[WN] topsport en wijze van houden paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: topsport en wijze van houden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:16

Je staleigenaar zou maar en gewone (ex) koeienboer zijn. Niet alle stal eigenaren staan geheel in dienst van hun clienten. Zelf heb ik met name altijd bij boeren gestaan. En ik neem aan dat zoiets tegenwoordig ook nog mogelijk is.

Maar, de meeste stallen zullen indedaad wel een alternatief hebben, maar dat is toch het bewuste schipperen. Het is niet hetzelfde als weidegang.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:29

Lusitana schreef:
Je staleigenaar zou maar en gewone (ex) koeienboer zijn.

Ik sta bij een koeienboer en wij hebben de meest geweldige round pen, bak en weiland wat je maar kan bedenken. Alles ligt er keurig en ook nu nog pas-vrij bij. Cool

Maar de grondsoort is wel heel erg bepalend voor de mogelijkheden voor weidegang. Mensen die in de gebieden staan met zware klei of nog erger veen moeten zich wel beperken tot paddocks of een echt trapveldje. Het is toch zonde om het gehele weiland kapot te laten lopen? Maar een paar uur in de paddock vind ik nog wel een redelijk compromis.

En om weer een beetje on-topic te komen. De dressuurpaarden o.a. Briar van Jan Brink liepen volgens een artikel in Bit ook dagelijks lekker los buiten. Hij traint die paarden ook op de galopbaan trouwens om een goede conditie te krijgen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:57

Voor de paarden met ijzers heeft de hoefsmid sneeuw schoenen die tussen de hoef en het ijzer gaat.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:48

DubbelDun schreef:
En hoort de staleigenaar dus te zorgen voor droge paddocks Lachen

Mee eens DD, maar... ik sta bv ook met mn 2 paarden in het hoge noorden van Noord Holland Haha! Het land is hiet totaal "verzopen" er is een wei waar ze in mogen, maar dan staan ze echt diep in zwarte blubber; de 2 buitenrijbanen (1 leem, 1 zand) staat vooral de leembak geheel onder water en de zandbak, ach, dat is nat zand met droge stukken. Daar ik op een manegestal sta, samen met nog ruim 120 andere paarden prive en manege, is de buitenbak dus bijzonder druk bezet. Er is een schema gemaakt dat elk groepje paarden elke dag een uur in de rijbaan kan spelen en rollen en dollen, maar dan moeten ze echt weer naar stal. Ik vindt dat je de manege-eigenaar daar niet op kan aanspreken, hij doet immers zijn best om alle paarden even lekker los te laten. In de zomer staan ze, als je dat wilt, de hele dag buiten, maar als je dat nu zou doen heb je in de zomer geen wei meer over. Ik probeer dus het te weinige aan "vrij buiten" te compenseren door extra vaak naar het strand te gaan of lekker door de duinen te rijden. Het is niet anders..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:38

Ik denk dat het op de meeste grootschalige pensions en manege bedrijven de gewoonte is om paarden in de late herfst en winter niet meer op de wei te zetten juist om er voor te zorgen dat ze in het voorjaar tot de late herfst weer in kunnen.
Op stal S.W. in Otterlo waar ik mijn paarden stal idem.
Heb een klophengst en een hengst.De klophengst loopt in een koppeltje ruinen,nu 4 uur per dag in een zandpaddock van 35 maal 35 meter met zijn drieen,de hengst in een winterwei ter grote van een voetbalveld,2 uur per dag,heeft wel een box van 7 bij 3 met een buitenluik en een binnenluik en de mogelijk heid tot contact met zijn buurman de klophengst.
De rest van het jaar staan ze dus de hele dag buiten.
Wij kwamen van een stal waar hij in een donkere box zonder contact mogelijkheid stond,maar wel veel buiten kwam, minimaal een halve dag.Het dier is echter wel honderd kilo bijgekomen op
de helft van het krachtvoer,en de hengstenmanieren die hij aan het ontwikkelen was, waardoor ze hem op de andere stal op een gegeven ogenblik niet meer buiten wouden zetten,zijn verdwenen.
Op deze stal staan tal van dressuurruiters,springruiters waarvan een aantal internationaal en iemand die met Spaanse paarden werkt op hoog niveau en allemaal gaan ze naar buiten.
Wel worden de echt dure wedstrijdpaarden vaak op verzoek van de eigenaar apart gezet.
Voordeel op deze stal is dat je op het terrein een renbaan hebt waar je ook perfect je paard aan de hand kunt laten grazen of wandelen.Waar ik dan ook dankbaar gebruik van maak.
Grenzend aan het complex is het bos,en daar kan je uren rondlopen of rijden. Dus dat buiten komen is bij ons gelukkig niet zo'n item.Ik kan me wel voorstellen dat het op andere lokaties vaak wat ingewikkelder ligt qua ruimte.En als je dan 50 paarden hebt staan die allemaal naar buiten moeten,heb je er een dagtaak bij als je die de hele dag moet rouleren,en waarschijnlijk zal het daar dan wel op blijven steken.
Ik heb heel bewust gekozen om naar deze stal te gaan omdat ik
deze beter vond voor mijn paarden.Ik stond op een westernstal en had het opzich met het cultuurtje daar, goed naar mijn zin.
Maar mijn paarden gaan voor.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:26

Een paar keer per jaar haan wij naar Wolfheze op vakantie met onze paarden, de Henriettehoeve.
Dat noem ik een stal waar IMO paarden ideaal worden gehouden.
Er staan zo'n 90 á 100 paarden die in grote koppels naar buiten gaan.
Ze hebben een afzet systeem met schriklint en doen dan een box of 30 open, de paarden lopen naar buiten hun weiland in en staan daar de hele dag. Prachtig gezicht om te zien dat er heel veel sociaal gebeuren plaatsvind op het land met zulke grote groepen.
Het leuke is dat ik nog nooit heb gezien dat er wordt gevochten, idioot gedaan of wat dan ook maar het zijn ook enorme weiden dus de paarden kunnen prima een eigen plek zoeken.

Het leukste is als ze naar binnen gaan. Dit gebeurd ook weer groepsgewijs; er wordt gefloten, het hek gaat open en de paarden gaan keurig op volgorde van rang door het hek. Prachtig gezicht, alle paarden zoeken allemaal hun eigen box op en nieuwe paarden worden even begeleid.
Geen ruzie, gegil, getrap of wat dan ook. Nooit problemen.
Al met al is daar ongeveer 4 man mee bezig en meestal helpen de paardeneigenaren die er dan zijn ook mee.

Nieuwe paarden gaan eerst een paar weken in een aparte wei om te kijken wat voor dier het is en in welke groep hij het beste zou passen.

Dat noem ik paardenhouderij met een grote P! Cool

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:46

Ik ken deze stal goed,en ik heb er de nodige glijpartijen gezien.
Tevens is het voeren gestandariseerd,alles krijgt 1 kg biks,geen discussie mogelijk.Het is zo grootschalig dat er weinig toezicht op de paarden is.
Heb daar een veulen in de opfok gehad en ik kreeg hem een half jaar later
geen centimeter gegroeid en 50 a 60 kg te licht terug.
Dus reken mij niet tot de fans van deze stal.... Boos!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:58

Dat is dus het verschil met het door vakantie ogen zien...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:14

Persoonlijk hou ik gewoon niet van die idioot (in mijn optiek dan) grote stallen. Dan wordt het gewoon allemaal een beetje minder. Dat is ook logisch met zo ontzettend veel paarden.

Ik heb dus bewust gekozen voor een stalling met zo'n 30 paarden. Zonder een speciale uitstraling. Dus staan er recreanten, fanatieke dressuurruiters, naturals, westernruiters en een paar kids met een pony. Een deel van de paarden gaat alleen overdag naar buiten en een deel van de paarden staat dag en nacht op de wei met schuilstal. De pensionhouder voert ze allemaal op het oog. Wordt er eentje wat te mager, krijgt ie wat bij, wordt er eentje te dik dan wat minder. Wil eentje wat minder lekker voorwaarts, dan iets meer sportbrok en zo verder. Er zijn dus (omdat er wei genoeg is) drie goede gesettelde kuddes die samen de wei op gaan. Komt er een nieuw paard bij dan wordt echt gekeken waar dat paard het beste past. Als een eigenaar persé zijn paard apart wil hebben kan dat, maar in de praktijk duurt dat drie maanden. Dan staat zo'n paard ook in de groep. Blessures hebben we niet zo heel vaak. Het meest nog bij het jonge grut weitje. Die spelen soms wat hardhandiger. Maar ik heb meer blessures gezien van paarden die tijdens hun half uurtje los in de bak even flink te keer gingen, dan door het geschermutsel van onze groepen. Kortom: geef mij maar een kleinschaliger bedrijf. Dan mag onze binnenbak niet super zijn... De paarden hebben het wel super. Of het nu recratiepaarden of sportpaarden zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:20

30 paarden??? dat vind ik juist wel een grote stal Knipoog Die van mij staat op een stal met nog 6 anderen Lachen
Ik vind het ook niet kloppen dat een pensionhouder geen tijd heeft om alle paarden buiten te zetten en dergelijke, dan heeft ie of teveel paarden of te weinig personeel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:29

Er staan er maar iets van 20 op stal (in twee hele grote schuren). De rest staat permanent op de wei. Het jonge grut (1 - 3 jarigen) hoort daar ook bij.

Zes paarden is vrijwel alleen mogelijk bij een particulier of aan eigen huis. Maar dat betekent dat je ze ook vaak zelf moet voeren en in de wei zetten en weer terug zetten. Met een full time baan is dat dus weer niet te doen voor mij. 30 maximaal op deze wijze is goed te doen. Moet er wel bij zeggen dat er bij ons wei genoeg is, een binnenbak(je) een giga buitenbak en een springbak, en dan nog een normale maat buitenbak. Dus niemand loopt elkaar in de weg. En alle paarden kunnen de hele dag naar buiten. Zomer en winter.

edit: mijn pensionhouder zet ze allemaal buiten hoor. Behalve op zondag. Dan moet je het zelf doen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:43

CherokeeChum schreef:
Ik ken deze stal goed,en ik heb er de nodige glijpartijen gezien.

Wat hebben mensen toch tegen een glijpartij? Omdat het er zo heftig uitziet als een paard een schuivert maakt? Want een gezond paard wat dagelijks buiten wordt gehouden is dat echt wel gewend hoor. De kans dat een paard daar wat aan overhoudt is tig maal kleiner dan een paard een half uurtje laten spetteren in een buitenbak. Verder is het incasseringsvermogen van een paard vele malen hoger als bv. van een mens.
Zodra je je paard als een Barbie (sorry Jip Knipoog, no offence ) gaat behandelen dan krijg je ook veel sneller blessures.

Citaat:
Tevens is het voeren gestandariseerd,alles krijgt 1 kg biks,geen discussie mogelijk.Het is zo grootschalig dat er weinig toezicht op de paarden is.

Er staat op elke staldeur geschreven wat ze moeten krijgen dus dat lijkt mij niet gestandariseerd?
Misschien een tijd geleden?

Citaat:
Heb daar een veulen in de opfok gehad en ik kreeg hem een half jaar later
geen centimeter gegroeid en 50 a 60 kg te licht terug.

Ja dat is minder inderdaad. Maar ik heb daar geen schraal paard zien staan. ben je dan niet in het half jaar wezen kijken hoe het met je veulen ging en toen er over gesproken?

Ik ben ook liever niet voor grootschalig (vind onze stal met 2 paardjes erg knus Knipoog ) maar wat ik er mee wilde aangeven dat de grootte van een stal in principe een goede oplossing kan hebben voor het buitenzetten van paarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:13

Barbie kan anders heel goed glijden in de wei Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:54

What's in a name? Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:29

De voer instrukties die op de deuren staan,zijn voor de mensen die afspraken met andere mensen hebben om zelf te voeren.
Er staan daar 120 paarden en als de eigenaar die allemaal hun eigen recept moet geven,is hij daar de hele dag mee druk.
Hetzelfde geld voor hooi,ook dat moeten de mensen zelf regelen
als het afwijkt van de standaard eenmaal per dag hooigift.
Wat betreft mijn veulen,die bezocht ik eenmaal in de 3 weken.
Hij stond eerst met een aantal anderen,24 uur per dag op de wei. Dat ging goed tot het gras op was,en toen kwam hij s'nachts op stal met een veel grotere Bullie,die zijn voer opvrat.
Ik zou mijn sportpaard dus niet op een stal zetten war ze ze los over de bestrating en betonnen stalvloeren naar de wei laten kleppen.Het risico is veel te groot.Het is ook een typische lowbudget stal,waar alle winst uit het volume word gehaald.
Een soort van koeienhouderij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:31

Nou daar zou ik dan ook geen paard zetten. Geen sportpaard en geen recreatiepaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:42

Met dit soort verhalen nu heel begrijpelijk dat een stalmaatje haar 1 1/2 jarige op deze stal heeft staan en niet in de opfok. Overdag loopt hij met mijn paard buiten, s'avonds gaat ze met hem tutten. Ze wil hem bij zich houden en als ik sommige opfokpaarden zie lopen mager in de blub, zou ik ook niet willen.

Welliswaar zijn er zat goede opfokadressen. Maar regelmatig kijken in de winter is zeker wel een optie, maar als je ziet dat het niet goed gaat, wat dan? Verkassen in de winter gaat niet. Ze zullen hem nooit meer in een bestaande groep in de winter in gaan scharen en dan moet je hem naar je stal halen of het aan zien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:04

als ik een veulen had zou ik hem sowieso niet in de opfok doen, in mijn ogen zijn dat baby's die baby's moeten opvoeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:10

Ja maar babies met babies is wel lekker stoeien en spelen en ook daar zitten dominante etters tussen, moeten ze wel mondig van worden vind ik, worden ze sterk van.

Mijn paard vind ik geen opvoedkundig dier, te sociaal en te veel geinteresseerd in gras eten. Wel relaxed voor dat paard, hij hoeft niet te vechten, kan lekker als lummeltje naast opa grazen, wel gezellig, fijn voor de eigenaar want mijn paard zal hem geen haar krenken.