[WN] Probleemgevallen 3 lage hielen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:31

Wat een flutargument/opmerking, zeg Nagelbijten / Gniffelen :

Arabesk schreef:
Haal ze er maar eens af, dan merk je wat de problemen zijn.

Ja, haha. Dat raakt natuurlijk kant nog wel en is net zo goed omkeerbaar:

Sla jij maar eens ijzers onder die natuurlijk bekapte hoeven van jouw paard. Dan merk je wat de problemen zijn met natuurlijk bekapte hoeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:32

Mijn paard loopt prima zonder ijzers, de jouwe ook zonder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:33

Arabesk schreef:
Mijn paard loopt prima zonder ijzers, de jouwe ook zonder?

De paarden die ik ken lopen prima met ijzers, de jouwe ook als je ze er nu onder slaat?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:35

Arabesk schreef:

Ik heb mijn paard, dat nu 20 jaar oud is en bijna haar hele leven op ijzers staat, pas nog even van de ijzers af gehad. We hadden kunststof beslag geprobeerd maar daar kon ze niet mee overweg, ze kreeg er een dikke koot en een dikke kogel van.

Ik heb haar 8 dagen zonder ijzers gehad, nadat er continu 12 jaar ijzers onder hebben gezeten. Welke problemen zou ik tegen hebben moeten komen? Ze liep overal probleemloos overheen, zelfs over gebroken dakpannen. Geen centje pijn, geen gevoeligheid, geen andere loop, niks. Dus welke problemen zouden we moeten hebben Sigaar ?

Omdat ze rechtsvoor wat maait en achter op de buitenkant van haar voeten landt, hebben we haar oude soort ijzers er weer onder geslagen na die 8 probleemloze dagen. Het verkeerd afslijten geeft op den duur namelijk wél problemen. Ze heeft dunne, 3 mm dikke ijzers onder die de straal in staat stellen bodemcontact te maken. Dat verklaart m.i. waarom ze totaal geen problemen had met gevoeligheid zonder ijzers. Maar bovenstaande uitspraak klopt in ons geval dus niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:35

"A horse that is sound only in shoes, is not a sound horse." ~ Steve Dick, BWFA, CESP

Een ijzer eronder slaan zorgt ervoor dat hij anders moet gaan lopen een ijzer zorgt voor meer glijden op de weg. Dat ga ik hem niet aandoen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:37

Arabesk schreef:
jeddah schreef:
Maskeren welk probleem Arno? Ik heb helemaal geen probleem? Ik rij echter wel erg veel km's over het harde en doe dat graag met ijzres zodat IK me beter voel. Mijn paarden hebben op ijzres ook geen problemen. Al 8 jaar niet.

Heb ik gedaan, geloof niet dat ik problemen opgemerkt heb Clown
Heb ze er ook weer een keer onder laten zetten en daarna ook weer laten verwijderen, nog altijd geen problemen......... Rara wat een raar paard heb ik nou toch, volgens mevrouw Strasser Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:40

Arabesk schreef:
Een ijzer eronder slaan zorgt ervoor dat hij anders moet gaan lopen een ijzer zorgt voor meer glijden op de weg. Dat ga ik hem niet aandoen.

Of dat een paard, dat altijd zonder ijzers heeft gestaan maar toch hoef/beenproblemen opgelopen heeft (of ermee geboren is), misschien wel gebaat is bij (het misschien wel tijdelijk gebruik van?) ijzers. Jij bent vast de wondervrouw waar wij op wachten die alles dmv bekappen kan oplossen, maar zolang sommige dingen ook verholpen kunnen worden door het tijdelijk gebruik van ijzers vertrouw ik daar toch even liever op gezien ik daar de resultaten zelf van zie. Van (jij met?) NB allemaal bereiken kan. Knipoog

In het 'gewoon' gebruik van ijzers omdat een paard over harde ondergrond moet lopen zie ik ook nog altijd geen probleem, simpelweg omdat ik nog nooit heb meegemaakt dat een paard er slecht op liep of problemen met de hoeven en benen leek te hebben. Zelfs niet na het verwijderen van de ijzers terwijl het paard er misschien zelfs wel jaren op had gelopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:43

Ik zie daarin wel problemen.

Hieronder een link waarin kort (!!) uitgelegd staat wat de 16 schadelijke effecten van hoefijzers zijn.

http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... adIdea.htm

voor de lange uitleg zul je de boeken van strasser en of andere natuurlijk bekappers moeten kopen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:46

Roken kan ook heel gezond zijn, ik ken rokers die 89 werden DUS roken kan geen kwaad.

Maar oeps, alle wetenschappers zijn er nu wel uit dat roken slecht is.

En je zal ook nergens een goed opgeleide smid vinden die zegt dat ijzers geen negatief effect op een gezonde hoef hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:47

Arabesk schreef:
Ik zie daarin wel problemen.

Hieronder een link waarin kort (!!) uitgelegd staat wat de 16 schadelijke effecten van hoefijzers zijn.

http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... adIdea.htm

voor de lange uitleg zul je de boeken van strasser en of andere natuurlijk bekappers moeten kopen

De trucagefoto op de site is voor mij al genoeg reden om de rest niet eens meer serieus te nemen, sorry Knipoog

Jammer dat jij altijd naar allerlei sites verwijst en met vage (/valse), standaard argumenten komt, maar nooit echt ingaat op wat mensen zeggen. Op zo'n manier kan er nooit sprake zijn van een echte discussie en zal je in ieder geval mij nooit kunnen overtuigen van het nut van natuurlijk bekappen en het kwaad van hoefijzers.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:48

Ik heb meerdere boeken gelezen van natuurlijke bekappers. En nergens ben ik ook maar een snipper bewijs tegen gekomen van het schadelijke effect van ijzers. Verder dan "meer glijden" en "meer trillingen" en "mogelijke schade aan zachte weefsels" komt het nergens. En - aha! - daar komt die trucfoto vandaan Haha!.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:49

nog meer boeken: http://www.horsefriendly.com/bookstore/hoof.html

het gaat niet om die ene foto die al dan niet trucage zou zijn

Ergens eerder in dit topic citeerde ik ook uit het boek van Van Nassau de beste smid van Nederland, die ook dezelfde nadelen van hoefijzers beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:51

arno8 schreef:
Roken kan ook heel gezond zijn, ik ken rokers die 89 werden DUS roken kan geen kwaad.

Maar oeps, alle wetenschappers zijn er nu wel uit dat roken slecht is.

En je zal ook nergens een goed opgeleide smid vinden die zegt dat ijzers geen negatief effect op een gezonde hoef hebben.

Grappig genoeg zijn nog lang niet alle wetenschappers erover uit dat natuurlijk bekappen goed is en dat hoefijzers negatieve effecten hebben en zo ontzettend slecht zijn als Strasser beweerd.

Verder vind ik de vergelijking met roken niet treffend. Ik ken GEEN paard dat hinder lijkt te ondervinden van hoefijzers, ik ken alleen maar paarden die er gebaat bij zijn (geweest > tijdelijk gebruik) en ik ken GEEN paarden die bij het verwijderen van de hoefijzers slecht of zelfs maar minder goed lopen dan op hoefijzers zelf. Gevoelig op het harde soms, maar dat is alleen in het begin, en dat onwennige duurt hooguit 1 a 2 weken. Grappig, want ik hoor hier veel NB'ers roepen dat er maanden overheen gaan voordat de hoef weer gevoelig wordt en dat het dan nog flink wat kan duren voordat het paard weer minder gevoelig loopt omdat de hoef dan weer gezond wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:56

Arabesk schreef:

Hee, weer een link naar een site, hoe verrassend! Ik begin bijna te begrijpen waarom jij destijds die OW voor 'spammen' (oid) hebt gehad..

Citaat:
het gaat niet om die ene foto die al dan niet trucage zou zijn

Dat gaat het wel, want dat is 1 van de grootste punten die vaak gemaakt wordt. Een paardenhoef en -been zou door de hoefijzers zo slecht doorbloed raken dat het gevoelloos zou (zijn ge)worden en de foto krijgen we op bokt vaak voorgeschoteld als bewijs hiervan. Als deze foto al trucage is.. wat is dan het bewijs dat er overblijft voor dit argument, en wat kan ik wat betreft betrouwbaarheid van de andere argumenten verwachten?

Citaat:
Ergens eerder in dit topic citeerde ik ook uit het boek van Van Nassau de beste smid van Nederland, die ook dezelfde nadelen van hoefijzers beschrijft.

Iedereen kan citeren en zeggen, maar ik heb de nadelen nog nooit ervaren en al helemaal niet zoals NB'ers en Strasser ze beschrijven. Een citaat van 'de beste smid van Nederland' weegt natuurlijk ook flink mee, maar wie bepaald dat Van Nassau de beste smid van Nederland is en weegt zijn mening daarom zwaarder dan die van vele andere smeden, en alle persoonlijke ervaringen van zoveel mensen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:56

Nou wordt ie mooi. Eerst is NB dierenbeulerij omdat we paarden van hoefijzers trekken en daardoor lopen ze gevoelig en dat is zielig. Nu lopen paarden kennelijk nooit gevoelig als ze van de ijzers afkomen, omdat dat in de discussie nu beter uitkomt.

Ik heb zelf gezien dat een paard op speciaal beslag werd gezet en dat het vervolgens enorm hard achteruit ging.
Je ziet het ook niet direct dat een paard verminderde doorbloeding heeft. Dat straalt er niet echt van af of zo. Ik haal toch weer het roken aan, dat zie je ook niet direct.
Maar bij beide dingen is iedereen die er wat van weet het er over eens dat het slecht is.
Okee, de mate waarin het slecht is, daar kunnen de meningen over verschillen, maar dat er nog mensen zijn die denken dat hoefijzers totaal geen kwaad kunnen, mag je op z'n zachtst gezegd vreemd noemen.

Ook krijgen hoefijzers niet snel de schuld, waar ze dat wel zouden moeten krijgen.

Heeft het paard zich verstapt in de wei? Oh, dan houden we hem voortaan maar op stal?
Tikt het paard zijn eigen benen aan? Oh, wat is het toch een dom dier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:57

promptertje schreef:
Ik heb meerdere boeken gelezen van natuurlijke bekappers. En nergens ben ik ook maar een snipper bewijs tegen gekomen van het schadelijke effect van ijzers. Verder dan "meer glijden" en "meer trillingen" en "mogelijke schade aan zachte weefsels" komt het nergens. En - aha! - daar komt die trucfoto vandaan Haha!.

Ik heb ook nooit beschrijvingen gevonden hoe die trillingen gemeten zijn, er wordt immers beweerd dat die trillingen gemeten zijn; nou laat de meetmethode maar zien, beoordeel ik zelf wel hoe goed die is....
Dat schuiven is een zwakte-bod. Wel eens gezien hoe paarden schuiven op modderige ondergrond EN hoe ze daar mee omgaan?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:58

Ach, het is net zoals met chippen: iedereen roept dat dat zo slecht is, niemand kent echte problemen met een chip. Natuurlijk hebben ijzers nadelen, maar niet dusdanig erg dat paarden er door (uit)sterven, ze kunnen er heel oud heel gezond mee worden. Sommige paarden worden zelfs oud doordat ze ijzers dragen die hen helpen.

Wat ik jammer vind aan dit soort fanatieke betogen; het verpest het voor de groep natuurlijke bekappers die wat normaler met de materie omgaan en wel openstaan voor andere gedachten.

Wat dat betreft heb ik bewondering voor Pete Ramey, die het aandurft om zijn standpunten bij te stellen of zelfs te wijzigen. Dat wordt hem door de fanatieke NB'ers weer niet in dank afgenomen, maar die man blijft wel zoeken naar de ideale manier. Zijn artikelen lees ik dan ook graag.

Maar dat geeft tevens het "gevaar" van NB aan: het is nog lang niet uitgekristalliseerd, het bestaat nog te kort om de lange termijn effecten te kennen en ik wil mijn paarden niet als proefkonijnen voor een experimentele methode gebruiken.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:58

arno8 schreef:
Fijn dat er ook een weerwoord van strasser in zit, oeps, zit er niet in. Objectief stuk hoor.

Oeps was nog wat vergeten. Dit is een foto die bij het artikel hoort waar ik de link vandaan heb:
Afbeelding
Misschien herken je iemand op de foto. Haha!
En dit is een stukje uit horse and hound over dezelfde rechtzaak waar dr Strasser als getuige heeft opgetreden:
horse and hound schreef:
Dr Strasser testified that, based on photographs, there was nothing to show trimming was excessive and that, merely, Brambles's hooves had "a good trim". She said a sick pony required fresh air, not painkillers.

oftewel:
Citaat:
Dr Strasser verklaarde onder ede dat, gebaseerd op de foto's, er niets getoond werd dat wees op extreem bekappen en dat Brambles hoeven slechts een goede 'kapbeurt' gehad hebben. Ze zei dat zo'n zieke pony frisse lucht nodig heeft, geen pijnstillers.

Dit is een foto van de hoef:
Afbeelding
Tja....wat moet ik er nog aan toevoegen.
En nogmaals het gaat met niet om het goed of slecht zijn van beslag, maar puur om een bekappingsmethode waar ik nooit en nimmer achter kan staan die gestimmuleerd wordt om toe gepast te worden door leken die een eendagscursus gevolgd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:02

arno8 schreef:
Nou wordt ie mooi. Eerst is NB dierenbeulerij omdat we paarden van hoefijzers trekken en daardoor lopen ze gevoelig en dat is zielig. Nu lopen paarden kennelijk nooit gevoelig als ze van de ijzers afkomen, omdat dat in de discussie nu beter uitkomt.

Ik heb dat eerste nooit beweerd, dus ga hier verder ook maar niet op in? Haha!

Citaat:
Ik heb zelf gezien dat een paard op speciaal beslag werd gezet en dat het vervolgens enorm hard achteruit ging.
Je ziet het ook niet direct dat een paard verminderde doorbloeding heeft. Dat straalt er niet echt van af of zo. Ik haal toch weer het roken aan, dat zie je ook niet direct.
Maar bij beide dingen is iedereen die er wat van weet het er over eens dat het slecht is.

Maar je zou het merken wanneer de hoefijzers verwijderd werden. Ik heb dit bij geen enkel paard bemerkt en ik heb nog geen enkel bewijs gezien, op een trucagefoto na. Niet vreemd dat ik het dan niet wil geloven Clown Een iets verminderde doorbloeding kan ik mij nog voorstellen, maar zeker niet zozeer dat het paard heir last van ondervindt of dat het ook maar het kleinste beetje schade zou veroorzaken.

Citaat:
Ook krijgen hoefijzers niet snel de schuld, waar ze dat wel zouden moeten krijgen.
Heeft het paard zich verstapt in de wei? Oh, dan houden we hem voortaan maar op stal?
Tikt het paard zijn eigen benen aan? Oh, wat is het toch een dom dier.

Iets wat ik niet doe en niet zeg, en wat ik bij zowel bij paarden met als zonder ijzers wel eens heb meegemaakt en waarop ik andere oplossingen zou zoeken dan het dier maar op stal te zetten, dus ga er verder ook maar niet op in. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:03

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:03

Citaat:
Maar je zou het merken wanneer de hoefijzers verwijderd werden. Ik heb dit bij geen enkel paard bemerkt en ik heb nog geen enkel bewijs gezien, op een trucagefoto na. Niet vreemd dat ik het dan niet wil geloven Clown Een iets verminderde doorbloeding kan ik mij nog voorstellen, maar zeker niet zozeer dat het paard heir last van ondervindt of dat het ook maar het kleinste beetje schade zou veroorzaken.

Oh, waar heb ik dat gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:04

Arabesk schreef:
Pete Ramey is bij mijn weten nog steeds geen voorstander van ijzers.

Hier nog een goed leesbaar artikel over wel of geen ijzers: http://www.naturalhorsetalk.com/documen ... ralWay.pdf

De strasser opleiding is ZEKER geen 1 dagscursus.

En opnieuw.. ga je maar op 1 opmerking van 1 iemand in en laat je de rest links liggen. Makkelijke manier van 'discussieren'.

Bovendien zie ik niemnad beweren dat Pete Ramey voorstander van ijzers is Verward

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:04

Jolande schreef:
Oeps was nog wat vergeten. Dit is een foto die bij het artikel hoort waar ik de link vandaan heb:
Afbeelding
Misschien herken je iemand op de foto. Haha!

Om naar jullie niveau af te dalen: dit ga ik niet lezen, volgens mij is dit een trucagefoto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:05

arno8 schreef:
Citaat:

Oh, waar heb ik dat gezegd?

Grappig, ik dacht dat jij voorstander van NB was? Volgens mij waren alle NB'ers het er over eens dat een paar dat tijdenlang op ijzers had gestaan problemen zou ondervinden wanneer de ijzers verwijderd zouden worden. Arabesk zegt het hooguit een half uur geleden nog, zelfs..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:06

arno8 schreef:
Om naar jullie niveau af te dalen: dit ga ik niet lezen, volgens mij is dit een trucagefoto.

Als de paardenhoef/ het beenecht zo slecht doorbloed was als op de foto, en dit dus zo zou zijn (en blijven) omdat er een hoefijzer onder zat, was het been afgestorven.
Dat heeft niets met mijn niveau te maken.. maar met verder kijken dan je neus lang is.

[edit]
De paarden die ik ken met ijzers hebben bij mijn weten geen afgestorven benen. Clown Ze lopen nog prima, zowel met als zonder de ijzers. Verder voel ik geen warmteverschil (ik heb het zelfs vandaag nog gecheckt) tussen voor- en achterbenen bij paarden die (al jarenlang) achter beslagen worden en voor niet. Als er zo'n groot verschil is als op de foto te zien is zou ik dat dus ook terug moeten voelen.. maar nee hoor, bij geen 1 van de 7 paarden voelde ik dat. Toeval? Denk het niet Knipoog