[WN] DTA diervriendelijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piggeljay

Re: DTA diervriendelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:53

pardon hoor johnnyjohn maar alle mensen die op deze site reageren weten precies waar we het over hebben dus als jij wat er aan toe te voegen hebt graag want ongetwijfeld ben jij ook een expert anders zou je niet zo reageren maar een advies aan iedereen die het nodig vind om op een shank met twee handen te rijden: leer eerst eens rijden en probeer dan maar eens op 1 hand te rijden met een shank.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:46

WOW *verbaast* johnnyjohn heeft het uitgevonden Slapen

johnnyjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:15

Weten jullie misschien welk team de DTA high point competitie gewonnen heeft?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:11

ja maar dat is aan de DTA om dat bekend te maken en ik weet niet of zij of de winnaars het wel op prijs stellen omdat via internet te horen
maar op 11 & 12 november wordt de prijs in Eersel uitgereikt.
dus iedereen die het graag wil weten kom naar Eersel.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:55

PeppySan schreef:
Deze toch wel als ruig bekend staande tak van westernsport heeft in de planning liggen om het rijden met tweehandige teugelvoering bij een shank/scharenbit en een neusriem toe te staan!

Hoe erg kunnen we het maken!

Ik zie het al helemaal gebeuren. Waar de paarden anders hun mond open kunnen doen en het geheel dus een onsmakelijk uiterlijk krijgt omdat openlijk te zien is dat de ruiter de stuurkunst niet machtig is, worden de monden van deze dieren dichtgesnoerd zodat het getrek niet zo opvalt. De pijn blijft immers het zelfde, alleen het protest wordt gesmoord.
Bovendien kan er flink kracht gezet worden met 2 handen om het paard met te sturen, een kracht die verveelvoudigd wordt door het gebruik van een scharenbit! Maar dat valt niet op, want de mond zit dicht gebonden met een riem. Dus “lijkt” het diervriendelijker???

Dit heeft dan in mijn ogen niets meer met paardvriendelijk rijden te maken. Een paard word niet meer afgericht om op lichte hulpen gestuurd te worden, maar met kracht gedwongen om te doen wat er geëist word.

Dit kan toch niet waar worden?

Hoe zit dit in vergelijk met de dressuur waar z-ruiters met zowel stang als trens rijden? Daar wordt standaard met druk gereden voor de welbekende aanleuning. Vind dat nog veel triester, twee bitten in de mond van het paard en geloof me ook z-ruiters zijn niet zaligmakend wat rijtechniek betreft. Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:38

Djeez daar heb je Jolande weer zou ik zeggen. Z2-paarden zijn met je pink te rijden. Jouw idee van dressuur heeft toch echt een opfrisser van jewelste nodig, ben ik bang. En alles afmeten aan de beroerde ruiter die je hebt zien rijden is wel lekker makkelijk. Dan moeten we eigenlijk stoppen met welke discipline dan ook. Overal rijdt wel een rotzak rond nl.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:28

Maar dat geldt dan ook weer voor de team penning. Alleen zijn daar de goede ruiters misschien nog een beetje in de minderheid, maar ze zitten er wel tussen die hun paard met hun pinken kunnen rijden

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:44

Edit2: Laat maar, ik ga me met belangrijkere zaken druk maken. Veel plezier nog op je roze wolk.

Anya schreef:
Djeez daar heb je Jolande weer zou ik zeggen. Z2-paarden zijn met je pink te rijden. Jouw idee van dressuur heeft toch echt een opfrisser van jewelste nodig, ben ik bang. En alles afmeten aan de beroerde ruiter die je hebt zien rijden is wel lekker makkelijk. Dan moeten we eigenlijk stoppen met welke discipline dan ook. Overal rijdt wel een rotzak rond nl.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:25

henla_tent schreef:
Maar dat geldt dan ook weer voor de team penning. Alleen zijn daar de goede ruiters misschien nog een beetje in de minderheid, maar ze zitten er wel tussen die hun paard met hun pinken kunnen rijden

Zeker! Zelfs zonder pinken Ja

Liever een roze wolk dan geen verstand van zaken en maar wat roepen over een andere rijstijl.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 20:43

Jolande schreef:
PeppySan schreef:
Deze toch wel als ruig bekend staande tak van westernsport heeft in de planning liggen om het rijden met tweehandige teugelvoering bij een shank/scharenbit en een neusriem toe te staan!

Hoe erg kunnen we het maken!

Ik zie het al helemaal gebeuren. Waar de paarden anders hun mond open kunnen doen en het geheel dus een onsmakelijk uiterlijk krijgt omdat openlijk te zien is dat de ruiter de stuurkunst niet machtig is, worden de monden van deze dieren dichtgesnoerd zodat het getrek niet zo opvalt. De pijn blijft immers het zelfde, alleen het protest wordt gesmoord.
Bovendien kan er flink kracht gezet worden met 2 handen om het paard met te sturen, een kracht die verveelvoudigd wordt door het gebruik van een scharenbit! Maar dat valt niet op, want de mond zit dicht gebonden met een riem. Dus “lijkt” het diervriendelijker???

Dit heeft dan in mijn ogen niets meer met paardvriendelijk rijden te maken. Een paard word niet meer afgericht om op lichte hulpen gestuurd te worden, maar met kracht gedwongen om te doen wat er geëist word.

Dit kan toch niet waar worden?

Hoe zit dit in vergelijk met de dressuur waar z-ruiters met zowel stang als trens rijden? Daar wordt standaard met druk gereden voor de welbekende aanleuning. Vind dat nog veel triester, twee bitten in de mond van het paard en geloof me ook z-ruiters zijn niet zaligmakend wat rijtechniek betreft. Scheve mond

Ten eerste: Als het jou zo irriteert, doe er iets aan, maar kom je niet beklagen bij iemand die toevallig het lef heeft gehad om openbaar te maken wat misschien regel zou gaan worden en er zo voor heeft gezorgd dat dit niet gebeurd is.
Ten tweede: Een z ruiter begint in de B en klimt dan langzaam op om uiteindelijk met stang en trens te mogen rijden (ik zeg niet dat ik het eens ben met die stang/trens en neusriem!) Een teampenner zou vanaf de eerste wedstrijd op shanks, 2 handen en neusriem mogen rijden en krijgt dus geen gedegen opleiding daarin.
Ten 3e:bij de dressuurwedstrijden wordt er op het algehele plaatje gekeken en is ruk en pluk werk in de wedstrijd niet acceptabel, bij teampennen wordt er alleen naar de prestatie gekeken (de tijd dat de 3 kalveren gepenned worden) en wordt er niet op de manier "hoe" gelet, tenzij er bloed op de paarden zit.
en als laatste: Bij de teampenning was dit nog geen ingeburgerde regel, dus kon er nog iets aan gedaan worden om terug te draaien voordat het zover komt, bij die dressuurruiters zal dat nog lastig worden, want dit is al jaren zo. Dus heel veel succes hiermee.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:44

Haha, je hebt toch "pinken" Koe nodig hoor bij teampenning, want tja; wat moet je anders pennen? Haha! Knipoog
pinken zijn namelijk jonge koeien, maar ouder dan kalveren Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 07:44

Volgens mij heb ik een gevoelige snaar geraakt. Dromen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:27

Ondanks dat dit gaande topic allang het doel heeft bereikt, mede dank aan de DTA, voelen er zich nog steeds mensen geroepen om dusdanige stomme insteken te maken, dat naar mijn mening de gevoelige snaar op gezocht wordt.
Vind dit best jammer, omdat vele die niet gecharmeerd zijn van communicatie over bepaalde onderwerpen op bokt, meteen weer het voer hierdoor in de schoot geworpen krijgen.

Van mijn mag dit topic op slot, ga na dit bericht dit ook voor het eerst in mijn bokt jaren melden.

Vr gr Peter Vet

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:57

Mij ging het helemaal niet om een gevoelige snaar te raken maar schijnbaar heb ik het toch gedaan was mijn conclusie. Ik heb al die pagina's ook niet eens doorgelezen zag ook op moment van posten pas dat het zo'n oud topic was. Ik las het onderwerp en het eerste wat bij me binnenschoot was: bij dressuur zijn ze niet anders gewend dan zo te rijden, twee handen met stang. Maar dan hangt er ook nog een trensje in. Met het feit dat zo'n paard met een mond vol metaal loopt wat toch niet echt prettig kan zijn, ookal stuurt elke z-ruiter met zijn pinken, schijnt niemand problemen mee te hebben, want dat betreft dressuur. Zodra er echter ook maar iets gebeurd op het gebied van western moet het meteen sky-high bediscussieerd te worden. Maar goed, misschien lachen we over 20 jaar over al deze vurige discussies, want dan is het allemaal net zo normaal als in de dressuur en dan is er misschien weer een andere nieuwe tak van sport waarop we met zijn allen kunnen hakken ...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:10

Mij gaat het erom dat jij altijd de vergelijking met dressuur maakt. In welk topic dan ook. Zodra iemand iets schrijft over een minder diervriendelijke actie in de westernsport schrijf jij "ja maar in de dressuur". Bovendien is de ondertoon van jouw posts dat je in de dressuur altijd met druk rijdt en in de westernsport nooit aan de teugels zit. In mijn bescheiden opinie heb je in beide sport-disciplines toch echt enige druk aan de voorkant nodig om je paard te verzamelen. Het is in beide sporten de zachte ruiterhand die bepaalt hoeveel druk je gebruikt en hoe goed je paard daarop reageert.

In de westersport wordt bij de beginners gestart met een trensje. Maar nadat je een paar punten hebt gehaald in de beginnersklasse (en zelfs in de beginnersklasse als je op één hand start) mag je er direct een stevige correctional in hangen.

Dat mag (lees de post van PeppySan) in de dressuur dus niet. Paarden starten in de B, moeten dan de L1, L2, M1, M2, Z1 doorrijden en winstpunten rijden (dat wil zeggen niet winnen van toevallige mensen met een slechter niveau, maar echt een voldoende rijden op alle onderdelen in die klasse voor een winstpunt waar je er 10 -15 van nodig hebt voor promoveren). Pas dan mag gereden worden met stang (die heel zorgvuldig omschreven zijn qua toegestane dikte en maat) en een onderlegtrens. Dan nog zie je veel z-ruiters gewoon met een trens starten.

Pas in de grand prix is stang en trens gemeengoed. Op het moment dat het paard zo precies aan de hulpen staat dat die stang en trens ook gebruikt worden om meer specifieke hulpen door te geven (passage of piaffe bijvoorbeeld). Jouw vergelijk in dit topic van een op deze wijze in ruiterkunnen doorgegroeide ruiter slaat dus in mijn optiek kant nog wal. Het betreft alleen die beschuldigende vinger in de categorie "ja maar hullie". Dat stoort mij.

Niet omdat ik niet van de westernsport hou. Ik heb niet voor niets de overstap gemaakt. Niet omdat ik denk dat alle dressuurruiters zo prachtig rijden. Niet omdat ik denk dat alle westernruiters dan wel trekken. Maar ook omdat ik niet denk dat alle westernruiters volkomen drukloos rijden (kan ook niet nogmaals). Kortom: ik begrijp werkelijk niet waarom je steeds dat vergelijk wilt maken.

Daarbij raak je niet zozeer een gevoelige snaar. Maar het ergert me inderdaad wel. Dat klopt.

(geheel op persoonlijk titel).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:30

Ik ga dit sluiten, het originele onderwerp wordt al een tijdje niet meer besproken.