PeterV schreef:Wanneer je een bit mag gebruiken!
Dit bedoel ik niet perse voor het uitbrengen van een paard op een wedstrijd, nee, dit bedoel ik voor namelijk vooral die eigenpaard rijders, die er misschien verstandig aan zouden doen, om nog een tijdje door te lessen op een manege paard, waar de trainer/eigenaar, wel als van zelf sprekend een trens in laat hangen.
Er zijn enerzijds normen en waarden e.d , inderdaad op zn balkenendes. Daar wordt hier fijn over gediscussieerd. Dat kun je misschien laten neerkomen op een paar algemene aanwijzingen, over hoe de WRAN (of welke club dan ook) graag ziet dat mén met iets omgaat, zich in het algemeen gedraagt. De waarden van de club zeg maar.
De titel van het topic vraagt echter naar regelgeving. Zeker als het gaat over regels buiten de wedstrijden, kan dat dus alleen maar als je een heel duidelijk systeem hebt van hoe gevorderd iemand is, een paard is, en welke bitten men vanaf een bepaalde niveaucombinatie mag hanteren. Vergelijkbaar met de duikdiploma's. Bij zoveel geregistreerde duikuren onder gecertificeerde begeleiding ben je niveau X en mag je tot een bepaald niveau voor bepaalde tijd duiken, etc. Zo'n systeem invoeren is bij duiken gelukt omdat daar mensenlevens op het spel staan net als bij parachute springen etc.
Dat zie ik bij paardrijden nog niet gebeuren, en zoals gezegd, wie zou dat ooit moeten controleren, en wat voor sancties leg je op als mensen betrapt worden.
Dus, prima om wat gezamenlijke normen en waarden te verkennen. Maar draaf niet door naar zinloze regelgeving.