[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:54

Cer schreef:
Nou ja, of deze mevrouw nu wel of geen goeie reclame is voor de sport, ze is toonaangevend in de westernsport en ze is (meen ik) instructrice op Deurne, waar de nieuwe lichting westerninstructeurs vandaan komt..
je mag dus idd wel verwachten dat ze weet waar ze het over heeft... Ja

Ja, idd verwachten.

Maar als een president zegt dat er er vernietigingswapens liggen ergens geloven we hem ook niet meer Knipoog Dan zeg ik niet: "het is een president - dus hij zou wel weten waar hij het over heeft".

Kritisch blijven is prima, ook naar "rolmodellen" en instructeurs (en jezelf) toe.

Heb het artikel gelezen, was goed geschreven. Er komt wel in naar voren dat ze het per individueel paard bekijkt. Er komt ook niet duidelijk in naar voren dat ze er met 2,5 jarige leeftijd op zit, maar wél dat ze dan gaan trainen.

Ze noemt dit opbinden een foefje wat ze hooguit 2 keer doet met een paard als dat nodig is. Zelf zal ik niet zo'n foefje toepassen omdat ik denk dat het niet veel nut heeft en waarschijnlijk meer kwaad dan goed zou kunnen doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:31

Speedster schreef:
Toen ik de titel van dit topic las, dacht ik even dat het ging om het opbinden in de stal (met het hoofd naar boven, zodat ze onder het zadel het koppie mooi laten zakken).

Dacht ik ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:25

Ook dat gebeurt, daar is een aantal jaren geleden nog een hele rel over geweest.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:31

ehum ja... in duitsland toen was het niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:37

Ech nie... gewoon hier in NL tijdens een NK volgens mij.
Na de vaststelling door een gewaarschuwde jury kon de ruiter zijn paarden inladen en vertrekken.
Moet op Bokt vast nog wel terug te vinden zijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:50

oh een NK, weet het niet meer precies hoor, is al even terug voor mijn gevoel Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:50

ja was een NK.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:57

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:09

Pluizebolpum schreef:
Lara_Silver schreef:
Denk je dat echt? Hoe het hoofd ook zit, een paard kan ALTIJD omhoog, dus ook al staat een paard goed vastgebonden kan het nog omhoog. Sommige paarden zijn te gevoelig voor het gevoel dat het geeft zo vast te staan, die raken hierdoor in paniek, en als ze merken dat ze nog niet vrij komen is er nog maar 1 weg en dat is omhoog, met alle gevolgen van dien...

Ik rij er toevallig zo eentje, denk ik. Deze methode nooit geprobeerd, ook niet van plan en al helemaal niet bij dit paardje. Zodra je iets te veel druk op de teugels hebt gaat ze al omhoog, kan me dus een beetje indenken hoe dit bij haar zou uitpakken. Bij de kliniek met tandenvijlen kwam ze ook omhoog, met twee spuiten erin zelfs! Pas toen ze werd 'losgelaten' werd ze weer een beetje rustig en konden haar tanden gedaan worden.
Voor de rest is ze echt wel een super relaxte quarter...

Ja idd deze sommige paardjes kunnen gewoon niet tegen het gevoel van ''nu zit ik vast en ik kan niks meer doen'' en zullen zich daar behoorlijk tegen verzetten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:15

DubbelDun schreef:
viewtopic.php?f=4&t=24549&st=0&sk=t&sd=a&hilit=opbinden
Het is idd al weer een mooi tijdje geleden.

Goh, toen mochten er nog gewoon westernruiters met naam en toenaam genoemd worden op Bokt Nagelbijten / Gniffelen
errug voor mijn tijd Haha!

Ik heb mijn abonnement op BIT net opgezegd, maar heb uit pure nieuwsgierigheid net maar weer een exemplaar in de winkel gekocht Rolleyes Ga het artikel vanmiddag maar eens lezen Tong uitsteken

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:50

Vreemd dat er nu zulke negatieve reacties komen.....een poosje geleden stonden er ook zulk soort foto's in een topic en toen waren de reacties 'leuk' en 'gaaf' en 'goed', was alleen een andere westerntrainster, maar dezelfde methode.
Dit was trouwens het topic:
viewtopic.php?f=130&t=817736&p=29015876&hilit=mireille#p29015876

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:53

Zie jij dezelfde mensen reageren dan ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:11

Ik heb daar bewust niet gereageerd. Lange lijnen prima. Maar de eerste foto is niet mijn ding. Dan hang het er ook nog vanaf hoe het gedaan is, wie er bij heeft gestaan e.d. Dat kun je niet zien aan betreffende foto's.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:16

storrum schreef:
Vreemd dat er nu zulke negatieve reacties komen.....een poosje geleden stonden er ook zulk soort foto's in een topic en toen waren de reacties 'leuk' en 'gaaf' en 'goed', was alleen een andere westerntrainster, maar dezelfde methode.

't was mij niet eens opgevallen Nagelbijten / Gniffelen ik keek alleen maar naar dat onwijs grote zadel Bloos

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:17

Anya schreef:
Ik heb daar bewust niet gereageerd

Dat bedoel ik, dat geldt denk ik ook voor anderen, misschien is Karin een 'hoge boom'?

Waarom daar bewust niet, en hier wel?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:20

Simpel. Iemand is daar heel blij zijn paard aan het voorstellen. Als ik iedere keer dat ik iets zie dat ik minder leuk vind daar een opmerking over moet maken, dan is dat niet leuk voor individuele mensen. Dus dan reageer ik niet. Hier staat niet iemands paard ter discussie, maar de trainingsmethode an sich. En persoonlijk zal het me aan de billen oxideren wie die methode toepast. Maar in ieder geval betreft het een openbaar artikel in een openbaar blad.

Als zich een openbaar artikel in een openbaar blad aandient over fencen, dan zal ik ook zeker reageren. Net als op het inrijden van paarden die 2 jaar oud zijn.

Wil overigens niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, of het zelf allemaal prachtig doe. HEt wil alleen zeggen dat ik van sommige dingen niet zo hou. En die afweging maakt iedereen voor zichzelf.

Zoals ik het erg vindt dat paarden geen weidegang hebben. Moet ik dan iedereen die dat niet kan realiseren iedere keer opnieuw vertellen wat ik daar van vind?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:21

storrum schreef:

Om eerlijk te zijn vind ik de foto's in dat topic ook niet 'leuk', 'gaaf' en 'goed'.
Vooral dit citaat:
Citaat:
los en dan aan 1 kant bijgezet, gaat ook redelijk goed, ze geeft al braaf een beetje na. ze vind het nog wel vreemd maar reageert niet als een stresskip en blijft er heel rustig onder.

http://i9.photobucket.com/albums/a63/Mylah/DSCF7709.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a63/Mylah/DSCF7737.jpg
vind ik nogal raar en de bovenstaande foto's vind ik geen stijl, je ziet het aan de blik van het paardje en aan de snaffle waarvan de ring helemaal opstaat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:08

Deze vastbindmethode wordt al heel lang gebruikt in Amerika, de "oude cowboys" deden dat ook al zo. Ik denk dat daarm sommige westernruiters dit overgenomen hebben, maar ik vind het persoonlijk knap waardeloos. Op deze manier leer je je paard gewoon helemaal niks! Natuurlijk zal ie uiteindelijk wel loslaten, want lekker is dat niet als je kop continu in dezelfde houding getrokken wordt! Bovendien moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als zo'n paard schrikt en weg wil rennen (want echt, ook quarters schrikken en rennen heel hard Knipoog !). Dan kan ie dat dus niet of in elk geval blijft het hoofd schuin ingebonden en als hij het in paniek recht trekt, wat gebeurt er dan met zijn mond ....?

Ik vind dit echt een zwaar achterhaalde en paardonvriendelijke manier om een paard te leren inbuigen en nageven. Geen goede reclame voor het westernrijden en -trainen. Hoe goed de intructrice verder ook mag zijn, op dit punt ben ik het totaal met haar trainingsmethode oneens.

Bij deze wil ik toch wel even het idee ontkrachten dat alle westernruiters zo ruw met hun paarden omgaan!!!! Veel - de meeste? - rijden heel normaal en op een paardvriendelijke manier. Veel ruiters zijn juist op western overgestapt vanuit engels om losser te kunnen rijden.
Wat je op zo'n NK ziet is weer een ander verhaal: ook dat is niet altijd een voorbeeld van hoe het moet, maar dat is een NK dressuur ook niet! Elke ruiter die hardhandig is en aan de paardenmond trekt rijdt imo niet goed, of dat nou western of engels is.
Overigens gebeurt dat opbinden ook op springstallen en dressuurmatig getrainde paarden, maar daar komt men er minder mee naar buiten.

PS Ik rijd zelf western en heb altijd engels gereden, dus ken beide "wereldjes".

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:13

@Lara_Silver: je hebt gelijk, toen ik destijds dat topic zag dacht ik ook al 'moet dat nou zo'? Het is wel zo dat ons westernpaardje onder begeleiding van die instructrice is opgeleid en super fijn loopt, heel licht in de hand is en licht op de hulpen, maar of hij ook op deze manier is begonnen met leren nageven weet ik niet.
Daarom nogmaals wat ik hierboven ook al opmerkte: de betreffende trainers kunnen op zichzelf wel heel goed zijn (dat kan ik op afstand niet beoordelen en ik geef ze het voordeel van de twijfel), maar dit specifieke onderdeel vind ik gewoon heel slecht (en eigenlijk ook gevaarlijk)!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 20:22

Ja inderdaad, ht is juist dat ene aspect wat dan even wat minder is om het zo maar te zeggen...

SSJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:38

ik zie er wel degelijk het nut van in, en zoals de meeste van jullie het hier vinden: afbeulen dus, vind ik grote onzin.

ja ik ben een westernruiter, en ja wij op stal binden onze jonge paarden ook op.
en weet je WAT het NUT is?
dat het paard dus nageeft, en idd leert zijn neus te volgen, geduldig te zijn, en dat het stopt met vechten met het bit.

het paard vecht in feite tegen zichzelf, en het zal na verloop van tijd in zien, dat het beter is, om zijn neus te volgende, dan er tegen te vechten.. dus wat krijg je? het paard gaat nageven.
dit is dus HONDERDMAAL beter dan erop zitten en er dan als n gek aan liggen trekken om hetzelfde resultaat. alleen wij voelen het niet zo snel, dus we liggen vaak nog te trekken terwijl het paard allang heeft nagegeven.

en over Karin:
deze vrouw weet echt wel waar ze het over heeft. Ik denk zelfs veel meer dan dat jullie van jezelf denken.

ik zeg niet dat dit de manier is die IEDEREEN zou moeten doen.. maar dat dit ook een goede manier is, en een betere dan de doorsnee manier.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:41

Als een paard al vecht met het bit is er helemaal in het begin iets al helemaal misgegaan...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:50

En voor de spieren van het paard is het ook bere slecht

SSJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:59

Anya schreef:
Als een paard al vecht met het bit is er helemaal in het begin iets al helemaal misgegaan...

hoezo,
je hebt paarden die niet willen nageven en constant liggen te trekken.
dit noem ik dan "vechten met het bit" (Weet niet wat jullie er onder verstaan?)

Citaat:
En voor de spieren van het paard is het ook bere slecht

als je het met beleid doet en opbouwt, en als de spieren warm zijn..
zeker niet.
Laatst bijgewerkt door SSJ op 28-10-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:00

Als je op een paard zit dan kun je voorkomen dat een paard gaat vechten met het bit.
Mensen die een paard op de goede manier inrijden gaan nl niet in de mond zitten trekken, op die manier gaat een paard nl niet nageven maar zich ontrekken aan de hulpen.

Met opbinden lijkt me dat een paard zich veel makkelijker aan het bit gaat ontrekken wat wellicht foutief gezien wordt als nageven.
Wat heeft het voor nut als een aangebonden paard zijn neus gaat volgen, dan gaat hij dus rondjes staan draaien. Verward