[WN] Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:03

Mensen, doe niet zo moeilijk.
Als je een cap op wilt dan doe je dat. Als je er niet door de jury uitgestuurd wordt en misschien zelfs wel geplaatst wordt, dan kunnen anderen rustig een bezwaar indienen Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:03

Als je een cap op wilt dan doe je dat. Als je er niet door de jury uitgestuurd wordt en misschien zelfs wel geplaatst wordt, dan kunnen anderen rustig een bezwaar indienen Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:05

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:07

Ja Rom we begrijpen je Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:21

Oeps, ff te vaak Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:28

Romkabouter schreef:

Wie doet er eigenlijk moeilijk????????

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:48

Al jaren rijden we zonder cap keuze in de A en O. Vorig jaar kwam het tot een stemming of een cap keuze toegestaan zou kunnen worden.Dit voorstel werdt verworpen.
Vervolgens kan iedereen zijn mening geven over de nieuwe regels(er komen weinig of geen bezwaren ,dus het zal wel goed zijn dan) maar niemand komt terug op die cap keuze.Geen mens die aan de bel trekt (ook niet TS die toch wat te verliezen heeft).
Opeens wordt er iemand wakker en denkt heeeeeeeeeeeee ja die cap kom gaan we een week voor de ALV eens ff lekker jennen.
Vervolgens wordt de rest van de ......... wakker en gaan meedoen.

Wie doet er nu moeilijk!!!!!!!!!!!!!!!! Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:54

Is dat een strikvraag Nors opkijken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:09

Rina,
Natuurlijk zijn het leden die het recht hebben om bij stemming een regel en of die nou eerder aangenomen is of niet te veranderen, maar dan moet doorvoor wel een aanleiding zijn.
De TS geeft een duidelijke aanleiding hier toe, die onderzocht moet worden, en het kan niet zo wezen dat de aanleiding tot verandering van een regel BV dat jij het voorgeschreven artikel in dit geval niet veilig of mooi en weet ik veel wat vind.

Verder kan het ook niet zo zijn dat een verzekering die het zo stelt als de TS aangeeft, dat deze het bij het rechte einde heeft, en geeft dit ook aan in eerder geschreven quote’s.

Hoelang dit op zich zal laten wachten, mijn is belooft dat er geprobeerd wordt om voor de AVL uitsluitsel te geven op de gestelde vragen. Duidelijk is dat de actie kort van tijd is, ga er zelf vanuit binnen een maand wel wijzer te wezen op dit gebied.

Mocht blijken dat het door de Wran voorgeschreven middel veilig genoeg geacht wordt, zie ik geen rede de eerder aangenomen regel uit de uitgave van 2003 op dit gebied te veranderen.

400. In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende westernkleding te dragen. Daartoe behoren een westernhoed (evt. voorzien van veiligheidscap), westernlaarzen en een hoog gesloten overhemd (evt. met pullover) met lange mouwen. Bij het betreden van de westrijd- en inrijarena moeten hoed en startnummers gedragen worden. In de beginnersklasse is het toegestaan om een veiligheidshelm te dragen in plaats van een hoed.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:17

DubbelDun schreef:
Dat is duidelijke taal.

Dit heeft iemand mijn nog nooit eerder aangegeven op bokt dan hé Clown Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:36

Romkabouter schreef:
Het gaat om een hat = een hoed
Je mag ook een veiligheidshoed dragen, maar geen cap

Leuk bedacht Rom, maar het enige wat je nu bewijst is dat je de engelse taal niet beheerst.
Een Hard Hat is namelijk gewoon engels voor veiligheids helm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:23

@Adrienne : volgens mij had ik dit een aantal bladzijden terug al geroepen Knipoog

@Blaze: ik begrijp uit reacties van TS dat dit zeer kortgeleden pas duidelijke geworden is.

Citaat:
Vervolgens wordt de rest van de ......... wakker en gaan meedoen.
De stippeltjes in te vullen naar eigen believen of had je iets in gedachten Clown

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:29

In het verlengde van dit topic, kwam ik op het idee, nu mijn dochter ook les geeft op plaatsen die niet veilig, dit gezien hoe wij als ouders verzekert zijn, onder ons dak plaats vinden, een verzekering voor haar op maat aan te vragen.

Een volledige aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid verzekering met alle toeters en bellen eraan, heb ik voor haar aangevraagd, bij de drie grootste verzekeraars op dit gebied.

Heb aangegeven dat zij haar inkomsten verdiend met, paardrijles, zadelmak maken, wetstrijden rijd, en als specialiteit haar zelf heeft toegeëigend om steigerende paarden dit af te leren onder het zadel.

Wordt ook vervolgd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:54

@PeterV: brilletje bij de hand voor de kleine lettertjes Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:51

DubbelDun schreef:
@PeterV: brilletje bij de hand voor de kleine lettertjes Knipoog

Ja trap mijn maar op de ziel, die heb ik namelijk niet alleen meer nodig bij de kleine lettertjes, mist ik het één en ander vergroot naar letter grote 22. Haha!

Denk dat ik er eerst een jurist naar laat kijken en daarna iemand die het één en ander in normaal Nederlands kan vertalen, waarna wij hierop bokt weer wat discussie voer hebben.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:23

DubbelDun schreef:
@Adrienne : volgens mij had ik dit een aantal bladzijden terug al geroepen Knipoog

Had geen zin om al die pagina's "onzin" door te lezen. Iedereen is het er over eens dat je zelf moet kunnen beslissen, maar inmiddels is het al 7 pagina's lang.

Het is gewoon je eigen verantwoordelijkheid om voor je veiligheid en die van je eventuele kinderen te zorgen.

Verplicht stellen dat je een cap niet op mag zetten is van de ratten besnuffeld.

Buiten dat alles, lost ook het omgekeerde, het verplichten van zo'n cap kwa aansprakelijkheid ook niet alles op.
Even een extreem maar niet ongewoon voorbeeld.
Als je ongelukkig valt, kan zo'n cap zwaar nek letsel veroorzaken met verlamming tot gevolg.
Even tussen door, ik heb dit niet zelf bedacht maar dit is me door een arts vertelt. Samen met de mededeling dat je in dat soort situaties zelfs beter af bent met een fiets helm dan met een cap op. Maakt namelijk lomp gezegt het verschil tussen toch nog wat meer funkties over te houden of alleen je ogen nog kunnen bewegen.

Als iemand die er eigenlijk er zelf voor had willen kiezen zonder cap te rijden en door de verplichting er wel een op te moeten hebben, een dergelijk letsel op loopt is naar alle waarschijnlijkheid de verplichtsteller, in deze kromme wereld, aansprakelijk.

Dit is, zou ik zo maar kunnen bedenken, in het, ik klaag je aan gevoelige Amerika, waar je je leven weg moet tekenen om bv te kunnen gaan raften of mountainbiken, een van de redenen om er voor te kiezen het ieders eigen verantwoordelijkheid te maken. Ook het er verder voor te kiezen alleen een advies uit te brengen heeft daar mee te maken, want dan kun je in elk geval roepen dat je de mensen hebt gewaarschuwd.
In die situatie ben je namelijk altijd zelf aansprakelijk voor je eigen letsel en is het een "win win" situatie voor de organisatoren van een evenement!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:53

Adrienne schreef:
Als je ongelukkig valt, kan zo'n cap zwaar nek letsel veroorzaken met verlamming tot gevolg.
Even tussen door, ik heb dit niet zelf bedacht maar dit is me door een arts vertelt. Samen met de mededeling dat je in dat soort situaties zelfs beter af bent met een fiets helm dan met een cap op. Maakt namelijk lomp gezegt het verschil tussen toch nog wat meer funkties over te houden of alleen je ogen nog kunnen bewegen.
Dit was met de 'oude' caps idd het geval, vanwege het ontbreken van een fatsoenlijke kinriem en de harde klep.
Nu de caps er duidelijk anders uitzien weet ik niet of dit nog het geval is. Die aanpassingen zijn er niet voor niets op gemaakt tenslotte.
Dus van hoelang geleden is deze uitspraak en in hoeverre is deze arts van de ontwikkelingen op de hoogte.

Mijn Troxel zit met een soort 'tuigje' om mijn hoofd vast en verschuift hooguit een paar cm als ik erg mijn best doe en veel kracht zet.
Verder is goed afstellen/vastmaken van de cap natuurlijk ook een vereiste voor een juiste werking.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:12

DubbelDun schreef:
Dit was met de 'oude' caps idd het geval, vanwege het ontbreken van een fatsoenlijke kinriem en de harde klep.
Nu de caps er duidelijk anders uitzien weet ik niet of dit nog het geval is. Die aanpassingen zijn er niet voor niets op gemaakt tenslotte.
Dus van hoelang geleden is deze uitspraak en in hoeverre is deze arts van de ontwikkelingen op de hoogte.

Mijn Troxel zit met een soort 'tuigje' om mijn hoofd vast en verschuift hooguit een paar cm als ik erg mijn best doe en veel kracht zet.
Verder is goed afstellen/vastmaken van de cap natuurlijk ook een vereiste voor een juiste werking.

Helaas geldt dit blijkbaar toch nog steeds ook voor de nieuwe modellen. Want daar hadden we het toen nou juist over dat die stukken beter zouden moeten zijn dan die gammele dingen van vroeger. Maar het is dus niet zo, als je met je hoofd goed hard achterover slaat ramt de cap precies je eerste twee nekwervels aan gort. Een wielrennershelm raakt lagere wervels en je houd dan dus iets meer "bewegingsvrijheid" over. Voor zo ver je daar na zo'n breuk nog over kan spreken.

O ja, dit was 1,5 jaar geleden en deze arts is op de hoogte ze is zelf ruiter.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:38

Ik snap nog steeds niet waarom het toestaan van het dragen van een cap zo ongewenst is...? Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen. Met oog op de (goed gekeurde) veiligheid.

Mensen die het prettig/mooi vinden om met hoed te rijden kunnen dan toch nog gewoon hun hoed blijven gebruiken...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:42

@Blessures verergeren met cap:

Dit is een discussie waar je eigenlijk nooit uitkomt. Zo kent ook bijna iedereen wel weer 'iemand' die een auto-ongeluk alleen maar overleefd heeft omdat 'ie GEEN gordel droeg.
Zo zijn er ook ruiters die bij een ongeluk mazzel zullen hebben dat ze GEEN cap op hebben gehad. Maar het merendeel zal er WEL baat bij hebben als er wat gebeurt.

Uitzonderingen hou je altijd. (hoewel ik me afvraag wat de uitzondering op deze regel dan zal zijn Haha! )

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:06

Ik denk niet dat dit een zelfde discussie is als wel of geen gordel.

Een cap is puur en alleen ontwikkeld om je hoofd te beschermen tegen klappen. In situaties waarin het risico groot is dat je op bv een stoep rand kunt vallen met je hoofd is het altijd beter een cap te dragen, maar dit geld nou eenmaal niet voor alle situaties.
Je moet dus zelf een afweging maken waneer het beter is een cap te dragen en waneer het zo goed als niks toevoegt.

De keuze is tenslotte plat gezegt tussen hersen letsel of hoge dwarslaesie als het echt mis mocht gaan.

Misschien wordt het tijd voor dat "airbag pak" uit duitsland. Daar heb ik een hele tijd terug iets over gelezen. Als je dan van je paard valt verandert je kleding instand in een luchtkussen dan kan er niet echt meer wat fout gaan denk ik Cool Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:11

Bij ons op stal komt soms een vrouwtje rijden die zo'n ding heeft. Is een soort van survivalbodywarmer die ze aanheeft, en er zit een koordje aan haar zadel vast. Als zij eraf valt, schiet er een pinnetje uit een gaspatroontje los, en blaast dat ding dus inderdaad zichzelf op, inclusief een soort nekbeschermer. Dat is inderdaad optimaal.
(Ik wil alleen niet zien wat dat paard doet als 'ie dat geluid van het opblazen hoort Nagelbijten / Gniffelen )

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:51

*Grinn*
(Zie het al voor me....)

geenlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:23

Wat mij betreft zijn tradities belangrijk. Het dragen van een hoed en de bijbehorende outfit hoort bij het Western-rijden, alhoewel ik wel vind dat iemand die in Western-outfit "dressuur"rijdt, toch geen "Western"rijdt. Kortom: het gaat om de wijze van rijden, in essentie, en uiteindelijk niet om de Outfit.
Misschien heb ik wel niet goed naar allerlei Western-films gekeken, vroeger: Maar de daar acterende Cowboys, die over het algemeen niet heel erg denderend in hun slappe was zaten, zagen er toch heel anders uit dan de huidige (Nederlandse) Western-ruiters, die zich voor bedragen waar de echte Cowboys waarschijnlijk alleen maar van konden dromen, in het strijdperk begeven.
Bovendien waren in de tijd dat de Quarters hun naam kregen, de ziektenkostenverzekeringen en de Arbeidsongeschiktheidverzekeringen, voor zover in kan zien, nog niet op een niveau dat men bij ongelukken direct klaarstond met zinsnede's als I'll pursue you...
En dat, Dames en Heren, is de juridische praktijk van vandaag-de dag, een Amerikaanse praktijk, jaren na het Western-rijden ook overgewaaid.
Of u het nu leuk of passend vindt: Wanneer er een ernstig ongeluk gebeurd met een ruiter op WRAN-wedstrijden, waarin de WRAN gebiedt, dat er met hoed, en zonder veiligheidshelm gereden dient te worden, stelt U zich bloot aan een optocht van juridische procedures, waarbij ik met name het Bestuur erop wijs, dat men zeker na deze "Bokt-discussie"over e.e.a. zich ook blootstelt aan Persoonlijke aansprakelijkheid!
Tradities zijn, zoals gezegd, mij een groot goed.
Maar men kan niet voorbij gaan aan de maatschappelijke realiteit, waar "Veiligheid" de laatste jaren prioriteit heeft gekregen boven de traditie.
Een Zeeuwse of Volendammer vrouw dient op een bromfiets een helm te dragen, of dat nou "staat"bij haar klederdracht of niet.
En, na dodelijke ongelukken, zijn zelfs de wielrenners in de Tour de France verplicht om een helm te dragen, terwijl toch niemand zal betwisten dat de renners die aan dat evenement deelnemen, tot "the top of the Bill"in die sport behoren!
Dat Ruiters op L1 en L2-niveau geacht worden hun paard te beheersen is evident: Neemt niet weg, dat ook iedereen weet, hoe schrikachtig onze lieverdjes kunnen zijn, zeker als ze met meerderen in de ring verschijnen! Kortom: een ongeluk kan ook veroorzaakt worden door een ander ( een flitslicht van Tante Mien, bijvoorbeeld), met even desastreuze gevolgen als een weigerend paard in de "walk and jogg"!

Samenvattend: Anno 2007, hoe jammer misschien ook uit het oogpunt van Traditie ontkomt de WRAN er m.i. niet aan, de keuze voor Cap of Hoed vrij te laten. De WRAN kan zich niet buiten de maatschappelijke realiteit plaatsen: het is niet voor niets, dat de Amerikaanse Western-organisaties ( natuurlijk ook met het oog op kostbaar juridisch "gedoe") de keuze vrijlaten: in Nederland is dat inmiddels niet anders.

Wel zou ik het WRAN-bestuur het volgende willen voorleggen. Ik heb begrepen, dat er in Zwolle een Cap-fabrikant gevestigd is. Zou het voor zo'n fabrikant niet aantrekkelijk kunnen zijn, een hoed met ingebouwde veiligheid te fabriceren? Ik weet dat Troxel wel zoiets aanbiedt voor de dressuur, en ook weet ik, dat het een Nederlandse gewoonte is, om vooral op mijn voorstel te benoemen waarom dat niet of heel moeiljk zal kunnen, maar: "niet geschoten is altijd mis"!

Tenslotte.

Ik begrijp heel goed, dat het WRAN-bestuur veel waarde hecht aan het "indelingsvoorstel", wat toch de kern vormt van de ALV van a.s. zaterdag.
Ook begrijp ik zeer wel, dat discussie's over "de hoed" en de jeugdklasse ( waarin ik me ook gemengd heb), en wellicht ook andere onderwerpen die niet tot de kern behoren, het risico met zich meebrengen dat de discussie daarover het aanvaarden van het nieuwe indelingsvoorstel in de weg kan staan.
Vandaar dat ik u de suggestie doe, "hoed-en jeugd-discussies"waar nodig in handen te geven van bijvoorbeeld Werkgroepen, die bijvoorbeeld binnen een half jaar met uitgewerkte voorstellen op die punten komen.
Dit om te vermijden, dat leden, die het in feite wel eens zijn met uw indelingsvoorstel, zich gedwongen voelen "tegen" het hele voorstel te stemmen vanwege de hoed....

Ik wens u wijsheid,

J. ****

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:32

Voor de goede orde. In alle klassen (ook nu volgens het huidige regelboek) is de zogenaamde pod (westernhelm) in de hoed toegestaan.

Dat is zo'n ding.
http://www.marathippo.de/images/kappenschale.jpg

En eveneens voor de goede orde. Het kunnen dragen van een 'engelse stijl' cap is toegestaan in de beginnersklasse. Het dragen van deze cap is al eerder ingebracht door de leden twee jaar geleden en weggestemd door de leden (niet door het bestuur zoals hierboven gesuggereerd wordt).

Er wordt wederom om gevraagd o.b.v. het feit dat een verzekering aangeeft dat een cap te allen tijden gedragen moet worden teneinde in aanmerking te komen voor uitkering van een arbeidsongeschikheidsverzekering.

Hierboven in het topic is al aangegeven dat op dit moment uitgezocht wordt of dat zo is. Of de bestaande pod ook geaccepteerd wordt door de verzekering en in welke mate die voldoet aan het keurmerk en aan veiligheidseisen.

Mij lijkt het verstandig het resultaat van een dergelijk onderzoek even af te wachten.