[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:40

Even snel bijgelezen niet heel veel tijd O:)

Veel lesjes die fijn gingen leuk! :D
_Mondy_ leuke nieuwe ava! En jeetje wat een haar!
Amanda mooie canvas en foto.
SmartBH jeetje wat vervelend van je paard. Hopelijk knapt hij snel weer op :(:)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:01

Dank voor jullie reacties!
Mooie foto Amanda! Gaaf, zo'n uitvergroting. Lijkt me leuk om dit voorjaar ook van die mooie sfeerplaatjes te laten maken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:53

Het is en blijft een gave foto amanda !
Bella leuk dat het zo goed gaat :)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:07

Leuke foto zeg amanda!
Smart: rot dat je zo met zijn benen zit te klooien. -O-

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:23

Wow wat gaat het hier hard!
Amanda: ontzettend gaaf!

Heb vandaag weer met Eve kunnen trainen en het ging goed, zelfs in galop. Ze heeft vaak maar 1 stand en dat is racen, gelukkig kunnen we de laatste tijd wat meer gecontroleerd galopperen waardoor ik mezelf daarin ook zekerder ga voelen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:32

Fijn KimmetjeG! :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:40

Vandaag een kleine wandeling gemaakt, mijn paard is er helemaal happy van geworden :D in het begin was hij nogal bang om zijn weidemaatje te verlaten, maar eenmaal hij weer wat in routine zat kwamen die oortjes terug naar voren. We hebben 15 min langzaam gestapt, dan 30 min laten grazen op onze pitstopplaats :p en dan 15 min terug.

Meneer was zelfs zo enthousiast dat hij stevig begon door te stappen :) heb hem dan maar wat ingetoomd. Wanneer we terug kwamen in de weide liet ik hem los zodat hij kon drinken, normaal stapt hij dan op het gemakje door naar zijn winterweide en sluiten we dan af. Maar hij kwam achter ons aan gegaloppeerd. Paardje was duidelijk happy met de uitstap en ik ook! *\%/*

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:42

Fijn dat het zo goed ging :) Voelt hij al wat minder "afgesloten" zo?

edit: blijkbaar wel, ik heb ook je update in het andere topic gelezen. Ik zeg: vaker doen! +:)+
Laatst bijgewerkt door Iolanthe op 10-01-14 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:44

Wat goed!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:46

Fijn SmartBH! :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:49

Iolanthe schreef:

Ja ik had toch de indruk dat ik mijn maatje terug had :) waar ik enorm enorm blij voor ben! Ik hoop dat het zo blijft. Zijn oogjes blonken terug hij had heel erg veel aandacht voor mij, zocht steun, zocht leiderschap, was zeer gewillig om alles te doen.

Om een voorbeeld te geven als mijn paard aan het grazen is en hij heeft zijn halster kan ik meestal met de commando : come boy, hem laten meekomen zonder trekken. Hij was vandaag precies een hond ik mocht alles van commando's geven hij stond bijna te kwispelen om ze uit te voeren :D *\o/*

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:50

Iolanthe schreef:

edit: blijkbaar wel, ik heb ook je update in het andere topic gelezen. Ik zeg: vaker doen! +:)+

Ja ben ik van plan, zo wat stappen aan de hand is een ideale activiteit voor ons :) ik ben zo opgelucht !

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:52

Super tof! Ik heb een docu gezien die heel interessant was. Ik ben het niet eens met alles wat ze zeggen (ik ben bijvoorbeeld geen totale tegenstander vh bit ed), maar er zit heel veel bij wat ik nu al wil meenemen en later als ik een eigen paardje heb nog meer mee aan de slag wil, en misschien vind je het ook interessant :) http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

Ik word er zelf helemaal enthousiast van :') Maar vanavond wordt het alleen filmen :P

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:54

Oeeh ! Bedankt voor het linkje, ga direct kijken :D ik ben eens benieuwd!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:01

fijn dat het goed gaat bij de meesten
ik ga vrijdag weer een lesje doen en komende week weer bij wat paardjes kijken

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:07

Veel succes quibje met de les en de zoektocht.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:08

Idd veel succes nog met je zoektocht ik hoop dat je echt vind wat je zoekt :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:09

dank dank
les zal wel goed gaan, krijg nu nog steeds paardjes die mij mijn foutjes wel vergeven hahahaha
de zoektocht is natuurlijk een ander verhaal
ben zo blij dat ik geen haast heb omdat ik nog een paard heb, waardoor ik echt goed kan nadenken of het paard echt bij me past
maar omdat ik al eens zo'n 'foutje' heb gehad, ben ik daar nu wat kieskeuriger in
en ik zei een tijdje geleden wel dat ik niet naar kleur kijk...oeps, dat doe ik dus toch wel :o

en fijn dat jullie zo meeleven, is leuk om te lezen ;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:12

Iolanthe schreef:
Super tof! Ik heb een docu gezien die heel interessant was. Ik ben het niet eens met alles wat ze zeggen (ik ben bijvoorbeeld geen totale tegenstander vh bit ed), maar er zit heel veel bij wat ik nu al wil meenemen en later als ik een eigen paardje heb nog meer mee aan de slag wil, en misschien vind je het ook interessant :) http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

Ik word er zelf helemaal enthousiast van :') Maar vanavond wordt het alleen filmen :P

Ja ik heb deze documentaire ook gezien ! Inderdaad een inspiratiebron :D ik heb deze zomer bitloos gereden met mijn paard ik voelde eigenlijk geen verschil :) heb al zitten informeren voor bitloze hoofdstellen en dergelijke maar niemand in mijn omgeving heeft hier ervaring mee. Ik ben ook niet echt tegen het bit, maar mocht ik kunnen bitloos rijden dan geef ik daar wel de voorkeur aan. Maar mijn paard in de winter is echt een energiebom :p en op wandeling ben ik ook nog niet bitloos geweest meestal is hij dan heel erg enthousiast :D

Maar daarnaast vertellen ze ook heel erg veel wat je kan bereiken met het opbouwen van een band met je paard. Heb je die documentaire al gezien over die wilde mustangs ? die door 100 trainers zo ver mogelijk getraind worden. Daar zitten ook enkele mooi verhalen tussen, andere die ik dan weer net wat minder vind. Weet niet goed de titel ervan maar er zaten daar twee broers tussen ik vond het fantastisch hoe zij met hun 'mustang' om gingen :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:13

quibje schreef:
dank dank
les zal wel goed gaan, krijg nu nog steeds paardjes die mij mijn foutjes wel vergeven hahahaha
de zoektocht is natuurlijk een ander verhaal
ben zo blij dat ik geen haast heb omdat ik nog een paard heb, waardoor ik echt goed kan nadenken of het paard echt bij me past
maar omdat ik al eens zo'n 'foutje' heb gehad, ben ik daar nu wat kieskeuriger in
en ik zei een tijdje geleden wel dat ik niet naar kleur kijk...oeps, dat doe ik dus toch wel :o

en fijn dat jullie zo meeleven, is leuk om te lezen ;)

Groot gelijk, ik heb nu een vriendin die ook zo'n foutje heeft begaan. Ik vind het net heel erg goed dat je kritisch bent. Maar een goed paard heeft geen kleur , hoe leuk ze stiekem ook wel zijn hihi :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:21

Quibje, Leuk! En heel veel plezier met paarden uitproberen. :)

Ik rij met bit en bitloos. Heb dit ook op meerdere paarden gedaan. Ik weet niet hoe dit met western is maar met dressuur miste ik toch net de verfijning van de hulpen. Daarbij vond ik het ook niet zo prettig om constante druk te hebben op de neus of hoofd. Merkte dat sommige paarden der ook heel erg in gingen hangen. Ik rij met mijn huidige paard eigenlijk alleen nog maar met bit of geheel tuig/hoofdstel loos. Bitloos hoofdstel reageert hij gewoon niet fijn op. :n

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:31

SmartBH schreef:
Heb je die documentaire al gezien over die wilde mustangs ? die door 100 trainers zo ver mogelijk getraind worden. Daar zitten ook enkele mooi verhalen tussen, andere die ik dan weer net wat minder vind. Weet niet goed de titel ervan maar er zaten daar twee broers tussen ik vond het fantastisch hoe zij met hun 'mustang' om gingen :)

Ik denk bijna dat ik die ooit tegengekomen ben, maar alleszins niet helemaal gekeken. Als iemand hier de titel weet? :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:39

Jespri schreef:
Quibje, Leuk! En heel veel plezier met paarden uitproberen. :)

Ik rij met bit en bitloos. Heb dit ook op meerdere paarden gedaan. Ik weet niet hoe dit met western is maar met dressuur miste ik toch net de verfijning van de hulpen. Daarbij vond ik het ook niet zo prettig om constante druk te hebben op de neus of hoofd. Merkte dat sommige paarden der ook heel erg in gingen hangen. Ik rij met mijn huidige paard eigenlijk alleen nog maar met bit of geheel tuig/hoofdstel loos. Bitloos hoofdstel reageert hij gewoon niet fijn op. :n

Ik kan alleen maar spreken over mijn eigen paard, maar ik kon geheel hetzelfde rijden. Hij kwam ook naar beneden met dezelfde druk of met mijn bumpen. Kon ook met lange teugel rijden zonder problemen , ik kan me wel inbeelden van die druk op de neus dat het niet fijn is. Maar vanwege het feit dat je in de western rijden ook mag los laten (als dat natuurlijk lukt en je paard al zo ver is op niveau) denk ik dat het wel makkelijker is dan dressuur. Alee ik ben ook iemand die bijna niet dressuur heeft gereden dus mocht ik fout zijn, sorry daarvoor :) EDIT: ik zou zeggen mocht je een geschikt paardje hebben om het eens uit te proberen :) ik denk wel dat je een verschil zal voelen :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:42

Dat idee heb ik ook hoor SmartBH. Ik denk dat als je bitloos wil rijden het veel meer past bij western en recreatief rijden dan bij dressuur of springen omdat je daar graag meer contact houd. Daarbij is het denk ik ook gewoon heel paard verschillend. Die van mij vind de druk op de neus gewoon niet fijn. :n Hoofdstel loos kan dan weer wel prima met hem. Moet dan alleen duidelijker zijn met mijn been hulpen omdat ik niet kan begrenzen met de teugels zeg maar. :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:49

Ik ga die docu van de week maar eens bekijken :j
Smartbh had je topic vluchtig gelezen maar helemaal vergeten te reageren .. maar ben blij te lezen dat jullie vandaag zo'n leuke dag hadden !!Moet zeggen dat ik het top vind dat je zo je best doet en durft te erkennen dat het ff minder ging :(:)
Joker kan ik wel met alleen een touwtje om zn nek rijden maar met neusriem vind hij minder. Moet eerlijk zeggen dat ik zonder neusriem ook fijner vind, kan heel confronterend zijn maar leer er super veel van.