van de NQHA of DPHA kijken dan kan je de sfeer opsnuiven en krijg je een idee wat je in de toekomst kan verwachten.

Toch iets waar je misschien moet op letten : doe geen jeansbroek aan met een lage taille want door de andere zit kan je het een en ander blootgeven. :)

Haha, gelukkig draag ik dat überhaupt nooit, dus dat zal me ws niet overkomen! Maar bedankt voor de tip! :)

Ach ik ben nog nooit ergens verslaafd aan geweest, dus als dat dan Western rijden is, doe ik het niet zo slecht denk ik! ;) (Al begint bokt ook aardig verslavend te werken... := )

Ik zal eens kijken wat er bij ons in de buurt te vinden / zien is aan wedstrijden etc. Thx!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:09

x_spekkie_x hier op bokt heeft een hernia opgelopen(gehad?heeft nogsteeds last?:+) in het verleden, zij rijdt nu samen met Suuskipje western op een vrij vlak paard . Volgens mij gaat het hartstikke goed, je zou haar een PBtje kunnen sturen voor info over hoe ze het ervaart. :D
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 17-01-14 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:11

Thanks! Zal eens informeren! :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:02

Hier nog een beginner. :')

Heb even geen tijd om goed te reageren op iedereen.
Wil _Mondy_ alleen even heel veel succes wensen morgen!! :D

En nu ben ik weer weg. :evaw:

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:39

Ik vind juist het aansingelen terwijl je erop zit veel makkelijker met een westernzadel :)
Gebruikte ook nooit de gaatjes van de singel. Met mijn zadel nu gaat de knoop lastiger of ik heb niet zo'n end over dus nu gebruik ik wel de gaatjes.