[WN] na dressuur western gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:11

Laat ik er dan voor alle duidelijkheid nog bij zetten dat die 3 maanden van Jolande op een FNRS 4 sterren manege waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:13

Ja dat zegt wat Haha!
Die sterren krijg je op dingen als kleedruimte aanwezig, doucheruimte, slaapruimte voor bv een stagiair, stapmolen etc etc.
Kunnen ze alsnog absoluut slachtvee in de les laten lopen en de eerste de beste malloot midden in de bak zetten en instructeur noemen. Zolang er maar een gediplomeerd iemand is onder wiens 'supervisie' de les valt...

Ik veeg mijn bips af aan FNRS-sterren Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:16

Sonja schreef:
Ja dat zegt wat Haha!
Die sterren krijg je op dingen als kleedruimte aanwezig, doucheruimte, slaapruimte voor bv een stagiair, stapmolen etc etc.
Kunnen ze alsnog absoluut slachtvee in de les laten lopen en de eerste de beste malloot midden in de bak zetten en instructeur noemen. Zolang er maar een gediplomeerd iemand is onder wiens 'supervisie' de les valt...

Ik veeg mijn bips af aan FNRS-sterren Haha!

Telkens wordt hier zo veel waarde gehecht aan gediplomeerde mensen en certifikaten en veiligheid en dan is er een stal met een certifikaat en dan geef je zo'n opmerking !
Dat veeg jij met alles wat niet in je straatje past geloof ik. Jeetje wat een enorm depri en negatieve mening heb jij over dingen zeg!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:22

Nou laat ik het dan anders zeggen. Ik veeg mijn bips af met de gemiddelde manege. Want wat je daar krijgt lijkt zelfs niet op dressuur.
Daar leer je op afgestompte pony's een pony naar voren schoppen. Sturen op de binnenteugel (of moet ik zeggen omtrekken). En als je geluk hebt mag je afzonderlijke figuurtjes rijden als je wat beter bent (ook op de binnenteugel). Ik heb twee bijrijdsters gehad. Allebei van een manege (jaren les gehad). Ze konden niet rijden. Ze konden hooguit blijven zitten.

Kortom: das geen dressuur. Das geen les. Das hobbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:25

Adrienne schreef:
Jeetje wat een enorm depri en negatieve mening heb jij over dingen zeg!

Baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaart ik moet een smiley die z'n buik vasthoudend over de grond rolt van het lachen!!!!!!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:26

Go Anya!!!! Haha!
Helemaal mee eens btw (zit als jurylid ook meer les te egven in mn hokje dan te jureren, die kids kunnen er ook niks ana doen dat ze zo beroerd les krijgen. En mijn schrijvers maar schrijven)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:39

Adrienne schreef:
Laat ik er dan voor alle duidelijkheid nog bij zetten dat die 3 maanden van Jolande op een FNRS 4 sterren manege waren.

Dat zegt net zo veel als 3 maanden westernles op een betere westernstal Knipoog

Als in: Je leert er best wel wat en misschien zelfs wel heel veel (als je elke dag les hebt), maar of je ook een rijtechnisch onderbouwde mening, gestoeld op theorie en praktijk, kunt vormen over een onderwerp betwijfel ik.

De wereld van paardrijden is zoveel groter dan engels vs western Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:40

Vippie schreef:
Helemaal mee eens btw (zit als jurylid ook meer les te egven in mn hokje dan te jureren, die kids kunnen er ook niks ana doen dat ze zo beroerd les krijgen. En mijn schrijvers maar schrijven)

Ehmm, dan zou ik maar eens amateur gaan starten Cool

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:44

sonja deze een beetje goed Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:46

Romkabouter schreef:
Dat zegt net zo veel als 3 maanden westernles op een betere westernstal

Uitgaande van een uur les per week en een groepsgrootte van 6 personen (optimistje ben ik he Haha! ) heb je in 3 maanden tijd dan 144 minuten aandacht van de instructeur gehad. Tenminste, in een perfect world waarin men op tijd begint, op tijd eindigt, 100% van de tijd met de leerlingen bezig is etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:47

Ja Spatter die is perfect! Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:53

Sonja schreef:
144 minuten aandacht van de instructeur gehad.

Dat klopt wel, maar je moet wel het zelf oefenen met het vertelde meenemen vind ik Lachen
1 les per week is dan ruwweg 3*4.5 = 13.5 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:57

Klopt, maar die tijd is lang zo effectief niet als dat een instructeur intensief met je bezig is.
Maar wel heel belangrijk, daar heb je gelijk in. Het zijn toch "vlieguren" Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:32

spatter schreef:
sonja deze een beetje goed Afbeelding

Wil deze even lenen in antwoord op de vliegles.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:03

Romkabouter schreef:
Adrienne schreef:

Dat zegt net zo veel als 3 maanden westernles op een betere westernstal Knipoog

Als in: Je leert er best wel wat en misschien zelfs wel heel veel (als je elke dag les hebt), maar of je ook een rijtechnisch onderbouwde mening, gestoeld op theorie en praktijk, kunt vormen over een onderwerp betwijfel ik.

De wereld van paardrijden is zoveel groter dan engels vs western Lachen

Het was bij deze manege: http://www.manegemeulendijks.com/fotostrook/contact/index.html En begrijp me niet verkeerd, de lessen waren niet slecht, de paarden werden prima behandeld, maar de dressuur rijstijl an sich vond ik 3x niks. Zeker niet toen ik eenmaal met western in aanraking kwam en zag hoe het ook kon. Dat had ik echt in een les wel gezien dat dat veel beter bij me paste.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:17

Je begrijpt me verkeerd denk ik Lachen

De dressuurrijstijl die ze daar hadden vond je 3x niks. Dat is wat ik bedoel met dat er ook in het engelse rijden meer wegen naar Rome leiden Lachen
Ik weet niet hoe ze daar reden, maar hoe ik heb leren rijden en hoe ik in aanraking ben gekomen met western heb ik gewoon veel raakvlakken gevonden.
En ik vind het echt jammer dat jij ook die kant van de engelse dressuur niet of onvoldoende hebt kunnen zien Lachen

Dessalniettemin ben ik blij dat je nu met veel plezier met je paarden om kan gaan. En dat is toch eigenlijk waar alles omdraait Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:47

jolanda die manege krijgt alleen al sterren vanwege de prachtige ligging, niet om hoe de manegeponys op stal staan
verder is het volgens mij ook meer een springmanege, dat was het vroeger in ieder geval wel
ik geloof niet dat je daar nu echt dressuurles gehad hebt, maar meer manege les
zowiezo heb je toch meer prive les nodig om echt te leren rijden of dat nu western of dressuur is

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:50

Tussen manegeles op een hobbelknol (en dat worden ze helaas vrijwel allemaal heel snel) en dressuurles op een goed gereden dressuurgefokt paard zit een wereld van verschil.
Maar ik begrijp nu in ieder geval waarom jij vindt dat er zulke enorme verschillen zijn. In jouw geval klopt dat ook.

Verder sluit ik me aan bij Rom: het belangrijkste is dat je nu lol hebt in rijden.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:57

Romkabouter schreef:
Dessalniettemin ben ik blij dat je nu met veel plezier met je paarden om kan gaan. En dat is toch eigenlijk waar alles omdraait Ja

Dat is waar Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:32

*kijkt ook even om de hoek hier*

Ik heb maar heel vluchtig gelezen hoor in dit topic, maar naar mijn mening wordt er veel te hysterisch gedaan over dat hele onderscheid tussen de 2 stijlen. Ik rij normaal gesproken engels en ben ook niet van plan om daarmee op te houden, maar ik rijd ook bij ziekte en vakantie op het western geschoolde paard van een stalgenootje en ik stuur er zo op weg... Beetje je gevoel volgen en de reactie van het paard aftasten (tis nogal een meneertje met een mening) en je komt een heel eind. Je voelt vlug genoeg of het ontspannen gaat en in de spiegel controleer ik of het ook ergens op lijkt Haha!
Specifieke oefeningen rijd ik er dan misschien niet uit (al lukt dat ook nog wel denk ik als iemand me even vertelt hoe) en ik klapper af en toe eens met m'n oren over die andere termen, maar verder... Mwah, niet te moeilijk over doen, gewoon lekker paardrijden. Laatst met engels geschoold paard een trailclinic gereden bij Ed Gosen en dat paste ook goed, geen enkel probleem.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:28

Romkabouter schreef:
Vippie schreef:

Ehmm, dan zou ik maar eens amateur gaan starten Cool

Ik mag nog even lekker bij de beginners freubelen, echt toppie....
De amateurs zien me vanzelf wel verschijnen tzt Haha! en als we dit jaar net zo lekker gaan als 2006 kan dat nooit te lang duren. Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:20

Persoonlijk vind ik dat wel heel jammer als je jurylid bent. Daar mag je toch wel wat meer van verwachten dan beginner.
Maar zo denk ik er dan weer over Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:01

Vippie toch maar voor de zekerheid en om teleurstellingen te voorkomen. Op officiële wedstrijden (i.i.g. van de WRAN) wordt je als jurylid geacht in de open klasse te starten.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:56

Vippie: Je weet toch dat fjordenpaarden gewoon uitermate slim zijn...!!!
Daarom is het voor ons wel mogelijk om dressuur en western op één paard te doen....
Schijnheilig Clown

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:54

Romkabouter schreef:
Persoonlijk vind ik dat wel heel jammer als je jurylid bent. Daar mag je toch wel wat meer van verwachten dan beginner.
Maar zo denk ik er dan weer over Cool

28 jaar dressuurervaring is natuurlijk niet te vergelijken met 1 jaar fulltime westernrijden, of wel Knipoog.
Ik heb dit keurig gemeld bij de WRAN (houwel mij van diverse kanten hier op bokt geadviseerd werd mijn mond te houden. Maar ik ben liever eerlijk om boetes te voorkomen) en met onderbouwing van mijn instructrice heb ik terrecht dispensatie gekregen.

Zo is dat ook weer uit de wereld geholpen.