[WN] + en - van het NK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: + en - van het NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:04

CDijk schreef:
Wel weer jammer dat de uitslagen van de cutting open en de team penning ontbreken.

Oh sorry, dit was gewwon een - punt

Vr Gr Peter Vet

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:22

Hallo,

Als eerste wil ik stellen dat IMO het WRAN- NK het NK is , of i.i.g. zou kunnen zijn, omdat hier alle rassen kunnen/ mogen “strijden” voor de titel Nederlands kampioen. IMO kan men met trots de naam Nederlands kampioen dragen als er ook competitie is, en niet als je de minst slechte van 2 of 3 combinaties bent, maargoed, dat is mijn mening. Ik begrijp ook dat het voor sommige ruiters belangrijk is om voor hun ras punten te halen.

Om de rasverenigingen NK’s te vermengen met het WRAN- NK lijkt me niet mogelijk door de regels van de diverse rasverenigingen. Natuurlijk zou het als de regels het toelaten helemaal goed zijn, maar dit is toch niet zo? Punten die worden behaald bij het WRAN- NK tellen niet mee voor de rasverenigingen, ook al staan er 5 Amerikaanse jury’s. (toch???)

Op het federatie NK van dit jaar heb ik meerdere combinatie zien rijden in de rassen NK’s die volgens mij ook in het WRAN-NK hoge ogen hadden kunnen gooien. Doordat er de voorronden, de verschillende NK’s en een QH-show in 5 dagen waren “gepropt”, werd er van sommige combinaties IMO wel heel veel gevraagd. Sommige hebben hierdoor ervoor gekozen om alleen “hun” ras-NK te rijden. Aan de andere kant zijn er ook combinaties die beide (dus ras en WRAN) rijden, wat toch wel een zware opgave is IMO.

Een lang weekend met de rassen NK’s en een weekend met het WRAN-NK lijkt mij wel een idee. Op die manier heeft iedereen de kans om zowel voor hun ras punten te vergaren en om met het WRAN-NK mee te doen. Misschien is het ook nog een idee om voor het WRAN-NK (dus niet voor de rassen NK’s) een niet Amerikaanse jury te laten jureren, maar bijvoorbeeld een Duitse/ Belgische jury die meer thuis is in de regels van de WRAN. Op die manier hoef je ook een dure Amerikaanse jury niet een hele week te laten blijven.

Als de NK’s in het weekend worden verreden is er ook nog een voordeel, nl. dat schoolgaande en werkende die moeilijk vrij kunnen krijgen een probleem minder hebben.

De voorrondes hoe ze nu gedaan worden, vind ook ik niet de ideale oplossing. Op deze manier kunnen door een foutje in de voorrondes (hoe ze nu zijn) het zo zijn dat sommige ruiters/ paarden niet in de finales zitten die wel het hele jaar goed hebben gepresteerd. Maar ik geloof dat de meeste het hier wel over eens zijn? Het lijkt mij dat er met het computerprogramma waarmee de punten voor de highpointtitels mee worden geteld, toch ook bij kan houden welke 10 combinaties de meeste punten hebben behaald in een bepaald onderdeel. Lijkt mij geen rocket science, maar misschien denk ik hier te makkelijk over?
En dit kan toch (als de regels van de desbetreffende rasverenigingen het toelaten) ook voor de rasverenigingen worden gebruikt als dit nodig mocht zijn (meer dan 10 combinaties voor een onderdeel….)? Op die manier worden de rassenshows hierdoor misschien ook meer bezocht omdat er gestreden moet worden om met het NK mee te mogen doen?

Ik denk dat als er bepaalde wedstrijden uitgezocht worden waar “NK-punten” gehaald kunnen worden, je ervoor zorgt dat er deze wedstrijden goed bezocht zullen worden. Maar dus ook dat andere wedstrijden slechter bezocht zullen worden en geannuleerd worden….

Groetjes,

Bianca

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:32

En juist om die laatste allinea ben ik dus geen voorstander van shows 'aanwijzen' voor NK-kwallificatie.

Mijn reden om dus NIET de diverse NK's op 1 show te laten plaatsvinden is juist omdat het voor de paarden te veel gevraagd is gezien het aantal onderdelen waar sommige ruiters aan meedoen.

In mijn optie maakt het dus ook niet uit of de NQHA meedoet met de Federatie. Als de Q-ruiters aangeven dat ze willen meedoen aan een groot-NK en zich willen kwalificeren kunnen de verdiende punten (dus niet de Q-punten) altijd bijgehouden worden, los van welk ras dan ook.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:13

Sugarmiss schreef:
In mijn optie maakt het dus ook niet uit of de NQHA meedoet met de Federatie.,.

Hier heb je ook gelijk in Sugar, maar naar buiten toe is het toch wel heel vreemd, dat juist de vereniging die het grootste ras vertegenwoordigd, geen aansluiting heeft.
Het blijft vragen op roepen.

Weet je wat ik eigelijk ook een groot plus punt vond van dit nk,
Dat ik alle vrouwlijken deelnemers mocht zoenen.

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:23

nix van gemerkt........ en toch kampioen geweest
maar dat komt zeker ook doordat wij geen beschuit eten......

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:25

rookie schreef:
nix van gemerkt........ en toch kampioen geweest

Ohhoooo wat kan jij liegen zeg.
Ik weet het zeker, alleen was het wat later op de avond.

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:32

Lig hier in een deuk...... ............... werkelijk humor !!!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:56

Sugarmiss schreef:
Mijn reden om dus NIET de diverse NK's op 1 show te laten plaatsvinden is juist omdat het voor de paarden te veel gevraagd is gezien het aantal onderdelen waar sommige ruiters aan meedoen.

Helemaal mee eens!
Ik heb vorig jaar met mijn Appaloosa meegedaan aan zowel de rassenshow als aan de Wran NK.
Nou had ik de pech (voor mijn paard het geluk) dat ik in de amateurklassen niet zo goed reed en dus niet door de voorronden heen kwam. In de open klassen lukte dat wel. Was ik ook in de Amateur in de finales gekomen dan was dat een heel druk weekend geweest.
Als je all around wilt rijden dat is dit eigenlijk niet te doen zo.

Ook zomaar even 4 of 5 dagen met je paard op pad naar een wedstrijd is niet altijd haalbaar. Daarvoor moet thuis wel heel veel geregeld worden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:13

silvester schreef:
Ook zomaar even 4 of 5 dagen met je paard op pad naar een wedstrijd is niet altijd haalbaar. Daarvoor moet thuis wel heel veel geregeld worden.

Silvester, het duurd nu toch al vijf dagen?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:24

Dat bedoel ik ook.
Het kost mij ook heel veel moeite/geregel om zoveel dagen weg te gaan.
Ik vind dat ik niet telkens mijn man (die dan thuis blijft) voor alles kan laten opdraaien. (kinderen, beesten, bedrijf etc.).
En ik denk dat ik vast niet de enige ben die hiermee zit.

Als ik nu naar het programma kijk van de komende rassen en wran show in Zeijen, dan zie ik dat ik eigenlijk al weer twee dagen moet gaan. Halter de ene dag en rijonderdelen de volgende dag.
Waarschijnlijk is dit voor mij een reden om dan maar helemaal niet te gaan en wat kleinere shows (op 1 dag) te gaan rijden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:39

silvester schreef:
Waarschijnlijk is dit voor mij een reden om dan maar helemaal niet te gaan en wat kleinere shows (op 1 dag) te gaan rijden.

Okay, dan balen wij eigelijk van het zelfde. Wij starten voornamelijk NRHA/DRHA die heeft 6 weekeinde per jaar een show. Dan wil ik ook wel links een rechts wat punten voor de Quarters scoren, dus tel er maar nog twee shows bij op, als die er zijn.
Dit jaar was er ook nog een jubileum show, daarvan vond ik, daar niet mogen te ontbreken, en het Federatie NK jongst leden. Verder is het ook heel leuk om is een internationale show te starten, dat deden wij begin dit jaar in Dortmund.
Ook scholen wij onze paarden nog wel eens op diverse lokaties.

Dus ik heb ook alle rede om te balen, dat er een maand later dan het Federatie NK, weer een NK gehouden gaat worden.
Ik kan verdorie niet eens meer is lekker op mijn bank liggen, bij wijze van spreken dan.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:48

Het verschil is denk ik wel dat jullie er professioneel mee bezig zijn en dat het voor mij gewoon een hobby is.
Wij hebben een eigen bedrijf in een hele andere bedrijfstak en ook daar moeten we de nodige tijd aan besteden.
Wil ik dan, voor de lol, een wedstrijd rijden; dan vind ik het jammer dat dat steeds vaker een heel weekend moet zijn.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 06:36

silvester schreef:
Het verschil is denk ik wel dat jullie er professioneel mee bezig zijn en dat het voor mij gewoon een hobby is.

Dat wij er op een professionele manier mee bezig zijn, dat is pas van de laatste 10 weken.
Hiervoor waren wij nog steeds hobby matig bezig met de paarden en de sport.

silvester schreef:
Wij hebben een eigen bedrijf in een hele andere bedrijfstak en ook daar moeten we de nodige tijd aan besteden.

Ook wij hebben een bedrijf, in een geheel andere bedrijfstak, en nu wij er een manege bedrijf bij hebben, gaat het één en ander nog minder soepel, dan voorheen.
Natuurlijk blijft het allemaal een eigen keuze, maar ook zie ik bepaalde professionals meerdere dagen op en neer rijden naar een groot evenement, omdat deze gewoon weg niet een aantal dagen gemist kan worden op hun manege bedrijf.
Ook deze rijden BV in Marienheem, met in het achter hoofd, dat er over drie a vier weken daar na, weer een NK gehouden gaat worden. Persoonlijk denk ik dat het voor deze groep, het er ook makkelijker op zal worden, weer een evenement van dit kaliber in één week wordt afgewerkt in het jaar. Dus ik denk dat alle partijen er mee gebaat zijn, gezien het wedstrijd verloop bij diverse verenigingen, dat een Nederlands NK in één week gehouden gaat worden.

Bij ons staat het NK Bunschoten nog steeds op losse schroeven, of wij komen starten daar.
Het is een keuze, die wij moeten maken. Dan maar geen punten.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:34

Voor mij gelden de genoemde - punten ook, die al genoemd zijn:
* Teveel dagen show, ík kan eigenlijk ook NIET weg in de doordeweekse dagen. Ook hier 2 eigen bedrijven, jonge kids die schoolgaand zijn en wegens de verre afstand school- huis met de auto gebracht moeten worden én een dierenverzameling die gevoed en vertroeteld moeten worden terwijl manlief mega- allergisch is voor o.a. dieren.........
Voor mij blijven dan alleen de wedstrijden over die in het weekend zijn, dan is het 'kinderprobleem' opgelost, het 'dierenverzorgingsprobleem' niet........maar daar hebben we meestal opa voor, .
Ik weet zeker dat er zat anderen zijn die deze problemen ook hebben. Ook al zijn de paarden je hobby, andere zaken in dit leven gaan toch echt voor.
NK in het weekend, dat zou al schitterend zijn!!! Dat valt meestal te plannen....

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:49

PeterV schreef:

Dat ik alle vrouwlijken deelnemers mocht zoenen.

dat is toch de hoofd-taak als " vieze voorzitter"

ik vind het ook jammer dat het quarter NK in een ander weekend valt.
wij rijden heen en weer.
of je dan kosten uitspaart met deze brandstofprijzen.....?
maar ik vind het ook vervelend om steeds anderen te moeten vragen om voor de andere 30 paarden te zorgen , omdat "wij" zo nogig naar een wedstrijd moeten.

dan uiteindelijk liever een hele week met alles egelijk.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:02

Jos schreef:
dat is toch de hoofd-taak als " vieze voorzitter"

hummmm, bij de eerst volgende keer, als ik de eer heb om bij jou een lint om te hangen, zal ik op voorhand maar meteen aan je ereronde beginnen, want dit vraagt erom, om jou lang bij de staartje vast te houden Jos.

Jos schreef:
dan uiteindelijk liever een hele week met alles egelijk.

Ik denk ook dat dit voor zowel de hobby matige alsmede de professionele ruiters, zowel een verlichting zal zijn in het maken van een keuze, dan wel niet, in de totale waardering voor zo’n evenement, met het aanzien van de behaalde titels zal vergroten. Het zal onze sport sieren naar buiten toe, ik weet het zeker.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:44

PeterV schreef:
Natuurlijk blijft het allemaal een eigen keuze, maar ook zie ik bepaalde professionals meerdere dagen op en neer rijden naar een groot evenement, omdat deze gewoon weg niet een aantal dagen gemist kan worden op hun manege bedrijf.

Een professional zal zich toch regelmatig op wedstrijden moeten laten zien om naamsbekendheid te krijgen/te behouden.

Voor mij als amateur ruiter, die het puur voor de hobby doet, maakt het niet zoveel uit of ik me nu wel of niet op wedstrijden laat zien.
Ik zal er niet meer of minder door gaan verdienen.
Voor mij moet het vooral leuk zijn en door telkens voor verschillende wedstrijden heel veel te moeten regelen gaat de lol er een beetje af.

Let wel: ik ben ook voor één groot NK, maar daarnaast moeten er niet nog zoveel meerdaagse wedstrijden bijkomen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:50

Ook als je alleen maar hobby matig met de sport bezig bent, zijn er dezelfde problemen. Kinderen, thuisblijvende paarden, andere huisdieren, (eigen) zaak, zieke of hulpbehoevende personen thuis, noem maar op, de lijst kan lang worden.
Als je wedstrijden wilt rijden om punten te verzamelen, zul je keuzes moeten maken.
Ik wil het beslist niet te cru laten klinken, maar alle genoemde zaken, daar hebben we zelf voor gekozen, het is ons niet opgedrongen om kinderen of paarden te hebben of een zaak. Dat dingen soms moeilijk te regelen zijn, geldt voor de meesten van ons.

In de wedstrijdsport, welke je ook neemt, waaraan je deel wilt nemen, kost je tijd, soms veel tijd. Maar ook daarin ben je vrij om te kiezen het wel of niet te doen.

Grotere evenementen, bijvoorbeeld in de paardensport, duren ook langer, daar op deze evenementen veel deelnemers zijn, veel onderdelen moeten worden verreden.

Dit heeft uiteraard de leuke en minder leuke kanten. Dat alles alleen maar leuk kan/moet zijn, bestaat niet. Echter de leuke kante overheersen m.i. hier, anders zou men er niet voor kiezen. De rest neemt men op de koop toe en met een flink stukje inventief zijn, is er ook overal wel een mouw aan te passen, op dat ogenblik waar men er voor kiest aan een meerdaags evenement deel te nemen.

Ook hier geldt weer een oud spreekwoord: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Maar men kan het nu niet iedereen hoofdelijk naar de zin maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:59

toch ben ik het met silvester eens dat het als hobby wel betaalbaar moet blijven

en dan bedoel ik niet eens de kosten voor een wedstrijd maar alle neven kosten voor het regelen van oppas en verzorging dieren
dat is helemaal niet erg, nouja, voor een NK
maar als dat ieder wedstrijd is , wordt het niet leuk meer
maar dit is even off topic

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:48

Ook in ons huis geldt dat ik niet zomaar de boel achter kan laten; eigen zaak, kinderen en dieren....
Zeker als je allround wilt starten kom je in de problemen, eigenlijk was dat wel mijn doel maar ik weet niet of ik mijn goal moet gaan wijzigen?!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:07

vera schreef:
Ook in ons huis geldt dat ik niet zomaar de boel achter kan laten; eigen zaak, kinderen en dieren....
Zeker als je allround wilt starten kom je in de problemen, eigenlijk was dat wel mijn doel maar ik weet niet of ik mijn goal moet gaan wijzigen?!

Dat bedoel ik nu ook. Je maakt keuzes, de situatie verandert in de loop van de tijd en dan zul je steeds opnieuw nieuwe keuzes moeten maken. Het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen of moeten liggen op dat ogenblik.

Iedereen, die de één of andere sport uitoefent, zal hier steeds weer tegen aan lopen. Dan waag ik me aan de stelling voetballers hebben het hierin veel makkelijker dan voetbalsters. Kun je ook op de paardensport projecteren.

Dan nog een gewaagde stelling: het draait alles om het nodige kleingeld, om die vertrouwde hulpen te kunnen inhuren om thuis en op de zaak alles goed draaiende te houden, zodat je je doelstellingen in de sport kunt verwezenlijken. Dit geldt zowel voor profs als voor mensen die de sport hobbymatig uitoefenen.

Daarnaast moeten je wederhelft m/v en je kinderen voor 100% achter je staan, een zeker niet te verwaarlozen punt van aandacht.

Spatter schreef dat je hobby wel betaalbaar moet blijven. Als we bij paardensport blijven, weet je voordat je een paard aanschaft, dat dit niet goedkoop zal zijn. Als je doelstelling is intensief wedstrijden te rijden komt daar nog een hele smak bij. Wat je wilt en wat je kunt zijn twee dingen, daar zul je dus realistisch over moeten nadenken wat mogelijk is en wat niet. Je moet dus zelf zorgen dat je hobby voor jou betaalbaar blijft, dat kan niemand anders voor je doen. De leuke dingen gaan soms wel aan ons neus voorbij, maar er blijft in ieder geval iets te wensen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:24

Toch vind ik dat te makkelijk Dance.
Tuurlijk. Iedereen laat een (financiële) ader voor paardrijden en wedstrijdrijden. Iedereen vraagt van het (niet altijd paardenminnende thuisfront) een stevige hoop support.

Maar tegelijkertijd kan ik me wel voorstellen dat de vraag om wedstrijden zo in te delen dat je het in de meeste gevallen in een dag afkan opkomt. Ik vind het ook geen irreële vraag.

En om de vergelijking maar weer te maken: voor een dressuur/springwedstrijd in 4 onderdelen ben je ook met een halve en soms hele dag klaar. Boxhuur en overnachten is daar niet nodig.

Met een beetje puzzelen moet dat ook te doen zijn op een gemiddelde westernwedstrijd. En tja voor het overige moet je keuzes maken. Doe ik wel in ieder geval.

In Nordhorn bleek de naturtrail heel erg vroeg te zijn en de pleasure en horsemanship laat op de middag. Ik heb er voor gekozen af te zien van de naturtrail. Dat kost inschrijfgeld, maar mijn paard hoefde geen halve dag op de trailer en ik was niet zoveel tijd kwijt. Om diezelfde reden starten wij (Jip en ik) geen wedstrijden aan de andere kant van het land. Eerst drie uur rijden, dan een flink aantal uur wachten en tussendoor een paar onderdelen rijden en weer drie uur terug vinden wij geen pret meer. Dus doen we het niet. Het blijft een keuze.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:32

Het blijft inderdaad een keuze.
Maar een wedstrijd heeft ook deelnemers nodig.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:35

Helemaal met Anya eens!

Ik wil best voor de NK van alles en nog wat regelen; maar om dat nou ook voor andere shows te moeten doen gaat met te ver.

Maar volgens mij ging dit topic daar niet helemaal over en daarom had ik een ander topic geopend: viewtopic.php?f=4&t=476305

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:26

De wedstrijden hebben inderdaad deelnemers nodig. Maar we willen de sport waar we mee bezig zijn groot maken, dat vertaald zich dan naar het aantal deelnemers per wedstrijd.

Ik wil me er echt niet makkelijk vanaf maken Anya, ik vind de keuzes die ik moet maken vanwege de paarden al moeilijk genoeg.

Er zouden per regio meer wedstrijden moeten plaatsvinden, zoals een eerder aangekaart. Net als bij de engelse sport, waar je in je eigen regio kunt rijden. Door het aantal wedstrijden is het aantal deelnemers dan ook beperkter en kunnen de onderdelen in één dag gedaan worden en de mensen hoeven niet zo ver van huis.

Ik heb me het afgelopen jaar hier de wedstrijden eens bekeken. Het loopt anders als bij ons in Nederland. De westernuiters zijn hier geïntegreerd in een gewone rijvereniging. Het is dus gemengd. Daardoor zijn er meer faciliteiten en de samenwerking verloopt prima.

Ook de verenigingen onderling helpen elkaar zodat in de regio in het seizoen bijna iedere week of tenminste alle 14 dagen een westernwedstrijd kan plaatsvinden.

Maar helaas is dit schijnbaar in NL nog niet realiseerbaar. Bovendien zijn deze wedstrijden niet duur. Het is echter wel allemaal gemengd (rassen) en echt punten verdienen kun je dus niet, daarvoor zijn dan per regio de approved shows.

Bij ons moet ook altijd iemand thuisblijven en dat is mijn man die de klos is.