[WN] merk voer,juist voor quarters!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:13

Djilan schreef:
Ik vind het zo stom dat deze stoffen, die als kankerverwekkend te boek staan, ook gewoon voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden....

Daar moest ik ook nog aan denken ... deze hele discussie gaat over het voer voor onze paarden en hoe we daar de grootste zorg aan besteden ... terwijl we zelf de meest gruwelijke kankerverwekkende stoffen naar binnenwerken!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:52

Maar moeten we het niet allemaal relativeren?
Ik bedoel, dat de stoffen vaak onnodig toegevoegd worden is zeker.
Maar als toch bewezen is dat ze kankerverwekkend zijn zouden ze voor menselijke consumptie ook verboden worden. Dat is bij die Ethoxiquine al gebeurd, de andere 2 dus niet.

Dat Ethoxiquine in paardenvoer wordt verwerkt vind ik dus gewoon een schande, maar over die andere 2 moet ik toch eens verder 'onderzoek' gaan verrichten.

Maar eerlijk is eerlijk, ik koop nu eerder een merk voer waar het allemaal niet inzit Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:45

Er zijn zo veel dingen die al bewezen kankerverwekkend zijn en toch nog steeds gebruikt worden.
Sigaretten zijn toch ook nog steeds te koop... maar geef je paard of kind maar geen nicotine te eten, want je jaagt ze er wel de dood mee in.

Het verschil is misschien wel dat wij er zelf voor kunnen kiezen iets wel of niet te eten. Een paard (of hond) zal moeten eten wat hij voorgeschoteld krijgt en aan ons de taak dat zo gezond en verantwoord mogelijk te laten zijn. Maar da's mijn mening...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:54

Francis, daar geef ik je helemaal gelijk in.

Ik vroeg het me af omdat je iedere keer wel weer iets nieuws hoort dat kankerverwekkend is of kan zijn. Pindakaas, aardappelen, you name it. Soms vind ik dan dat het te ver gaat. Nog even en alles is kankerverwekkend Scheve mond

Vandaar mijn overpeinzing. Maar zoals ik al aangaf ben ik nu zeker van plan om een merk voer te kiezen voor mijn paard dat echt schoon is van dit soort toevoegingen....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 05:38

De vraag is natuurlijk over hoe een periode het kanker verwekkend is, als je het dagelijks moet voeren over een periode van 50 jaar dan hoeven we ons natuurlik niet echt zorgen te maken.

Dat geldt ook voor kanker verwekkende dingen voor mensen, veel van die stoffen zijn kanker verwekkend maar je moet dan wel grote hoeveelheden langdurig gebruiken en dat doen de meeste mensen niet.

Het "spul" wat in Cola Light zit is bijvoorbeeld ook bewezen kanker verwekkend, maar het is toen wel in enorme hoeveelheden aan ratten gevoerd en ja, die gingen dood eraan. Wij zouden dan bijvoorbeeld een (paar) krat(ten) cola per dag moeten drinken om op die hoeveelheden te komen. Zolang we het met mate drinken is er niks aan de hand.

Daarin tegen heb ik er bij mijn honden wel altijd erg op gelet, dat schijnt wel geholpen te hebben (of ik heb puur mazzel Knipoog ) want mijn Poedel is 14 geworden en ik heb 2 Borders, 1 van 12,5 en 1 van ruim 14. De Poedel is ook niet aan kanker overleden terwijl dat toch de nummer 1 doodsoorzaak is bij honden over de 10 jaar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:18

jeddah schreef:
ook niet aan kanker overleden terwijl dat toch de nummer 1 doodsoorzaak is bij honden over de 10 jaar.

ik heb mij ooit eens door een DA laten vertellen dat dat nierfalen zou zijn Verward

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:03

Ik denk dat het van groot belang is of deze stoffen een uitwerking hebben op het algeheel functioneren van het lichaam.
Mijn hond bv., die is erg gevoelig en moet rotzooi-vrij voer eten anders krijgt ze jeuk, wordt kaal, etc.
Het voer wat de jeuk bij haar veroorzaakte is te koop bij de dierenarts (Specific) en zit vol met BHT, BHA en andere "fijne" toevoegingen.
Dan denk je toch dat je iets goeds koopt, bij de DA

Digger moet ook het juiste voer hebben om aan zijn energie te komen, voer ik minder voer dan is hij lusteloos en sloom.
Alleen voor die reden al is het belangrijk dat we voldoende energie, vitaminen en mineralen binnenkrijgen.
Alle rotzooi wordt opgeslagen in je lichaam en bij voldoende balast heeft je lichaam steeds meer moeite om optimaal te functioneren....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:42

Niet te geloven dat dat gewoon bij de dierenarts verkocht wordt!! Ik koop mijn hondenvoer uit Duitsland waar de regels veel strenger zijn betreft de toevoegingen. Het is daardoor wel veel minder lang houdbaar.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:21

Wij voeren aan onze honden Farmfood:
Citaat:
Farm Food HE
is natuurzuiver
Aan alle grondstoffen die in Farm Food HE worden verwerkt worden dezelfde kwaliteitseisen gesteld als aan produkten welke bestemd zijn voor menselijke consumptie. Zogenaamde "bijprodukten" worden in Farm Food HE niet verwerkt. Hierdoor bent u ervan verzekerd dat uw hond geen onnodige afvalstoffen te verwerken krijgt.

Farm Food HE
bevat geen antioxydanten en conserveringsmiddelen
Door de hoge zuiverheid van de grondstoffen is de toevoeging van antioxydanten (Ethoxyquin, BHT en of BHA) en conserveringsmiddelen in Farm Food HE overbodig.
Daarom kunt u er zeker van zijn dat de stofwisseling van uw hond niet negatief beinvloed wordt door deze chemische stoffen.

Farm Food HE
is vrij van kleur-, geur- en/of smaakstoffen
Hoewel van deze stoffen wordt aangenomen dat ze niet schadelijk zouden zijn voor honden, hebben wij toch onze bedenkingen. Mede omdat al een geruime tijd bekend is dat bijvoorbeeld kinderen -qua karakter- negatief kunnen reageren op kleur-, geur en smaakstoffen. Daarom worden deze stoffen in Farm Food HE niet gebruikt.
Om alle eventuele negatieve invloeden zoveel mogelijk uit te sluiten, wordt de geur en de smaak van Farm Food HE volledig bepaald door de zuiverheid van grondstoffen.

Farm Food HE
bevat geen bindmiddelen
Bindmiddelen (deze stoffen worden in veel andere merken toegevoegd om een hardere brok te krijgen) hebben tot nadeel dat ze in het darmkanaal bepaalde mineralen en sporenelementen binden en deze daardoor onopneembaar kunnen maken waardoor ze niet ter beschikking komen voor de stofwisseling van de hond.
Om te voorkomen dat onbalans in de voeding ontstaat, worden bij de bereiding van Farm Food HE géén bindmiddelen gebruikt.

Verder voer ik mijn pony dus wel 'verkeerd' voer. Namelijk PAVO (herbasan) en Havens (duo-haver en slobber). Maar dat komt omdat ie al tegen de 40 is, en ik er niks anders meer inkrijg Verward . Hij laat als er maar brokjes in het voer zitten, die brokjes altijd liggen.
Maar ik denk niet dat ik hem er erg mee vergiftigd heb...zijn leeftijd gezien

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:50

Francis schreef:
Het verschil is misschien wel dat wij er zelf voor kunnen kiezen iets wel of niet te eten. Een paard (of hond) zal moeten eten wat hij voorgeschoteld krijgt en aan ons de taak dat zo gezond en verantwoord mogelijk te laten zijn. Maar da's mijn mening...

Klopt! Ik ben mij er wel degelijk van bewust dat ik heel veel dingen eet die niet echt gezond zijn. Mijn schoonmoeder is begin dit jaar overleden aan kanker, en zij is tot haar dood heel erg bezig geweest met het uitzoeken van kankerverwekkende stoffen die worden gebruikt voor de menselijke consumptie of voor de menselijke ijdelheid (ik noem zaken als aspartaan als suikervervanger in frisdrank en aluminium cholorohydrate als anti-transparant in deodorant). Zij heeft mij van heel veel dingen bewust gemaakt en ik kan niet anders dan daar bewust rekening mee houden. Al weet ik donders goed dat de door mij geliefde ijsjes, chocola en fast-food ook niet bepaald vrij zijn van belastende voedingsstoffen. Als het om mijn paarden gaat ben ik dus eigenlijk veel kieskeuriger dan dat ik om mezelf gaat.

Mijn paarden behandel ik een beetje zoals je met een kind zou doen: ook al is iets heel erg lekker, als het niet goed voor je is, krijg je het niet. Als ik dus weet dat er in een bep. merk voer een toevoeging zit die schadelijk zou kunnen zijn en een ander merk voer heeft dat niet, dan ligt de keus wat mij betreft voor de hand.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:02

Hier ook even een update Knipoog
Bevat wel of niet de chemische conserveringsmiddelen BHT, BHA of Ethoxiquine:

Marstall: nee
St Hippolyt: nee
Subli: nee
Equisanum: nee
Dodson & Horrel: nee

Havens: ja
Hartog: ja
Fyto Horsecare: ja
D'Hoogh: ja
Hippostar: ja (heb nu ook mail gehad Knipoog)
Cavalor: ja
Pavo: ja

Ik wacht nu nog op antwoord van:
Equiral
vCooten (Masters)

Moest ik Teurlings en Treurniet ook nog vragen??

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:01

Thanx Djilan voor het onderzoek!!

Nu even weer terug naar het voer wat wel goed is voor onze quarter/paints! Haha!

Wie weet ,in getal ,in welke verhouding vit E tegenover selenium, een quarter moet krijgen??

Wat zijn de belangerijkste voedingstoffen en welke verhouding en met welk produkt (gerst/mais,enz.) kies je dan.Ik doel hierop, als je zo'n lijstje voor je hebt ,wat er allemaal inzit ,in zo'n voer,dan zal er een aantal dingen prioriteit hebben tegenover ander voedingsstoffen,waar je echt op let.
Nou misschien weer een onduidelijke vraag,ik weet niet of iemand begrijpt wat ik bedoel,ik lees wel,.................

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:24

Verhoudingen weet ik zo niet van Vit.E en Selenium. Voor zover ik begrepen heb kan een te veel aan Vit. E geen kwaad, een teveel aan Selenium wel.

Voor mij is het op dit moment belangrijk dat ik een normaal gehalte eiwitten heb, omdat m'n paard nog in de groei is.
Voldoende energie om te groeien, maar 'langzame' energie, zodat ze niet 'heet' wordt, dus weinig suikers, laag in het zetmeel en hoog in vetten.
Omdat 'vette' voeders in Nederland nauwelijks te krijgen zijn (vetgehalte 14% of hoger) geef ik dus een kopje sojaolie per dag.
Ik wil dus graag zo 'puur' mogelijk voer (geen brok dus) met geen of zo min mogelijk melasse. Veel vezels voor een spijsvertering vandaar dat ik lucerne toevoeg (wat direct het erg lage eiwitgehalte van mijn voer iets opkrikt). Helaas nog van Hartog, ben nog op zoek naar melasse vrije lucerne, maar heb het in mijn omgeving nog niet kunnen vinden.
Ik voer Marstall E wat dus extra vitaminen heeft, maar wil toch nog zemelen bij gaan voeren 1 x per dag, om de Ca/F verhouding (die door de lucerne scheef getrokken wordt) beter te krijgen.

Is dat een beetje wat je bedoelde??

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:25

Vit E is vetoplosbaar, wordt dus wel opgeslagen in het lichaam. Hoeveel kwaad het kan weet ik niet, maar als een vet paard dan af gaat vallen komt er veel vit E vrij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:45

En dat is wel gevaarlijk, wordt daardoor ontstaat o.a. spierbevangenheid.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:52

Ok, nu snap ik het even niet meer... is Vit. E niet juist hetgeen dat er voor zorgt dat de spieren hun afvalstoffen kwijt raken en dus spierbevangenheid voorkomt? Of heb ik het altijd zo verkeerd begrepen dan...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:01

Francis schreef:
zemelen bij gaan voeren 1 x per dag, om de Ca/F verhouding (die door de lucerne scheef getrokken wordt) beter te krijgen.

Verklaar u nader Verward

Ik voer nu Marstall E ( ja we zijn om!) samen met Nutri Horse Shine en Soul Mate. Die beide toevoegingen doe ik even tijdelijk omdat Digger heel erg terugviel (verdriet en BHT'S, denk ik Bloos ).
Hij is na een paar dagen alweer wat pittiger en uitdagender dus het helpt wel.
Daarnaast krijgt hij vogeltjeshooi (blijf het een achterlijke naam vinden) en Lucerne.
Ik begrijp dus niet waar je op doelt Francis??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:21

Lucerne is erg Calciumrijk, maar fosfor arm. Om de calcium/fosfor verhouding dus beter te krijgen (calcium en fosfor moeten liefst in een verhouding 2:1 aanwezig zijn) ga ik zemelen bijvoeren, die weer meer fosfor bevatten en weinig calcium.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel lucerne je voert en wat je verder nog voert. Voor een paard wat veel lucerne krijgt en weinig voer zal het noodzakelijker zijn dan voor een paard wat maar een handje lucerne krijgt. Daarnaast is de Ca/F verhouding voor een jong, opgroeiend paard belangrijker dan voor een ouder paard.
Dit zelfde verhaal geldt overigens ook voor bietenpulp. Ook dat is calciumrijk/fosfor arm en zou het best aangevuld kunnen worden met zemelen (bij grotere hoeveelheden dus...)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:35

We worden nog eens voedingsdeskundigen Knipoog
Digger krijgt een emmer per dag.....dus hij moet ook aan de zemelen. Nu wilde ik toch al aan het lijnzaad gaan omdat hij nu in de paddock staat en daarom meer zand binnenkrijgt. Daar moet dan maar zemelen door.
Hoeveel zemelen voer ik dan bij????

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 18:18

Francis schreef:
Is dat een beetje wat je bedoelde??

Yep!!! OK dan!

Wat zit er juist in mais;vet,zetmeel,suikers?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:20

vera schreef:
Hoeveel zemelen voer ik dan bij????

Dát weet ik ook nog niet. Wilde het ook bij de lijnzaad doen, een halve voerschep zal toch wel genoeg zijn?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:58

Vroeger kregen de paarden thuis elke dag een voorschep slobber.
Dat maakte mijn moeder zelf; lijnzaad koken, uren op de kachel en dan zemelen erdoor Vingers aflikken
Ging ze 's avonds met haar emmertje naar de stal Lovers
Maar hoeveel van wat.....ik zal haar eens vragen Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:40

Francis schreef:
Helaas nog van Hartog, ben nog op zoek naar melasse vrije lucerne, maar heb het in mijn omgeving nog niet kunnen vinden.

Ik dacht dat er een melasse vrije is van Dodson en Horrel of St Hippolyt. Ik zoek het even op! wacht even...

Fibergy van D&H: High fibre, high oil, low sugar and low molasses

Fibergy is a high fibre, high oil straw and alfalfa based chaff, wich has been formulated to have low levels of sugars (fructans) ena molasses. Mint has been added to Fibergy to improve palatability and digestion.
Protein: 8.0%
Oil: 6.0%
Fibre: 36.0%
Ash: 5.0%

Of:
Alfalfa:
Alfalfa provides a valuable source of highly digestible fibre, calcium, high quality protein, natural minerals and slow releasing energy.

D&H Alfalfa is a high temperature dried, dust extracted alfalfa wich is mixed with a minimum of molasses to ensure even mixing of leaf and stem and to maintain low sugar levels, wich are close to the natural levels in the crop. Enz...
Protein: 15.0%
Oil: 2.5%
Fibre: 30.0%
Ash: 9.0%

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 00:41

Hmm dank je Djilan.. voer het liefst pure alfalfa, die andere is met stro, maar beiden laag in suiker. Da's veelbelovend. Nu nog zien waar ik dat hier in de buurt kan krijgen en wat het kost (tja, de waarheid is hard maar ik moet toch ook op de centen letten).
Ik ga het es uitzoeken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:58

Roosenboom in Renkum kan alles op het gebied van Dodson voor je bestellen.