[WN] Iski is GEK!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Iski is GEK!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:50

Sugarmiss schreef:
Noem man en paard; wie is het en hoe worden de paarden precies gehouden en wie is die andere waar je het op het laatst over hebt ??

Sugar,
Waarom moeten er namen bij genoemd worden?
Het gaat er gewoon om , dat de verwijzingen die er gemaakt worden naar , BV , reiningruiters of te kleine stallen , in schril contrast staan , in wat ik met mijn quote bedoel.

Misschien leef jij op een eiland, en als dat zo is, kan ik begrijpen dat je niet weet wat ik hier nou mee bedoel.

Maar alles heeft ermee te maken, dat ik vind, dat als je het paard zou zijn van een mislukte reining ruiter (let wel, kan ook een andere discipline zijn) en met mislukte bedoel ik, zo’n ruiter die roep dat hij of zij wereld wonderen verricht, maar net op het moment dat het wonder dan ook verricht moet gaan worden, allerlei smoezen heeft waarom het net niet lukte.

Hee, ga jij niet starten (oe ah nee, het schoot vanmorgen in mijn rug)
Hee, ben jij niet door naar de volgende ronde (euh um nee, die jury is k*t)
Een lange rij kan ik opsommen, wat deze type ruiters, altijd weer opnieuw weten te verzinnen, daar de halve wereld eigelijk al weet, dat het nooit wat worden zal met die ruiter.

Maar gedreven in hun eigengeloof, kopiëren deze vaak een methode, van rijden, of de manier waar een paard op gehouden wordt, van BV een ruiter die wel lekker uit de verf komt.

Hier zijn er veel van, ik kan je zeggen, heel veel van, en ik heb medelijden met die paarden.
Zo heb ik deze quote bedoeld.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:54

cornelie schreef:
Peter, het is mij allemaal duidelijk geworden.

Jij verwoordt precies waarom ik met die bolle van mij geen reining meer rijd maar dressuur ( engels ).

Juist zodat mijn paard weer in de wei kan staan, en nivo, nee dat hebben wij nog niet.

Cornelie, ik denk dat het jou niet duidelijk geworden is, hoe ik het bedoel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:56

maar als je als ruiter, die goed uit de verf komt, je paard netjes rijdt en op een paardvriendelijke manier behandeld en houdt
dan zet je dus heel veel ("mislukte") ruiters op de goede weg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:08

PeterV schreef:
Sugar,
Waarom moeten er namen bij genoemd worden?
Het gaat er gewoon om , dat de verwijzingen die er gemaakt worden naar , BV , reiningruiters of te kleine stallen , in schril contrast staan , in wat ik met mijn quote bedoel.

Peter, noem me blonT, maar ik snap dus nog steeds niet wat de reiningruiter (wie dan ook) nu te maken heeft met paarden houden in te kleine stallen.

De hele discussie gaat over het diervriendelijk stallen van paarden in een voldoende ruime box met voldoende vrijheid buiten.
Dat heeft IMO niets te maken met de tak van sport en de graad van beoefening.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:13

FlyingHigh schreef:
Check mijn smily, Peter, ...........
Tel ff tot 10, scheelt je veel typewerk, .

Toppers en floppers.

Topper= iemand die
samenwerkend met zijn paard
, dus echt op elkaar ingespeeld als team, het beste uit die combinatie weet te halen ongeacht of ze in prijzen vallen of niet en ongeacht welke vorm van paardensport ze beoefenen, zelfs de recrea- ruiters.

Floppers zijn de machtswellustelingen en je weet vast en zeker welke types ik daar mee bedoel.

FlyingHigh, sorry dat ik het verkeerd interpreteerden maar je slaagt er wel beter dan mij in, om te verworden wat ik bedoel.
Tja, ik weet op welke types jij doelt, en vind dat wij er daar veel te veel van hebben.
Maar zelden of nooit, wordt deze groep besproken op een forum als bokt, terwijl deze van mijn best publiekelijk door het slijk gehaald mogen worden.
Maar waarschijnlijk, in tegenstelling tot wat die ruiters wel van hun zelf vinden, zijn deze niet interessant genoeg, om te benoemen, besproken, dan wel niet verwijtend met een vermanend vingertje, als slechterik aan gewezen te worden. Wijzen naar een bekende ruiter, ja dat wel, omdat je dat nog met één vingertje af kan, daar de groep die wij waarschijnlijk bedoelen, je handen tekort zal hebben, om naar te wiijzen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:17

Het probleem zit em in de combi reining, ruiter van zeker niveau en de noodzaak om al naar gelang het niveau stijgt je paard minder paardvriendelijk te huisvesten. Zo lees ik het tenminste.

En daar ben ik het dus niet mee eens. Ik heb hier niet veel reiningruiters in de buurt staan, maar die paar die ik ken (o.a. een paar heel lollig presterende Duitsers hebben hun paarden in een fraaie groep in de wei lopen.

Verder fiets ik in de zomer regelmatig langs een wereldkampioen springen (De Sjiem) die ook gewoon op de wei komt, samen met een ander paard in de zelfde wei. Zelfs Bonfire van Anky ging de wei in, met een shetje welliswaar.

Kortom ik blijf maar niet begrijpen waarom sportpaarden naarmate ze beter presteren niet in de wei zouden kunnen en niet in een groep.

Een ander argument dat ik nog wel eens hoor is de prijs. Een duur paard kan zich blesseren in de wei. Klopt. Maar ook in de stal. Een dure auto kun je ook in een deuk rijden. Risico is zelfs groter. En ze gaan met die Porsche toch echt wel de weg op. Ze beperken zich niet tot een rondje op een afgeschermd circuit of een binnenbak voor Porsches.

Bij ons op stal stond een meisje met erg dure paarden. Die mochten dus niet naar buiten, wegens blessure risico. Ze kon niet rijden, maar ze had wel geld (vandaar die dure paarden). Beide paarden (lekker op 4 kilo brok) hebben zichzelf in de stal dus bezeerd. Ook dat snap ik niet. Het heeft m.i. dus niet zoveel met het niveau van de ruiter te maken, maar vooral met de visie van de ruiter.

Met het paard als middel of het paard als doel, het paard als gewaardeerd individu (nee niet antropomorfisch bedoeld, ook paarden hebben een eigen individueel behoeftenpatroon), of niet.

In het eerste geval blijf ik erbij dat je beter een auto kunt kopen.
Als die stuk zijn, doe je ze weg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:46

Citaat:
Een dure auto kun je ook in een deuk rijden

effe enigszins off topic (geeft niks want eigenlijk is dit toch al een GEK topic), ken ook een BN-er met een heeeeele dure Bugatti die m gisteren in de prak heeft laten rijden door zn garagist.... Stond in de garage onder een hoes, netjes gepoetst, moet ie voor APK of weet ik wat en rijdt die garagist m tegen een betonnen paaltje 100k schade..... achgossie arme Emile/Emiel

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:15

Zou die nu ook Tjakaaa... zeggen

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:21

Zal ie nu wel vaker moeten gaan roepen om weer een nieuwe aan te schaffen

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:43

Hij hoeft iig niet te gaan lopen; hij heeft nl. ook nog zo'n dikke vette milieuvervuilende patserige Hummer,
heb ik me laten vertellen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:47

Die Hummer van hem is een unikum. De eerste in NL heb ik me laten vertellen. Er moest ook nog het bnodige aan verspijkerd worden anders mocht hij hier de weg niet eens op

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:56

@Anya.. Recht uit mijn hart.. En dat paarden op topniveau harder aangepakt zouden moeten worden???? MMMM DAAR ben ik het dus absoluut niet mee eens.. Als je het samen doet met je paard, met respect voor het dier en voor zijn/haar natuurlijke behoeften (die zoals Cer al aangaf per paard iets kunnen verschillen maar in wezen toch wel hetzelfde zijn..) dan denk ik dat je er samen wel komt ..

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:46

Sugarmiss schreef:

Peter, noem me blonT, maar ik snap dus nog steeds niet wat de reiningruiter (wie dan ook) nu te maken heeft met paarden houden in te kleine stallen.

De hele discussie gaat over het diervriendelijk stallen van paarden in een voldoende ruime box met voldoende vrijheid buiten.
Dat heeft IMO niets te maken met de tak van sport en de graad van beoefening.

Pfff, ik wordt gek van je.

Sugar, waar het mijn omgaat, is dat het verloop van dit topic, waar de manier in besproken wordt, wat het ideale is, om paarden te houden, niet strookt, in mijn beleving dan.
Daar ik vind dat de risico’s die daar aan vast zitten, en lees het topic maar na, als helemaal niet waar, afgeschilderd worden, voel ik het als een FOEI, gebaar naar mijn zijde.

Op dit forum, wordt er tevens vaak naar de reining toe, ook het FOEI gebaar gemaakt, waar ik soms, behoorlijk sappel van wordt.

Deze ingrediënten, en er zijn er vast nog wel meer, daarvan vraag ik mijn af, mij dus duidelijk wat van het FOEI gebaar aantrekkende, nou zijn er dingen die gebeuren, in ons westernland, waar nooit een FOEI, vermanend vingertje naar uit gaat, daar ik vind dat deze wel op zijn plaats zou zijn.

Meningen, daarin kan je verschillen, daar ik juist daarom misschien wel, graag hierop bokt ook mee debatteer. Maar waarom, vraag ik mijn steeds vaker af?
Krijg steeds vaker het gevoel, dat er andere redenen zijn, om een mening van mijn zijde te pareren dan wel niet af te doen als, betweterij, of jij kan makkelijk l*llen.

Hummm, dus ik dacht, aan de bekende spiegel, om die maar is te hand te nemen, wanneer ik het gevoel zal krijgen, dat er andere redenen zijn, of meespelen, om mijn eventuele misschien uit betweterij opgebouwde mening, te pareren of als jij kan makkelijk l*llen af te doen.

Dus trek ik voortaan alles uit de kast, om de eventuele hersenspinsels die het maken, om uit andere overwegingen juist een mening van mijn zijde af te doen, als ach pfff heb je hem weer, om van dit FOEI gebaar vingertje af te komen, met een verwijzing waar deze dan wel thuis zou zijn of zou moeten horen.

Dus, twee zaken maken het ernaar, dat ik aan de ene zijde graag mee bok, om mijn mening te spuien, dan wel niet, om erover in debat te gaan met elkaar, maar aan de andere zijde steeds meer het gevoel krijg, dan wel niet heb, met wat voor een zooitje met zich zelf in genomen, mede debaters heb ik nou te maken.

Van herkenning voor het slechten, het echten slechten dan, zoals ik in mijn alles er bijhalende offensief doe, die puur op waarheden gericht zijn, daar is de erkenning van de echten slechten zaken die er zijn, op het gebied van het paardvriendelijke waar bijna iedere bokker zij of haar hart zo van vol is, niet het bespreken waard, en dit waarschijnlijk omdat het geschetste van mijn hand komt, en er dus weer andere redenen zijn, daar ik het in ons geval het er niet mee eens ben, om de paarden gegroepeerd te stallen.

Dus ben ik het er met mijn zelf over eens, dat je beter het paard kunt zijn van een iets te hardhandige pro, waar ik wat van zou kunnen leren. Geef daar een aantal redenen voorop, omdat ik vind, dat in de niet pro groep, ook niet alles klopt, op het paard vriendelijke gebied.

Dus domweg omdat ik uiteindelijk mijn ei niet kwijt kan, op een forum waar ik wel wil bijhoren, maar waarop net even teveel en te vaak, mijn mening gepareerd is, en mijn dan met een wegwuivend gebaar voel opgezadeld, ben ik gaan spiegelen in BV deze discussie.

Maar zoals altijd, de meeste willen alleen maar horen, wat zij graag willen horen, of sterker nog, zoals deze het gewent zijn om te horen.
Misschien is dat de rede wel, waarom ik er niet echt mag bijhoren.

Het relativeren tussen verschillende groepen, zoals er zijn,
De door mijn geschetste niveau 1-2 of 3
Of wat het maakt, dat een andere iets wat makkelijker kan, (financieel) gezien dan.
Een geluk is eigelijk wel dat wij weinig te maken hebben met verschillende huidskleuren, want dat had natuurlijk ook weer een rede kunnen zijn.

Mag niet over gesproken worden, en wekt zelfs agressie op, hierop bokt, als een iets anders denkende er tussen door hopt.

Nee, als bokker mag je wel een eigen mening hebben, mits die dan ook de grote groep raakt, of dat die zich daarin kunnen vinden. Dus eigelijk verwonderd het mijn niks, waarom ik zo vaak in de clins lig, met de groep waar mijn hart ligt.

Misschien is acceptatie hierin wel het sleutelwoord, dus accepteer ik het dan maar.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:02

@PeterV: Voor het grootste gedeelte kan ik wederom geen touw vastknopen aan, of enig peil trekken op je laatste betoog. Ik vind de bijbel over het algemeen zelfs makkelijker te lezen dan jouw stukkies
Dat vind ik ergens hartstikke jammer, want volgens mij zeg je hier en daar behoorlijk zinnige dingen.

Het grootste gedeelte van de berichten in dit topic propageert niet sec groepshuisvesting, volgens mij maar wel een vorm van paardenhouden waarbij de dieren op zijn minst enig vorm van sociaal contact en/ of bewegingsvrijheid wordt gegund.

Ergo: We zijn het eigenlijk allemaal weer akelig met elkaar eens

Wat betreft de vemeende hetze tegen reiningruiters: Het is nou eenmaal een gegeven dat enkele bekende reiningstallen de filosofie 22 uur op stal + 2 uur harde training per dag voor hun westernpaarden lijkt aan te hangen. Topsportknol of niet, dat is voor geen enkel paard een gezonde leefomstandigheid. Nee, ook niet voor de zielige recrea-pony's van [al dan niet volwassen] penny's .....
Er zijn ongetwijfeld ook halter/pleasure stallen waar men op onpaardvriendelijk wijze met de dieren omgaat, maar de reiners lopen nou eenmaal meer in de picture. Soit.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:05

Ja Pe, ook ik wordt er soms moe van.....ben nu sowieso even BOKT-moe, dus laat het maar erbij.....................

Citaat:
Nee, als bokker mag je wel een eigen mening hebben, mits die dan ook de grote groep raakt, of dat die zich daarin kunnen vinden. Dus eigelijk verwonderd het mijn niks, waarom ik zo vaak in de clins lig, met de groep waar mijn hart ligt.
Heb me altijd afgevraagd , hoe je hier uberhaupt mee om kan gaan.........ik bedoel, WRAN-volk is toch een bepaald volk, die vaak (nee, niet alle) een duidelijk (voor-)oordeel klaar hebben over pro's , sport en reining.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:06

En dan mag ik de reiners niet over één kam scheren? Flauw!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:08

Anya schreef:
Juist een paard dat hard moet werken kan niet een dagje op stal zonder beweging worden gezet. Juist zo'n paard loopt het risico op maandagziekte.

Hummm, ik heb het over paarden die werken moeten, juist daarom vind ik dat deze niet in groepsbehuizing kunnen staan, daar zij door een trap van een ander paard, stil gezet moeten gaan worden, want vaak beveelt de DA stalrust aan.

Dan noemen wij het in dit geval, omdat het van mijn hand komt, de Dinsdagmiddag ziekte ofzo.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:09

jessiejanes schreef:

ik bedoel, WRAN-volk is toch een bepaald volk, die vaak (nee, niet alle) een duidelijk (voor-)oordeel klaar hebben over pro's , sport en reining.

Ja ik als Wran volk heb inderdaad een uitgesproken mening over pro's,sport en reining

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:11

Citaat:
@Peter Vet
Dan noemen wij het in dit geval, omdat het van mijn hand komt, de Dinsdagmiddag ziekte ofzo

Verdomme Peet....wat doen we dan als die ziekte op donderdag uitbreekt....hoe leg je dat de DA uit?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:17

Goh, waar ik allemaal niet moe van wordt... Zij mn moeder altijd 'dan zorg je maar dat je pa wordt '... leuheuk ouders..

Citaat:
Hummm, ik heb het over paarden die werken moeten, juist daarom vind ik dat deze niet in groepsbehuizing kunnen staan, daar zij door een trap van een ander paard, stil gezet moeten gaan worden, want vaak beveelt de DA stalrust aan.

Dan staan ze iig toch alleen op de weide? Kan er niks gebeuren!

Overigens, in een box (en tijdens t rijden) kan er ook t nodige gebeuren (en ik ga niet met voorbeelden strooien ). Die boxrust kan best, als je het voer maar aanpast....
(vaak wordt er ook weidegang aangeraden, maar dan wel apart)

Uitgesproken meningen.. heeft iedereen last van.. soms specifiek over 1 ruiter of 1 stal, soms over een hele groep. De Pro's over de amateurs en vice versa, de Wranners over de niet-wranners, de appies over de kwartjes.. zo blijf je aan de gang...

Ps. Jammer JJ, ik had nog wel een reply verwacht

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:19

jessiejanes schreef:
ik bedoel, WRAN-volk is toch een bepaald volk, die vaak (nee, niet alle) een duidelijk (voor-)oordeel klaar hebben over pro's , sport en reining.

bedankt JJ

en ik ben ook nog reiningamazone

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:24

jessiejanes schreef:
Heb me altijd afgevraagd , hoe je hier uberhaupt mee om kan gaan.........ik bedoel, WRAN-volk is toch een bepaald volk, die vaak (nee, niet alle) een duidelijk (voor-)oordeel klaar hebben over pro's , sport en reining.

Hahahaha, misschien juist daarom wel, en voel ik mijn daarom bij de Wran ook zo heerlijk thuis. En ben dus duidelijk een vreemde eend in de bijt, daar ik ook een oordeel heb over de door jou niet genoemde. Maareuh, dat wordt mij niet in dank afgenomen op bokt, daar ik graag gewoon wil, dat ertussen de door jou benoemde in je quote, en de door mijn aan gehaalde niet benoemde, en wat harmonieuzere verhouding komt, want dat zal onze sport, de gehele western kant, alleen maar te goede komen.
Maar ik begin ook aardig te geloven, dat het vechten tegen de bierkaai is.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:27

@PV: zei jij niet altijd tegen mij dat ik positief moet blijven?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:28

Cer schreef:
Ps. Jammer JJ, ik had nog wel een reply verwacht

Is dit voor mij? zo ja, hoe bedoel je dit dan
het muntje valt even niet bij mij

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:28

PeterV schreef:
Maar ik begin ook aardig te geloven, dat het vechten tegen de bierkaai is.

Of windmolens?

Citaat:
En ben dus duidelijk een vreemde eend in de bijt, daar ik ook een oordeel heb over de door jou niet genoemde. Maareuh, dat wordt mij niet in dank afgenomen op bokt, daar ik graag gewoon wil, dat ertussen de door jou benoemde in je quote, en de door mijn aan gehaalde niet benoemde, en wat harmonieuzere verhouding komt, want dat zal onze sport, de gehele western kant, alleen maar te goede komen.
Vertaalbureau? Ik wederom niet snappen wat PeterV bedoelt...