WSW schreef:Iedereen heeft het recht te leren, hoe weinig talent men ook heeft, en de meeste ruiters zijn hun levenlang slechts bezig te proberen om niet meer te trekken en rukken, en met geduld en gevoel in balans te leren rijden.
Klopt, iedereen heeft het recht te leren rijden en het zal even duren voor ze evenwicht en handhouding kennen. Ik neem het eerlijk gezegd die beginners uit het artikel ook niet kwalijk dat ze rijden zoals ze rijden, daar zijn het beginners voor. Wie ik het wel kwalijk neem in de instructie:
Bit-november schreef:"De teleurstelling is groot wanneer de instructrice naast de amazone gaat staan en de hulpen nog eens voor doet. Ze maakt dezelfde beweging met haar handen ......... "
Kortom die beginners wordt geleerd dat je gerust zagen kunt gebruiken als hulp. Ik heb zelf een niet al te makkelijk paard (ze is mega braaf maar ook mega slim
) Ik kan rechtuit zeggen dat ik op haar nog nooit gebruik het gemaakt van 'zagen' om iets te bereiken, op geen enkel paard trouwens. En daar ben ik trots op! Dit wil niet zeggen dat ik zonder druk werk, tuurlijk niet, een paard moet leren nageven en dat kan alleen mbv druk en loslaten! Ook achterwaards kun je een paard leren door even veel druk uit te oefenen op beide teugels. Het duurt misschien wat langer, maar dat heb ik er graag voor over! Kortom wat mij betreft schiet de instructie daar dus wat te kort.WSW schreef:Jean Claude zelf zegt het volgende:
" never pull!!" & " Sometimes you have to pull the hell out of them!" En hier geeft hij simpel mee aan, dat het paardrijden niet zwart/wit is.
Klopt, maar dit vertel je niet tegen een aantal beginners die absoluut nog niet kunnen beoordelen wanneer het 'pull the hell out of them' gerechtvaardigd is! Bij die ruiters leg je de basis van een rijcarriere (hoe die er ook uit mogen gaan zien) voor de toekomst. En jong geleerd is oud gedaan, als je al met zagen begint kom je er denk ik niet meer vanaf want je weet niet beter. Bovendien zie ik in de opmerking van Jean Claude nergens dat je moet zagen bij het uitoefenen van druk, dus ik denk niet dat je dit kunt of mag vergelijken! Daar doe je die man geen goed mee.
Maar dit is mijn mening gebaseerd op het lezen van een artikel uit het Bit.