[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:34

Sorry RomK, waarom mag je wel de slechte voorbeelden geven, maar niet de goede waar paarden jong ingereden en geshowd het op latere leeftijd nog wel leuk doen? Dat is imo hele belangrijk info, want dat zijn dan toch sterke lijnen en die wil je juist voor de gemiddelde ruiter wel hebben.

Een paard kapot rijden/maken is niet zo moeilijk, dat kan iedereen met elk paard. Dat zegt niks over het paard.

Waar een ''goede'' trainer met een 3 of 4 jarige goede resultaten haalt, wil dat niet zeggen dat een ander dat kan. Paard wordt doorverkocht en iemand die het neer kan tellen, haalt het er niet meer uit en dan is het paard slecht?
Als ik nu een 5 jarige koop die 74 heeft gelopen, loopt ie het ook nooit meer. Komt echt niet door het paard.

Mensen willen bekende namen zien, vind ik niet zo raar. Met een minder bekende lijn fokken, is echt gokken. Mensen zeggen wel dat je op bouw beweging, gezondheid en karakter af kan gaan, maar je weet nog niet of dat voldoende is als een hengst of merrie amper onder het zadel is geweest.

En stel dat je een gezond paard fokt voor een nette prijs, komt ie vaak niet bij een ''grote'' trainer terecht, dus weet je nog niet of hij meer had gekund. Zou zomaar kunnen dat er nog zat paarden lopen onder de gewone man die veel meer kunnen. Niet iedereen vind dat belangrijk.

Leuk als er goede, gezonde paarden uit komen, maar de meeste mensen die willen showen, trainen toch voor die 70+.

Als je 2 chirurgen samen een kind laat maken, komt er ook niet altijd een chirurg uit. Natuurlijk fok je voor zo goed mogelijk, want stel dat het nou net dat ene goede paard is wat je fokt. Alles wat net even minder is, is leuk voor de amateurs of recreatie.

Volgens mij gaat dit bij heel veel rassen show. Hoeveel boeren/fokkers die net een keer dat ene toppaard hopen te fokken.. De rest doet het dan niet meteen slecht.
En zat mensen die een minder paard kopen, die het leuk blijkt te doen. Leuk voor iemands eigen wensen.

Vergeet ook niet dat er nog heel veel op uiterlijk wordt gefokt. Dat vind ik 10x erger, dan bewust fokken voor een topper die het net niet is.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:40

Het laatste wat je schrijft Rom, heeft echter met iedereen van doen en niet alleen met de sportfokkers. Hoeveel mensen fokken op dit moment een veulen zonder de simpelste test namelijk 5 panel test, te laten doen? We moeten soms ook eens ons zelf in de spiegel kijken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:09

superpony schreef:
Sorry RomK, waarom mag je wel de slechte voorbeelden geven, maar niet de goede waar paarden jong ingereden en geshowd het op latere leeftijd nog wel leuk doen?

O, zo bedoel ik het niet :)
Je mag best de voorbeelden noemen, maar helaas zijn dat wel de top x% die het halen en kunnen dus niet als "bewijs" dienen dat het wel allemaal ok is.

superpony schreef:
Dat is imo hele belangrijk info, want dat zijn dan toch sterke lijnen en die wil je juist voor de gemiddelde ruiter wel hebben.
Gedeeltelijk, want meestal gaat de aandacht uit naar de hengst, terwijl de merrie ook van belang is.
Let even op mijn gebruik van "meestal" en "vaak" ;)

superpony schreef:
Een paard kapot rijden/maken is niet zo moeilijk, dat kan iedereen met elk paard. Dat zegt niks over het paard.
Dat is waar.

superpony schreef:
Waar een ''goede'' trainer met een 3 of 4 jarige goede resultaten haalt, wil dat niet zeggen dat een ander dat kan. Paard wordt doorverkocht en iemand die het neer kan tellen, haalt het er niet meer uit en dan is het paard slecht?
Als ik nu een 5 jarige koop die 74 heeft gelopen, loopt ie het ook nooit meer. Komt echt niet door het paard.

Een paard wordt niet slecht omdat het niet presteerd onder een andere ruiter. Jij kijkt met een sport ook blijkbaar, ik niet ;)
Als je paarden jong inrijdt, leidt dat veel vaker wel dan niet tot problemen (fysiek en/of geestelijk).
Het probleem wat ik vind bij mensen die het paard toch op 2 jarige leeftijd al (laten) inrijden is dat vaak andere oorzaken aangewezen wordt als het paard stuk gaat (slechte trainer/zadel/management e.d.), terwijl aan de belangrijkste oorzaak voorbij gegaan wordt.

superpony schreef:
Leuk als er goede, gezonde paarden uit komen, maar de meeste mensen die willen showen, trainen toch voor die 70+.

Klopt, de sport is ook het grootste probleem voor de paarden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:09

Gisela schreef:
Het laatste wat je schrijft Rom, heeft echter met iedereen van doen en niet alleen met de sportfokkers. Hoeveel mensen fokken op dit moment een veulen zonder de simpelste test namelijk 5 panel test, te laten doen? We moeten soms ook eens ons zelf in de spiegel kijken.

Helemaal mee eens, recentlijk de 5 paneltest bij mijn merrie gedaan. Zonder fokaspiraties.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:10

En dan hebben we ook nog een aantal mensen die moord en brand schreeuwen bij inrijden op 2 jaar. Prima! Maar dan gaan ze een nieuw paard kopen. Paard heeft juiste prijs, een leuk kleurtje, is 3 jaar en een half jaar onder het zadel. Denk he dat ze hem daarom laten staan? Dus niet. Houdt dan voet bij stuk en breng er geen geld naar toe. Dat heeft ook niks met de sport te maken. We houden zelf ook bepaalde dibgen in stand.
Als er een tophengst is, maar ik weet dat hij bepaalde problemen kan doorgeven, dan fok ik daar niet mee. Punt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:16

aan de overkant van de oceaan is de trend al beginnen met 18 maanden.
en hier weet ik ook van dat ze met 20 maanden al in training staan. 2- 2,5 jr. beginnen, met beleid ben ik niet op tegen. maar 1,5 jaar vind ik echt te vroeg.(vind ik ook van renpaarden en dravers , het zit m niet alleen in de quarters ;) ).
maar vroeg in rijden is slechts 1 van de vele factoren, waar het fout kan gaan.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:28

Ah, ik wil me niet mengen in de discussie maar doe het toch... Kan toch moeilijk anders dan dat er zoveel beengebreken zijn bij reiningpaarden. Aan 18 maanden beginnen met dagelijks bereden worden, met drawreins aan 2 jaar sliding stops oefenen en spinnen. Plus zovéél inteelt, altijd dezelfde bloedlijnen waar hengsten en merries tussen zitten die allang zelf niet worden uitgebracht wegens een of andere blessure... Wil ja daar echt een correct paard tussen vinden zelfs voor een aanzienelijk bedrag? Eerder onmogelijk, mijn idee.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:35

Gisela schreef:
En dan hebben we ook nog een aantal mensen die moord en brand schreeuwen bij inrijden op 2 jaar. Prima! Maar dan gaan ze een nieuw paard kopen. Paard heeft juiste prijs, een leuk kleurtje, is 3 jaar en een half jaar onder het zadel. Denk he dat ze hem daarom laten staan? Dus niet.

Deze jongen dus wel, als je dat niet doet bedrieg je jezelf.
Het is natuurlijk wel zo dat je bij meerdere eigenaarswisselingn dit niet goed meer kan weten en dit is een deel van het probleem.
Als je het niet weet, kun je er ook onbedoeld aan meedoen.

Gisela schreef:
Als er een tophengst is, maar ik weet dat hij bepaalde problemen kan doorgeven, dan fok ik daar niet mee. Punt.

+:)+ Dat zouden meer mensen moeten doen.
Maar: waar leg je de grens? Eerder is in dit topic de doofheid van Gunner aangegeven, zou jij daar mee fokken?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:43

DubbelDun schreef:
Mikkee schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag...
De paarden die klinisch of op xrays zijn afgekeurd, worden deze nog steeds gewoon te koop aangeboden en voor dezelfde vraagprijs? Zodat elke potentiële koper dus opnieuw laat keuren en dat het paardje misschien bij een andere arts WEL door de keuring komt :o?
Of misschien wacht de verkoper wel op iemand die geen (uitgebreide) keuring wil en zo een mogelijk 'niet-zo-gezond' paard koopt...

Dat zal per eigenaar verschillen, maar ik vrees dat het voor een hoop paarden wel op gaat.
Het is een een beetje een vicieuze cirkel; zie je een paard lang te koop staan 'dan zal er wel wat mee zijn' en dat zelfde geld als je hem steeds lager in prijs ziet worden.

Overigens is bovenstaande ook niet iets wat alleen bij particulieren voor komt ;)

:j klopt. En tot nog toe had ik geen enkel paard van een particulier geprobeerd...
Ben nu bezig met de eerste. Komt oorspronkelijk van de Eiffel Gold Ranch weg, en wordt om persoonlijke redenen verkocht (die waar zijn, ik ken de verkoper goed). Het paard heeft voor zover ik weet nooit een pas mank gelopen in de twee jaar dat hij haar heeft, maar ik laat haar toch volledig keuren.
Duimen maar.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:24

Nee, PERSOONLIJK, zou ik nooit met Gunner fokken, inderdaad omdat ik persoonlijk niet bewust een mogelijkheid wil hebben op het fokken van een genetisch probleem/problemen. Maar zoals ik hier duidelijk zeg, mijn persoonlijke mening.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:28

Jammer dat dat trainen en showen van het (jonge) paard er weer bij gehaald word.......
Heeft in mijn ogen niks te maken met of een quarter gezond is of goed op de poten staat!
Als die paarden ,,stuk,, gaan komt dat door de mens en niet door het ras!!!

Ik blijf er bij er zat adressen zijn waar je fijne, gezonde paarden kunt kopen.

superpony

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:53

Ik vind een 2 jarige rijden zo afhankelijk van omstandigheden. Als paarden goed gefokt zijn, juiste opfok hebben gehad, goede opvoeding krijgen en op correcte wijze worden getraind, kan dat allemaal best goed gaan, ook op de lange termijn...........
Het probleem is meer bij de wat kleinere trainer of particulier. Paarden die gefokt worden omdat ze toevallig een merrie hebben en die of die hengst zo een bekende naam, want zeggen; ik heb een kind van X is heeeeeeeeel belangrijk.
Dan laten mensen een jong paard niet goed opgroeien. Heel veel problemen beginnen al in de eerste 2 jaar. Aanleg is 1 ding, maar verkeerd opgroeien, verkeerde voeding etc veroorzaken heel veel problemen.

Dan zie je idd mensen op jonge paarden rijden. Veel te lang rijden, veel te vaak rijden, idd over op shanks want dat is vaak een goed middel bij sommige paarden en nog erger. Rijden op shanks met draw reins!! In handen van een hele kundige ruiter misschien nog te doen, maar echt niet door de gewone man.

Dat paarden dan kapot gaan kun je niet wijten aan de leeftijd van inrijden. Dat is te wijten aan slechte opfok, slechte voeding en slechte training. Zo een paard wil ik niet.

Een paard dat +/-2 jaar in opfok heeft gelopen, door kundige trainer is ingereden en het leuk doet heeft later misschien amper problemen.

Het is idd moeilijk om een hengst te vinden die goed bij je merrie past en niet uit dezelfde lijnen komt, want heel veel gaan verder terug naar dezelfde voorouders, maar goed........Gokken met een minder paard is ook zonde. Het kost tijd, geld en je neemt risico's.

Wij hebben nu onze oude fokmerrie terug. Heeft echt meerdere!! leuke nakomelingen, maar ik ga er echt nog eens heel goed over nadenken of ik het allemaal waard vind, of over x jaar gewoon een goed paard uitzoek.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:33

Sorrie Rapido, daar ben ik het slechts gedeeltelijk mee eens. Het klopt dat er vele factoren zijn die bepalen of ze goed gezond opgroeien en of ze fatsoenlijk getraind worden. Echter, de genetische problemen, zoals genetische ziektes of botproblemen, hebben daar niet veel mee te maken. Het is er bij de geboorte en zal zich ontwikkelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:01

Moet je eerlijk zeggen het me allemaal niet zo boeit want ik fok niet! Als het loopt dan loopt het en als het een keuring goed door komt is dat alleen maar mooi.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:13

Gisela schreef:
Nee, PERSOONLIJK, zou ik nooit met Gunner fokken, inderdaad omdat ik persoonlijk niet bewust een mogelijkheid wil hebben op het fokken van een genetisch probleem/problemen. Maar zoals ik hier duidelijk zeg, mijn persoonlijke mening.

Dat is toch van iedereen hier in het topic :D

rapido schreef:
Als die paarden ,,stuk,, gaan komt dat door de mens en niet door het ras!!!

De mens vormt het ras door er mee te fokken.
rapido schreef:
Moet je eerlijk zeggen het me allemaal niet zo boeit want ik fok niet! Als het loopt dan loopt het en als het een keuring goed door komt is dat alleen maar mooi.
Wat een waardeloze kop-in-het-zand instelling vind ik dat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:26

ja jij weet het allemaal zo fantastisch te vertellen....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:29

Dank je, maar een compliment is niet nodig :))

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:26

Is een paint, maar toch een mooi voorbeeld van de hobby fokker

"zwart-witte paint dekhengst te koop
apha papieren
certificaat van Amerika dat hij erkend is als dekhengst
geeft mooie geplekte veulens"

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:38

Gisela schreef:
Sorrie Rapido, daar ben ik het slechts gedeeltelijk mee eens. Het klopt dat er vele factoren zijn die bepalen of ze goed gezond opgroeien en of ze fatsoenlijk getraind worden. Echter, de genetische problemen, zoals genetische ziektes of botproblemen, hebben daar niet veel mee te maken. Het is er bij de geboorte en zal zich ontwikkelen.

100% mee eens. Wel zijn dit vaak dingen die erin gebracht zijn door de mens (er is doorgefokt op puur esthetische kwaliteiten, niet op duurzaamheid) maar die nu zo verankerd zijn dat het heel moeilijk is om dit er in een paar generaties uit te fokken.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:09

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:06

Misschien zouden ze binnen de AQHA simpel kunnen beginnen door hengsten en merries te laten kwalificeren door ook halter punten te halen zodat de conformatie in ieder geval volgens rasstandaard is, of iets dergelijks???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:33

Callisto04 schreef:
Is een paint, maar toch een mooi voorbeeld van de hobby fokker

"zwart-witte paint dekhengst te koop
apha papieren
certificaat van Amerika dat hij erkend is als dekhengst
geeft mooie geplekte veulens"
Dit is geen officieel 'keur', maar alleen een certificaat dat eventuele veulens worden ingeschreven bij de APHA mits de merrie een Paint, Quarter of TB registratie heeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:34

halterpaarden zijn juist afwijkend van de rasstandaard.met die ernstig overbouwde konten, ultiem steile benen, en niet kunnen lopen.
ik zou pleiten voor een veterinaire keuring, en zeker voor hengsten met X rays.
performance halter lijkt er meer op.maar je ziet toch vaak paarden met afwijkende beenstanden, die het aangeleerd word, ze netjes neer te zetten.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:58

Ja, je zult toch ergens moeten beginnen. Hengsten en merries met halter en performance punten??? Ook een optie. En sorrie hoor, maar waarom nou weer zeker voor hengsten??? Een merrie draagt net zoveel bij aan een veulen hoor. Als een hengst niet presteert en hij valt niet op bij mensen, zal hij zeer weinig dekken. Als een merrie een secreet is met rotte conformatie kan er in ieder geval nog jaarlijks een veulen uit worden gefokt voor zeker 15 jaar......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:04

Ik zou juist bijna zeggen: zeker voor merries