[WN] Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:34

WSW schreef:
Iedereen heeft het recht te leren, hoe weinig talent men ook heeft, en de meeste ruiters zijn hun levenlang slechts bezig te proberen om niet meer te trekken en rukken, en met geduld en gevoel in balans te leren rijden.

Klopt, iedereen heeft het recht te leren rijden en het zal even duren voor ze evenwicht en handhouding kennen. Ik neem het eerlijk gezegd die beginners uit het artikel ook niet kwalijk dat ze rijden zoals ze rijden, daar zijn het beginners voor. Wie ik het wel kwalijk neem in de instructie:
Bit-november schreef:
"De teleurstelling is groot wanneer de instructrice naast de amazone gaat staan en de hulpen nog eens voor doet. Ze maakt dezelfde beweging met haar handen ......... "

Kortom die beginners wordt geleerd dat je gerust zagen kunt gebruiken als hulp. Ik heb zelf een niet al te makkelijk paard (ze is mega braaf maar ook mega slim ) Ik kan rechtuit zeggen dat ik op haar nog nooit gebruik het gemaakt van 'zagen' om iets te bereiken, op geen enkel paard trouwens. En daar ben ik trots op! Dit wil niet zeggen dat ik zonder druk werk, tuurlijk niet, een paard moet leren nageven en dat kan alleen mbv druk en loslaten! Ook achterwaards kun je een paard leren door even veel druk uit te oefenen op beide teugels. Het duurt misschien wat langer, maar dat heb ik er graag voor over! Kortom wat mij betreft schiet de instructie daar dus wat te kort.

WSW schreef:
Jean Claude zelf zegt het volgende:
" never pull!!" & " Sometimes you have to pull the hell out of them!" En hier geeft hij simpel mee aan, dat het paardrijden niet zwart/wit is.

Klopt, maar dit vertel je niet tegen een aantal beginners die absoluut nog niet kunnen beoordelen wanneer het 'pull the hell out of them' gerechtvaardigd is! Bij die ruiters leg je de basis van een rijcarriere (hoe die er ook uit mogen gaan zien) voor de toekomst. En jong geleerd is oud gedaan, als je al met zagen begint kom je er denk ik niet meer vanaf want je weet niet beter. Bovendien zie ik in de opmerking van Jean Claude nergens dat je moet zagen bij het uitoefenen van druk, dus ik denk niet dat je dit kunt of mag vergelijken! Daar doe je die man geen goed mee.

Maar dit is mijn mening gebaseerd op het lezen van een artikel uit het Bit.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:48

Ik heb geen enkel idee of het artikel op waarheid is gebaseerd.
Ik heb totaal geen idee of de instructie die wordt gegeven als filosofie het trek en plukwerk heeft.
Ik heb geen enkele referentie waaraan ik het eea kan spiegelen aangezien het rijden op shows voor mij het enige is waar aan ik eventueel kan refereren hoe er op bepaalde manages wordt gereden.
Ik kan me niet herinneren dat ik personen,hetzij de trainers,hetzij lessers,van die stal heb zien rijden op shows waar ik start.

Het enige wat ik weet is dat D.Pieters binnen de Wran opkomt voor de belangen van de profs.(correct me if i’m wrong)
Hierdoor zorgt een negatief artikel in elk geval ervoor dat ook de Wran negatief in de schijnwerper komt.
Het eea wordt nog eens versterkt door mensen die op exact de verkeerde manier proberen iets te verdedigen .

Als het artikel inderdaad berust op verkeerde en onware gegevens zou ik alles in het werk stellen dat er een rectificatie komt.

Je kunt natuurlijk ook hopen dat het topic na een aantal blz. verdwijnt en dat het vergeten wordt.
Ik zou er niet op rekenen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:51

Tuurlijk wel... dat gebeurt toch wel vaker??
Vandaar dat men steeds opnieuw op eenzelfde soort topic reageert...

Enne, een stal die 80 klanten heeft, zal die niet ineens verliezen denk ik, dus qua klandizie zal t ook wel meevallen.

Enne, wran in een slecht daglicht? Zo had ik het nog niet eens bekeken.... Maar ja, ik denk dan ook niet na (wel handig hoor!). Zouden nieuwe mensen die onbekend zijn met de westernsport dat echt associeren?

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:53

Cer schreef:

Enne, wran in een slecht daglicht? Zo had ik het nog niet eens bekeken.... Maar ja, ik denk dan ook niet na (wel handig hoor!). Zouden nieuwe mensen die onbekend zijn met de westernsport dat echt associeren?

Misschien niet,maar ik wel

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:58

Maar jij gaat niet gelijk die conclusie trekken, zo snugger ben jij wel....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:21

Hmmm ben je ff kwijt Ik trek die conclusie toch net wel????

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:24

oooohhh ik snap je al.. Ik dacht dat je gewoon weer es onderwijzend bezig was, maar je vatte het echt zo op
Ondertussen begrijp ik ook wat je bedoelt, met dank aan een pm-etje...

maar er zit wat in ja

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:34

Jolande schreef:
Bit-november schreef:
"De teleurstelling is groot wanneer de instructrice naast de amazone gaat staan en de hulpen nog eens voor doet. Ze maakt dezelfde beweging met haar handen ......... "

Kortom die beginners wordt geleerd dat je gerust zagen kunt gebruiken als hulp.

Wat was de uitleg hierbij van de instructrice? Als de instructrice uitlegt dat het zo moet, kan ik me jou reactie voorstellen, maar wat als ze uitlegt dat dit juist niet zo moet?
Wat staat er in het artikel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:54

Niet letterlijk overgenomen, maar een korte impressie:
Citaat:
Onze verbazing slaat om in ergernis wanneer we een amazone achterwaarts zien gaan. Flossen met het bit lijkt de juiste hulp. Wij wachten op een actie van de instructrice. Slaat zij de amazone van het paard of mogen wij dat doen. De teleurstelling is groot als de instructrice naast de amazone gaat staan en de hulpen nog eens voordoet. Ze maakt dezefde beweging met haar handen. Links, rechts, links, rechts

Er is dus niet te lezen dat de instructrice het gezaag/flossen of hoe je het wilt noemen negatief benaderde, integendeel dus.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:01

Ja het topic had ook beter "onbegrijpelijk maakt onbemind..." kunnen heten.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:35

Jannie schreef:
Wat was de uitleg hierbij van de instructrice? Als de instructrice uitlegt dat het zo moet, kan ik me jou reactie voorstellen, maar wat als ze uitlegt dat dit juist niet zo moet?

Dat staat nergens dat klopt. Maar het wordt ook niet meer ontkent in het hele artikel. Buiten dat zit WSW hier op bokt en schrijft met geen enkele letter dat ze deze praktijken juist NIET onderschrijft.
Sterker nog ze doet het met het volgende af:
WSW schreef:
Onze beginnende ruiters worden, net als jonge paarden, alles eerst in de "overdreven" vorm geleerd, zodat ze hun lichaam beter gaan gebruiken De meeste beginners zijn erg verkrampte ruiters, hun bewegingen "hakkerig" en stuntelig. Je leert mensen dit af door ze te leren bewegen. Net als een jong paard overdreven aangewezen wordt waar hij naar toe moet, zo gaat je eigen lichaam mee in deze beweging en je gewicht verplaatsing wordt gevoelt door het paard waardoor deze weer in balans wil komen en jouw gewicht opzoekt. In balans leren rijden heet dit!

In balans leren rijden, ja zeker dat is enorm belangrijk maar om dat nou aan te halen bij een onderwerp wat over het aanleren van zagen (tandenflossen) gaat..........

Moet ik hieruit begrijpen dat je meer in balans leert te zitten door dat je het bit bij je paard heen en weer door zijn mond ragt!?!?!?!?!

Want dan slaat WSW toch wel heel erg de plak mis! Door al dat “overdreven” bewegen zit je juist niet in balans en gooi je ook nog eens je paard uit balans. Maar dat even terzijde.

Sugarmiss schreef:
Er is dus niet te lezen dat de instructrice het gezaag/flossen of hoe je het wilt noemen negatief benaderde, integendeel dus.

Precies Sugar. Het wordt op geen enkele manier duidelijk gemaakt dat dit bij WSW op stal niet de “gebruikelijke” gang van zaken is. Dat zegt genoeg dat maakt het een enorm kwalijke zaak!

Mijn tip aan WSW, misschien moet je de instruktie van Jean Claude eens onder de loep nemen. Want of hij promoot dit gedrag of jij zit niet op te letten tijdens de instruktie.
Bij het eerste geval wil ik alleen kwijt dat die dure instruktie van jou toch niet zo geweldig blijkt te zijn als mijn, naar jou idee dubbeltje op de eerste rang, instruktie wat je me een tijd geleden verweet omdat ik de instruktie van Jean claude nog al prijzig vond.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 14-11-05 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:40

Jannie schreef:

Die regel hierboven die komt uit het bit, zo staat het er in! Zoals al ook in het 1e postje staat van dit topic:
Bit-november schreef:
"flossen met het bit blijkt de juiste hulp. Wij hopen op een actie van de instructrice. 'slaat zij de amazone van het paard of mogen wij dat doen?" De teleurstelling is groot wanneer de instructrice naast de amazone gaat staan en de hulpen nog eens voor doet. Ze maakt dezelfde beweging met haar handen ......... "

Dus vandaar mijn reactie...

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:13

Sugarmiss schreef:
Niet letterlijk overgenomen, maar een korte impressie:
Citaat:
Onze verbazing slaat om in ergernis wanneer we een amazone achterwaarts zien gaan. Flossen met het bit lijkt de juiste hulp. Wij wachten op een actie van de instructrice. Slaat zij de amazone van het paard of mogen wij dat doen. De teleurstelling is groot als de instructrice naast de amazone gaat staan en de hulpen nog eens voordoet. Ze maakt dezefde beweging met haar handen. Links, rechts, links, rechts

Er is dus niet te lezen dat de instructrice het gezaag/flossen of hoe je het wilt noemen
negatief

benaderde, integendeel dus.

Ben ik niet helemaal met je eens.
Er is ook niet te lezen dat het als positief wordt benoemd.
De instructrice kan de leerling voordoen (dit gebeurt hier niet op het paard, dus daar is niks mis mee) om te laten zien dat het juist niet zo moet.
Dit is ook een manier van leren. Door te zien wat je fout doet, wordt je je daar bewust van.
Wat gebeurt er na de instructie van de instructrice? Gaat de leerling op dezelfde manier door? Staat dat ook beschreven? Daar ben ik dan wel beniewd naar!
(Al zegt dit niet alles, want ik weet uit eigen ervaring dat je leerlingen niet altijd luisteren, vooral als je de andere kant weer uitkijkt! )

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:40

ik word nou toch wel heel nieuwsgierig naar dat artikel in de bit, heeft iemand m voor me (via PM)?

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:50

En voor mij?

Anders ga ik zo wel ff langs de boekwinkel, lees ik 't daar wel!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:03

@Jannie: zie een deel van de reactie van Adrienne hierboven.

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:08

Sugarmiss schreef:
@Jannie: zie een deel van de reactie van Adrienne hierboven.

Ja maar daar staat toch niet bij waarom de instructrice deze bewegingen maakt???

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:10

Ik vraag me trouwens af of de "testers" in de kantine gezeten hebben of niet..

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:15

Om te laten zien hoe het wel hoorde
Uit de bit blijkt niet dat er hierna verbetering in de rijwijze was te bemerkingen c.q. dat de ruiter er op aangesproken was. Uit de reacties van WSW is niet te lezen dat het hier 'geen gangbare'werkwijze is maar een betreurenswaardig incident.

@CC: voordat de Bit'ers zelf les kregen hebben ze in de kantine naar een beginners les gekeken. Eea is dus waarschijnlijk puur visueel gekonstateerd, maar is naderhand wel onder de aandacht gebracht van D. Pieters. Vandaar de opmerking onbegrepen maakt onbemind.

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:18

Dit artikel verbaast me niet, het verbaast me eerder dat de rest wel positief beoordeeld wordt, al vind ik de manier waarop er les gegeven wordt, en dus de manier waarop er dus gereden wordt, wel de belangrijkste. Ik woon er vlakbij, ben er ook wel eens geweest, maar ik ben er niet van onder de indruk. Ik rij engels, maar toen deze manege hier kwam wou ik het wel eens proberen, je kunt ten slotte niet beoordelen wat je niet kent. De manier waarop ik daar behandeld ben was voor mij al genoeg om ook maar meteen van die proefles af te zien. Ik werd als volledige m*ngool behandeld, want hoe durfde ik te zeggen dat ik iets van paarden wist, als ik engels reed...

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:27

Nog een keer dan....om Blaze gerust te stellen dat ik het zelf een zeer kwalijke zaak vind hoe Afke haar artikel in het Bit heeft verwrongen, en om die mensen die echt moeite hebben met goed lezen en met het begrip "hoe vat ik het zo verkeerd mogelijk op zodat de ander lekker toch fout is!" nog 1x keer de kans te geven om niet totaal de plank mis te slaan.

Wij leren onze ruiters niet zagen, niet trekken etc.
In balans je gewicht verplaatsen ( er was iemand die blijkbaar totaal geen kaas gegeten heeft van in balans paardrijden) gooit het paard niet uit z'n balans maar daar kun je mee leren sturen. Door "overdreven je hand uit te steken de kant waar je heen gaat verplaats je je gewicht automatisch ook beter. EN om te VOORKOMEN dat men TREKT geef je lichte impulsen met je teugelhand.
TREKKEN is een ruk, je houd vast!
Ik ken ruiters die hun handen heel stil houden, en onder tussen konstant de druk op de teugels houden.
Ik ken mensen die de hele tijd zachtjes pulken aan hun teugels en niets eraan doen om duidelijk te willen zijn waar hun paard naar toe moet.
Ik ken mensen die nooit gevoel in hun handen krijgen ( de meeste ruiters)
Waar kun je hier nu uithalen wie wat doet en hoe?

Ik heb inmiddels het artikel zelf gelezen, het bit was niet zo fatsoenlijk om mij een exemplaar toe te sturen.
Afke heeft heel wijselijk alle stukken uit haar eerste artikel ( naar mij toe) gehaalt waar zij zichzelf belachelijk mee had gemaakt. Ik vind niets van haar eerste kortzichtige beeld terug. Hierin heeft ze snel van mij geleerd hoe dom haar commentaar was. Ik had niet van haar verwacht dat zij nu ook wel in zou zien dat ze misschien de rest ook niet begrepen had. En ik krijg gelijk, ze is van mening dat het western rijden HAAR niet lukt, dus deugt de instructie niet.
Ze heeft een aardige opmerking gemaakt in het uiteindelijke artikel ( wat ze in het eerste stuk naar mij toe niet had gedaan) ze vermeld nl dat aan het eind van de les iedereen zonder handen moest sturen!
ZOU DIT LOGISCH ZIJN ALS WE IEDEREEN LEREN TE ZAGEN EN TREKKEN????
Ze vermeld ook hier niet dat dit haar ook niet lukt!

Ik ga uiteraard een brief schrijven naar het bit, ik haal haar originele stuk erbij en vermeld dat de bewuste persoon misleidend en onkundig is geweest.
Voor iedereen die meent dat zij kunnen western rijden zonder te trekken wil ik de volgende deal:

Je mag je hier melden, je mag gratis van mij 1x komen rijden, dan zet ik je op video en we bespreken naderhand je technieken, openlijk op bokt!
DIT GELDT VOOR IEDEREEN!
Ik denk dat er velen zullen zijn die dan leren wat het verschil is tussen trekken en flossen of zagen, of hoe je die onzin nog meer wilt noemen.
WIE MELDT ZICH?
Diana

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:48

Citaat:
Je mag je hier melden, je mag gratis van mij 1x komen rijden, dan zet ik je op video en we bespreken naderhand je technieken, openlijk op bokt!
DIT GELDT VOOR IEDEREEN!

Mijn laatste opmerking want dan vind ik het genoeg voor mij geweest. Het gaat er niet om hoe de lessers of bokkers rijden, het gaat om de instructie die gegeven wordt. Dus als je wilt vergelijken dan moet er bij diverse andere maneges naar lessen gekeken worden.

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:52

Sugarmiss schreef:
Om te laten zien hoe het wel hoorde
Uit de bit blijkt niet dat er hierna verbetering in de rijwijze was te bemerkingen c.q. dat de ruiter er op aangesproken was.

dit is wel erg kortzichtig.......

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:53

WSW schreef:
Jean Claude zelf zegt het volgende:
" never pull!!" & " Sometimes you have to pull the hell out of them!" En hier geeft hij simpel mee aan, dat het paardrijden niet zwart/wit is.

Diana

Inderdaad, dit heeft Jean Claude gezegd en ook gedaan. Op paarden die hij even daarvoor " not fully broke" had genoemd. Oftewel paarden die niet volledig zijn afgericht, paarden die wel al allerlei "truukjes"moeten kennen maar die niet reageren op bit of gewichtshulpen, dus geen goede basis hebben. Paarden die zulke "beton"monden hebben dat de enige manier om door te dringen, in de korte tijd van een dergelijke clinic, dat je wel "the hell out of them"moet "pullen".

Ik zou me rotschamen as ik met mijn paard bij een trainer zou komen om vervolgens te horen dat mijn paard "not fully broke" is.

Ter inllustratie: JC zit zelf tijdens deze clinic/ les op een 18 jarige hengst die op alle commando´s feilloos reageert, zelfs pirouettes draait , terwijl JC een groot deel van de tijd zijn handen in zijn zakken heeft. Misschien een nobel streven voor iedereen, of je er ooit komt is een 2e maar streven mag altijd.

Wat mij ook zo opviel, en waar ik echt helemaal niets van bergijp dus als iemand dit wil uitleggen graag,
Het gehengel, zoals ik het maar noem. Ruiters die met hun handen ergens een halve meter of meer boven de schoft van hun paard `iets`aan het doen zijn. Liefst allebei de handen afzonderlijk. Dit heb ik overigens op meerdere plekken gezien, en het nut ontgaat mij geheel.
Het zal vast de bedoeling zijn om het hoofd van het paard naar beneden te `hengelen`, maar laat ik nou denken dat je met hengelen altijd iets omhooghaalt.
Met een klassieke achtergrond waarbij ik geleerd heb, ook van westerntrainers, om je handen laag en stil te houden is dit mij een doorn in het oog, dus ik hoop op een `eyeopener`van WSW, daar zijn ze er heel goed in, vandaar.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:54

Van dat gehengel heb ik ook nooit de nut van in gezien...