[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:11

Blij dat het goed gegaan is Jeddah, maar ik zou het persoonlijk gewoon niet doen en minstens een jaartje wachten nog...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:13

Tuurlijk, das jou persoonlijke gevoel. Ik had er persoonlijk geen moeite mee, met deze merrie, en heb natuurlijk wel degelijk erg veel research gedaan voordat ik het "zomaar" deed. Volgens een onderzoek van de waaiboerhoeve was het beslist niet schadelijk en was er tussen merries die wel en merries die geen veulen gehad hadden op 3 jarig leeftijd, op oudere leeftijd geen verschil te bemerken, niet in maak, gewicht maar ook niet in de mate waarin ze in de sport liepen.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:15

If you say so...
Ik heb er persoonlijk geen goed gevoel bij maar als het onderzocht is...
tja dat zal het inderdaad wel geen (of weinig) kwaad kunnen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:16

Dus niet if you say so... if onderzoek say so.... het zijn niet MIJN onderzoeken geweest. Nogmaals, ik promoot het niet, en ik zou het bij een andere merrie misschgien wel helemaal niet doen, maar dat zou eerder om het mentale gaan. Er zijn ook gevallen bekend dat het wel kwaad kon, maar veelal kregen die merries niet voldoende eten. want dat was, ook volgens de Waiboerhoeve een must!

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:17

Het is ook altijd zo moeilijk he!!! Ergens wil ik niemand veroordelen en als ik dan mijn stukje zo terug lees denk ik Gatver ik doe het weer... Sorry, soms ben ik wat kort door de bocht.. Urg moet ook nog zoveel leren...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:19

jeddah schreef:
Dus niet if you say so... if onderzoek say so.... het zijn niet MIJN onderzoeken geweest. Nogmaals, ik promoot het niet, en ik zou het bij een andere merrie misschgien wel helemaal niet doen, maar dat zou eerder om het mentale gaan. Er zijn ook gevallen bekend dat het wel kwaad kon, maar veelal kregen die merries niet voldoende eten. want dat was, ook volgens de Waiboerhoeve een must!

Ik bedoelde het niet ironisch ofzo hoor....
ik was serieus...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:20

Haha, geeft niks hoor! Ik voel me verder niet aangevallen, ik sta achter wat ik gedaan heb, maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Veel mensen druist het tegen hun gevoel in. Nou, dan moeten ze dat niet doen, toch? Maar ik heb er wel onderzoek naar gedaan en ben er wel heel bewust mee bezig geweest, dat wou ik alleen even zeggen...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:22

Oké...goed dat je dat gedaan hebt..
Want een goede voorbereiding...is wat mij betreft heel belangrijk!

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:33

Sugarmiss schreef:
Volgens mij raken we ook 'enigszins' of topic

Ben ik niet met je eens, zeker niet na Anya en mijn bericht en de berichten hierna begint nu interesant te worden en lees deze stellingen graag

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:38

Je moet ook niet kijken naar de berichten erna, maar alleen die ervoor

Citaat:
Onder zadelmak maken versta ik: Het paard heeft het zadel geaccepteerd en voelt zich er comfortabel bij...(loopt er mee rond alsof hij het al jááááren doet )
En dan begint dus het probleem, want hij is zo braaf dus kunnen we er ook wel even op gaan zitten en dat gaat ook prima, dus kunnen we dat wel wat vaker doen. En voor je het weet loopt zo'n paard zijn eerste reiningwedstrijd op zijn 3e.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:40

Precies SM! Je vergeet te zeggen dat ie aangeeft het te willen! (weet je wel, net als kinderen aageven te willen zwemmen in het diepe na hun 2e zwemles)

Dinopino

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:53

@jonhnny ik volg je niet helemaal. Dit topic gaat toch over het met welke leeftijd beginnen van het zadelmak maken. en omdat dit topic bij western staat reageert men natuurlijk in eerste instantie vanuit deze inzichten.
Wat HC met zijn goddelijke hobbelknolletjes wil zeggen ontging mij ook en zeker met het oog op het onderwerp van dit topic.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:28

Sugarmiss schreef:
Je moet ook niet kijken naar de berichten erna, maar alleen die ervoor

Citaat:
Onder zadelmak maken versta ik: Het paard heeft het zadel geaccepteerd en voelt zich er comfortabel bij...(loopt er mee rond alsof hij het al jááááren doet )

En dan begint dus het probleem, want hij is zo braaf dus kunnen we er ook wel even op gaan zitten en dat gaat ook prima, dus kunnen we dat wel wat vaker doen. En voor je het weet loopt zo'n paard zijn eerste reiningwedstrijd op zijn 3e.

Zo denk ik er niet over...zadelmak is zadel mak en niet ruitermak.
Ik weet dat sommige mensen het zo doen maar ik dus niet.
Ik heb mijn nieuwe paardje van bijna al mijn spaarcenten kunnen kopen en ik ben niet van plan het te gaan verpesten....ons bint zunig zeg maar!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:36

Heel goed van je, moesten meer mensen doen. Maarrrr
Als je een paard op zijn 2,5 of zo puur zadelmak maakt en vervolgens blijf je er netjes af (qua zitten ) wat heeft het dan voor nut om dit zo vroeg te doen.
Zou het op zijn 3e of 4e niet meer kunnen ??
Wat zou het grote verschil zijn ??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:40

Dát vraag ik me nou ook altijd af SM! Ik heb mensen eens horen zeggen dat de paarden dan "makkelijker" waren, vooral hengsten. Persoonlijk getuigd dat imo dus van de onkunde van de africhter. Als je niet een beetje paard aankan... hmm, moet je dan wel aan inrijden denken. Ook vind ik dat je juist geen gebruik moet maken van het feit dat ze zich op een jonge leeftijd nogal makelijk laten overdonderen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:41

Idd dit topic gaat over de leeftijd van het zadelmak maken. Hier zijn veel theorien over en ik persoonlijk vind het aangenaam de ter zake doende opmerkingen over dit thema te lezen en eventueel mijn gedachten hierover te spuien.

Dit is een aangename en gezonde manier van discusieren.

Wat ik bedoel met mijn opmerking is dat Sugermiss na enkele berichten zoals ook de mijne vind dat het enigzins off topic wordt. Mijn mening is dat het al erg lang off topic was. Deze opmerking had mijns-in-ziens al veel eerder geplaatst moeten zijn dus.

Wat HC betreft, goh iedereen mag zijn mening over een onderwerp duidelijk verkondigen en aanzet geven tot een felle discussie. Maar, HC,s mening had weinig of niets met de leeftijd van zadelmak te maken. Het draait hier om zijn Goddelijke deskundigheid, althans dat wil hij iedereen opdringen.

Tijd dus voor weer terzake doende opmerkingen en meningen.Ik bedoel dit niet persoonlijk maar algemeen Dinopino.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:43

Sugarmiss schreef:
Heel goed van je, moesten meer mensen doen. Maarrrr
Als je een paard op zijn 2,5 of zo puur
zadel
mak maakt en vervolgens blijf je er netjes af (qua zitten ) wat heeft het dan voor nut om dit zo vroeg te doen.
Zou het op zijn 3e of 4e niet meer kunnen ??
Wat zou het grote verschil zijn ??

Ik heb niet gezegt dat ik dat doe...ik heb alleen mijn persoonlijke definitie van "zadelmak" gegeven...
Ik ga lekker bezig met trail aan de hand enzo....en enge dingen training aan de hand...lijkt me veel nuttiger.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:43

@Johnnie: En wat is je eigen mening erover of ben je nog in de verkennende fase ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:03

wow HC wat een lap tekst om te lezen. En alleen de laatste 2 zinnen ervan gaan over het topic. En de conclusie die je daarin trekt alleen iets anders omschreven is al meerdere malen genoemd in dit topic. Dus het voegt niets toe.

@johnnie ik bedoel ook niets persoonlijks maar ik snap het nog steeds niet.
Welke punten maakte de discussie over dit onderwerp zo interresant.
Ben je feiten te weten gekomen die je een ander inzicht geven, wat heb ik gemist

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:09

Mijn mening over zadelmak maken heb ik al veel eerder in dit topic gezet Sugermiss

Maar kort omschreven vond ik dat zadelmak maken meer omhelst als het zadel oppleuren en rijden. En zeker zijn er meer mensen in een verkennende fase anders bezochten ze dit topic niet

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:23

Dus we kunnen aannemen dat 'zadelmak' geen gestandaardiseerd begrip is

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:33

Heb altijd begrepen dat zadelmak inhield dat het paard een zadel op gehad heeft dat was het dan ook. Inrijden was dan het daadwerkelijke werk

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:34

Dan moet je dus geen paard bij Johnnie kopen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:44

Sugermiss, in mijn ogen dus niet nee

Standaard is van toepassing op een gebruiksvoorwerp waaronder ik een paard dus niet schaar. Als je bedoelt een beproefde methode die behelst dat op kundige wijze een paard kennis gaat maken met alle facetten van het opleren zeg ik ja tegen dit begrip
Maar, wanneer begin je met het paard zadelmak makenwas de vraag.

Als ik een veulen zou hebben begint het opleren en kennismaken met al deze facetten zo snel als mogelijk. Er is niks mis mee om een veulen op speelse wijze voor te bereiden.Het berijden is een andere zaak wat afhankelijk is van het karakter, de leeftijd en het begrip rijpheid.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:45

Sugarmiss schreef:
Dan moet je dus geen paard bij Johnnie kopen

Voorbarige plaatsing van een opmerking En waar baseer je deze opmerking op
Laatst bijgewerkt door johnnie op 29-12-05 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt