Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
superpony schreef:Sorry RomK, waarom mag je wel de slechte voorbeelden geven, maar niet de goede waar paarden jong ingereden en geshowd het op latere leeftijd nog wel leuk doen?

superpony schreef:Gedeeltelijk, want meestal gaat de aandacht uit naar de hengst, terwijl de merrie ook van belang is.Dat is imo hele belangrijk info, want dat zijn dan toch sterke lijnen en die wil je juist voor de gemiddelde ruiter wel hebben.

superpony schreef:Dat is waar.Een paard kapot rijden/maken is niet zo moeilijk, dat kan iedereen met elk paard. Dat zegt niks over het paard.
superpony schreef:Waar een ''goede'' trainer met een 3 of 4 jarige goede resultaten haalt, wil dat niet zeggen dat een ander dat kan. Paard wordt doorverkocht en iemand die het neer kan tellen, haalt het er niet meer uit en dan is het paard slecht?
Als ik nu een 5 jarige koop die 74 heeft gelopen, loopt ie het ook nooit meer. Komt echt niet door het paard.

superpony schreef:Leuk als er goede, gezonde paarden uit komen, maar de meeste mensen die willen showen, trainen toch voor die 70+.
Gisela schreef:Het laatste wat je schrijft Rom, heeft echter met iedereen van doen en niet alleen met de sportfokkers. Hoeveel mensen fokken op dit moment een veulen zonder de simpelste test namelijk 5 panel test, te laten doen? We moeten soms ook eens ons zelf in de spiegel kijken.
).Gisela schreef:En dan hebben we ook nog een aantal mensen die moord en brand schreeuwen bij inrijden op 2 jaar. Prima! Maar dan gaan ze een nieuw paard kopen. Paard heeft juiste prijs, een leuk kleurtje, is 3 jaar en een half jaar onder het zadel. Denk he dat ze hem daarom laten staan? Dus niet.
Gisela schreef:Als er een tophengst is, maar ik weet dat hij bepaalde problemen kan doorgeven, dan fok ik daar niet mee. Punt.
DubbelDun schreef:Mikkee schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag...
De paarden die klinisch of op xrays zijn afgekeurd, worden deze nog steeds gewoon te koop aangeboden en voor dezelfde vraagprijs? Zodat elke potentiële koper dus opnieuw laat keuren en dat het paardje misschien bij een andere arts WEL door de keuring komt
Of misschien wacht de verkoper wel op iemand die geen (uitgebreide) keuring wil en zo een mogelijk 'niet-zo-gezond' paard koopt...
Dat zal per eigenaar verschillen, maar ik vrees dat het voor een hoop paarden wel op gaat.
Het is een een beetje een vicieuze cirkel; zie je een paard lang te koop staan 'dan zal er wel wat mee zijn' en dat zelfde geld als je hem steeds lager in prijs ziet worden.
Overigens is bovenstaande ook niet iets wat alleen bij particulieren voor komt
klopt. En tot nog toe had ik geen enkel paard van een particulier geprobeerd...Gisela schreef:Nee, PERSOONLIJK, zou ik nooit met Gunner fokken, inderdaad omdat ik persoonlijk niet bewust een mogelijkheid wil hebben op het fokken van een genetisch probleem/problemen. Maar zoals ik hier duidelijk zeg, mijn persoonlijke mening.

rapido schreef:Als die paarden ,,stuk,, gaan komt dat door de mens en niet door het ras!!!
rapido schreef:Wat een waardeloze kop-in-het-zand instelling vind ik dat.Moet je eerlijk zeggen het me allemaal niet zo boeit want ik fok niet! Als het loopt dan loopt het en als het een keuring goed door komt is dat alleen maar mooi.
Gisela schreef:Sorrie Rapido, daar ben ik het slechts gedeeltelijk mee eens. Het klopt dat er vele factoren zijn die bepalen of ze goed gezond opgroeien en of ze fatsoenlijk getraind worden. Echter, de genetische problemen, zoals genetische ziektes of botproblemen, hebben daar niet veel mee te maken. Het is er bij de geboorte en zal zich ontwikkelen.
Callisto04 schreef:Dit is geen officieel 'keur', maar alleen een certificaat dat eventuele veulens worden ingeschreven bij de APHA mits de merrie een Paint, Quarter of TB registratie heeft.Is een paint, maar toch een mooi voorbeeld van de hobby fokker
"zwart-witte paint dekhengst te koop
apha papieren
certificaat van Amerika dat hij erkend is als dekhengst
geeft mooie geplekte veulens"