[WN] naar aanleiding van Big NG Award!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bintsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:18

moet even reageren! wat zijn wij ook aan het mishandelen en hebben
ze het maar slecht bij ons als je als 2,5 jarige hooguit 2 keer per week
even mag stappen draven en galopperen! wel 20 minuten. dieren bescherming bellen! iedereen weet toch altijd wat het beste voor zijn of haar paard is en kent deze ook het beste en wil ook het beste! laten we het daar maar op houden!
gr wiebe en sanwood gold 16 jaar met 2,5 jaar beleert and still running(wat heeft hij het slecht)

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:05

in die tijd dat ie is beleerd heeft hij toch minder leuk gehad hij is later bij jullie gekomen!!!!!!!!!!!!

wimbeldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:04

Na al een tijdje beide topics te hebben meegelezen nu toch een reactie van deze kant
Ik zet nog steeds grote vraagtekens bij de eerlijkheid van de nominaties.
Is het nu toch niet zo dat ruiters (voornamelijk professionals) die een grote lesklanten kring om zich heen hebben nu door al die lesklanten genomineerd worden, omdat vele van hun zo leuk les krijgen. Hebben al deze mensen die nomineren veel wedstrijden gezien, en gezien hoe er in de inrijbak gereden wordt. Als dat zo was, dan had ik nog veel meer andere namen in de nominities verwacht.
De lijsten worden ook naar westernmaneges gestuurd. Krijg je dan niet hetzelfde, dat iedereen zijn of haar instructeur gaat beoordelen.
Volgens mij krijg je een veel beter beeld als je op de wedstijd zelf vraagt aan het publiek om een ruiter te nomineren. Dan krijg je veel minder dat men iemand kiest omdat hij/zij zo leuk les geeft.
Ik heb ook gelezen dat een nominitie niet telt als er alleen maar bij staat dat ze zo leuk les geven; zet je er dan bij dat ze ook zo leuk met hun paarden omgaan dan telt het wel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:38

Topic gevonden... ze zijn het kwijt.. even een schopje omhoog Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:45

wimbeldy schreef:
Na al een tijdje beide topics te hebben meegelezen nu toch een reactie van deze kant
Ik zet nog steeds grote vraagtekens bij de eerlijkheid van de nominaties.
Is het nu toch niet zo dat ruiters (voornamelijk professionals) die een grote lesklanten kring om zich heen hebben nu door al die lesklanten genomineerd worden, omdat vele van hun zo leuk les krijgen. Hebben al deze mensen die nomineren veel wedstrijden gezien, en gezien hoe er in de inrijbak gereden wordt. Als dat zo was, dan had ik nog veel meer andere namen in de nominities verwacht.
De lijsten worden ook naar westernmaneges gestuurd. Krijg je dan niet hetzelfde, dat iedereen zijn of haar instructeur gaat beoordelen.
Volgens mij krijg je een veel beter beeld als je op de wedstijd zelf vraagt aan het publiek om een ruiter te nomineren. Dan krijg je veel minder dat men iemand kiest omdat hij/zij zo leuk les geeft.
Ik heb ook gelezen dat een nominitie niet telt als er alleen maar bij staat dat ze zo leuk les geven; zet je er dan bij dat ze ook zo leuk met hun paarden omgaan dan telt het wel.

ben het aan de ene kant wel met je eens,
maar aan de andere kant........ roel staat ook vrij hoog met zijn nominaties
is, sinds mei, een 17 jarige professional.
heeft geen grote klantenkring van lessers.
dus ik weet het niet.
Laatst bijgewerkt door Jos op 15-12-04 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:47

Ik denk dat het ook wel meevalt. heb op Sil gestemd maar val toch echt niet onder haar "lesklanten" Bloos

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:49

Verward Ik dacht ik ook niet, en ja ik ben een tribune zitter Clown en neem vaak een kijkje in de inrijbak Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:53

Ik heb op een amateur gestemd, Sonja ook... Ik heb er meer geteld. Ja inderdaad wordt er veel op trainers of professionals gestemd. Zelf vind ik het jammer dat er veel minder amateurs of beginners genomineerd worden... maar kennelijk werkt het zo...

bass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 01:13

ik moet even!!!!!!!!! sorry. je kunt een ruiter niet alleen vanuit een inrijbak beoordelen. v.b. ik zie een ruiter rijden, bepaald niet vriendelijk naar zijn paard. wat een galbak denk ik. praat je later met die ruiter blijkt hij van alles bij zijn paard te voelen waardoor hij weet dat als hij nu niet optreed hij eraf gaat. tja...... pik ik ook niet van mijn paard. kijk dan ook eens hoe deze ruiter thuis traint, en dat weten inderdaad alleen de lessers, mede ruiters enz. DUS ik ga nog even door..... velen staan nu op hun achtertste poten omdat sil een zadel uitprobeerd op een 2 1/2 jarige......nou ja zeg!!!!!!! dit paard wordt hooguit 2x per week ( gereden).Dit tussen haakjes want wat heet rijden! De afgelopen tijd praten we over 1x per 4 weken!!!!! Cody is een merrie die graag bij mensen is en alles wat je met haar doet leuk vindt. Dit komt ook door de manier waarop ze gehouden wordt. dagelijks door handen, bij elke groeistuip op achterwege blijven daarvan wordt de voeding aangepast, en owee als ze durft te hoesten!!!! Dit paard heeft nergens stress van was door nieuwsgierigheid perongeluk zadelmak en op diezelfde speelse manier zat er een ruiter op haar rug die haar haar gang liet gaan. dit kon ook omdat ze niks van wat er ooit met haar gedaan is eng vindt, ze heeft alleen nog maar leuk en duidelijkheid ontvangen. nu even een vraag....... welk paard heeft het nu gemakkelijker!? Een Cody die op een speelse manier met vanalles kennis mag maken fzonder dat zij zich ergens druk over maakt en lekker onder deken binnen staat met voeding naar behoefte van haar groei en ontwikkeling, of een paard wat zo natuurlijk in de opfok gegooid wordt (sorry voor deze uitdrukking maar zof voel ik dat),op een weiland staat met alle besmettingsgevaren, en waarschijnlijk lekker bemest alsof er een kudde melkproducerende koeien op moeten, het moet doen met de voeding die dat land nu nog levert,zichzelf warm moet houden en dan ook nog moet groeien en zijn lichaam ontwikkelen. Dit alles zonder extra begeleiding als zijn lichaam het even niet geheel zelf kan oplossen. Welk paard denk je nou dat het moeilijker heeft met zijn ontwikkeling? Dan heb je nog de vraag: Welk paard heeft het moeilijker tijdens het beleren:Cody, van jongs af in handen en alles is leuk en interessant. of paard uit opfok wei, heerlijk met al zijn vriendjes buiten gestaan en dan is dat ineens voorbij. wordt opgehaald, naar trainer gebracht waar hij vervolgens met vanalles waar hij niets van begrijpt wordt geconvrontereerd. 50 kilo afvalt dik in de stress maar moet rijden maar leuk vinden. ik persoonlijk ga voor die 2 1/2 jarige waar je gewoon een nieuw zadel op kan leggen want zei ziet het probleem niet!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 01:29

Ik ben het helemaal met de eerste gedeelte van je post eens, je kan van de kant lang niet altijd zien waarom een ruiter iets doet en tevens weet je meestal ook de achtergrond van het paard niet.

Over de tweede deel ben ik het niet eens. Er is namelijk ook een middenweg tussen in de opfok "gooien" en een paard op zeer jonge leeftijd inrijden. Veel mensen hebben hun paard aan huis, of in een opfok en komen ze alsnog dagelijks of bijna dagelijks in handen, opfok is niet per definitie zoals jij het verteld, en er zijn ook mensen die precies hetzelfde doen als Sil, maar er alleen niet op 2 jarig leeftijd op gaan rijden.

Natuurlijk vindt zo'n paard het leuk, ik vergelijk het met een kind wat leert zwemmen. Dat vinden ze leuk en ze denken al heel snel dat ze zo het diepe in kunnen duiken, maar ze realiseren niet wat de gevolgen zijn, daar moeten wij als volwassenen ze voor behoeden. Datzelfde geldt, imo, bij een paard, ook die kunnen alles wel heel leuk vinden, maar ze weten niet wat de gevolgen zijn, wij moeten ze dus daar tegen behoeden.

Persoonlijk snap ik niet waarom je vroeg moet beginnen, wat de voordelen ervan zijn, als iemand het goed zou kunnen onderbouwen, het waarom, dan zou ik er misschien wel voor open kunnen staan.
Ik zie alleen, persoonlijk, geen voordeel, behalve misschien dat je volgend jaar gelijk kan gaan starten?

Verder wil ik ook zeggen dat, natuurlijk, 20 minuten een paar keer per week is helemaal niet veel!! Maar dat is wat ik, persoonlijk, pas met 3 jarige doe.

Ik vind dat iedereen uiteraard zijn/haar eigen manier van rijden/trainen moet hebben en dat ook van elkaar moet respecteren, maar dat wil niet zeggen dat er niet over gediscuseerd mag en kan worden, daar leren we allemaal toch alleen maar van?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 07:52

jeddah schreef:
Ik ben het helemaal met de eerste gedeelte van je post eens, je kan van de kant lang niet altijd zien waarom een ruiter iets doet en tevens weet je meestal ook de achtergrond van het paard niet.

Toch kan ik mij niet indenken dat je hiermee bedoeld dat dan maar weer alles geoorloofd is Verward

En laat die jonge dieren toch fijn uitkleuteren, ze kunnen nog lang genoeg aan de bak.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:14

bass schreef:
DUS ik ga nog even door..... velen staan nu op hun achtertste poten omdat sil een zadel uitprobeerd op een 2 1/2 jarige......nou ja zeg!!!!!!!

Blijkbaar ken je Bokt nog niet zo goed als je die paar opmerkingen al erg vind Tong uitsteken
Maar waarom zo een lang epistel ?? Heb het gevoel dat je iets aan het verdedigen bent terwijl er eigenlijk niets verkeerds gaande is Haha! .
Ik zou als trainer het niet op prijs stellen dat een lesser mij denkt te moeten gaan verdedigen voor iets waar ik gewoon achter sta Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:21

bass schreef:

Dan heb je nog de vraag: Welk paard heeft het moeilijker tijdens het beleren:Cody, van jongs af in handen en alles is leuk en interessant. of paard uit opfok wei, heerlijk met al zijn vriendjes buiten gestaan en dan is dat ineens voorbij. wordt opgehaald, naar trainer gebracht waar hij vervolgens met vanalles waar hij niets van begrijpt wordt geconvrontereerd. 50 kilo afvalt dik in de stress maar moet rijden maar leuk vinden. ik persoonlijk ga voor die 2 1/2 jarige waar je gewoon een nieuw zadel op kan leggen want zei ziet het probleem niet!

Neem aan dat je over dit stukje niet lang hebt nagedacht Cool
Is nogal simpel gedacht Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:37

Ik ga met Blaze mee... inderdaad simpel gedacht.. Een paard blijft over het geheel genomen een jaar of twee in de opfok. Als het een goede opfok is komt het paard ook in die periode met enige regelmaat in aanraking met mensen (voeren, hoefsmid, enting etcetera). Daarna wordt voorzichtig begonnen met werken. Werken is in dit geval: leren netjes meelopen, voetjes geven, stilstaan, op de wasplaats staan, een deken accepteren etcetera. Allemaal zaken die toewerken naar het rijden op... Een driejarige leg je dan eens 3x in de week een zadeltje op.. om vandaaruit verder de gaan.

In sommige situaties vind ik zelf 3 jaar nog erg jong. Ik heb bijvoorbeeld B' elanna gekocht op driejarige leeftijd. Groot en enorm slap in de knieen toen. Zo'n paard ga je niet op een cirkel longeren in mijn opinie. Daar ga je mee het bos in: rechte lijnen lopen zodat ze sterk kunnen worden.

En qua opfok is er ook nog een tussenvorm. Mijn 1,5 jarige Wiz staat in de opfok. Op mijn pensionstal. Met een hechte groep jaarlingen, enters en twenters met aan de leiding een ouder paard dat de boel opvoedt. Het voordeel is dat hij leert paard te zijn in een groep van alle leeftijden. Tegelijkertijd kan ik hem af en toe uit de wei halen om wat dingen met hem te doen (meelopen, voetjes geven, een keer op een zeiltje staan, langs een potentieel enge trekker lopen etcetera). En als hij 2,5 is mag hij aan een touw naast zijn moeder mee het bos in (meelopen aan het touw vanaf het paard heb ik hem al geleerd toen hij veulen was). Zodat ook Wizkid op lange rechte stukken sterker kan worden en tegelijkertijd leert dat het buiten leuk is en verkeer absoluut niet eng wordt. Ook dit paard ga ik pas heel voorzichtig opzitten als hij ruim drie is.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:50

Vind het knap van je dat je je de moeite doet om uit te leggen hoe het eigenlijk is Tong uitsteken
Als ik zo een stuk lees (van Bass) denk ik alleen maar *paarlen voor de zwijnen* Cool

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:53

mijn paard is niet in opfok geweest en daar hebben we het nodige meegehad toen hij bij ons op stal kwam.
Kon niet spelen met andere paardjes wist niet eens wat het was Huilen
nu na 2 jaar is het goed gekomen en is hij met bijna alle paardjes vriendjies en vriendinnetjes Lovers

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:02

bintsbergen schreef:
moet even reageren! wat zijn wij ook aan het mishandelen

Hoewel ik alleen maar Sil's eigen uitspraak heb verwoord, wil ik toch even duidelijk maken waar het mij om gaat. Iedereen mag een stem uitbrengen op zijn of haar keuze voor "Nice Girl/Guy", dus ik ook. Wat mij betreft moet die NG voldoen aan een aantal voorwaarden, maar het hoeft heus geen heilige te zijn.

In het kort zie ik 4 (en dus niet 2 als in zwart/wit) levels:

A degene die paarden overbelast en in de kreukels rijdt
B degene die dit soort paarden weer weet op te lappen
C degene die er alles aan doet om te voorkómen dat er overbelasting plaats vindt
D combinatie van B en C

Alleen level D krijgt mijn stem voor de NG. Ik twijfel serieus tussen een aantal, waaronder Roel, Cer (Angelique) en Sil. Toen las ik van Sil dat zij op een 2 jarige rijdt, en dan doe je er imho niet alles aan om overbelasting te voorkomen. Dat doe je imho pas als je die 2 x 20 min rijden per week pas gaat doen als hij 3 is (mits zijn psyche dat toelaat).

Hoewel ik Sil eerst ingeschat had op level D, kwam ze door haar mededeling dus op level B, wat op zich nog geen reden voor dierenbescherming is, maar voor mij ook geen reden meer voor Nice Girl. Omdat ik mij dus vergist had, wilde ik wel graag even zekerheid over mijn andere twee kandidaten, Roel en Angelique. Gelukkig blijven die allebei level D.

Citaat:
gr wiebe en sanwood gold 16 jaar met 2,5 jaar beleert and still running(wat heeft hij het slecht)

Tja, je draagt de argumenten zelf al aan: ik twijfel er niet aan dat Sanwood het nu goed heeft bij jullie, maar zijn geschiedenis is nou niet direct een pleidooi om 2 jarigen te gaan beleren...

Groeten,

Chris.

-----------------------------

Is er ook een "Understatement van het jaar" award?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:11

cornelie schreef:
Toch kan ik mij niet indenken dat je hiermee bedoeld dat dan maar weer alles geoorloofd is Verward

En laat die jonge dieren toch fijn uitkleuteren, ze kunnen nog lang genoeg aan de bak.

Nee hoor, zeker niet!! Ik bedoel alleen te zeggen dat mensen aan de kant soms erg snel een mening kunnen hebben, zonder alle details te weten.

(ik heb bijvoorbeeld een klant met een headschaker, paard kan met bepaalde wind dus erg geirriteerd doen, maar dat komt op dat moment niet door de ruiter, ook al haal je al het tuig eraf en gooi je hem los doet ie het nog, maar men heeft de neiging te denken dat de ruiter het dier irriteerd, terwijl dat, op dat moment, niet zo hoeft te zijn.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:13

Bij het epeistel van Bass kwam het moeilijke woord van GoedVetMan mij even in gedachten, maar ik ben het woord kwijt Bloos!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:46

Ja het woord sorry, gebruik ik veel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:47

Nee die bedoelde ik NIET Haha!
Gut moet ik nou weer oude berichten gaan doorspitten Ziek

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:56

antropomorfisme
Toeschrijven van menselijke gevoelens en beweegredenen aan dieren.

Dit was em!
Heb het topic er maar niet bij gehaald, we kunnen dat beter laten rusten Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:15

Wees blij dat het antropomorfisme en geen antropocentrisme is waar de meesten last van hebben Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:19

Cer schreef:
Oh dit is een interessant onderwerp, vooral gezien de vraagsteller Cool

Oh dit topic, ja dat was heel interessant, voor de vraagsteller. OK dan!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:19

Of antropofagie.... hoewel dat misschien niet eens zo slecht is.
Zo, nu doe ik mn woordenboek weer dicht Haha!