[WN] Waarom geen cap willen dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arizona

Re: Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:51

In maart van dit jaar heb ik m'n rug gebroken bij een val (keihard op m'n kont), toen ik op de eerste hulp kwam bij het ziekenhuis was het eerste wat ze vroegen of ik een cap op had... Gestoord
Ik heb hier op geantwoord dat m'n rug zeer deed niet m'n hoofd.
Ik vind die cap regeltjes dan ook behoorlijk overdreven, dan zou je een bodyprotector ook verplicht moeten stellen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:11

Ik zou eigenlijk iets van Judo moeten gaan doen, waarbij je valtechnieken leert.
Als ik val ben ik zo verkrampt dat ik werkelijk alles breek wat ik kan breken Verdrietig
Maar moet er niet aan denken dat ik tegen de bakrand aan kom zonder cap. Vind het onmisbaar hoor!! Hoort net als je rijboek en rijlaarzen bij de standaarduitrusting wat mij betreft.

Kellyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:11

het zit niet lekker.

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:18

moest vroeger altijd een cap op dit was namelijk verplicht op de stal waar ik stond .
op de stal waar ik nu sta is het eigen keus en ik rijd nog steeds altijd met cap ondanks dat ik een
braaf paard heb maar hij kan natuurlijk ook zomaar struikelen.
ik heb er geen last van omdat ik het ook gewend ben denk ik, maar ik moet zeggen dat ik van de volwassenen
1 van de weinige ben met cap , helaas maar het blijft hun eigen keus.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:22

sjong.. ik denk dat ik er maar mee stop... veels te gevaarlijk. en ik ga ook niet meer autorijden want dat is ook gevaarlijk, en niet meer fietsen want mijn stalen ros kan stuikelen en euh..
ik ga ook nooit meer de weg oversteken, want oeh... stel je voor...

Citaat:
Maar moet er niet aan denken dat ik tegen de bakrand aan kom zonder cap. Vind het onmisbaar hoor!! Hoort net als je rijboek en rijlaarzen bij de standaarduitrusting wat mij betreft.

heb ik ook niet.. gewoon spijkerbroekje en wat ooit mijn nette laarsjes waren... dus hoe ga ik het dan doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:23

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:29

Moderatoropmerking:
Off topic berichten zijn verwijderd, graag on topic blijven!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:42

Het is misschien iets off topic, maar die bodyprotectors die steeds genoemd worden zijn ook niet je van het . Als je eens op de eerste hulp daarover vragen stelt, blijkt dat veel gebroken ribben door de bodyprotector komt(de onderste rand is de boosdoener). Alleen als je de op maat gevormde protector hebt, beschermd deze je goed en dat is meestal niet tot nooit zo.
Ook op de manege moeten veel kinderen de protector dragen van hun ouders,maar vaak zijn ze iets te groot(voor de groei gekocht) en ook al zijn ze de goede maat, gaat er weleens wat mis juist door die protector. BV de pony geeft een klein bokje kind wipt in het zadel naar voren/achteren dan tikt de rand van de protector op het zadel en het kind krijgt de bovenste rand van protector in zijn nek en dat voelt echt niet lekker en dan valt hij er nog niet eens af Clown .En voordat er reactie komt hoe ik dat weet. Ik geef dat soort kinderen les en heb het al diverse keren gezien. Haha!
On topic Persoonlijk rijd ik met cap op de manege omdat het verplicht is en omdat ik zelf les geef en het dan niet kan maken om zonder cap te rijden.Bij ons in de buiten bak rijd ik ook vaak zonder cap gewoon prettiger ( ja niet als je ervan afvalt, dat weet ik Knipoog )
Op de western wedstrijden zou ik het erg jammer vinden als de hoed zou verdwijnen ( en dat mag ook niet gebeuren) gewoon omdat het bij de western outfit hoort ( ik heb nog nooit een echte cowboy met een cap gezien Clown ). Maar je zit vooral met de regels van de manege waar de wedstrijd wordt gehouden of je cap verplicht is of niet. Koe .

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:47

volgens mij is het meer wennen, ik rij ALTIJD met cap (geloof in me leven nu 3 keer zonder en dat was voor de foto) en moet zeggen heb er totaal geen last van.
hiervoor had ik een cap die mij niet lekker zat (jeuk, irritatie enz) heb toen besloten een nieuwe te kopen omdat ik gewoon een cap op wil hebben.
en niet omdat ik me paard niet vertrouw maar meer omdat het een dier is die eigenlijk niet te vertrouwen is

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:51

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:26

ok nou even ontopic,ik ben persoonlijk tegen,het zit verrot,en heb er geen een omdat het op mijn stal nog niet verplicht is bij het berijden van je eigen paard.gisteravond was ik bij de vecastables en mocht op de nieuwe painthorse van een vriendin uitproberen.
zo vaak zit ik niet op andere paarden dus dat was wel heel appart,andere knoppen en andere manier van indrukken.alleen de heer peter v. heeft de cap verplichting ingesteld dus ik moest eraan geloven(zonder morren!dat wel)ik was stiekum toch wel blij met de cap,ander vreemd paard enzo.maar toch,vanmorgen weer fijn zonder gereden op mijn eigen appie.ik vind ook dat het tijdens wedstrijden niet een plicht moet wezen,een hoed op dat hoort bij western rijden.niet een cap.zeker in de hogere levels.het moet m.i. een keuze zijn,met of zonder.zeker bij volwassen oordeel kundige mensen.waaronder ik mijzelf schaar.maar als ik dan op een ander paard moet waarvan ik niets weet zet ik toch een cap op.dat wel dus Bloos

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:56

Ben trouwens benieuwd hoeveel westernruiters die geen cap op willen "omdat het rot zit" wél met baseballpet rijden Lachen

De moderne rijhelmen (ik geef toe, cap klinkt mij ook véél te "engels") zitten namelijk absoluut niet beroerder dan een baseballpetje. Ik kan het weten, want draag beide Cool

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:09

WB Baseball pet over de cap lijkt mij ook lastig hoor.... Clown

Gewoon zonder morren, in je auto de gordel om. Op je paard een cap op Sigaar

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:14

ik hou helemaal niet van iets op mijn hoofd
geen cap , geen petje, helemaal niets, alles zit irritant
maar voor de mooiigheid wil ik dan wel een hoed op

ik snap trouwens niet waarom ruiters geen valbreken leren op de manege of op de ponyclub
dikke mat in de rijbak en braaf paard er naast en dan maar leren duiken en rollen
mensen moeten namelijk durven te vallen, dan gebeuren er veel minder lelijke ongelukken
doet een paard maf en is er geen redde meer aan kun je veel beter heel bewust je paard een veilige kant opsturen en er zelf voor kiezen er af te vallen dan maar te blijven proberen in dat zadel te blijven zitten

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:30

spatter schreef:
ik snap trouwens niet waarom ruiters geen valbreken leren op de manege of op de ponyclub
dikke mat in de rijbak en braaf paard er naast en dan maar leren duiken en rollen
mensen moeten namelijk durven te vallen, dan gebeuren er veel minder lelijke ongelukken
doet een paard maf en is er geen redde meer aan kun je veel beter heel bewust je paard een veilige kant opsturen en er zelf voor kiezen er af te vallen dan maar te blijven proberen in dat zadel te blijven zitten

Dit schreef ik ook al eerder. Bij Judo kun je ook valtechnieken leren. Ik merk dat ik val, verkramp en tja, dan gebeuren er ongelukken natuurlijk Bloos

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:33

Ik heb juist heel goed vallen geleerd (maar toen brak ik wel m'n rug)

edit: maar OK, er zat toen geen zadel op Bloos
Laatst bijgewerkt door Arizona op 23-10-07 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:34

Ik draag alleen in de zomer geen cap. De zweet wat uiteindelijk uitbreekt gaat bij mij irriteren en gaat soms jeuken. Daarom doe ik in de zomer alleen een petje op. Maar dit doe ik alleen als ik weet dat de pony of paard echt niets doet. Als ik een jong paard rijd die wel eens kan schrikken, dan pak ik dit risico niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:37

Heb een keer een valtraining in nederland gedaan met een vriendin. We hebben beide de techniek nog niet toegepast. Niet omdat we er nog niet afgevallen zijn maar de omstandigheden waren niet zo ideaal als in de gymzaal. Haha!

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:38

Ik rijdt altijd zonder cap op mijn knollie, tenzij er jonge paarden bij in de bak zijn of als ik op een vreemd paard stap.
Als ik mijn cap op heb dan vindt ik dit niet erg, maar liever zonder.
Ik heb trouwens een hele hippe, een paarse met gele paarden op de zijkant.
Op buiten ritten heb ik gewoon een petje op of helemaal niets.
Maar verder heb ik er geen problemen mee, zet hem gewoon nooit op.

Ben trouwens wel een van de voorstanders om hele jonge ruiters met cap te laten rijden.

Groetjes van sandra

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:39

Dinopino schreef:
Heb een keer een valtraining in nederland gedaan met een vriendin. We hebben beide de techniek nog niet toegepast. Niet omdat we er nog niet afgevallen zijn maar de omstandigheden waren niet zo ideaal als in de gymzaal. Haha!

Nee precies.. ik moest in de tussentijd ook nog eens een treinrail ontwijken (treinen rijden daar gelukkig al jaren niet meer).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:39

tja, ik heb toch al een aantal keren een duikje genomen richting zand, onder het zand en her en der wat blauw maar verder niets

arizona dan heb je toch iets fout gedaan in je val Ach gut

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:42

spatter schreef:
arizona dan heb je toch iets fout gedaan in je val Ach gut

Tja, het was ook wel een stunt eerste klas... en ik ben er ook nog eens zelf vanaf gesprongen om erger te voorkomen...
Maargoed, 'achteraf is een koe in z'n kont kijken' zegt m'n oma altijd Haha!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:42

Ik heb hem altijd op,, hoewel het in de zomer wel erg warm is met een cap op je knar.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:22

Noetanchamon schreef:
WB Baseball pet over de cap lijkt mij ook lastig hoor.... Clown

Eronder lukt wel Tong uitsteken

Valtraining: Ik heb leren rijden op één van de weinige maneges die daar indertijd aan deed Ja
Wel valtraining gehad, maar draag desalniettemin óók helm Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:28

Waarom niet:
Omdat je haar vettig wordt
Omdat het zweet (vooral zomers)
Omdat het geen gezicht is

Waarom wel:
Als je eraf dondert en je raakt in coma/krijgt een dwarslaesie dan heb je spijt en zijn alle bovenstaande redenen om het NIET te doen wel erg sneu.

Dus doe ik het maar wel, maar wacht nog steeds op hippere/onzichtbare modellen.

Reed vroeger op mijn eigen pony overigens wel zonder cap, ik donderde er toen ook nooit vanaf want ze was gewoon superlief altijd en 100% schrikbestendig. Met andere paarden neem ik het risico niet meer.