[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:13

Zou die Marstall Champion iets voor Lee zijn? Zij geeft zichzelf compleet weg aan haar veulen en ik kan er natuurlijk niet meer voer in blijven pompen. Ze krijgt nu (vrijwel) onbeperkt hooi, 3 scheppen Marstall E, 1 schep Optimal en een schep slobber (droog gemeten) per dag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:29

jessiejanes schreef:
Die nieuwe subli lucerne met soyaolie vind ik erg interressant, ik bel morgen Subli hierover......

Via onze stro/hooi leverancier hebben we gehoord dat hij heus wel alfafa-balen uit Franrijk kan ophalen, maar soms komt er ook een slechte partij erdoor heen (gedraait, dus blaadjes ervanaf, mag niet) en daardoor is dit transport stilgevallen, omdat de kwaliteit niet gewaarborgd is.Dussuh,..als iemand een ritje Franrijk wil doen om even te kijken of het goed uitziet , haalt hij wel op! Tong uitsteken

Als de voerleverancier kan vertellen waar in Frankrijk hij de lucerne/ alfalfa haalt, kan ik mijn vader eens lief aankijken. Misschien is het op route, van waar hij woont, naar Nederland. Ik kan hem vertellen waar hij op met letten, of hij kan foto's maken.
Maar dan moet het wel ergens en route tussen de Auvergne ( midden Frankrijk, Clermont Ferand) en Belgie liggen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:30

ElCid, voor zover ik weet wordt Lucerne vooral in zuid frankrijk verbouwd.. het heeft nl. minimaal 10 uur zon per dag ofzo nodig en dat tijdens het hele seizoen.. maar 't zou kunnen natuurlijk. Alleen moet je dus wel een betrouwbaar adres hebben waar je 't dan ook steeds vandaan kunt halen... 1 keer een paar baaltjes zet niet veel zoden aan de dijk...

@ Mac. Ik denk dat jij beter een merrie/veulen voer kunt geven... Marstall heeft Merrie voer, veulen voer en speciaal hengstenvoer. Alle drie hebben ze een hoger eiwitgehalte en dat heb je nodig voor een zogende merrie... veel eiwitten om melk aan te maken én spieren op peil te houden. In merrie en hengst zit beiden zo'n 15%, 't hengst voer bevat nog iets meer energie dan het merrievoer vooral omdat daar veel meer vet in zit (lijkt mij dus een goede optie). In merrievoer zit ongeveer 3% vet, in hengstvoer iets meer dan 9% (en da's hoog voor Nederlandse begrippen). Ik zou dus voor dat hengstenvoer gaan.
Overigens is 3 scheppen voer per dag nog niet eens zo heel veel hoor... Fly stond op 't hoogtepunt tegen de 6 kilo voer aan.. Nu was dat wel Havens en daarvan is me later gebleken da'k daar zowiezo twee keer zoveel van moest voeren, vandaar da'k daar ook mee gestopt ben. Maar een zogende merrie heeft idd heel veel nodig, zéker wanneer het veulen tussen de 2 en 6 maanden is, dat is de periode dat een veulen het meeste groeit en dus het meest vraagt. De melk heeft dan ook een andere samenstelling als daarvoor en daarna...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:36

De lucerne die hier in Nederland, door o.a. Bieleman, verkocht wordt komt uit Ruinerwold in Drente. Volgens mij hebben ze daar nooit 10 zonneuren per dag. Ik heb dat overigens ook gehoord/ gelezen over die zonneuren, maar gezien de locaties waar het verbouwd wordt, o.a. Drente en Noord Frankrijk zal het ook onder andere omstandigheden groeien.
De droging wordt dan in grote schuren kunstmatig gedaan, omdat er te weinig zon schijnt.
Dit jaar kunnen ze het misschien gewoon buiten drogen Knipoog

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:53

Ja luzerne wil hier prima groeien en kan voor kunstmatige droging tot 5 keer per jaar gemaaid worden.
Alleen het maken van hooi van luzerne lukt de meeste jaren niet goed, je moet het hier te vaak keren en dan krijg je erg veel bladverlies. In de VS en Canada wordt het voor het maken van hooi vaak maar één of 2 keer per jaar gemaaid.
In Nederland zijn er ook wel die van gras/luzerne voordroog balen maken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:22

Ja, de grasdrogerij van Oosterwolde ken ik wel... wist niet dat ze dat hier ook met Lucerne deden.. dan snap ik helemaal niet waarom het zo slecht te krijgen is...
Nou ja.. maar gewoon die zakken van Subli eerst, dan heb ik eigenlijk al wat ik nodig heb... hooi zou ook mooi zijn, maar wil wel zeker zijn van de kwaliteit dan...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 05:01

Nou, heb de subli lucerne met soyaolie besteld, zal volgende week of week erna hier zijn.
ben erg benieuwd naar het produkt en of mijn paardjes het wel meteen lekker vinden, want ze zijn erg verwend met het zoete equisanum!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:21

Yep zelfde hier!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:24

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen er mee!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:40

Nou, ik ga het ook proberen! Vanmiddag even naar de Welkoop; die verkopen immers ook Subli dus ik neem aan dat die het iig kunnen bestellen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:07

Wij krijgen, als proef, 2 zakken Subli Lucerne. Als dat goed bevalt gaan we verder met de grote balen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:53

ElCid schreef:
Wij krijgen, als proef, 2 zakken Subli Lucerne. Als dat goed bevalt gaan we verder met de grote balen.

Is dat exact hetzelfde spul dan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:08

Vrijwel hetzelfde. Hier zit soja olie doorheen, tegen het stof, en het is in verhouding veel duurder dan de grote balen. Maar om te proberen en te vergelijken met bijv. Hartog en Bieleman wel de moeite waard.
We hebben nog steeds niet "de oplossing" voor de grote balen. Dit is via de stal waar mijn paarden staan zo geregeld, dus voor nu is het een uitkomst

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:18

ElCid schreef:

Heeft Subli ook grote balen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:27

Subli niet, maar Cebeko ( Almelo) wel. Die wegen ca. 400 kg en worden met metalen banden bij elkaar gehouden. Bezorgen doen ze vanaf 6 ton, net zoals Bieleman. Prijs per ton is me even ontschoten.
Wij willen wel met de grote balen gaan werken, maar hoe....... , qua opslag, vervoer, etc. Knipoog

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:21

Oeh, das voor ons hier niet kwijt te raken. Wij zullen het denk ik dan bij de zakken moeten houden.

Heb nog een vraagje. Kan je als je nieuw voer hebt binnen 3 dagen al verschil merken? Ik vind het zo snel, maar roshni begint nu ineens wel te verharen Verward

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:26

3 dagen is wel erg snel, maar als hij nu bepaalde stoffen waar hij niet goed op reageerd niet meer binnen krijgt en alleen maar het "goede" kunnen veranderingen heel snel gaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 01:32

Mac schreef:
Nou, ik ga het ook proberen! Vanmiddag even naar de Welkoop; die verkopen immers ook Subli dus ik neem aan dat die het iig kunnen bestellen.

Mac, mij is verteld door de Subli meneer dat de winkels het dus niet hebben i.v.m. distributie en opslag problemen en dat het daarom alleen per pallet rechtstreeks te bestellen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:36

Ben geinteresseerd hoe de lucerne van Subli er uit ziet. Mijn ervaring met Hartog was dat er veel gruis in zit.

Mijn paard staat op vlas en ik vind het niet zo jofel als het kleine stukjes zijn die tussen het vlas komen en dat hij daardoor te veel vlas binnen krijgt of te veel laat liggen. Ben dus benieuwd hoe jullie dit gaan voeren.

Hier heb ik nog een leuke link over olie:

http://66.249.93.104/search?q=cache:Y_e ... tartpagina

Dus eigenlijk is alleen de olie bij een reformzaak nog de gezonde. De olie in de supermarkt is zo geraffineerd dat bv de vitamine E er niet meer in zit.

Ik ben op zoek naar voer waar mijn paard dikker van wordt. Ik voer Myten Herbamix, een mueslisoort. Maar ik wil dus geen granen bijvoeren ivm de koolhydraten => suikers en ook geen melasse houdend extra voer.

Blijf jullie topic even volgen. Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:50

Gruis zit in alle Lucerne, ook de grofstengelige soort uit bijv. Amerika. De plant wordt na droging erg broos en verkruimeld/ vergruisd daardoor. Overigens is dat gruis prima te eten, het is meer een soort lucernemeel geworden.
Daarom voer ik de, gehakselde, lucerne altijd in een bak, dat gaat het knoeien tegen. Ik zal vanavond eens kijken hoe de luceren van Subli er uitziet. Die hebben we nl. binnengekregen.

Om je paard dikker te krijgen zou ik je ook granen aanbevelen. Bij ons op stal zijn diverse, te dunne, paarden overgestapt op granen i.c.m. vitaminen en droog hooi. Ze zijn allemaal aangekomen. Er staat er 1 met een stokmaat van 1.88m Cool , die krijgt nu 3 scheppen graan per dag en die is nu, na ca. 2 maanden, veel voller en glanzender dan voor die tijd.
Ons mengsel bestaat uit haver/ tarwe/ gerst en mais. Wij voeren 's avonds een slobber van zemelen en geplette haver, met olie en vitaminen erdoor. Die slobber maken we zelf, dus is zonder melasse etc.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:21

Ik voerde de hartog lucerne altijd in ene grote speciekuip. Mijn oudje morste nog al en zo bleef alles zo'n beetje in die bak.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:25

@gouda: dat ben ik idd ook van plan, om het in een speciekuip te voeren.

Ik heb de bestelling geplaatst bij de Welkoop. Ze zijn er nog niet op teruggekomen dus ik ben benieuwd of ik die 2 zakkies geleverd krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:48

Is idd een idee, ik doe ook mijn hooi dat ik nat moet maken in een speciekuip. Plak erin, emmer water erover heen, laten staan, afgieten en zo met kuip en al in de stal zetten. Eet hij er uit en de stal ligt niet vol met hooi. Dus zo die lucerne voeren is ook een idee. Ik maakte het wel nat omdat mijn paard last van zijn luchtwegen heeft en meteen zijn neus in die stoffige berg drukte, diep ademde en een hap nam.

Zou het kunnen om de lucerne met melasse te weken? Het overtollige water afgieten? Melasse is denk ik makkelijk oplosbaar in water, dus dat suikerwater gewoon afgieten? Scheelt weer. Ik zie geen kan om een pallet af te nemen, stel dat het niet bevalt, en plaats hebben ze hier ook niet. Jammer dat ze niet per zak verkopen.

Mijn ervaring met subli is overigens wel dat je veel produkten moet bestellen en dat er een week levertijd op zit.

Zo heb ik een tijd de ekobrokken gevoerd, fijn spul

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:52

Nou, 'k hoop dat Anika's partijtje ook snel binnen komt, heb net vanmiddag te horen gekregen dat m'n hooi weer duurder gaat worden, eerst naar 3.50 de baal, maar valt niet uit te sluiten dat het nog 4 euro gaat worden later dit jaar... als't zo droog blijft valt er geen 2e snee meer te hooien en wordt het hooi schaars!
Dan begint zo'n superbaal lucernehooi nog interessant te worden ook, als ik maar wist hoe ik zoiets thuis zou kunnen krijgen...
Eerst maar 't spul van Subli en dan maar wat meer van voeren dan 1 scheppie per voeding, 't is straks goedkoper dan gewoon hooi voeren.

@ Russel, niemand bij jou in de buurt die 't ook wil voeren zodat je met meerdere mensen samen een pallet kunt laten komen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:56

@ El Cid: Hoeveel graan voer jij gemiddeld per dag? (afgezien van die grote dan..)
Dot krijgt nu 3 keer daags ongeveer een halve voerschep, zal zo'n 600 gram zijn ofzo? (zal't vanmiddag es wegen). dus iets meer dan 1,5 kilo per dag. Op zich ziet ze er goed uit en doet ze't goed, ze is heel iets afgevallen, maar dat mocht ook wel, ze begon té worden, maar meer mag er nu niet af. Wel heeft ze nog steeds een grasbuikje, maar dat komt van't oude hooi en ik voer sinds een week nieuw en erg goed hooi. Hoop dus dat die buik er snel af is.