[WN] Foundation ten top

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DJQuarter

Re: Foundation ten top

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:20

Cassidy heeft gelijk...

Jij bent de enige die dit topic nog wat aan vind Himyar, houd het voor iedereen een beetje interessant en leuk om erover mee te praten.

En dan kan je zeggen; 'haal er maar een moddie bij' omdat je 'bokt-wettelijk' niet fout bezig bent maar er zijn er wel veel mensen die dit onderwerp interessant vinden. Jij maakt het alleen zo langdradig en jou enthousiastme haalt het bij een ander weg...

Groetjes van iemand die dit onderwrp interessant vind maar op deze manier niet meer... Koe

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:56

Himyar schreef:
Als je het ergens niet mee eens bent, dan haal je er een moddie bij.

Briljante opmerking dit, en ronduit kinderachtig om om een Moddie te gaan roepen als dingen niet zo gaan zoals jij ze graag hebben wilt. Je roept om on topic te blijven als de discussie een kant uit gaat die jij niet leuk vindt, je roept om een Moddie als je tegengas krijgt bij het quoten van lappen tekst. We zitten hier niet op een kleuterschool (hoewel ik af en toe die indruk wel krijg) en zouden dit soort dingen onderling moeten kunnen oplossen. Dat dit niet kan ligt dan toch echt niet aan mij.

Wil je op deze manier doorgaan, ga vooral je gang, reacties zul je van mij niet meer krijgen (maar van een ander dan ook niet). En weer een interessant topic dat strand omdat jij geen maat kan houden. Wil je lappen tekst quoten, doe dat dan op je eigen forum, maar bespaar het ons.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:59

Citaat:
Wil je lappen tekst quoten, doe dat dan op je eigen forum, maar bespaar het ons.

Daar reageert ook niemand meer...... Bloos!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:11

Cassidy schreef:
Even niet inhoudelijk, meer een vraag naar de vorm. En of ik hier nu een OW voor krijg kan me echt niet schelen, want het moet me van het hart.

Dit doe je de volgende keer maar via PB. Of via mail of whatever, maar NIET in dit topic.
Als je iets niet meer intressant vind, dan stop je maar met lezen. Als iemand stukken tekst quote die niet leesbaar zijn, dan is zijn/haar verantwoording dat ze wel of niet gelezen worden en daarmee of het wel of niet een prettige discussie blijft.
Ontopic blijven dus of je niet meer in de discussie mengen. Dit geldt voor alle aanwezige partijen.

Dank jullie wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:46

Cassidy schreef:
We zitten hier niet op een kleuterschool (hoewel ik af en toe die indruk wel krijg)

QED... Nagelbijten / Gniffelen

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:10

Citaat:
Als je iets niet meer intressant vind, dan stop je maar met lezen. Als iemand stukken tekst quote die niet leesbaar zijn, dan is zijn/haar verantwoording dat ze wel of niet gelezen worden en daarmee of het wel of niet een prettige discussie blijft.

DAT is nou net het jammere. Het onderwerp op zich is namelijk best interessant. Maar door de manier waarop slaat het volledig dood. En daar heeft niemand wat aan. Zonde.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:52

Romkabouter schreef:
Als iemand stukken tekst quote die niet leesbaar zijn, dan is zijn/haar verantwoording dat ze wel of niet gelezen worden en daarmee of het wel of niet een prettige discussie blijft.

Euhm,... maar die stukken tekst moeten voor een "Buitenstaander"wel duidelijk zijn. Vind het een goede discussie maar zo is het niet te lezen. Daar moet op aangesproken worden en niet op degene die daar wat op zegt.

Maar ja Chantalleke zal in dat op zicht wel weer verkeerd denken!

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:04

Romkabouter schreef:
Dit doe je de volgende keer maar via PB. Of via mail of whatever, maar NIET in dit topic.
Ontopic blijven dus of je niet meer in de discussie mengen. Dit geldt voor alle aanwezige partijen.

Dank jullie wel.

Heel apart, op FA mogen lange quotes in een andere taal niet meer, of ze moeten vertaald worden, maar hier is het wel toegestaan. Jammer dat de regels hier weer lekker duidelijk zijn Rolleyes
Ik ben het met Cassidy eens, dit soort teksten zijn niet meer te lezen, en het topic dat interessant zou kunnen zijn, is opeens helemaal niet meer interessant. Alleen omdat er één persoon is die het nodig vindt interessant te doen met dit soort teksten Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:27

@Ludo: jammer dat de zoekfunktie van Bokt het niet doet want ik vraag me serieus af of je weleens één item begonnen bent met niet Bokt en Bokt-WN met elkaar te vergelijken c.q. de 'andere' regels op WN in een kwaad daglicht te stellen.

On-topic:
Als ik stukken tekst te lang of niet interessant vind sla ik ze gewoon over, het maakt mij niet uit of ze dan in het Engels of in het Nederlands gesteld zijn.

Iedereen die een Quarter wil kopen heeft een bepaald beeld voor ogen. Of dat nu is omdat de persoon van dikke spieren houdt en dus gaat voor een bulldog-type, of dat het een super-hunter-wedstrijdpaard moet worden.
Doordat de Quarter zo veelzijdig is (was) zijn er zoveel wedstrijdonderdelen gekomen. En doordat je alleen maar kunt winnen op een paard wat niet langer meer veelzijdig is maar specifiek gebouwd voor een bepaald onderdeel, heeft de Quarter dus zijn eigen 'graf' gegraven.

Beetje de kip en het ei verhaal dus.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:12

De veelzijdigheid van het ras zal wel blijven bestaan, alleen veelal niet verenigd in één paard, maar in allemaal verschillende fokrichtingen, gewoon omdat er vraag is naar verschillende types paarden, en er bij de Quarters geen bolhoeden zijn die het een bepaalde kant op duwen.
Dus wordt er gefokt waar vraag naar is en krijg je binnen de registratie grote verschillen in type paard. De één zal van het ene type houden en de ander van het andere. Wat de ene een rare uitwas vindt vind de ander prachtig.
In het verleden zijn rassen ook onstaan omdat er vraag was naar een bepaalt type paard, het zei een goed paard voor bepaalt werk of een paard om mee te racen of een paard waarmee de baas de blits mee kan maken. En binnen de AQHA is het mogelijk al dit soort typen te registreren, en ze mogen nu zelfs al bont zijn.
( oliebol wat een lap tekst voor mijn doen, maarja het is geen verplichte kost om te lezen)
Volgende keer wel weer oneliners (eenregelers?)

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:46

Sugarmiss schreef:
@Ludo: jammer dat de zoekfunktie van Bokt het niet doet want ik vraag me serieus af of je weleens één item begonnen bent met niet Bokt en Bokt-WN met elkaar te vergelijken c.q. de 'andere' regels op WN in een kwaad daglicht te stellen.

Tsja Sugarmiss, ik lees hier mee en reageer nauwelijks, neemt geloof ik niet weg dat ik het gewoon mag zeggen wanneer ik me ergens aan erger geloof ik, of wel? Rolleyes
Daarnaast zeg ik dat ik dat soort teksten niet leuk vind en dat ik daardoor een topic zal overslaan. Jij leest ook duidelijk wat je wilt lezen
Slapen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:22

In de Nederlandse taal is er nou eenmaal bar weinig geschreven over de Quarter horse. Dus kom je al gauw uit bij het Engels. Dat geldt ook wanneer je op zoek bent naar boeken die echt op het bloedlijnen onderwerp ingaan. Alles is in het Engels. Dus als je je echt in het onderwerp wilt verdiepen, moet je eigenlijk al Engels kunnen lezen. Alles vertalen, zou een dagtaak zijn. Dus wie hierin een uitkomst weet, kom maar op met suggesties Haha! .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:24

Volgens mij mag je best zeggen wat je wilt zeggen Ludo. Je tekst is nergens gewijzigd, gewist of anderszins.

Inderdaad is het quoten van grote lappen tekst in engels, duits of nederlands op F&A enigszins aan banden gelegd. Het is niet zo dat het niet meer mag. Het moet functioneel zijn.

Daarom een oproep iets minder lappen tekst te quoten aan de ene kant, en er langs te lezen als het je stoort aan de andere kant.

Blijft het voor ieder een interessant topic Haha!

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:24

Je hoeft de tekst toch niet letterlijk te vertalen? Als je de hoofdlijnen geeft is dat toch genoeg? En dan een link naar de tekst erbij voor de mensen die dat wel interessant vinden Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:25

Dat het ras zijn eigen graf heeft gegraven, ben ik het absoluut niet mee eens. Er lopen zat super gave paarden rond, foundation en niet foundation. Het is en blijft gemiddeld genomen een schitterend ras! Waar ik helemaal weg van ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:26

Ik heb een suggestie: alles vertalen. Ja Doe ons een lol en doe wat moeite om de door jou zo geapprecieerde geschreven informatie voor iedereen toegankelijk te maken. En ja, ook al is dat een dagtaak, dat moet je er maar voor over hebben. Misschien komen de artikelen dan wat gedoseerder, of ga je wat selectiever te werk. Lips are sealed

Samenvatten is namelijk een Kunst. Met een grote K.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:54

Ik heb een aantal posts naar de mesthoop verplaatst. Commentaar op bokt leveren kan altijd, maar daar is forumzaken de aangewezen plek voor.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:11

www.fqha.com:

(De fqha is een foundation organisatie)
Voor geruime tijd wilde ik een steekproef nemen van Quarter horses en proberen uit te rekenen wat het gemiddelde percentage foundation bloed is in de gehele Quarter horse populatie.
Himyar: hiervoor is dus een een aantal volwassen rij/fok paarden gekozen, waarvan de oudste van 1978 was en AQHA nummer 1.360.000 had. Bij ieder volgend paard in de selectie werd iedere keer 214.000 opgeteld bij de 1.360.000 om bij een volgend paard uit te komen waarvan het foundation bloed werd gemeten.
Uiteindelijk zijn er zo tien paarden doorgemeten en bleek het gemiddelde percentage van die tien 85,66 % foundation bloed te hebben. Met andere woorden: als bij sommige foundation stamboeken het vereiste percentage 75% is, dan betekent dit dat de meeste paarden daar binnen vallen. En de fqha heeft nog wel de strengste eisen en deze bij bovengenomede paarden dan ook toegepast.

Nog wat info over het remount programma:
http://www.cscattle.com/t.quarter_horses.html

De CS ranch heeft paarden gefokt sinds 1890, een belangrijke invloed bij hun fokkerij zijn de Volbloed hengsten Uhlan, Ute Chief en Uhlan II geweest. Deze hengsten en 12 Volbloed merries vormden de basis van hun fokkerij. De CS ranch heeft deel genomen in het Leger paarden fokprogramma dat begon in de jaren 1920 tot aan het eind van het programma in 1940. De ranch kreeg een aantal uitstekende Volbloed hengsten toegewezen om met hun merries te kruisen met het doel om goede paarden te fokken voor het leger. Chimney Sweep, Donnay en Energy waren de meest invloedrijke hengsten die door de CS ranch werden gebruikt. Chimney Sweep werd de vader van Brushmount (AQHA nr. 0015000) die een grote/belangrijke basis hengst werd van zowel de AQHA als Palomino associaties.

Om het allemaal nog ingewikkelder en onduidelijker te maken:
http://www.militaryhorse.org/forum/topi ... IC_ID=3341

AQHA fokkers gebruikten veel de door het leger ter beschikking gestelde Volbloeden, gedurende de jaren 1920 tot 1940.

De wedstijd ring vervormde het Quarter horse ideaal. Niet langer was het een paard van 1.52 tot 1.56 met een duidelijke schoft een slanke hals en functionele voeten en benen. Juryleden zetten de paarden van 1.47 vooraan, die extreem vlezig waren, een dikke hals hadden en een lage schoft. Genaamd bulldogs, werden deze paarden het wedstrijd ring criterium voor vele jaren. Het was de showring die meer de vorm dan de functie dicteerde. Alleen in gebieden waar paarden voor het werk werden bereden bleef men de voorkeur geven aan het Volbloed type

Dus wat ik nu verwarrend vind, is dat de een zegt dat er voor 1940 niet veel Volbloed werd gebruikt, terwijl de ander zegt dat er juist gretig gebruik van werd gemaakt. De een zegt dat na 1940 het ras is verknald door Volbloed en de ander zegt juist van niet. De een zegt dat de bulldogs de reden waren van oprichting van de AQHA, terwijl de ander zegt dat het bulldog type het oude Vobloed type een beetje verknalde. Het blijkt echter dat er na de oprichting van de AQHA niet zoveel bulldogs waren, maar men toch graag geld wilde verdienen om de inspecteurs van te kunnen betalen en dat daarom onder de eerste 27.000 geregistreerde paarden al de nodige paarden zaten die niet van het bulldog type waren. En wat zijn bulldogs nou eigenlijk? Want zelfs van King en Leo werd vroeger al gezegd dat ze de bulldog mensen EN de niet-bulldog mensen charmeerden. Dat is mijn punt, alles en iedereen spreekt elkaar tegen en alles is zo vaag als wat. Want als men zo graag een bepaald type paard wilde bewaren en daarom een stamboek daarvoor oprichtte, waarom werden er dan al snel paarden van een afwijkend type aangenomen? Ik bedoel maar, zelfs als je zoveel mogelijk nieuwe en oude info leest geschreven door de Amerikanen zelf, dan word je daar gewoon echt niet wijs uit. Zo wordt er ook gezegd datt Robert Denhardt, een van de oprichters van het stamboek, heel erg gefocust was op het bulldog type. Terwijl zijn eigen favoriete rijpaard een nogal lichtgebouwd die was uit een Volbloed ouder. Wat zijn/waren die bulldogs en was/is dat type echt wel het meest functionele type en hadden ze ook werkelijk niet veel Volbloed?
Iedereen praat blijkbaar met alle winden mee en waarschijnlijk draait het uiteindelijk bij de meesten gewoon om de portemonnee. Wie het weet, mag het zeggen. Na vele uren bloedlijnen doorsnorren tot ca. 1900 terug, ben ik tot een grote conclusie gekomen en dat is dat er voor 1940 al heel veel Volbloed werd gebruikt. Dat dat vroeger altijd het voornaamste bloed is geweest en dat er vroeger al verschil in type was en dat de “bulldog” misschien gewoon een mythe is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:18

Citaat:
Dus wat ik nu verwarrend vind, is dat de een zegt dat er voor 1940 niet veel Volbloed werd gebruikt, terwijl de ander zegt dat er juist gretig gebruik van werd gemaakt.

Nu is Amerika een heel groot land met heel veel fokkers. In bepaalde delen zal misschien dus veel gebruik zijn gemaakt van volbloeden en in een ander deel misschien niet. Hierdoor heb je al verschillende stromingen gekregen.
En verder natuurlijk nog de persoonlijke smaak en de funktie waar het paard voor bedoeld is geven ook al een ander 'plaatje'.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:16

Even afgezien van het fokgedrag/beleid, smaak en stromingen vanaf oprichtig AQHA, kan het plaatje niet kompleet zijn i.m.o. als je dus alleen maar kijkt naar het volbloedpercentage bv. vanaf 1900.

Je zult dan nog meer graafwerk moeten verrichten. Bijvoorbeeld, wanneer en waar en welk ras/soort paarden zijn er Amerika binnen gekomen.

Als je, zoals wetenschappers beweren bewezen te hebben er van uitgaat dat omstreeks de tijd van de ontdekking van Amerika door Columbus en kornuiten geen paardachtigen op dit continent aanwezig waren, nagaat wat voor paarden deze mensen daarheen hebben gebracht. En wat er met deze paarden is gebeurd, namelijk hoeveel van de aan land gebrachte populatie heeft het overleefd, hoeveel zijn in handen van de mensen gebleven en hoeveel zijn verwilderd en hoe en waar heeft het bestand, uit deze twee richtingen zich ontwikkeld en uitgebreid.

Tijden/eeuwen later krijg je de oorlogen tussen de Fransen en de Engelsen, gedeeltelijk met huurlegers uit Europa, die allemaal hun eigen paardenrassen meegebracht hebben.

(wil jullie niet vervelen met afhandelingen over geschiedenis, hoewel dit best erg interessant is Cool )

Tussen al deze toestanden door werd er ook nog vlijtig geemigreerd door m.n. rijke adelige Engelsen (o.a. de stouterikjes die ze in England kwijt moesten Bloos ) die hun jawel, volbloeden meebrachten.

De plaatsen waar al deze mensen met hun paarden aan land gingen zullen voor een groot deel het aantal kruisingen van o.a. volbloed x ??? andere rassen hebben bepaald in die regio's, op dat tijdstip. Daar het inderdaad een immens groot land is en de reismogelijkheden wel beperkt waren was dat het beeld, kan ik me voorstellen.

Er is al veel over geschreven en er is veel giswerk bij. Toch blijft de materie interessante stof voor onderzoek.

Onze tegenwoordige moderne paardenrassen zijn allemaal ontstaan uit bepaalde kruisingen. Zo ook het Quarter Horse, waarbij net als bij de Europese warmbloedrassen, de fokrichting bestaat uit bepaalde stromingen/smaak voor het gebruik in een bepaalde tijdperiode.

Voordat men op het Noord-Amerikaanse continent een gericht fokdoel voor ogen had, was het dus ook gewoon een allegaartje door de loop der tijden. Als het honden waren geweest zou je zeggen een vuilnisbakkie.

Ben heel blij met mijn prachtige Quarters, uit diverse fokrichtingen.
Sorry voor de lange lap tekst Cool Knipoog hoop dat jullie er niet bij zijn Slapen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:58

Helemaal met Dance eens, je zult verder terugmoeten. Niet alleen kijken naar 1940, niet alleen kijken naar na 1900.

En Himyar: hoe het uiteindelijk is geweest weten alleen de mensen die er toen bij zijn geweest (en soms ook zij niet). En misschien is het wel zo dat degenen die zeggen dat er niet zo veel volbloed is gebruikt toch aardig bij de waarheid zitten. In die tijd had men namelijk geen boodschap aan te hete paarden, behalve de enkeling die het zich kon veroorloven een paard speciaal te houden voor de paardenkoersen.

En aangezien je tegenwoordig een paard nog kunt laten testen en gemiddeld op rond de 85% uitkomt, is er sinds de oprichting van de Foundation Quarters weinig TB gebruikt. En aangezien ik me niet voor kan stellen dat fokkers anders zijn gaan fokken omdat er een of andere vage Registry aan de horizon is komen opduiken, dus misschien kun je er van uitgaan dat er voor die tijd ook al niet zo vaak op TB bloed werd teruggegrepen.

Of nu een paard 75% of 80 % of 85 % Foundation is zal mij worst wezen. Maar waar ik wel iets op tegen heb zijn half Quarters (of Half TB) die duidelijk niet in het type staan.

En wat betreft de regels van de Foundation Registries. Je moet ergens een regel stellen. Of het nu stokmaat is, bouw of afstamming. Bij de Foundation hebben ze voor afstamming gekozen. En niet gekeken naar bouw. Dat is bij de oprichting van de AQHA anders geweest. Daar konden twee volle broers van elkaar naast elkaar staan, en de ene werd in de registry opgenomen, en de andere niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 17:14

Ik bedoelde overigens pedigrees doorsnorren tot ca. 1800, niet 1900, dat zou te onvolledig zijn Haha! .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:25

Ik vond je al zo bescheiden...Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 09:33

Dance, de oude lijnen waren onderhevig aan behoorlijk heftige inteelt. Voornamelijk op Janus TB en Sir Archy, in ieder geval ging het allemaal behoorlijk op hetzelfde bloed terug.

Hier voorbeeldjes, de paarden met een kleurtje zijn de paarden waarop is ingeteeld (die dus meerdere malen voorkomen in de pedigree):
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... ARTER+LADY

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=&x=0&y=0

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... MA+STAR+JR

http://www.allbreedpedigrees.com/index. ... HIRED+GIRL

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... S+SARITA+C

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... +COLD+DECK

http://www.allbreedpedigrees.com/index. ... NTA+MARIA6

http://www.allbreedpedigrees.com/index. ... PPA+STRING

Veel van de inteelt lijnen gaan terug op veel Volbloed voerende paarden, de oude lijnen voornamelijk op Janus TB en Sir Archy TB bloed.

Als je echt veel over de verschillende bloedlijnen wilt weten, dan is ze zelf heel veel doorneuzen de enige manier, ben ik bang.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 09:46

En Dance, daarop aansluitend nog het volgende:

http://groups.msn.com/horsesofElles/jouwwebpagina.msnw
Verder leest men in het boek Foundation Dams Of The American Quarter Horse van Robert M. Denhardt: "Once source of confusion in establishing the identity of the Quarter Horse is that the Quarter Horse man has never hesitated to breed to any Thoroughbred that has early speed to contribute to his short horses. That is why Thoroughbreds such as Janus, Kentucky Whip, Brimmer, Timoleon, Printer, Cherokee, Bertrand, Tiger, Bonnie Scotland, Chicaro and others were accepted by the Quarter Horse breeders."

Hier staat dus dat de fokker nooit hebben geaarzeld om gebruik te maken van Volbloeden als Janus, Kentucky Whip, Brimmer, Timoleon, Printer, Cherokee, Bertrand, Tiger, Bonnie Scotland, Chicaro etc.

En dat zijn nou juist de paarden waarop men ook nog eens heftig heeft ingeteeld (mijn eigen woorden).

Dus waarom zegt Robert Denhardt de ene keer dat Volbloed niet veel te maken heeft met de goede eigenschappen van de Quarter horse en dat het heel verschillende rassen zijn en spreekt hij zichzelf een andere keer weer helemaal tegen? Ik kan dat niet volgen!