[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:09

O maar daar ben ik het ook weer niet mee eens, dat vind ik ook weer te ver doorgeslagen. Nou ben ik zowiezo niet zo bitten-omwisselerig en heb ik ook geen uitgebreide collectie (ik verbaas me soms echt wat een verzamelingen mensen hebben EN GEBRUIKEN!) omdat ik van mening ben dat een paard ook nog moet wennen aan een bit en de werking/bedoeling ervan.
Maar ik weet ook nog uit die of een andere discussie (wij hebben er meerdere gehad ) dat het paard wel goed bevestigd was op shanks. En DAT mis ik dan weer bij sommige mensen die zeggen dat je thuis op trens moet trainen en alleen op wedstrijd met shanks moet rijden!

Overigens rij ik mijn eigen paardje gewoon altijd met shanks en op 1 hand, ook in de training.

Rob_H

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:23

Waar ben je het niet mee eens??? Dat een manege houder eens vaker zijn bak in moet kijken??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:32

Moet ik hier echt nog serieus op reageren of zal ik maar lekker naar huis gaan en m'n paardjes gaan rijden?
*denk*
*denk*

Houdoe!

Jos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:37

Blaze schreef:
Of er nu wel of niet een strengere regelgeving aangaande bitten moet komen weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat manege houders eens vaker hun bak in moesten kijken en dan gaan bepalen of de bitten die door mensen met eigen paarden worden gebruikt (en de manier waarop) wel wenselijk is qua reclame voor de manege (en niet alleen in het western,hoewel hier de meeste excessen in voorkomen.

daar ben ik het niet helemaal mee eens ,sorry blaze

ik vind dat je als manege eigenaar mensen die een ander idee hebben over (western) rijden niet mogen gaan betuttelen.
ik geef toe dat je dat het liefst wel eens zou willen doen hoor.
maar, het is hun paard, en naar hun idee zullen ze goed bezig zijn.
zo heb je mensen die het liefst de hele dag wandelen met hun paard, mensen die een uur stops maken, enz............
tja,........ en kan je dan als manege eigenaar zeggen dat doe je niet goed?

als iemand echt hele rare dingen met zijn paard gaat doen , kan je natuurlijk altijd zeggen dat je dat op jouw manege niet wil.

ik vind ook niet dat je die verantwoordelijkheid weer bij de manege eigenaar mag leggen.
mensen stallen bij jouw hun paard, en daar moet jij dat paard voor verzorgen.

nog even en we krijgen als manege houder nog de schuld van een echtelijke ruzie omdat vrouwlief de hele dag bij haar paard zit i.pv. thuis achter het aanrecht en op de bank

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:04

Jos schreef:
nog even en we krijgen als manege houder nog de schuld van een echtelijke ruzie omdat vrouwlief de hele dag bij haar paard zit i.pv. thuis achter het aanrecht en op de bank

Sjips dat gaat dus niet werken??? Baal baal.... Hmmmm wie zullen we dan de schuld in de schoenen schuiven, de fokker die de biefstuk op pootjes ooit heeft gefokt, of de schoonouders dat ze vrouwlief het paardenvirus in de genen hebben meegegeven.
Sorry ff offtopic

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:16

Sonja schreef:
Vergelijking gaat zelfs niet helemaal op want in het aangespannen rijden hou je aanleuning op het bit en op shanks ALS HET GOED IS niet.

Tis maar net hoe je wilt mennen, bij ons krijgt ze alle vrijheid namelijk, maar er zijn er ook zat die de leidsels als een gitaarsnaar zo strak hebben staan. Overeenkomst blijft dat als je de teugels opneemt en vraagt dat de kinketting/bandje om de onderkaak klemt en dervalve zorgt dat het bit meer inwerkt, toch?

Kan iemand mij misschien uitleggen wat het nut is van de shanks als ze toch niet voor aanleuning bedoeld zijn en je altijd met reins in een boogje rijdt? Niet aanvallend bedoeld gewoon pure blondheid want ik zie er echt het nut niet van in die dingen ooit te gebruiken.
Wat moet ik tzt meer met shanks kunnen dan met een snaffel? Behalve op 1 hand rijden .......

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:19

Blaze schreef:
Maarja kan me nog herinneren dat ik een jaar of 3 geleden hier op bokt aanhaalde dat ik Blaze(het paard) altijd trainde op een snaffle en er alleen op een wedstrijd een shank in hing.Wat werdt ik toen voor gek verklaard zeg

Ik juig dit alleen maar toe, maar waarom hing je er met wedstrijden wel een shank in als ik vragen mag?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:00

Vippie schreef:
Kan iemand mij misschien uitleggen wat het nut is van de shanks als ze toch niet voor aanleuning bedoeld zijn en je altijd met reins in een boogje rijdt? Niet aanvallend bedoeld gewoon pure blondheid want ik zie er echt het nut niet van in die dingen ooit te gebruiken.
Wat moet ik tzt meer met shanks kunnen dan met een snaffel? Behalve op 1 hand rijden .......
Precies dat vraag ik me dus ook al jaren af.
Men antwoort dan dat de miniemste aanwijzigingen dan genoeg moeten zijn om het paard te laten doen wat je wilt, eigenlijk moet je er dus gewoon helemaal afblijven, vandaar die boogjes.

Dus ja....

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:11

PeterV schreef:
Wanneer je een bit mag gebruiken!
Dit bedoel ik niet perse voor het uitbrengen van een paard op een wedstrijd, nee, dit bedoel ik voor namelijk vooral die eigenpaard rijders, die er misschien verstandig aan zouden doen, om nog een tijdje door te lessen op een manege paard, waar de trainer/eigenaar, wel als van zelf sprekend een trens in laat hangen.

Er zijn enerzijds normen en waarden e.d , inderdaad op zn balkenendes. Daar wordt hier fijn over gediscussieerd. Dat kun je misschien laten neerkomen op een paar algemene aanwijzingen, over hoe de WRAN (of welke club dan ook) graag ziet dat mén met iets omgaat, zich in het algemeen gedraagt. De waarden van de club zeg maar.

De titel van het topic vraagt echter naar regelgeving. Zeker als het gaat over regels buiten de wedstrijden, kan dat dus alleen maar als je een heel duidelijk systeem hebt van hoe gevorderd iemand is, een paard is, en welke bitten men vanaf een bepaalde niveaucombinatie mag hanteren. Vergelijkbaar met de duikdiploma's. Bij zoveel geregistreerde duikuren onder gecertificeerde begeleiding ben je niveau X en mag je tot een bepaald niveau voor bepaalde tijd duiken, etc. Zo'n systeem invoeren is bij duiken gelukt omdat daar mensenlevens op het spel staan net als bij parachute springen etc.
Dat zie ik bij paardrijden nog niet gebeuren, en zoals gezegd, wie zou dat ooit moeten controleren, en wat voor sancties leg je op als mensen betrapt worden.

Dus, prima om wat gezamenlijke normen en waarden te verkennen. Maar draaf niet door naar zinloze regelgeving.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:13

Vippie schreef:
Ik juig dit alleen maar toe, maar waarom hing je er met wedstrijden wel een shank in als ik vragen mag?

Misschien omdat dit verplicht is voor gevorderde ruiters met een paard ouder dan 6......

Ik rij ook over het algemeen op snaffle, en heel af en toe op shank. Als t paard op een shank voor elkaar is, dan hoef ik daar niet perse mee te trainen. Een aantal dagen voor een wedstrijd pak ik dat op en dat is dan voldoende.

Dat zijn dingen die ieder voor zich mag weten, denk ik.

Een onkundig iemand met een zwaar bit...sja... wat moet je daarvan zeggen als manegehouder? Ik denk dat dat op zekere hoogte echt wel kan. Een uur wandelen kan geen kwaad, maar als iemand een uur stops maakt, kan je allicht vragen wat daar de bedoeling van is.
Ik heb wel es iemand gezien die van zn paard af stapte en het dier met zn vuist op t hoofd sloeg. Lijkt mij dat je als manegehouder daar best wat van mag zeggen..!!!
Al is het maar om de sfeer een beetje okee te houden. Van een manegehouder mag je verwachten dat die wel onderscheid kan maken tussen dingen die niet kunnen en wat nog wel kan (maar wat een penny dan bijv weer niet vindt kunnen )

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:30

Ik rij Lan nooit op een snaffle. Lan heeft de pest aan het knijpeffect van zo'n gebroken bitje. Zelfs dressuur reed ik op een ongebroken bit. Als ik geen shanks wil, knip ik mijn teugels hoger. Wiz ga ik wel op een snaffle rijden en Barbie wordt ook op een snaffle gereden.

Seven had vroeger veel problemen met het voorgeschreven dikke bit (dressuur). Ze heeft gewoon niet zoveel ruimte in de mond. Die is weer happy met een iets dunner bit.

Kortom: je moet wel een beetje naar het betreffende paard kijken. Zomaar roepen dat een snaffle in alle gevallen beter is, is ook niet waar. Maar aan de andere kant zal ik weer nooit een correctional in Lan der mond proppen.

Marieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:46

Vippie schreef:

Ik juig dit helemaal niet toe *duikt weg onder het bureau*

Zodra je paard klaar is om op 1 hand te rijden dan rij ik thuis ook alleen nog maar op 1 hand (het corigeren daar gelaten natuurlijk, maar ook dat probeer ik zoveel mogelijk op 1 hand te doen). Je moet namelijk helemaal vertrouwd zijn met die ene hand. Daar moeten jij en je paard het op de wedstrijd mee doen, niet met twee.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:37

Marieke schreef:
Zodra je paard klaar is om op 1 hand te rijden dan rij ik thuis ook alleen nog maar op 1 hand (het corigeren daar gelaten natuurlijk, maar ook dat probeer ik zoveel mogelijk op 1 hand te doen). Je moet namelijk helemaal vertrouwd zijn met die ene hand. Daar moeten jij en je paard het op de wedstrijd mee doen, niet met twee.
Dat eerste zinsdeel daar mist het bij een hoop ruiters al aan.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 07:52

Kornelius schreef:
Dus, prima om wat gezamenlijke normen en waarden te verkennen. Maar draaf niet door naar zinloze regelgeving.

Mijn opening tekst is een beetje krabbend aan de korst, want niemand zit te wachten op nieuwe regelgeving, en helemaal niet op regels die zaken gaan verbieden.

Kornelius, ik mijn beleving draf ik niet door, eerder in dit topic had ik namelijk al het bovenstaande geschreven.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 08:10

Jos schreef:
ik vind dat je als manege eigenaar mensen die een ander idee hebben over (western) rijden niet mogen gaan betuttelen.
ik geef toe dat je dat het liefst wel eens zou willen doen hoor.
maar, het is hun paard, en naar hun idee zullen ze goed bezig zijn.
zo heb je mensen die het liefst de hele dag wandelen met hun paard, mensen die een uur stops maken, enz............
tja,........ en kan je dan als manege eigenaar zeggen dat doe je niet goed?

als iemand echt hele rare dingen met zijn paard gaat doen , kan je natuurlijk altijd zeggen dat je dat op jouw manege niet wil.

Tja, in hoeverre ben je aan het betuttelen? Ik zelf spreek mensen er ook op aan, als deze hun paard te weinig beweging geven, of modder vet aan het voeren zijn. Dus waar ligt de grens op het aan spreken van mensen in dit geval met een eigenpaard.

Jos schreef:
ik vind ook niet dat je die verantwoordelijkheid weer bij de manege eigenaar mag leggen.
mensen stallen bij jouw hun paard, en daar moet jij dat paard voor verzorgen.

Okay, zo zou je het ook kunnen zeggen, wat versta je onder verzorgen.

Jos schreef:

Gelukkig heb ik dit nog niet mee gemaakt op onze manege, maar ik sluit het ook niet uit.
Zat keren meegemaakt, dat over het door jou geschetste, dat men zich daar drukker over maakt, dan wat ik BV aankaart in dit topic.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 08:15

Marieke schreef:

Marieke, je schrijft, zodra je paard klaar is op één hand.
Persoonlijk denk ik, dat de paarden vaak wel klaar zijn om op één hand gereden te worden, maar mijn gaat het er meer om, wie die teugels dan vast houd.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 08:34

Cer schreef:
Ik heb wel es iemand gezien die van zn paard af stapte en het dier met zn vuist op t hoofd sloeg. Lijkt mij dat je als manegehouder daar best wat van mag zeggen..!!!

Hummmmm, als je op zo’n moment wel wat zou mogen zeggen als manege houder zijnde?
Zijn wij dan al niet te ver heen?
Wat zal het paard kiezen als deze spreken mocht?
Een uur lang een raggende klepel in de mond, of na een uur één stomp?
Niet dat ik het door jou geschetste wil goed praten hoor, nee, integendeel, tegen zón ruiter zal ik zeggen, hoe kan het paard nou in godsnaam vertrouwen krijgen in je handen, als je hem daar ook mee slaat. Dit natuurlijk plemp plubliek, met de mededeling erachter aan, waar het gat van de deur is, bij herhaling van dit soort praktijken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 08:45

Een trainer heeft eens gezegd tegen mijn, met betrekking op, het paard rijden met een bit, je moet er mogen aanzitten.

Ja, ik moest ook even nadenken, je …moet…er…mogen….aanzitten.

Ben het hier ook wel geheel mee eens, maar je…moet…dan…ook…wel…goed…kunnen….rijden…..dan…wel…niet…zitten.

Een bit is gemaakt, in mijn beleving, om subtiel een paard op één hand in de ronde te sturen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:55

vb. iemand zit steeds met zijn benen te bumpen, (lees prikken met spoor) ook als er niks van het paard gevraagd wordt.
en aan de teugels te plukken

als manege houder vind je dat niet goed en zegt er wat van.

ruiter boos, want "op de vorige stal deden ze dat ook , dus ik dacht dat het zo hoorde"
en denkt er achteraan eigenwijs mens waar bemoei je je mee.
wat ik doe is goed.

een paar jaar later heeft diezelfde ruiter al een paar "gaten van deuren" gezien en is er achter gekomen dat die manier misschien niet de allerbeste was.
en denkt " wat ben ik stom geweest om alles maar klakkeloos op te volgen"

door mensen iets te verbieden, jaag je ze vaak tegen je in het harnas.
en zijn dan echt niet van plan om iets aan hun gedrag te veranderen
goed voorbeeld geven werkt uiteindelijk beter denk ik.
je hebt dan wel niet meteen resultaat, maar bij wegsturen ook niet.
dat is een oplossing voor jezelf, zodat je dat gedrag niet meer ziet.

als wij er zo een op stal hebben zeg ik altijd
"onze lieve Heer heeft rare kostgangers, maar wij hebben ze ook"

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:23

Je hoeft ze toch ook niet gelijk weg te sturen, maar zoals ik al aangaf, kan je ze vragen wat de bedoeling is, en uitleggen dat dat niet perse gangbaar is....

@PV: Die meneer van die vuist deed nog veel meer dingen die imo niet konden (maar ja, wie ben ik), toen ik hem echter die klap zag uitdelen dacht ik "Ja, NU gaat hij te ver". Maar nee hoor...
Mijn ervaring is dat de sfeer niet beter wordt als je 1 of meerdere (!!) ruiters erbij hebt die zich anders dan de gangbare norm gedragen. Wat die ruiters dan wel vaak voor elkaar hebben is dat ze alleen in de bak rijden... ook weer een voordeel voor hun. Dus ipv dat ze gewezen worden op wat ze doen, krijgen ze onbewust nog privileges ook.

Van mij hoeft een manegehouder zich ook niet met alles te bemoeien wat ik doe, maar er moet wel over gepraat kunnen worden. Toch vindt de meerderheid van de staleigenaren dat hun wil wet is, helaas. Want dat is nog een hele discussie an sich.. waar moet je allemaal mee accoord gaan als betalende klant zijnde. En heeft iemand die vier paarden heeft staan, meer rechten dan iemand die samen moet doen bijv. Nou ja, dat is off topic.

Vwb wel of niet met 1 hand scholen, dat is hier het vraagstuk niet (daarvoor hoef je ook niet weg te duiken). Maar waarschijnlijk wordt bedoelt of je als stalhouder 'mag adviseren' bij het gebruik van wat heftiger bitten.
Mag je als stalhouder adviseren om door te rijden op een paard wat lichamelijke mankementen heeft? Mag je als stalhouder verplichten dat iemand zn paard dan na laat kijken? Ik heb wel es bij een koeieboer op stal gestaan en hij kon eigenlijk weinig zinnigs zeggen over rij-dingen.
Mijn ervaring is dat een klant voor inkomsten zorgt, en best wat vrijheden heeft in hoe hij/zij met zn paard omgaat, zolang het maar niet teveel geld gaat kosten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:52

Jos schreef:
vb. iemand zit steeds met zijn benen te bumpen, (lees prikken met spoor) ook als er niks van het paard gevraagd wordt.
en aan de teugels te plukken

als manege houder vind je dat niet goed en zegt er wat van.

ruiter boos, want "op de vorige stal deden ze dat ook , dus ik dacht dat het zo hoorde"
en denkt er achteraan eigenwijs mens waar bemoei je je mee.
wat ik doe is goed.

Okay Jos, hierin ga ik met je mee, dat zo’n ruiter denkt (eigenwijs mens)

Jos schreef:
een paar jaar later heeft diezelfde ruiter al een paar "gaten van deuren" gezien en is er achter gekomen dat die manier misschien niet de allerbeste was.
en denkt " wat ben ik stom geweest om alles maar klakkeloos op te volgen"

Yes ook dit is heel herkenbaar Jos. Buiten het feit dat wij zelf de gaten in de deuren hebben opgezocht, zou het ook anders om kunnen werken, dat mensen gaan inzien, dat deze klakkeloos dingen hebben aan genomen.

Jos schreef:
door mensen iets te verbieden, jaag je ze vaak tegen je in het harnas.
en zijn dan echt niet van plan om iets aan hun gedrag te veranderen
goed voorbeeld geven werkt uiteindelijk beter denk ik.
je hebt dan wel niet meteen resultaat, maar bij wegsturen ook niet.
dat is een oplossing voor jezelf, zodat je dat gedrag niet meer ziet.

Jij hebt ook een voorbeeld in huis, en ik vind dat ook. Dus verwijzing naar, is er dan al aan vooraf gegaan, en als dat na een tijdje nog geen effect heeft, tja, dan gaan deze toch echt maar ergens anders hun kusten vertonen hoor.

Jos schreef:
als wij er zo een op stal hebben zeg ik altijd
"onze lieve Heer heeft rare kostgangers, maar wij hebben ze ook"

Yep, ik ben het weer met je eens, maar in dit geval, ben ik de kostganger niet!
Binnen mijn andere bedrijf heb ik ook zo regels, die betrekking hebben op rechten en plichten. Nu wij een manege hebben, weet ik inmiddels, dat de kostgangers die wij in huis hebben, vaak van hun rechten af weten, en ja je raad het al, sommige zijn net als personeel, aan de plichten hebben deze vaak een broertje dood. Dus het is mijn plicht, een juiste verhouding te vinden, in deze twee ver uit elkaar liggende begrippen, maar ik ben ervan overtuigd, dat deze direct verbonden zijn aan de normen en waarde, die ook in stand gehouden dient te worden.

Mijn nazaat,BV, is ook niet altijd even subtiel, daar zij nog jong is, en ervaring ontbreekt in het oplossen van bepaalde problemen. Het leuken is, dat een oplossing vaak door een kostganger wordt aangedragen. Maar goed, misschien heb ik wel heeeeele rare kostgangers.

Maar kan het niet zo zijn, dat je BV, door in bepaalde zaken, dat je daar wat strakker de hand inhoud, als manege eigenaar, een groot deel van je kostgangers een plezier doet?
Vaak is een manege een tweede huis voor mensen met paarden, die zich natuurlijk ook op hun gemak daar willen voelen. Vaak kom je op een manege twee soorten groepen tegen, en vaak zijn deze te onderscheiden in de no nonsens figuren, en de ego’s.

Ik denk, dat als je stelling durft te nemen als manege houder, of als trainer van een stal, dat je één van deze twee groepen dan ook zal aantrekken, of uitsluiten. Mijn ervaring is, die wij hebben opgedaan op diverse stallen, dat als je voor beide groepen gaat, beide eigelijk niet dat tweede huis vinden, wat wij als familie wel graag willen bieden.

Nou, de no nonsens groep heeft dus onze voorkeur gekregen door de jaren heen, en samen met die no nonsens kostgangers houden wij, of proberen het althans, de ego’s in toom te houden. Persoonlijk vind ik daar niks mis mee, maar goed, ik hoef ook niet met iedereen vriendje te wezen, omdat ik ook de overtuiging heb dat, dat van twee kanten moet komen.
Dus, hoe kan je nu vrienden maken, of beter gezegd, als gezinde met elkaar omgaan, als een duidelijke stelling van één kant ontbreekt.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:47

En nou maar hopen dat de no-nonsensefiguren niet te grote ego's ontwikkelen

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:58

Wranglerbutt schreef:
En nou maar hopen dat de no-nonsensefiguren niet te grote ego's ontwikkelen

Maar dat gaf Jos ook al aan, oh lieve heer, heeft rare kostgangers, maar wij hebben ze ook.

Even wat anders, raad is wie er gisteren avond op bezoek bij mijn thuis was?
http://www.ve-ca.nl/ext/schoonmoederkick.gif

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:14

Vermoed ik hier een nieuwe Ava

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:40

Cer schreef:
Vippie schreef:

Misschien omdat dit verplicht is voor gevorderde ruiters met een paard ouder dan 6......

Zou kunnen ik weet niet hoe oud blaze is/was, mn neus is een beetje verstopt dus kan dat niet ruiken helaas

Cer schreef:
Ik rij ook over het algemeen op snaffle, en heel af en toe op shank. Als t paard op een shank voor elkaar is, dan hoef ik daar niet perse mee te trainen. Een aantal dagen voor een wedstrijd pak ik dat op en dat is dan voldoende.

Dat zijn dingen die ieder voor zich mag weten, denk ik.

Helemaal mee eens, dat zou ook mijn manier zijn als we ooit zover mogen komen. Mocht er dan toch per se een shank in moeten