[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:23

Devlins schreef:
@xDenies, hahah nou dat denk ik niet hoor.Trouwens Gave fotos van de fotomeeting? ben jij dat ook zelf of heb je de fotos genomen?

In mijn quote? Dat ben ik samen met mijn merrie. Net als op mijn profiel.
Wij zijn t allemaal! Thanks :D

Jespri

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:36

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:58

Annelot: fijn, ik keek er ook altijd naar uit om mijn ontspanning in te plannen tijdens de examenperiode. Geeft een extra motivatie :)

xDenies: welke ranch was dit in België? Ik ben van België :) klinkt allesinds heel erg tof om meegemaakt te hebben!

Ik vind het wel grappig om te horen dat iemand vanuit de dressuur de houding in western onnatuurlijk vind. Ik heb de overschakeling eigenlijk snel gemaakt. Ik had een tiental lessen op een gewone manege in de buurt achter de rug. Wanneer ik uitgenodigd werd door een familielid om eens western rijden te proberen. Wist ik direct wat ik wilde :) alles voelde voor mij veel beter aan, veel logischer werken voor mij. Ik had net heel veel moeite met net dat contact houden, ik liet mijn teugels altijd veel te lang :)

Jespri: zal zo meteen je jaaroverzicht eens doornemen :) ben heel erg benieuwd !

Vandaag zelf een heel erg drukke dag gehad. Smart was door het dolle heen, had helemaal geen oog meer voor mij. Heb het gevoel dat ik de connectie wat kwijt ben, hij keek heel hard naar zijn buurvrouw. Aangekomen bij de piste, heeft hij een show getoond aan het arabier ruintje. Zijn ze beiden ontsnapt..wat een chaos. Meneer heeft serieus zitten galopperen, stoppen en korte draaien. Wanneer ik hem wat heb afgezonderd in de piste zodat hij wat rustiger zou worden, begon hij toch wat te manken op dat been. Het komt vooral uit in draf, dus morgen weer wat laten rust en dan woensdag of donderdag nog eens bekijken wat hij doet. Ik denk dat ik morgen eens gewoon wat ga wandelen met hem. In stap heeft hij er geen last van. Wat leid oefeningen gedaan en beetje andere oefeningen zodat de focus weer langzaam naar mij kwam. Weet allesinds wat me weer te doen staat, heb weer wat werk voor de boeg. Vrijdag staat er een les gepland :)

Vanavond nog een les meegepikt. Sidepassen geoefend, begon eindelijk goed te lukken. Ben ook blij dat ik niet meer met het zwaar bit hoefde te rijden, ik kreeg de keuze om te kiezen tussen de snaffle en de shank. Ik was heel erg blij dat ik niet meer met dat zwaar bit moest rijden, gaf me toch een beter gevoel. Dan kreeg ik de opdracht om in draf paard naar beneden te werken. Pfhoe ontspanning was ver te zoeken! In stap lukte het me wel, maar in draf kwamen er enkele mooie momenten uit, maar het was helemaal niet wat ik gewoon ben van mijn paard. Dat is teugels openen , twee maal bumpen en paardje is naar beneden en ontspannen. Wel leerzaam :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:06

Ik heb het daar niet naar mn zin gehad hoor. Is ook helemaal mis gelopen....
Zal vanavond de naam wel even pb en.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:12

xDenies schreef:
Ik heb het daar niet naar mn zin gehad hoor. Is ook helemaal mis gelopen....
Zal vanavond de naam wel even pb en.

Oeps sorry verkeerd begrepen dan, was nogal moe van mijn chaotische dag

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:36

SmartBH, pfoe, klinkt inderdaad als een drukke dag, als ze dan nog eens ontsnappen...
Dus als ik het goed begrijp was die laatste les niet op je eigen paardje?

Ik vind westernzadels ook veel stabieler zitten, maar als mijn zus eens uitstapt zit ze altijd te klagen dat dat zadel zo ongelooflijk breed is :+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:01

Zo, ben ik weer even druk geweest maar wel mee gelezen
Hoop volgende week weer een lesje te kunnen gaan doen
Paardjes die ik vorige week bekeken heb gaan het na veel beraad niet worden
Maar er komt er nig wel een die 100% bij me past

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:46

SmartBH, Leuk. Dankjewel. :)

Fijn dat je lesje goed ging, als ik goed begrijp was dit op een ander paard? Wel balen dat Smart niet helemaal lekker liep, hopelijk is het snel over. :(:)

Quibje, Jammer. Jouw paard komt nog wel. :D

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:20

@Denies.. Echt leuke fotos, en een knappe merrie.

@Jespri. Heb jouw jaarverslag ook zitten lezen, ook leuke fotos, en toepasselijke naam Stippel ;-)

@ SmartBH, ik hoor dat idd vaker dat mensen die vanuit de dressuur zijn overgestapt, het soms lastig vinden, maar wanneer je denk zoals jou, na paar lezen western ga leren, is het denk ik gemakkelijker, je leert immers iets gauw aan , dan dat je sommige dingen af moet leren.

@Quibje,Idd jouw paard komt ook wel,blijven rond kijken en ineens zie je hem/haar :-)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:54

Dankje devlins. :) Hij heet Mellow maar word regelmatig spikkel of stippel genoemd haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:56

Western is voor mij ook veel fijner hoor. Maar mijn dressuurhouding was er zo ingedrild door o.a forums, dat het gewoon erg lastig was.

Dankjewel Devlins :D

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:40

Wat gaan jullie snel zeg!

wbt zadels, ik zit in een western vele male lekkerder dan in een dressuur zadel.
Leuk paardje heb je Jespri!
En werken op een westernranch lijkt mij ook super!

Zo, vanaf vrijdag ga ik weer western lessen volgen, helaas niet op mijn eigen pony maar dit is tijdelijk tot ik eindelijk een instructeur heb gevonden.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:13

Iolanthe schreef:
SmartBH, pfoe, klinkt inderdaad als een drukke dag, als ze dan nog eens ontsnappen...
Dus als ik het goed begrijp was die laatste les niet op je eigen paardje?

Ik vind westernzadels ook veel stabieler zitten, maar als mijn zus eens uitstapt zit ze altijd te klagen dat dat zadel zo ongelooflijk breed is :+

Nee inderdaad ik heb die avond gereden met creeky.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:15

Ah, goed om te horen dat het beter ging dan :) Dat vind ik ook zo moeilijk, soms lukt het best goed, maar de keer erop helemaal niet... Dan vraag ik me altijd af waar dat aan ligt, aan mij, aan het paard, aan de omstandigheden,...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:18

Slecht nieuws voor mijn smartje. Deze middag mail gekregen dat zijn been weer wat gezwollen was. Ben langs geweest en inderdaad lichte zwelling en opnieuw wat warm. Terug begonnen met medicatie hopelijk is het binnen een aantal dagen helemaal goed. Ik ben wel heel erg blij met zo'n oplettende stal eigenaar.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:37

Oei :(:) Veel beterschap voor hem!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:44

Bedankt Iolanthe :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:45

Net weer gereden, ging echt super lekker :D
Paardje liep heel lekker en stopte super goed, k kukelde ook niet naar voren :P, ookal stopten we vanuit volle galop.
K reed nu de halve les ook met 1 hand, was even wennen en merkte dat ie met 1 hand feller in de beweging is in de galop. Als k af wilde wenden bijv. nam ie een veel scherpere bocht, veel feller reageerde ie xD
Maar vorige keer zakte iedere keer t zadel naar de zijkant (paard is heel rond), dat was nu helemaal niet. Misschien zat k er rechter op ofzo.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 08-01-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:06

1234 schreef:
Net weer gereden, ging echt super lekker :D
Paardje liep heel lekker en stopte super goed, k kukelde ook niet naar voren :P, ookal stopten we vanuit volle galop.
K reed nu de halve les ook met 1 hand, was even wennen en merkte dat ie met 1 hand feller in de beweging ie in de galop. Als k af wilde wenden bijv. nam ie een veel scherpere bocht, veel feller reageerde ie xD
Maar vorige keer zakte iedere keer t zadel naar de zijkant (paard is heel rond), dat was nu helemaal niet. Misschien zat k er rechter op ofzo.

Klinkt als vooruitgang ! :) ik heb nog nooit zo'n sliding stop gedaan, er zijn maar weinig plaatsen met een geschikte bodem om dat te doen. Moet echt een gaaf gevoel geven, als je er inderdaad niet afvliegt natuurlijk :p

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:08

Dit was ook geen echte slidingstop opzich, hoewel dr wel een soort spoor achter me was :D
Maar meer in 1 keer halt vanuit harde galop. Maar voelde wel goed toen k gewoon goed bleef zitten :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:11

1234 schreef:
Dit was ook geen echte slidingstop opzich, hoewel dr wel een soort spoor achter me was :D
Maar meer in 1 keer halt vanuit harde galop. Maar voelde wel goed toen k gewoon goed bleef zitten :D

Het is alvast het begin ! :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:11

Ik heb wel kleine beginnetjes van stops gedaan, maar nog nooit echt het "glij-gevoel" gehad als je snapt wat ik bedoel :+ Vanuit galop was heel moeilijk, dan stop ik veel te schokkend. Vanuit draf kun je het niet echt een sliding-stop noemen, maar er waren we goede stops bij omdat mijn paardje haar achterhand mooi onderbracht :)
Blijven zitten is ook een aandachtspunt inderdaad. Mijn lesgeefster laat me dan galopperen tot tégen de muur, dan moet ik wel goed diep zitten, wil ik op tijd halthouden. Maar deze methode werkt eigenlijk minder goed bij mij, ik merk dat mijn paard sowieso wel stopt, en door mijn angst om tegen de muur aan te vliegen ga ik eigenlijk minder goed zitten en kom ik dus veel meer naar voor wanneer we dan stoppen... Maar aan een diepe zit moet ik sowieso meer werken :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:13

Ja is indd een begin :D Weet eigenlijk niet of ze echte slidingstops doen daar. Bij de beschrijvingen van de paarden staat er wel als 'specialiteit' van de paarden, soms Slidingstop erbij. Dus denk dat ze het wel doen, maar niet zo vaak ofzo.

Maar k kan nog maar 2 lessen doen daar :(.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:17

1234 schreef:
Ja is indd een begin :D Weet eigenlijk niet of ze echte slidingstops doen daar. Bij de beschrijvingen van de paarden staat er wel als 'specialiteit' van de paarden, soms Slidingstop erbij. Dus denk dat ze het wel doen, maar niet zo vaak ofzo.

Maar k kan nog maar 2 lessen doen daar :(.

Oei, das wel jammer...stoppen ze met lessen geven? of kan jij niet maar gaan lessen wegens omstandigheden :)

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:21

Cool dat jullie al "stoppen"..... Dat lijk me ook leuk om te doen.... Maar zover zijn we nog niet.....

En idd je zit wat ruimer in een westernzadel, maar ik vond de overstap dressuurzadel naar western geen enkel probleem,een of andere manier zit je gewoon lekkerder in een westernzadel...

@smartBH. Hoop dat het gauw goed kom met je paardje.Beterschap..