[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:37

Mee eens Sonja...
Moest wel erg lachen: Wat 'ie verder met wie in het bestuur doet, doet er verder niet toe en persoonlijk wíl ik het ook helemaal niet te weten. Clown

Even een vraagje hè: Stel dat ik toch lid wil worden, waar vind ik dan alle en vooral de volledige info mbt alle regeltjes die er zijn? Ik zou dat graag in een overzichtelijk document lezen, zo ook bekendmakingen van bepaalde vernieuwd regels. En dan dus niet het zelf bij elkaar moeten zoeken van onder andere het SWRN forum...
Hoe hoor ik als (nog) niet lid zijnde wat er is besloten in de ALV?

Misschien, als uit de ALV blijkt dat er echt naar de leden wordt geluisterd en bepaalde regels niet zo scherp zijn als ik nu af en toe lees...misschien wordt ik dan wel lid...misschien... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:42

Nee zal mij toch worst wezen wie met wie biertjes drinkt, stallen mest, wie op wiens paarden rijdt, bij elkaar op stal staat of weet ik veel wat? Moet niet van invloed zijn. Boeit dus ook niet.

Ik denk dat je als niet-lid zijnde van de WRAN uitstekend op de hoogte kunt zijn door notulen (die niet geheim zijn) te lezen. Volgens mij worden die altijd gewoon op de WRAN-site geplaatst? Heeft niets met SWRN-forum te maken, je moet op de WRAN-site zijn. Ook vernieuwde regels (doel je op het levelsysteem?) zijn reeds lange tijd en helder gecommuniceerd. Sterker nog, voor leden zijn ze nog extra toegelicht op de voorgaande ALV's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:45

Maar dan wordt t dus alle notulen doornemen? Is er niet een document met daarin alle regels en ook vernieuwde/aangepaste regels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:50

Geen idee. Ik heb daar als lid geen behoefte aan en er dus ook nooit naar gezocht. Als je serieus geïnteresseerd bent, dan zou ik gewoon even contact zoeken met het secretariaat. Daar kunnen ze je ongetwijfeld helpen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:06

Notulen zijn nooit op de wransite geplaatst. Wel de ALV notulen. En de regels staan gewoon online. Ook via de wransite te benaderen. Alle leden hebben een CD gekregen met de regels.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:47

@Sonja, ik vind dat je wel heel mooi gesproken (geschreven) hebt vanochtend.

Het is ook precies mijn mening die je omschrijft. Ik probeer al een aantal dagen zoiets op papier te zetten, maar het lukt me niet.
Jij hebt het wel gedaan en ik kan me daar helemaal bij aansluiten.

Als ik kijk hoeveel plezier ik de afgelopen (ca.) 15 jaar altijd bij de Wran heb gehad, dan hoop ik echt dat de komende 15 jaar weer zo leuk gaan worden.
En natuurlijk zijn er dingen nu anders dan toen, maar dat blijf je altijd houden. Stilstand is achteruitgang, dus het is logisch dat dingen veranderen.

Laten we met z'n allen proberen de negatieve spiraal om te keren een een positieve.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:08

Dat ben ik wel met je eens Silvester maar wordt het dan geen tijd dat de leden zich echt interesseren voor de club als de WRAN. Want met een club met een gemiddelde leeftijd van pakweg 45 jaar (kan iets veranderd zijn) en een aantal leden van ca 800 (kan ook iets veranderd zijn) ben je over 15 jaar weg. Tenzij je iets gaat doen aan je instroom (jeugd en volwassenen).

En over hoe je dat doet, kun je heel verschillend denken. Daar zit ook precies een deel van mijn verschil van mening met het bestuur. Ik denk niet dat de KNHS of de maneges daar een bijdrage aan kunnen leveren. Die hebben geen specifiek belang bij een groeiende westernsport. Een engelse FNRS manege heeft engelse klanten genoeg. Waarom zouden die investeren in westernzadels, westernpony's en westerninstructie? de KNHS bestaat uit verenigingen. Die houden hun eigen broek grotendeels op. De KNHS zet een concept jeugdbeleidsplan op de site en daar kun je dan zelf verder invulling aan geven. Dat moeten de afzonderlijke clubs zelf doen. Die gebruiken daarbij o.a. het instrument van de Bixieproeven. Zoals de level 5 het instrument van de westernsport zou kunnen zijn.

Wat de KNHS wel heeft zijn diverse talentenplannen, een opleidingscentrum e.d. Dat soort zaken zouden kunnen worden ingezet voor de groei/verjonging van de westernsport. En dat gebeurt dus (nu in ieder geval) niet. In plaats daarvan wordt heel snel ingespeeld op ontwikkelingen die het huidige bestuur kennelijk om de oren krijgen. En waar ze dan heel snel een antwoord op geven.

Wellicht moet er samen met de leden beleid ontwikkeld worden. Op thema's. En in werkgroepen of een hei-dag of wat dan ook. Zodat je die snelle ontwikkelingen kunt toetsen aan beleid. Want nu worden (in mijn opinie) verschillende ontwikkelingen op een hoop gegooid en wordt er snel op gereageerd).

Zo zijn de levels in eerste instantie niet ontstaan om gecertificeerde kwaliteitslevels te hebben. Die zijn ontstaan omdat er behoefte was vanuit de leden zelf aan een systeem dat duidelijke kwaliteitseisen stelde aan levels. Zodat rare aspecten als iemand die niet zo goed rijdt, maar open MOET starten terwijl de open als een kwaliteitslevel werd gezien, veranderd werden voor een eenduidig systeem. Dat je dat kunt gebruiken ter certificering is weer wat anders.

Nu wordt cap, veiligheidscertificaat, aansluiting steeds als één geheel gebracht.

Maar misschien willen mensen wel niet aansluiten bij de KNHS maar wel een dopje op de kop zetten om in die hallen te kunnen rijden. Kan goed van niet.. maar koppel het i.i.g. even los van elkaar. En denk na over wat je nu wil als lid.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:57

En nu heb ik al weer een hele poos zitten denken hoe ik dit nou goed moet verwoorden.
Zoiets is veel makkelijker in een direct gesprek uit te leggen dan met geschreven woorden.
Maar ik doe toch een poging.

In mijn begin-Wran tijd heb ik heel erg veel demonstraties gereden en werd de western heel erg gepromoot. Wie er precies allemaal achter die organisatie zat weet ik niet exact; ik werd gevraagd om mee te doen met een demo en deed dat graag, maar volgens mij had de toenmalige voorzitter daar een groot aandeel in.
En alle demo's trokken altijd heel erg veel publiek, met na afloop heel veel mensen die allerlei dingen kwamen vragen. Met (voor mij) toch wel als hoogtepunten de demo's op de diverse Paard beurzen in Utrecht.
Ik zag toen ook de beginnersrubrieken op de wedstrijden steeds voller worden. Mensen met quarters, maar vooral ook heel veel mensen met "andere" rassen. En ook de jeugklassen waren toen redelijk goed vertegenwoordigd.

En nu?
Ik heb al jarenlang geen demo's meer gereden.
Ik weet wel dat het nog best wel gebeurt, maar dat zijn meer locale dingen (niets ten nadele daarvan hoor). Een locale ruiter regelt een paar andere ruiters om zich heen en geeft een demo.
Maar niets wordt meer landelijk vanuit een grote organisatie geregeld.
Ik zou daarin een taak van de Wran zien.

Verder heb ik laatst een gastles gegeven bij de plaatselijke ponyclub. Dat is een club met zo'n 40 rijdende leden. De ruitertjes waren erg enthousiast en zouden zeker eens een westernwedstrijd willen rijden als het laagdrempelig is en in de buurt is.
Ik denk dat er vanuit de ponyclubs veel meer toekomstige jeugdleden te halen zijn dan van de ruitertjes die bij de FNRS maneges rijden.
Ook hierin zie ik een taak van de Wran.

En dan een derde punt.
Ik ben, samen met nog een paar andere enthousiaste westernruiters, bezig om lid te worden bij de plaatselijke rijvereniging en daar dan een "westerntak" op te zetten. Ik denk ook dat als ons het lukt om het eens te worden met het bestuur en we gaan het wat bekender maken, we een aantal nieuwe westernruiters uit de regio er bij krijgen.
Ook hierin zie ik een taak voor de Wran, om mensen die dit soort initiatieven tonen te steunen met hun onderhandelingen bij de verenigingen.

Zomaar wat dingen, waarmee je volgens mij, nieuwe (jeugd)leden kan krijgen.

Is hiervoor aansluiting bij de KNHS noodzakelijk.
Nee
Voor de wedstrijden voor ponyruitertjes misschien wel maar voor de andere dingen niet noodzakelijk.
Ik ben niet tegen aansluiting, maar wel op dit moment.

Laten we eerst eens met z'n allen de Wran eens groot maken.
Zorgen dat er overal in Nederland laagdrempelige (kleine) westrijden komen, waar (pony)ruiters kennis kunnen maken met de western.
Droombeeld: bij elke dressuur/springwedstrijd ook 1 of 2 westernringen. De interesse is er best (ik heb hier wel eens gesproken met de organisator van een groot concours), mits eea geregeld wordt. Zo kunnen de "engelse" ruiters ook zien wat western inhoud en krijg je een veel grotere acceptatie van het westernrijden.

Genoeg te doen dus.
Ik hoop dat als mijn jongens wat groter zijn en ze willen gaan rijden, ze kiezen voor western en dat er dan voldoende wedstrijden zijn voor ze om aan mee te doen.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 06:21

Sonja HEEEEEEL WIJS GESPROKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laten we nu een ophouden steeds elkaar zo te bekritiseren en laten we zelf eens met een plan van aanpak komen hoe de leden graag het eea zouden willen zien. Mischien is het een idee om eens een bijeenkomst te houden en daar constructief met elkaar te kijken hoe wij de zaak weer vlot kunnen trekken!!
Wat mij opvalt dat de discussie zich hier op bokt afspeelt maar hoe denken de leden die niet achter een PC zitten hier over en wat is hun inbreng!!!!!!!!!

Zo nu aan het werk!

gr. johanna

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:46

en Johanna weten deze leden die niet achter de PC zitten wat er op dit moment speelt binnen de wran.? en zijn die ook op de hoogte van wat er staat te gebeuren ? een gedeelte van de ruiters die wedstrijden starten weten nog niets van een cap verplichting omdat dat alleen op internet heeft gestaan, maar niemand van de leden is persoonlijk op de hoogte gebracht.
dus vraag ik me persoonlijk af wat weet men van de rest..
min of plus puntje.... voor het bestuur ?

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:39

piggeljay schreef:
en Johanna weten deze leden die niet achter de PC zitten wat er op dit moment speelt binnen de wran.? en zijn die ook op de hoogte van wat er staat te gebeuren ? een gedeelte van de ruiters die wedstrijden starten weten nog niets van een cap verplichting omdat dat alleen op internet heeft gestaan, maar niemand van de leden is persoonlijk op de hoogte gebracht.
dus vraag ik me persoonlijk af wat weet men van de rest..
min of plus puntje.... voor het bestuur ?

Ik denk dat de meeste leden die ik spreek en niet schter een PC abosoluut geen notie hebben van wat er zich in "westernland" afspeelt.
Misschien is het een idee om eens een info avond te beleggen en daar constructief met elkaar vorstellen op papier te zetten hoe de leden het zien. Let wel het bestuur is er voor de leden en niet andersom!!!!!!!!

Emm, lijkt of de "oude" van het het APS/AVS herleven!!!!!!!!!!!!!

gr. johanna

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:18

dat is nu net wat ik ook voorstel aan de mensen bij mij op stal en ruiters in de buurt.
laten we agenda punten op stellen en met concrete vragen en opmerkingen komen. maar laat ze wel op de agenda zetten en bij de rondvragen terspraken brengen.
probeer zoveel mogelijk WRAN leden te mobliseren en te motiveren ( want aan motivatie ontbreekt het een beetje ) dat hun inbreng en stem in dit geval doorslag gevend kan zijn en ter voorkoming dat men later zegt "maar daar wisten wij niets van "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:24

Hoe kan je eigenlijk een agendapunt laten neerzetten?

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 06:00

nielsd schreef:
Hoe kan je eigenlijk een agendapunt laten neerzetten?

gewoon opsturen naar het secretariaat en laten opnemen als ingezonden stuk!

Touwens is de agenda van de komende vergadering al gepubliceerd????????

gr. johanna

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:14

Hoi, ik ben geen lid van de wran, maar wil wel af en toe een wedstrijdje rijden. Nu heb ik eindelijk een goed lopend (geen mankementen) paard en ben zelf redelijk fit, moet ik straks in level 5 gaan starten. Daar ga ik niet uren voor rijden en veel geld voor neertellen. Niet iedereen is een topruiter, maar kan wel meer dan in een level 5 starten. Waarom werkt men niet met winstpunten zodat je snel doorgroeit. Of heb ik het dan verkeerd begrepen? Ik wil gewoon voor de fun starten en wil niet dat het zo ingewikkeld wordt dat ik me overal bij moet aansluiten. Voor elke wedstrijd moeten we een stuk rijden. Als je hier dressuur rijdt kun je in een straal van 20 km. naar harte lust starten. Het zou jammer zijn dat alle westernruiters achter de leden aan moeten lopen omdat die de kans krijgen om een keuze te maken. Iedere westernruiter krijgt hier mee te maken in de toekomst, lijkt mij.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:23

Teetje je krijgt dus ook punten, maar dat ligt ook aan de aantal deelnemers dat mee doet hoeveel punten je krijgt, maar hoe dat allemaal precies werkt weet ik niet zo 1,2,3,

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:49

Ja zoiets begreep ik al. Maar als je elke keer in de middenmoot rijdt, duurt het wel heel lang voordat je eens een galopje mag gaan doen volgens mij. Als je dan maar een paar wedstrijdjes wil en kan starten raak je, denk ik, snel gedemotiveerd. Dan word je nooit lid van de wran.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:53

Lid van de WRAN worden kan je ook doen zonder wedstrijden te gaan rijden, kijk maar eens op http://www.wransite.nl

berrysmart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:09

je kan gewoon lid worden van de wran zonder wedstrijden te rijden ....

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:32

Je kan ook geen lid worden van de WRAN en wedstrijden rijden.....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:36

MissPK schreef:
Je kan ook geen lid worden van de WRAN en wedstrijden rijden.....

ROFL Haha!

volgens mij heeft dit niks meer met het topic te maken, maar goed

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:34

berrysmart schreef:

En hun kas zeker zomaar spekken? voor niets gaat de zon op

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:00

De statuten van de wran staan niet op de lijst, maar zijn bij de meeste verenigingen wel aan te vragen bij het secretariaat mocht je graag nog wat leesvoer willen hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:07

Alleen bij deze vereniging alleen in te zien door leden, dus dat schiet voor een geïnteresseerde buitenstaander niet op.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:37

MSQuincyTE schreef:
berrysmart schreef:

En hun kas zeker zomaar spekken? voor niets gaat de zon op

Wat denk je nou dat ze met die lidmaatschapsgelden doen? Op vakantie gaan ofzo? Rolleyes
Ik rij voorlopig geen wedstrijden maar ben wel weer net lid geworden
(althans: ik heb me aangemeld & wacht nog op reactie.... Scheve mond )