[WN] Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

Re: Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:30

ik ben een keer op een wedstrijd geweest. (ik rijd ook gewoon western)
mijn paard is toen geschroken en ik ben met mijn hoofd en rug tegen een ijzeren bakrand aangevallen. ik had voor het starten net mijn hoed omgewisseld voor mijn cap.

ik zou niet willen weten hoe het dan was afgelopen (met hoed) alleen een gebroken rug is al genoeg...

groetjes nikita

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:20

LindyH schreef:
Hoe zal het nu gaan met de strafpunten voor het verliezen van een hoed? Bij een cap heb je dat risico niet.

Wat is hier het probleem van Verward
Als je je hoofddeksel niet verliest, verlies je je hoofddeksel niet Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:00

Bij hoeden zijn kinriempjes verboden. Dus loop je met hoed meer kans op strafpunten dan met een cap of een cap-hoed. Dat is hoeden-discriminatie. Tong uitsteken

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:24

simodi schreef:
Anya schreef:
Ik vind echt dat iedereen ook serieus moet overwegen een bodyprotector te dragen. Als iedereen daar nu eens over na denkt, dan levert deze discussie toch nog wat op Haha!

Grapje of serieus?

je hebt echt 0,0 bewegings vrijheid met die dingen. Ergens vind ik het juist risico voller omdat je geen kant op kan!
Ik vind dat je zelf moet weten of je een cap op doet of niet. Ligt toch echt aan je rij-ervaring en je paard hoe groot de kans op vallen is toch?! kan geen WRAN voor jou inschatten toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:30

En omdat veiligheid boven alles gaat stel ik voor dat iedereen verplicht is laarzen met stalen neuzen te kopen.
Een bodyprotector, schiet toch op Rolleyes Iedereen moet verplicht een airbag hebben (bestaan echt! airparka oid).

Ook een goede is een cap voor de paarden, als ze vallen dan blijft het hoofd goed.
Eventueel oogkleppen op zodat het paard geen paarden of andere beesten achter zich ziet, dat moet toch schelen!

Je hebt ook oornetjes waarmee ze minder geluid horen, misschien dat ook verplichten? Dan zijn er geen geluiden waarvan de paarden kunnen schrikken.

Verder moeten we trail ook maar afschaffen, ze kunnen zo op een balkje staan en een peesblessure krijgen!

Toch wel fijn die KNHS, zij weten ten minste hoe wij moeten paardrijden Pling

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:35

Waarom dragen ze bij voltige eigenlijk geen cap? Of zijn ze dat ook aan het overwegen omdat er anders straks geen accomodaties meer zijn waar ze terecht kunnen?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:11

nielsd schreef:
En omdat veiligheid boven alles gaat stel ik voor dat iedereen verplicht is laarzen met stalen neuzen te kopen.
Een bodyprotector, schiet toch op Rolleyes Iedereen moet verplicht een airbag hebben (bestaan echt! airparka oid).

Ook een goede is een cap voor de paarden, als ze vallen dan blijft het hoofd goed.
Eventueel oogkleppen op zodat het paard geen paarden of andere beesten achter zich ziet, dat moet toch schelen!

Je hebt ook oornetjes waarmee ze minder geluid horen, misschien dat ook verplichten? Dan zijn er geen geluiden waarvan de paarden kunnen schrikken.

Verder moeten we trail ook maar afschaffen, ze kunnen zo op een balkje staan en een peesblessure krijgen!

ik had het niet beter kunnen zeggen haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:10

Mag ik dan voor mijn paard ook een kont cap bestellen Haha! Tong uitsteken en ook een harnas voor het paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:12

LindyH schreef:
Waarom dragen ze bij voltige eigenlijk geen cap? Of zijn ze dat ook aan het overwegen omdat er anders straks geen accomodaties meer zijn waar ze terecht kunnen?

Pling Lips are sealed

Ze gaan allemaal geheel onverzekerd rond denk ik Haha! Clown

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:59

Dan moeten ze bij het voetballen ook maar een cap op zetten Haha! Tong uitsteken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:24

En de judge die bij al die gevaarlijke paarden in de bak moet zitten...
Belgen en Duitsers op WRAN-wedstrijden kunnen we ook wel vergeten. Lekker 'open' wordt dat NK.

Mensen zonder rasvereniging zijn nu behoorlijk het zaadje, en ik dacht dat de WRAN er juist met name voor die mensen was. Maar misschien hoort het wel bij de taktiek. De mensen met QA(P)s zullen langzaam uitsterven door al die verschrikkelijke ongelukken zonder cap, en dan heeft de WRAN de ABSOLUTE MACHT!!! Extreme duivel

(geintje natuurlijk) Haha!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:55

nielsd schreef:

Dit is wat je noemt volledig beschermd ha ha ha
super omschreven

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:48

kaatje77 schreef:
Sorry, waar gaat dit over.
Waarom val je mij persoonlijk aan? Welkom op Bokt..... Bloos

Ik vraag een reden en krijg van iedereen een duidelijke uitleg en dan zo ineens dit?
Omdat ik GEEN westernruiter ben?
Ik dacht dat dat wereldje heel anders in elkaar zat, helaas...............

welkom op Bokt.... Bloos
Ik vind het een heel begrijpelijke vraag hoor!

Zeg altijd maar zo, je bent verantwoordelijk voor je eigen daden... veiligheid voor jezelf. Kan ook nog wel een bommetje leggen hier: volgens mij kun je een stal of manege helemaal niet verantwoordelijk stellen..... De professionele stallen die contracten met je opstellen hebben niet altijd juridisch dichtgetimmerde contracten... Das net zoiets als het wel of niet dragen van een autogordel.....Wie is dan verantwoordelijk????

Ja. ik zet sinds dat incident een cap op.
Mocht ik ooit Z1 rijden houd ik lekker mijn cap op, ben geen voorstander van taartdozen. Haha!

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:51

Taniya schreef:
nielsd schreef:

Dit is wat je noemt volledig beschermd ha ha ha
super omschreven

Eigenlijk moeten we gewoon terug naar de riddertijd!!!!!!! Dan zijn we beiden goed beschermd! Cool

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:54

Hé jammer, zo veel onzinnige reacties. Ok het blijft bokt, maar ik had gehoopt dat het westerngedeelte wat zinnigere opmerkingen had. Helaas!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:00

Wat versta je onder zinnege op merkingen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:04

Niet jouw opmerking over een 'kontcap', bijvoorbeeld? Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:39

WB: Gefeliciteerd trouwens Party!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:00

zoefie schreef:
Hé jammer, zo veel onzinnige reacties. Ok het blijft bokt, maar ik had gehoopt dat het westerngedeelte wat zinnigere opmerkingen had. Helaas!

Ik vond het een goede vraag van de TS, en er zijn veel serieuze antwoorden gegeven. Dat je sommige argumenten niet steekhoudend vindt, doet daar niets aan af. En dat sommige mensen een komische noot toevoegen om de boel luchtig te houden, betekent niet dat het geen serieus onderwerp is. Zie het maar als kritische humor à la spotprenten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 02:37

Wranglerbutt schreef:
Niet jouw opmerking over een 'kontcap', bijvoorbeeld? Rolleyes

Dat noem ik dus wel een zinnege opmerking

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:20

zoefie schreef:

Namens 'het westerngedeelte' spijt het ons ten zeerste dat we je teleurgesteld hebben... Het spijt ons dat jouw verwachtingspatroon van zeer serieuze bokkende westernpaardenmensen helaas niet voldoet. Ik zou voor willen stellen dat je een andere discipline ga zoeken die wel zeer serieus op zaken door blijft gaan ook als alles al is gezegd (in alle andere topics die hierover zijn gemaakt)... Tong uitsteken

Go with the flow, als ik ergens een cap op moet, doe ik dat. Maar daarbuiten, lekker niet! En dat zie ik ook bij zeer veel 'Engelse' ruiters!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:47

[/quote]

Go with the flow, als ik ergens een cap op moet, doe ik dat. Maar daarbuiten, lekker niet! En dat zie ik ook bij zeer veel 'Engelse' ruiters![/quote]

Yeehhhh!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Ja Slim

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:06

[quote="Equinecoach

Go with the flow, als ik ergens een cap op moet, doe ik dat. Maar daarbuiten, lekker niet! En dat zie ik ook bij zeer veel 'Engelse' ruiters![/quote]

Ieder zijn meug hoor! Maar waarom het nou zo 'lekker' is zonder cap als je je de risico's realiseert?
Tuurlijk, de wind door je haren is altijd lekker, maar ja, niet alles is alleen maar lekker he!
Ik denk dat het niet uitmaakt of iemand engels of western rijdt als ie kies om caploos te rijden, dat is een wkestie van persoon inzicht. Alleen als je zover gaat dat je vindt dat een cap niet bij je western image past, tsja ...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:37

simodi schreef:
Ieder zijn meug hoor! Maar waarom het nou zo 'lekker' is zonder cap als je je de risico's realiseert?
Tuurlijk, de wind door je haren is altijd lekker, maar ja, niet alles is alleen maar lekker he!
Ik denk dat het niet uitmaakt of iemand engels of western rijdt als ie kies om caploos te rijden, dat is een wkestie van persoon inzicht. Alleen als je zover gaat dat je vindt dat een cap niet bij je western image past, tsja ...

Maar dan geld ook "Maar waarom het nou zo 'lekker' is MET cap als je je de risico's realiseert?"

Je mag niet uit het oog verliezen dat een cap ook de nodige risico's met zich mee brengt. Neem bv het verhaal van ene "Super" man.

Citaat:
He landed headfirst on the other side of the fence. His helmet prevented any brain damage, but the impact of his 215 pound body hitting the ground shattered his first and second vertebrae. Reeve had not been breathing for three minutes before paramedics arrived. He was taken to the local hospital, and then flown by helicopter to the University of Virginia medical center.

Snel het belangrijkste vertaald staat: "hij lande met zijn hoofd eerst aan de andere kant van de hindernis. Zijn helm voorkwam hersenschade, maar door de klap verbreizelde zijn eerste en tweede nek wervel! "

Precies de breuk die door een cap wordt veroorzaakt! Dit is ook niet een toevals treffer. Het is gewoon bekend dat je met een cap p1 en/of p2 breekt en met een fietshelm p3.

Ik heb al eens eerder hier gepost dat het een keuze is tussen; kastplantje of bij volle verstand in een lijf wat niet meer funktioneerd.
Ik vind, gezien het risico, een cap dus niet iets wat je iemand kunt verplichten!

Nu komt ook vast weer de gordel verpichting om de hoek kijken. Maar buiten te water raken en niet meer los kunnen, is het breken van een sleutelbeen de keerzijde van het wel dragen van een gordel. Dat is toch wel even iets heeel anders kwa inpakt op je gezondheid!!

Dus voor mij geldt nog steeds laat ze eerst maar eens een veiligheids cap/hoed ontwerpen waarbij dit niet het gangbare risico is maar een net zo groot risico als het bij het niet dragen van zo'n cap. Dan wil ik overwegen er een op te zetten!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:13

Het is niet alleen in de western... Ik zie over de hele 'paarden'linie mensen geen cap dragen en daar kennelijk bewust voor kiezen. Ik rij op m,n fiets ook nog altijd zonder helm.

Daarom vind ik dit weer zo,n oeverloos topic, en toch reageer ik wederom... damn... Rolleyes

Álles brengt een risico met zich mee! Djeez... als ik bij alles wat ik doe eerst moet gaan bedenken of het wel 'veilig' is of wat er misschien fout kan gaan... Dan vergeet ik te genieten van de leuke dingen die ik aan het doen ben.