[WN] Boomloos western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:00

Pharma , ben ik dat ? Haha!

Ik vond hem op Rena eerlijk gezegd al be-hoor-lijk lang.. Bloos!

Maarja aan de andere kant : dit is totaal zo'n 60 cm ,
en standaard westernpads zijn 70 - 80 cm ... dus zo lang is het ook weer niet Lachen

Er zit een hogere cantle aan dan de standaard.... dat zit wel VEEL relaxedter hoor moet ik zeggen. De fenders kunnen uiteraard niet op mijn maat Boos! Dus ik hang morgen maar m'n smalle fendertjes eraan die wel kort genoeg kunnen Tong uitsteken

Dan kan ik echt goed testen. Ik vond het wel erg aanvoelen als een westernzadel met boom moet ik zeggen Bloos! Ook zat ik erg breed voor m'n gevoel , maar dat zal wellicht komen door die veel te lange beugels : die lange steunloze benen daar kunnen m'n heupen slecht tegen Lachen

De zit was op zich erg prettig , ik denk dat ik deze fijner vind dan m'n standaardje. Alleen nog ZO nieuw...net een standaard zadel , bah.

Van mij mogen er straks eerst een paar testers overheen en dan probeer ik hem nog wel een keer Tong uitsteken

De singel is overigens al de 65 cm singel...ze kan beter een 75 cm hebben...
vraag ik me toch af hoe dat moet met een flink trekpaard ofzo Verward

Ze hebben gewoon gekozen voor dit uiterlijk , ik heb wel aardig invloed op keuzes en ontwikkelingen , maar het is uiteindelijk HUN zadel natuurlijk Schijnheilig

WEL een applausje voor dit zadel waard is dat het eigenlijk heel erg stabiel lag !

Ik heb hiervoor 5 x een splinternieuw boomloos zadel op Rena gehad , waarvan 2 Torsions voor de eerste Barefoot.

Bij alle 5 was het onmogelijk om vanaf de grond op te stappen , draven was van links naar rechts en steeds verder naar voren schuiven , en een galopje hoefde je al helemaal niet aan te beginnen want na 2 galopsprongen zat ik dan op haar schoft

Na een uur of 10 rijden werd dat dan ineens beter en pas later kon ik dus helemaal stabiel vanaf de grond opstijgen en alles doen.

Tegen beter weten in klom ik er vandaag weer eens vanaf de grond op :

verdraaid , het stijve kreng bleef nog liggen ook ! Verward
Trok hem zelfs niet een beetje scheef... goh Lachen

Tijdens het rijden lag hij ook direct muurvast... dat is wel een unicum zeg Lachen

Ik ben benieuwd hoe hij rijdt met de beugels op de juiste lengte

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 07:35

Sorry pmarena !! Bloos! zo beter hé Tong uitsteken

Op mijn paardjes past zo'n standaard western pad ook niet, komt dan halverwege haar kont !
Jouw paardje is toch ook aardig compact...
Vind hem voor haar te groot, en dan zal dat op m'n paardje ook wel wezen...
Zullen we toch aan de gewone moeten Huilen

mooi dat ie zo stevig ligt.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 09:57

Jeetje ,hij is mooier geworden als ik had gedacht! OK dan! Lachen

Morgen komt die van mij hier aan denk ik?! (voor de duidelijkheid ik ben Thessa die er eentje had besteld) Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:50

Hij ziet er best goed uit, al vind ik de skirts iets te lang (zijkanten), dit is volgens mij nog groter als bij een 'normaal' westernzadel.
Dit is een 16" (maat 2) heb ik begrepen. Zou je voor mij de ruimte voor de bovenbenen eens willen meten, want die lijkt me aardig ruim.

Die veertjes vind ik nog steeds erg leuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:25

Zou je even een plaatje willen maken met daarin aangegeven welke lengte je precies wilt SM ? Lachen

Thessa : die van jou staat klaar om te verzenden , gaat vanmiddag weg !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:51

Ik heb even gePaint en de blauwe streep is de afstand die ik bedoel.
Hier moeten je bovenbenen nl de ruimte hebben, anders zit je konstant (en op het laatst pijnlijk) tegen de swell aan.
Afbeelding

Ook al heb je dezelfde zttingmaat (bijv 16" ) deze afmeting kan tussen de verschillende zadels erg verschillen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:42

Nee okee , dan begrijp ik je toch goed Lachen

Ik zal morgen even meten.

Overigens zijn de zijkanten inderdaad erg diep , ik vind het wat dat betreft meer een type Vaquero-zadel eigenlijk Lachen

Vandaag m'n normale fendertjes (met sidesteps Tong uitsteken ) eraan gehangen , maar helaas , die zijn zeker net zo lang als de fenders van de Western zelf... ik denk dus dat de ophangring aan de Western wat lager zit.

Ik heb best een zere onderrug nu , met van die lange benen kan ik echt niet zitten , hoe fijn de zitting zelf ook is : m'n bekken / zitbeenknobbels of wat dan ook gaat helemaal op slot en verkrampen met die lange benen.

Toch denk ik dat ik de Western fijner vind zitten dan de Standaard

De hoge cantle is geweldig , zit super ! Ook het brede achterflapje is erg luze zo achter je billen. Dat ik op een D-pony al de langste singel uit het assortiment nodig heb is nu alleen niet zo geweldig praktisch....

Er zitten ook van die soort Blevins-buckles (denk ik) aan , wat een rampdingen zijn dat zeg als je dat niet kent Haha!

Riem van fender eindigd niet in een gesp , maar een plat stuk metaal met 2 torentjes erop. Die duw je door 2 gaatjes (boven elkaar) in de fenderriem om de totaal-lengte te verstellen , en dan gaat er nog een hulsje van metaal overheen om het geheel "te zekeren" , vast te klemmen zeg maar. Even wennen hoor Lachen

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:23

JA daar heb ik ook even mee zitten prutsen maar ik had ze na jouw verhaal op het korste gaatje gezet maar moest ze toch een heel eind langer maken dus weer prutsen dacht dat ik erg korte benen had maar er zijn dus nog kortere

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:32

Jeetje joh.... voor mij is het echt te lang om fijn mee te kunnen zitten.

Heb nu 2 dagen achter elkaar met te lange beugels met te weinig steun "gereden" ( veel stappen , paar drafjes , 1 galopje van 200 meter Tong uitsteken ) en ik heb het knap in mijn onderrug daardoor.

Morgen weer lekker met normale beugellengte... zal de Side steps er wel afhalen en de normale beugels eraan doen , dan kunnen de fendertjes wel kort genoeg.

Hoe lang was jij ook alweer Ieks ? Lachen

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:00

Ik ben 168. met korte beentjes

hoe was die truk met die bezemstelen ookal weer om je fenders in vorm te krijgen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:02

Fenders nat maken of olie erin , en dan bezemsteel door de lussen waar de beugels inhangen zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:52

En dan wel in de juiste richting draaien Haha!
Die blevin buckles zijn misschien in het begin wat lastig, maar het is een hele goede manier van bevestigen.

Als je zeker weet dat je het zadel houdt zou je de fenders iets in kunnen snijden, zodat de 'flap' iets los komt van de riem. Je krijgt hierdoor iets meer ruimte om de beugels in te korten.
Bij mijn OF kun je zien wat ik bedoel, al zijn die natuurlijk netjes afgerond.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:21

Ik hou niks zelf nog , eerst inzetten als testzadel Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:49

Je klinkt nog niet echt positief over het westernzadel Pmarena.

Het is idd wel een mega groot ding, die gaat nooit op mijn fjord passen .
En als ik al hoor dat je er rugklachten van krijgt hoef ik het al niet eens te proberen(helaas)

Verder vind ik hem ook niet zo heel mooi, maar goed er zullen vast mensen zijn die hem graag willen hebben.

Ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:42

mmm intressant... Ik ben eigenlijk wel benieuwd ( heb laatst weer even zonder zadel gereden en mijn tinkertje zit dan erg lekker behalve toen ik eraf gleed toen hij schrok mmm)

pmarena:
Die van mij is dus een d-pony, maar wel een stevige tinker ( cob type) betekend dat er geen schijn van kansis dat het gaat passen? En is het zadel ook te krijgen met een western singel?
Ik vind die veertjes nog steeds super. Maar ja die squareskirts.. wordt lastig..

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:13

Mijn quarter is niet echt groot mischien net 1.50 maar hijpast wel prima hoor en het zit echt geweldig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:16

Jongens, als dit zadel in totaal maar 60 cm is, dan zullen jullie waarschijnlijk geen kortere vinden. Een enkele keer zie je een roundskirt van 59 of zo, maar ik heb nog niet een kortere gevonden.
Verder door het ontbreken van een boom zal het zadel naar de rug gaan staan, dus met de rug mee oplopen aan het eind. Net als een pad onder een standaard zadel. Je krijgt dus geen druk op de nieren als je daar bang voor bent.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:20

Bloos ik had twee bezemstelen gewoon door de beugels gezet vond het ookal wat vreem dat er helemaal niets ging draaien Verward maar ik snap hem vol met technisch inzicht Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:43

Cowgirl schreef:
Je klinkt nog niet echt positief over het westernzadel Pmarena.

Het is idd wel een mega groot ding, die gaat nooit op mijn fjord passen .
En als ik al hoor dat je er rugklachten van krijgt hoef ik het al niet eens te proberen(helaas)

Verder vind ik hem ook niet zo heel mooi, maar goed er zullen vast mensen zijn die hem graag willen hebben.

Ben benieuwd wat anderen er van vinden.

NEE , nu lees je niet goed , je lijkt de concurrentie wel Haha!

Ik krijg rugpijn doordat ik met te lange beugels reed , daar heeft het zadel zelf geen bal mee te maken ! Dat is gewoon iets wat ik niet kan hebben. De Western zelf zit volgens mij lekkerder dan de Standaard (waar ik dus ook heel tevreden over ben Knipoog ) vanwege de hoge cantle.

Het knopje aan de voorkant zit me ook totaal niet in de weg , en het zadel lag ongekend stabiel , dit heb IK nog niet meegemaakt zo vanaf het eerste begin. Het geheel oogt vrij groot als je het er voor het eerst oplegd maar op zich valt het nog wel mee , is te doen hoor voor Rena vind ik. Als de hele boel straks wat ingezakt en soepel is dan is het al een veel beter gezicht. De fenders hebben even wat andere gespen waar je even aan moet wennen als je dat niet gewend bent , maar het systeem op zich is prima natuurlijk.

En een 60 cm totaal is zoals SM ook al zegt echt niet veel voor een westernzadel. Standaard westernpads zijn een 70 - 80 cm lang

De skirts zijn inderdaad toch dieper dan ik had gedacht.
Maar ik denk wél dat deze er voor verantwoordelijk zijn dat het zadel zo stabiel ligt ....

Het heeft ook wel wat , ik vind het gewoon een kruising Western - Vaquero - zadel.

Normaal zitten om de fenders nog fender-riempjes met een rond zilver glimmertje. Die pasten er bij niet meer aan omdat ik de fenders op z'n kortst heb gezet zodat ik nog wát steun had.

Vanmiddag / avond even met andere fendertjes eraan rijden zodat ik m'n benen fatsoenlijk steun kan geven. Maar ik heb dus al de indruk dat deze Western je een betere zit laat aannemen dan de Standaard. De hoge cantle met die brede flap eroverheen nodigt erg uit tot het ronden van je onderrug en zitten op je billen. Hij geeft wel veel minder gevoel dan de standaard. Maarja die is natuurlijk al goed soepel en ik weet niet hoe dat met die Western gaat als die wat afgeragd is dalijk Tong uitsteken

Ondanks dat ik hiermee nu veel minder van Rena voel , reageert zij nog steeds prima op een kleine zitverandering , met een los teugeltje kan ik haar nog gewoon zonder dat ik echt beweeg om een paar boompjes laten slalommen of cirkeltjes maken en verleggen.

De kans is zeer groot dat ik m'n standaard zadeltje straks opgeef en er een Western voor in de plaats neem

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:02

Citaat:
NEE , nu lees je niet goed , je lijkt de concurrentie wel

}> ikke concurentie... kijk maar uit je weet nooit Haha!

Ik heb ook 6 weken lang 6 dagen gewerkt... ben Slapen .

Maar je hebt gelijk, 60 cm is idd kort, maar op de foto toont ie echt mega.
Misschien eens een foto maken van het zadel op een iets kleinere/kortere pony.

Komt ie ook als test zadel? Misschien dan toch eerst eens proberen voor ik commentaar geef Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:10

vera schreef:
hihi, grappig een naamgenoot *LOL*

Ik ben erg benieuwd naar je zadel. Maak je wat foto's?? graag met en zonder ruiter Bloos

Doe ik... stalgenootje gokt dat ik het zadel komende week al heb... ze zegt dat de douane bij haar geen ambtenarenwerktijden heeft aangehouden... Haha!

Ik hoop dat ze gelijk heeft... Haha!

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:05

Nou ik heb net weer een ritje achter de rug en ik heb zonder een spoortje angst gedraafd en gestapt Cool heeerlijk zit als een huis OK dan!

Heb de beugels nu 5 gaatjes naar beneden gedaan maar volgens mij is dat iets te veel van het goede want met lichtrijden kom ik niet meer uit het zadel moet nog erg wennen aan die dingen en zou het liefste zonder rijden.

Mijn palo loopt er ook zo mee weg en zij is inderdaad erg kort in haar rug maar de lengte van het zadel hindert haar niet.

Ik kan het iedereen aanraden zit overheerlijk op die zachte kussens,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 01:43

Mooi zo ieks !

SM : De rode afstand is zo'n 22 cm Lachen

Afbeelding

Wat is daarop uw oordeel ? Clown

O , nog iets :

Barefoot twijfelt over de seatsaver..... of ze die ook zo zullen doorstikken zoals de standaard seatsaver ? wat vinden jullie , glad houden of ook zo'n patroontje erin ?

Ik geloof dat ik ga voor het patroontje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 08:35

Bij mijn 15" OF is de afstand 23,5. Je zou dus kunnen konkluderen dat de BF redelijk smal uitvalt daar.

Overigens als er nog mensen zijn die een 'snelle' BM willen (zonder de lange wachttijd), hier is een lijst van zadel die in stock zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 09:54

Ach , met de seatsaver erop wordt het weer wat opgehoogd waardoor je meer ruimte krijgt zeg maar , en als ik wat schuiner meet komt er zo 4 cm bij....ik heb nu het meest onvoordelig gemeten tegen die ronde pommel aan , je bovenbeen gaat langs het onderste stuk en dat loopt weer iets naar voren.

De pad blijft er erg goed onder liggen trouwens , hoef hem niet vast te maken.