[WN] Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:52

Halloway schreef:
Vaak zijn dit mensen met geen paard of een niet QPA (die ze eigenlijk wilde) en zo gauw ze een QPA hebben kijken ze op de rest neer.

Ik heb al 14 jaar quarters, maar ik kijk absoluut niet neer op niet QPA's. Ik weet nog dat een vriend van mij vroeg of ik zijn oude welsh pony even wilde rijden, en dat diens vrouw zei "daar heeft zij toch geen zin meer in nu ze op ......... (naam bekend paard) rijd" ... Onzin, ik rijd net zo graag een fjord, haflinger, kwpn-er als een quarter, paint of appaloosa.
Ik heb juist heel erg veel bewondering voor oa. Sonja en Marja die met resp. hun fjord en hafje hele goede prestaties neerzetten.

Vroeger was er een meneer Ad Kolsteeg die met zijn groninger ruin Ewout aan de reining mee deed, ik vind dat soort dingen juist geweldig!!! Maar goed het kan zijn dat ik een van de weinige ben die zo denkt. Voor mij gaat het voornamelijk om het plezier wat iedereen in de sport heeft, en dat het meer kost dan opbrengt.... tja dat neem ik maar op de koop toe.

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:57

pas als ik mijn shire heb kijk ik neer op alle andere rassen!
letterlijk dan he niet figuurlijk - wanneer ik er op zit

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:58

PS ontopic over kosten gesproken...shires...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:21

@Crazycactus: Wat ik met mijn uitspraak duidelijk wil maken is dat het probleem helemaal niks te maken heeft met ras/paard, maar meer met het karakter/persoonlikheid van een kleine groep mensen.

Net zoals de relatief kleine groep marrokanen die aanzetten tot rassenhaat.
Net zoals de kleine groep voetbalhooligans die er voor zorgen dat er neergeken word op mensen van een andere stad.
Snappie??

Er zijn nu verschillende topics door Peter geopend en daar loopt een rode draad doorheen die al deze topics met elkaar vebind.
Waar staan we nu met onze westernsport, waar willen we heen en als we dat weten hoe krijgen we dit met zijn allen voor elkaar.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:00

Halloway schreef:
Er zijn nu verschillende topics door Peter geopend en daar loopt een rode draad doorheen die al deze topics met elkaar vebind.
Waar staan we nu met onze westernsport, waar willen we heen en als we dat weten hoe krijgen we dit met zijn allen voor elkaar.

Dat....en dat ie 'iets' met schoonmoeders heeft......

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:08

Halloway schreef:
Als ik met een van mijn reinertjes in de halterklasse ga starten zal de judge mij zeggen:
Mooie reiner heb je maar wat doe je hier eigenlijk.
Dit is trouwens geen fictie maar waar gebeurd.

Dit gebeurt ook overal hoor!
Toen ik met mijn Haflinger nog dressuur reed (L2 - heel lang geleden) kreeg ik van de jury hetvolgende commentaar:
Leuke pony om voor de kar te zetten; wat doe je hier

In ben toen vrij gauw daarna overgestap op western.

Anya schreef:
Ik vond het juist zo leuk dat op het NK quarters iemand die ik persoonlijk ken door volkomen onbekend publiek werd toegejoeld omdat ze een stukje heel erg mooi reed. Dat is gaaf om te horen. Zoiets doet een ruiter ook wel goed.

Toen ik na de overstap van dressuur naar western wat meer succesen kreeg op wedstrijden kreeg ik hetvolgende commentaar:
Wat leuk dat je met je Haflinger alle Quarters er uit rijdt.

Hiermee wil ik zeggen dat afkraken ook in alle takken van de sport voorkomt, maar ook de positieve reacties overal wel zijn.
Het is maar net in welke "hoek je staat".

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:18

@Jos:

@Gisela: gelukkig hoeven we voor dat afzeiken inderdaad nog niks te betalen.

@Halloway: daarom ga ik ook meestal niet op de tribune zitten. Ik heb dan de neiging "hoort, hoort, wie het zegt" te roepen en dan krijg je gegarandeerd een onprettige woordenwisseling en daar wil ik mijn plezier niet door laten bederven.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:27

Het helpt ook , als je je niks aantrekt van wat "anderen" (wie dat dan ook mogen zijn), van je zeggen of vinden!
Als je zelf maar tevreden voelt over een eventueel resultaat, of je nu wel of geen wedstrijden rijdt, en plezier hebt in wat je doet..............

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:04

Ach, degene die er het meest moeite mee hebben dat er weleens op hen neergekeken wordt, zijn mensen die eigenlijk op zichzelf neerkijken.

Ook al rijd je op een QPA, zoals ik, dan nog wordt er vaak genoeg op je neergekeken. Schijt aan, ik heb lol en wat de rest er van denkt zal me een rotzorg zijn

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:14

Zo ik ben terug van een gezellige dag Hengstenshow. Leuke mensen op de tribune trouwens

En ze mogen me al die hengsten zonder uitzondering rustig voor de verjaardag geven. Dan zeg ik netjes dankjewel

Zal wel een illusie blijven maar toch...

En natuurlijk waren er hengsten die ik mooier vond dan andere hengsten (questie van persoonlijke voorkeur). En natuurlijk waren er ruiters die ik mooier vond rijden dan anderen. Ook al persoonlijke voorkeur.

Er was een hengst (geen idee welke naam, want die onthoud ik dus gemiddeld twee minuten): een vos met een heel brede bles. Dat vond ik een leuk paard en ook nog eens leuk geshowd. Met een teugel als halsring. Tof! Niemand kan zeggen dat dat reiningpaard met teveel druk gereden werd i.i.g.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:36

Dat was de zoon van Gunner Anya, Shotgunner.
En inderdaad, die sprong er voor mij ook in meerdere opzichten uit.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:42

Tjing! Lampje gaat weer aan. Ja zo heette dat paard. Thanks.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:59

XoNo schreef:
Ach, degene die er het meest moeite mee hebben dat er weleens op hen neergekeken wordt, zijn mensen die eigenlijk op zichzelf neerkijken.

Ook al rijd je op een QPA, zoals ik, dan nog wordt er vaak genoeg op je neergekeken. Schijt aan, ik heb lol en wat de rest er van denkt zal me een rotzorg zijn

Klopt inderdaad.
Ik heb een appie en die krijgen ook vooral heel vaak veel commentaar
En toen ik allround champion was kreeg ik later ook het commentaar dat dat natuurlijk kwam omdat W. Lise de jury was........ En een appy, tja, waardeloze beesten natuurlijk.
En nu dressuur, een stippel en ook nog eens een amerikaantje.
Ach, inmiddels sta ik overal boven, ik laat een ander mijn plezier niet afpakken en ik rijd gewoon voor mijzelf. En als je dan zo af en toe eens wint is die wraak heeeeeeeeeeel zoet }>

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:07

Hoe vonden jullie die donkere bucskin?, die mogen ze wel bij mij brengen!!!Shotgunner ook trouwens, tis dat ik geen merries heb anders ging ik mn begroting vast te boven!!!
Vond wel dat een aantal paarden zich slecht liet zien, met name Roy
the dude, jammer ik vond het altijd een pracht dier, maar vanddaag was hij niet in zijn hum geloof ik. Ook de grote publiekstrekker had niet mijn voorkeur, ik geloof dat dat dier al erg hard heeft gewerkt
in zijn leven ,de sporen daar van waren hem aan te zien .
Wat natuurlijk niks zegt over zijn kwaliteiten als vererver, hij zal zijn dekkingen wel krijgen.Persoonlijk val ik op wat robuustere types.Gelukkig verschillen smaken!!!

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:36

Het gaat nu wel heel erg offtopic.

Graag even ontopic anders is het rijp voor de huiskamer

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:53

Anders ging ik mijn begroting te boven, on topic toch ?
Kosten van je hobby en zo?

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:34

Enige tijd heb ik dit topic kunnen negeren......en afgezien van de off-topic reacties en de enkele reacties die ik las, of waarin ik het las, trof mij dit topic als typisch Nederlands: wat kost het?

Jammer...life's to short to discuss these matters.....let's enjoy the wunderful gift our horses bring us....and f.uck the financial consequences...

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:43

Als ik mijn huis verkoop, kan ik misschien Shotgunner kopen....

If wishes were horses, beggars wouldn't have to walk.....

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:52

Wranglerbutt schreef:
Als ik mijn huis verkoop, kan ik misschien Shotgunner kopen....

If wishes were horses, beggars wouldn't have to walk.....

Vooropgesteld dat ie te koop is dan....anders zou ik m'n huisje nog maar even niet op de markt gooien...

Maar ff serieus...hoeveel mensen ken jij die zo'n paard kunnen betalen....en er vervolgens zelf op rijden, gewoon lekker het bos in of een rondje Terschelling? Nou? Juist, die mensen zetten er iemand anders op (die meer verstand van paarden heeft dan geld).

Nee, dan liever m'n huisje en m'n goedkope paardjes en genieten maar. En niet zeuren over wat het allemaal kost.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:21

@Iski: Je hebt helemaal gelijk, was 'n niet erg practisch idee van me

Staatsloterij winnen is veel practischer hou ik ook nog een dak boven m'n hoofd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:11

iski schreef:
Nee, dan liever m'n huisje en m'n goedkope paardjes en genieten maar. En niet zeuren over wat het allemaal kost.

En daar mee mis je denk ik the point van deze discussie
'Ons' recrea-ridders met paardjes aan huis zul je niet horen zeuren, de mensen die 'helemaal gaan' voor de sport ook niet.
Het is juist de middenmoot die een probleem heeft; mee willen draaien en leuk presteren in het circuit is vaak financieel niet op te brengen, dus daar moeten idd keuzes gemaakt worden.

En zeuren hoort nu eenmaal bij Nederlanders, maar ook daarin staan we vast niet alleen

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:59

Sugarmiss schreef:
En daar mee mis je denk ik the point van deze discussie
'Ons' recrea-ridders met paardjes aan huis zul je niet horen zeuren, de mensen die 'helemaal gaan' voor de sport ook niet.
Het is juist de middenmoot die een probleem heeft; mee willen draaien en leuk presteren in het circuit is vaak financieel niet op te brengen, dus daar moeten idd keuzes gemaakt worden.

En zeuren hoort nu eenmaal bij Nederlanders, maar ook daarin staan we vast niet alleen

Misschien mis ik idd 'the point..etc' maar mogelijk is dat nou juist wat ik wilde benadrukken en sla jij daarmee weer mijn spijker op de kop! Je omschrijft namelijk 3 groepen: zij die een paard recreatief aan huis hebben staan, zij die alles uit de kast trekken om hun hobby (want ik weiger het catergorisch om dit sport te noemen, ik zie namelijk hoofdzakelijk afgetrainde paarden en maar zelden afgetrainde ruiters ) uit te oefenen en de groep die jij als 'middenmoot' bestempeld.

En voor die laatste groep ligt het willen blijkbaar pal naast het kunnen....of niet kunnen dus. Mijn punt is misschien wel dat wanneer je iets niet kunt, je het ook niet moet willen. Want doelen hoger stellen dan je springen kunt levert frustraties op....en die lees ik in dit topic dus alom. Maar die frustraties roepen deze mensen dan weer over zichzelf af. Dus hou op met zeuren en stel je doelen bij. Da's het punt dat ik maken wil.

Maar ja...nou zeur ik dus ook al... ik ga snel even m'n doelen bijstellen..

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:19

Paarden kosten nu eenmaal geld, ben het met Iski eens dat je dan gewoon je doel bij moet stellen.
Zelf heb ik ondertussen als doel gewoon maar te zien waar ik kom, zolang paard en ik er maar plezier in hebben.
Dochterlief is wat fanatieker, maar nog niet overdreven.
Wij kunnen op dit moment geen top AQP betalen dus ze doet het maar met haar 22 jarige "geblesseerde" pony.
En ze leert verschrikkelijk veel van haar.
Een onderling wedstrijdje vind ze ook nog leuk als ze laatste wordt maar droomt van een paard waar ze mee door kan, beseft dat ze daar toch ooit zelf voor zal moeten werken.
Ik denk dat "duur' pas echt gaat tellen als je meer wil dan je kan en dat dan jaloezie om de hoek komt kijken.
Tot nu toe zie ik mensen met een minder duur paard en minder dure spullen soms beter rijden dan de mensen die het allemaal wel kunnen kopen.
Wel valt me op dat de westernsport in verhouding duurder is dan de engelse.
Wat ook opgemerkt werd, dan doe je toch alles weg in de ruil voor 1 goed paard, daar beginnen we niet aan, we hebben ook nog gevoel bij het paard dat we hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:36

Tja, als ik terug denk aan vroeger...

Ik zat op turnen en wedstrijd zwemmen. Mijn ouders betaalden maandelijks de contributie, eens in de zoveel tijd een nieuw zwempak of turnpak en turnschoenen. Toen ik een jaar of 10 was wilde ik op paardrijden, gewoon op de manege, dus helemaal geen ambities of iets. Maar mijn ouders konden dat simpel weg niet betalen. Uiteindelijk een regeling getroffen en mijn eigen zakgeld erbij ingelegd en met de andere 2 sporten gestopt. Toen verzorgpony's gehad, ook heel fijn, zonder kosten. Ik kocht eens een halstertje of een dekje, maar had geen lopende kosten.
Nu heb ik 2 van mijn eigen beesten staan, die toch eens in de zoveel tijd naar de smid moeten, die toch elke dag moeten eten, waarbij toch elke maand weer een x bedrag naar de stalling gaat. Tuurlijk is dat een keuze die je maakt. Ik heb voor die paarden gekozen, en zal ook alles doen wat in mijn macht ligt om ervoor te zorgen dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben. Wedstrijden? het lijkt me harstikke leuk, maar dan kom je op een voor mij zo'n hoge kosten post. Ik heb geen rijbewijs of trailer, als ik frequent zou willen starten wordt dat dus huren of aanschaffen. Ik zal kleding moeten aanschaffen, kan je zo duur maken als je wilt, maar je wilt ook niet voor banketstaaf lopen. En dan idd de startgelden.
Ach, je houdt zo iig iets om over te dromen.....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:24

iski schreef:

Mijn punt is misschien wel dat wanneer je iets niet kunt, je het ook niet moet willen.

Tja, maar juist door hier niet aan toe te geven heb ik dingen bereikt waarvan anderen zeiden, houd er toch mee op. En je weet ook niet altijd van te voren wat een jaar ( of meer ) training doet met een combinatie. Dus dingen die nu misschien onmogelijk lijken dit uiteindelijk niet blijken te zijn.
Soms moet je gewoon springen en al vallende leren vliegen.