[WN] Haflinger/tinker/fries/ ijslander niets voor de westernsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:59

Dan doe ik met Silvester ook mee.
Die loopt nog steeds regelmatig heerlijk voor de wagen.

marjet22

Re: Haflinger/tinker/fries/ ijslander niets voor de westerns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:02

Citaat:
marjet22 schreef:
Ik denk dat er niet voor niets voor de verschillende rassen bepaalde standaarden zijn.

vippie:

Maar een ras standaard heeft niks te maken dat wat je er uiteindelijk mee gaat doen.

Wat ik hier mee bedoel is dat het stamboek een bepaalde bouw (met rasstandaard) nastreeft. Een klassieke quarter heeft niet voor niets de bouw die hij heeft en een fries net zo. Hierdoor hebben ze ieder hun eigen kwaliteiten. Dat zegt niet dat ze niets anders kunnen, en zo bedoel ik het ook helemaal niet. En ik ben het er niets met je eens dat een rasstandaard niet ermee te maken heeft wat je ermee gaat doen. Met een shetlander kom je ook niet mee in de endurance (zeg nooit nooit, maar....)

Citaat:
marjet22 schreef:
en meestal zie je toch dat de mensen die een westernzadel opleggen en roepen ik rij western geen "echte" western paarden hebben. Terwijl de meeste echte serieuze ruiters ook geschiktere paarden hebben.

vippie:

Kijk en hier krijg ik dus weer jeuk, want wat is een "echt westernpaard" en wat is een "serieuze ruiter"? Geef daar nou eens een mooie ongekleurde definitie van.....

Ik heb geen ongekleurde definitie van een serieuze western ruiter. Vind dat ook niet nodig om te geven. Voor mij is serieus rijden iemand die weet waar hij naar toe gaat met de training. En niet iedereen hoeft dat te doen hoor, prima als mensen lekker recreatief rijden. Maar is dit nou iets wat ik echt moet uitleggen? Ik denk dat iemand die echt weet hoe en wat met western dat zelf ook weet

Citaat:
marjet22 schreef:
Maar het blijft persoonlijk ik heb zelf (en berg me nu maar met al die liefhebbers hier) helemaal niets met tinkers, zeker niet met een western zadel, maar dat zegt niet dat het niet mogelijk is.

vippie:

Je hoeft ook helemaal niet idolaat te zijn van ieder ras, maar openstaan ervoor en minder gekleurd denken zou de sport een stuk leuker maken

Ik denk niet dat je echt goed heb begrepen wat ik bedoel te zeggen ik laat toch duidelijk worden dat ik wel opensta voor allerlei verschillende paarden in de western sport. Ik vind wel dat ik idd persoonlijk bepaalde rassen minder leuk mag vinden en van anderen meer fan zijn. Ieder zijn eigen mening.

Citaat:
marjet22 schreef:
In mijn ogen is het zo dat als het echt geschikte western paarden zouden zijn dat waren ze die wel gaan fokken voor de sport en dat doen ze niet.

vippie:

Vraag me af wat jij dan denkt dat ze wel voor gefokt worden.
Daarbij ben je ook afhankelijk van de denkwijze van een stamboek.. Dergelijke stamboeken fokken gebruikspaarden die in alle takken inzetbaar zijn (of ze hoog komen ligt geheel aan het talent van ruiter en paard en vooral doorzettingsvermogen) en niet blijven steken bij 1 dicipline omdat ze vanwege hun bouw niks anders kunnen.
Waneer fok je een dergelijk paard voor de western, als je hem kruist met een quarter? En waneer voor de endurance, als je er een kruist met een arabier? En voor de dressuur met een KWPNer?

Ik denk wel dat bepaalde rassen gefokt worden om bepaalde doelen na te streven en dat kan wel verschuiven in de loop van de tijd, bijv. de oude friezen waren echt karrepaarden, maar zijn tegenwoordig echt rij types, die zelfs hoge dressuur aan kunnen. En in de western sport fokt men o.a. ook op doel (bijv paarden met cowsence)

Ze hebben niet voor niets bepaalde rassen gefokt om het werk beter mogelijk te maken.(je zet ook geen vlinderhondje tussen de schapen in de hoop dat íe ze op een bult klapt, daar zijn niet voor niets kelpies en collies erg goed in)

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:25

mijn vriendin die heeft ook een paard die voor de kar word beleerd!

maar ik rij ook western met mijn tinker.maar ik heb geen western zadel maar een australische.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:26

en ze doet het heel goed!!

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:27

als ik naar dresuur ga(wat ik niet ga doen)
dan verkoop ik m'n paard niet. ik hou veelste veel van haar

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:39

marjet22 schreef:
Met een shetlander kom je ook niet mee in de endurance (zeg nooit nooit, maar....)

Tsja wat is meekomen denk ik dan maar, zeker bij de endurance, to finish is to win... en of je nou als eerste of al laatste binnenkomt dat is helemaal niet belangrijk, als je paard maar gezond is. (er loopt overigens wel een shet endurance en niet geheel onverdienstelijk)

marjet22 schreef:
en meestal zie je toch dat de mensen die een westernzadel opleggen en roepen ik rij western geen "echte" western paarden hebben. Terwijl de meeste echte serieuze ruiters ook geschiktere paarden hebben.

Ik heb geen ongekleurde definitie van een serieuze western ruiter. Vind dat ook niet nodig om te geven. Voor mij is serieus rijden iemand die weet waar hij naar toe gaat met de training. En niet iedereen hoeft dat te doen hoor, prima als mensen lekker recreatief rijden. Maar is dit nou iets wat ik echt moet uitleggen? Ik denk dat iemand die echt weet hoe en wat met western dat zelf ook weet

Ja maar zoals jij het zegt in j eerste opmerking kan iemand zonder quarter/paint whatever dus niet serieus zijn, en is iemand die op een ander ras met western bezig is recreatief bezig. Dat vind ik dus beetje krom

marjet22 schreef:
Ik denk niet dat je echt goed heb begrepen wat ik bedoel te zeggen ik laat toch duidelijk worden dat ik wel opensta voor allerlei verschillende paarden in de western sport. Ik vind wel dat ik idd persoonlijk bepaalde rassen minder leuk mag vinden en van anderen meer fan zijn. Ieder zijn eigen mening/.

Dan lees ik het idd verkeerd (zie eerdere quote)

marjet22 schreef:
Ik denk wel dat bepaalde rassen gefokt worden om bepaalde doelen na te streven en dat kan wel verschuiven in de loop van de tijd, bijv. de oude friezen waren echt karrepaarden, maar zijn tegenwoordig echt rij types, die zelfs hoge dressuur aan kunnen. En in de western sport fokt men o.a. ook op doel (bijv paarden met cowsence)

Ze hebben niet voor niets bepaalde rassen gefokt om het werk beter mogelijk te maken.(je zet ook geen vlinderhondje tussen de schapen in de hoop dat íe ze op een bult klapt, daar zijn niet voor niets kelpies en collies erg goed in)

Idd er zijn bepaalde rassen/lijnen die voor bepaalde beperkte doelen gefokt worden en daar zeer geschikt voor zijn, maar dat zegt gelukkig niet dat de rest daar per definitie niet geschikt voor is. Bv Fjorden zijn van oudsher ook gebruikspaarden die voorname voor het landbouwwerk erg geschikt waren, tegenwoordig lopen ze toch zeer aardig in de dressuursport, mensport en endurancesport mee, en een handjevol waagt zich aan het westernrijden (ook niet geheel onverdienstelijk). Misschien dat deze uitzonderingen de stamboekogen open doen gaan en laten zien dat er meer is aan het eind van de akkers

Blijft leuke discussie dit die ik van mijn kant ga sluiten want kan wel uren de niet westernpaarden blijven promoten, maar zit er liever op om het te demonstreren tzt.

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:58

Bij ons op stal staan verschillende paarden die Western rijden: haflinger, fries, arabier en welsh, maar ook gewoon quarter horses enzo. Ze doen het allemaal goed, maar het hangt gewoon af van de verwachtingen van de ruiter. Ik begrijp trouwens niet waarom Abalaydi er niks over zou mogen vragen. Daar is bokt toch ook voor? Wat een overspannen gedoe zeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:17

marjet22 schreef:

Aha, maar dat is dus iets wat je wel uit moet leggen. Hoe definieer jij recreatieruiter? Ook een recreatieruiter kan heel fanatiek aan het trainen zijn, zonder ooit de drang te voelen om zichzelf bij een wedstrijd te moeten bewijzen. Ook een recreatieruiter kan een doel hebben.

In mijn ogen zul je, als je ooit hebt gekozen voor een niet-QPA, toch moeten gaan proberen hoe ver je kunt komen, voordat je roept dat je een ander paard hebben moet omdat je het niet red. Kans is namelijk erg groot dat je je eigen tekortkomingen tegenkomt, voordat je de beperkingen tegen het lijf loopt die het respectievelijke ras je biedt.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:50

Wow mooi gezegd Cassi

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:51

Cassidy schreef:
Aha, maar dat is dus iets wat je wel uit moet leggen. Hoe definieer jij recreatieruiter?

Volgens mij zijn dit alle ruiters die NIET hun geld in de sport verdienen, dat zijn wij zo'n beetje allemaal dus

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:40

Laatst bijgewerkt door Halloway op 27-02-06 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:54

Aaah, dat filmpje!! Cute!!

koeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:22

bij ons op stal staat een vet goede pleasure tinker is een van de beste pleasurepaarden die ooit heb gezien he blaze

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:59

Nouja nu moet je wel toegeven dat jij nog niet veel hebt gezien in je korte leven

koeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:34

haha ja daar heb je gelijk in blaze maar ik ken tog ook al sem, justin en sam

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:37

Ze kunnen het wel...
Wij rijden zelf met een Tinker western.
En het gaat prima!
Maar misschien wou die voruw een quater of paint?

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:39

B_Sweet schreef:
Ze kunnen het wel...
Wij rijden zelf met een Tinker western.
En het gaat prima!
Maar misschien wou die vrouw een quater of paint?

of die man?

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:20

Oud topic en dus een slotje