[WN] Stalhouders, waar voor je geld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 15:02

GoedVetMan"]
[quote="GoedVetMan"]Ik probeer niet te zeggen dat wij het zijn die het uiteindelijk het besten doen.
[/quote]

Dus ik denk dat dit stukje tekst niet voor mij bedoelt is.
[/quote]

[quote="GoedVetMan schreef:
De stalhouders die hun bedrijf laten regeren door pietjes, heb ik geen hoge pet van op, en vaak zul je ook zien, dat die eventuele hot-shot (goed gevulde klant) door weer gauw is vertrokken.

Quod erat demonstrandum?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 15:35

Cassidy"]
[quote="GoedVetMan"][quote="GoedVetMan"]
Ik probeer niet te zeggen dat wij het zijn die het uiteindelijk het besten doen.
[/quote]

Dus ik denk dat dit stukje tekst niet voor mij bedoelt is.
[/quote]

De stalhouders die hun bedrijf laten regeren door pietjes, heb ik geen hoge pet van op, en vaak zul je ook zien, dat die eventuele hot-shot (goed gevulde klant) door weer gauw is vertrokken.

Quod erat demonstrandum?
[/quote]

Oh dus toch.
Jammer dat je de motivatie die boven deze tekst staat, niet mee quote.
Ik doel op een voorbeeld waar het mis zou kunnen gaan, in dit geval het voer.
Je reactie begrijpen doe ik niet helemaal, want de stal waar wij elkaar van kennen, was het voeren juist goed geregeld, zelf zo goed dat wij dat nu nog steeds thuis hanteren.
Sterker nog, ik koop mijn hooi bij dezelfde boer, of voel jij je soms het pietje wat ik niet verzonnen heb?
Latijn is niet mijn sterkste kant, dus doe gewoon bokt.nl taal als je wilt.

Groetjes Peter

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 16:00

Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 16:18

Nee het gaat niet alleen om het voer, of over de aanschaf ervan. Over voer kun je hele discussies voeren en er toch niet uitkomen. Het leiden van een stalhouderij heeft met meer dingen te maken dan het voer en het mesten alleen. Het gaat ook om het stukje begeleiding en de kennis die erbij komt kijken. En dat is volgens mij ook het thema waar het hele topic mee begon.

Ik kan me nog herinneren dat er iemand bij ons op stal stond die net kwam staan en binnen drie dagen hele stal wilde overhalen om toch hun paarden bij de smid te laten bekappen die hun van een vorige stal hadden meegenomen. We moesten allemaal mee naar die smid toe, terwijl een heleboel mensen toch zeer tevreden waren over de smid die op dat moment op stal kwam.
Deze nieuwkomer moest na een paar maanden door de stalhouder erop gewezen worden dat de smid die hij zo hoog in het vaandel had staan beslist niet het beste werk afleverde...

Dus ik ben blij dat je niet beweert uiteindelijk het beste te doen. Het leiden van een stal is een groeiproces, mensen moeten zelf fouten kunnen maken, en een pensionklant/hot-shot met een wat gevuldere beurs moet niet de indruk krijgen dat er meer naar hem geluisterd word dan naar een ander. Ik luister in dit geval naar iemand met ervaring, en idd, dat is meestal toch het Pietje, die al langer in de paarden meedraait, een zee van ervaring heeft, maar omdat paarden nu eenmaal geen geld opleveren niet veel heeft durven opbouwen. Kennis is onbetaalbaar. Een grote mond is dat niet.

Of ik me nu een Pietje voel of niet doet er even niet toe. Het woord Pietje vind ik zeer minachtend. Dus ook als je het niet zelf hebt verzonnen (zoals je keer op keer weer benadrukt) , hoef je het ook niet te gebruiken.

Maar op de stal waar wij elkaar hebben leren kennen lopen er een heleboel Pietjes rond die er mede zorg voor dragen dat de boel zo draait als hij kan draaien. Vlak de inzet en het enthousiasme van deze Pietjes niet uit, want doordat zij hun ogen openhouden zien ze een paard dat vastligt, veulens die door het draad heen zijn gegaan, en lopen met de paarden die peesproblemen hebben en waar niet twee keer per dag door de eigenaar of door de stalhouder mee gestapt kan worden. Zij helpen met mesten als het een keertje moeilijk zit, of vallen in bij lesgeven als de instructie verhinderd is. Door dit soort Pietjes blijven stallen meestal draaien. Vallen ze weg, kom je al snel in de problemen. Snoer dus deze Pietjes niet de mond, zij kunnen soms het leven van je paard redden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:44

Jos"]
[quote="Cer schreef:
Bij mijn voorbeelden komt het welzijn van de paarden ter discussie, wat ik dus wel een belangrijk punt acht voor pensionstalling. Dieren zijn nu eenmaal geen auto's die je een dagje aan hun lot kunt overlaten.

ben het daar helemaal mee eens.
als 'sommige' paarden eigenaren zich dat nou ook eens realiseren is er niks aan de hand.

bij ons betaal je 180 euro standaard per maand incl. opstrooien, onderhouds brok, hooi, en in de zomer maanden s'morgens buiten zetten.
binnenbak, buiten bak, roundpenn, paddocks, trainings molen,
alles een beetje "madurodam formaat' Haha! , trailer mag gratis geparkeerd worden.
er wordt les gegeven , maar alleen prive lessen , zodat pensionklanten altijd kunnen rijden., s'avonds na half 8 geen lessen meer, geen openings en sluitings tijden.

in overleg kan je er allerlei opties 'bijkopen'
je betaald dus voor wat je krijgt.

voor die 180 euro moet je zelf in de zomermaanden er voor zorgen dat je paard weer op stal komt, en in het weekend je stal uitmesten.

o, ja... dit is geen verkapte reclame , we zitten vol Clown
[/quote]

Kan je je zeker wel voorstellen dat iemand die 280 euries neer moet leggen voor een kleine vieze stinkbox, een handje vol droog hooi, met een beetje mazzel 4 voerbeuren (meestal drie, en je mag zelf raden hoe laat), zelf moet uitmesten en een grote mond kan krijgen wanneer er een keer schoon strooisel gepakt wordt (want dat kost geld. Ik vraag me dan af waar die euries heengaan?) een beetje met lede ogen kijkt naar de wandelende geldkist (die hier vaak zelf niet eens iets aan kan doen omdat deze geheel zonder eigen weten voorgetrokken wordt, wat overigens wel weer wijst op een groot betonblok) waarvan de paardjes, voor hetzelfde aantal euries, er wel piekfijn bijstaan....(en dan nog een beetje op hun *** getrapt zijn wanneer hun geliefde stal commentaar krijgt...)

Deze mensen hebben niet altijd de keus om hun paarden te verplaatsen, het zij vanwege vervoerskwesties, of omdat een westernpaard niet makkelijk plaatsbaar is op engelse stallen in de omgeving. Dus zeggen 'dan gaan ze toch weg' gaat niet altijd op.

Gelukkig heb ik wel altijd kunnen beslissen waar ik mn eigen paard neerzet, ik zou wel leip zijn om op zo'n stal te blijven staan Haha! Verbazingwekkend dat ze nog draaien.. (oh nee, daar hebben ze die 'naieve' geldkisten voor Tong uitsteken )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:51

GoedVetMan"]
Maar nee, ik heb aangegeven, dat als het rommelt op een stal, er gauw gewezen wordt naar.
De hot-shot nog de gevulde klant nog het pietje van de hoek, heb ik niet verzonnen.
[/quote]

Nergens heb ik aangegeven dat er gewezen wordt naar de 'hotshot' (of wie dan ook). Het is de pensionhouder in deze kwestie die dat soort personen voortrekt, en dat heel sluw aanpakt.

Groetjes van Peter, aan een anonieme blaaskaak.

Hey... das niet aardig.... Tong uitsteken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:06

Cassidy"]
Nee het gaat niet alleen om het voer, of over de aanschaf ervan. Over voer kun je hele discussies voeren en er toch niet uitkomen. Het leiden van een stalhouderij heeft met meer dingen te maken dan het voer en het mesten alleen. Het gaat ook om het stukje begeleiding en de kennis die erbij komt kijken. En dat is volgens mij ook het thema waar het hele topic mee begon.
[/quote]

Okay, ik weet waar de topic over gaat, ik ben ook pas gaan antwoorden, na het wijzen naar.
En ik meen mij zelf ook te herinneren, dat ik er niet als de gemiddelde in mee ga.
Leuk is wel om te ervaren, dat als je de spiegel ook maar een beetje anders om houd, wat dat teweeg kan brengen.

[quote="Cassidy"]
Deze nieuwkomer moest na een paar maanden door de stalhouder erop gewezen worden dat de smid die hij zo hoog in het vaandel had staan beslist niet het beste werk afleverde...
[/quote]

Die zelfde nieuwkomer, heeft dat verschijnende keer aangehaald, en heeft met zijn billen bloot, diverse malen aangegeven, dat hij dat de stalhoudster daar dankbaar voor is. Ik heb geen moeite om mijn gemaakte fouten toe te geven.

[quote="Cassidy"]
Dus ik ben blij dat je niet beweert uiteindelijk het beste te doen.
[/quote]

Nou als jij blij bent, ben ik het ook.

[quote="Cassidy"]
Kennis is onbetaalbaar. Een grote mond is dat niet.
[/quote]

Kennis is inderdaad onbetaalbaar, daarom zoek ik die ook breed. Dat het één en ander als een grote mond ervaren wordt begrijp ik helemaal. De dingen die er zijn mogen natuurlijk niet echt besproken worden, als je iets tegen het licht houd, dan heb je natuurlijk meteen een grote mond. Van de echten grote mond, heb ik mensen zien onder lijden, schuchter zag je hen dan gewoon een paar dagen niet.

[quote="Cassidy"]
Of ik me nu een Pietje voel of niet doet er even niet toe. Het woord Pietje vind ik zeer minachtend. Dus ook als je het niet zelf hebt verzonnen (zoals je keer op keer weer benadrukt) , hoef je het ook niet te gebruiken.
[/quote]

Ja dat is wel eens lastig, dat benadrukken. Luisteren is voor sommige mensen moeilijker dan praten, geef ik ook toe. Maar lezen wat er staat, daar hebben de meeste toe de grootste moeite mee. Maar waarom gebruik je het zelf dan ook weer een aantal keer in het stukje hieronder?
Ik kort het maar wat in, ivm het vele gebruik ervan.

[quote="Cassidy schreef:
Snoer dus deze Pietjes niet de mond, zij kunnen soms het leven van je paard redden.

Zodra je dus vraagt, of een mening hebt over het één en ander,snoer je dus mensen de mond, terwijl ook gewoon een hand in eigen boezem zou kunnen steken. Jij weet net zo goed als ik, dat het allemaal niet zo van een leien dakje gaat op een stal, zoals je doet voor komen. Rozen geur en manen schijn, gezellig met elkaar, klagen over ineens te weinig aandacht, nee niet tegen de stalhouder, maar onderling. Als je iemand iets gunt, zien andere dat vaak meteen als een groot gevaar, dus misgunnen dan maar. En het is weer net zo gezellig als toen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:20

GoedVetMan"]

Okay, ik weet waar de topic over gaat, ik ben ook pas gaan antwoorden, na het wijzen naar.
[/quote]ALs ik even in mag grijpen... IK heb Pietje geintroduceerd in dit topic en neem daar volle verantwoordelijkheid voor...en er is NOOIT gewezen naar.... Begrijpend lezen heet dat. Het was meer dat iemand zich aangesproken voelde, en dan ook nog niet op de juiste manier....[quote="GoedVetMan schreef:

Leuk is wel om te ervaren, dat als je de spiegel ook maar een beetje anders om houd, wat dat teweeg kan brengen.

En ook deze opmerking gaat beide kanten op.... Haha!
Als het spiegeltje andersom gehouden wordt, worden de epistels gepubliceerd.... geweldig! OK dan! Dat maakt het schrijven toch steeds wel weer de moeite waard..

Verder, om on-topic te blijven.. Stalhouders zijn soms waar voor je geld, soms niet, en soms ligt het aan de hoeveelheid geld...
Het blijft lastig om de perfecte stal te vinden, ik ben em nog niet tegengekomen helaas. Maar het is maar net wat je prioriteiten zijn waarschijnlijk...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:22

Cer"]
[quote="GoedVetMan"]
Maar nee, ik heb aangegeven, dat als het rommelt op een stal, er gauw gewezen wordt naar.
De hot-shot nog de gevulde klant nog het pietje van de hoek, heb ik niet verzonnen.
[/quote]

[quote="Cer"]
Nergens heb ik aangegeven dat er gewezen wordt naar de 'hotshot' (of wie dan ook). Het is de pensionhouder in deze kwestie die dat soort personen voortrekt, en dat heel sluw aanpakt.
[/quote]

Nou niet wijzen dan, wel fijn om te weten dat ik zo'n pensionhouder heb, die zich er niks van aantrekt. Het wijzen dan he.

Groetjes van Peter, aan een anonieme blaaskaak.

Hey... das niet aardig.... Tong uitsteken
[/quote]

Hoef ik ook niet gevonden te worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:29

GoedVetMan schreef:
Nou niet wijzen dan, wel fijn om te weten dat ik zo'n pensionhouder heb, die zich er niks van aantrekt. Het wijzen dan he.

Ik dacht dat jij je paarden aan huis hield??

Verder lijkt me deze discussie weer een geweldig 'wie weet het beter' spelletje te worden... wat dat betreft heb ik er weinig meer aan toe te voegen, mijn mening over pensionhouders, althans die paar waar ik mee in aanraking gekomen ben, heb ik geventileerd (leuk joh! Haha!).
T is een moeilijk 'vak'.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:49

moeilijk hè..... stalhouder zijn Haha!
al die mensen en wensen.
vooral tegen iedereen evenveel aardige woordjes zeggen.
en omgekeerd natuurlijk ook.
want voor je het weet trek je iemand voor, en keert er een hele groep zich tegen je.

whoehahahahaahahaahahaaaaa

het makkelijkst is het om aan het begin van de maand je geld te innen en de rest van de maand met een zak over je hoofd en prop in je mond lopen Haha! *LOL* Clown Knipoog Cool

grapje

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:52

Jos schreef:
moeilijk hè..... stalhouder zijn Haha!
al die mensen en wensen.
vooral tegen iedereen evenveel aardige woordjes zeggen.
en omgekeerd natuurlijk ook.
want voor je het weet trek je iemand voor, en keert er een hele groep zich tegen je.

whoehahahahaahahaahahaaaaa

het makkelijkst is het om aan het begin van de maand je geld te innen en de rest van de maand met een zak over je hoofd en prop in je mond lopen Haha! *LOL* Clown Knipoog Cool

grapje

..ik vraag me ernstig af of jij wel in de juiste business zit... Haha!
wel paarden en geen pensionklanten is misschien handiger? Een ouden-van-dagen-huis met alleen op zaterdagmiddag bezoek misschien?