[WN] het haltertype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:47

Heb het maar opgegeven alle posts te lezen, sorry. Maar als ik lees groeit die bespiering steeds maar door en hoe is het met de geboorte en de gezondheid, haak ik af.

Allereerst @Dofuz: yep, zijn de juiste beoordelingscriteria.

Als jullie even de moeite nemen in mijn profiel te spieken, zie je 4de en de 5de foto, mijn halter kanon. Hij heeft z'n ROM in de halter in 5 of 6 wedstrijden bij elkaar gesprokkeld. Het is een solid Appaloosa uit een Quarter moeder, die meer volbleod had als quarterbloed. Geen Impressive lijn maar wel het volbloed paard Three Bars.
Gezien het aantal deelnemers bij haltershows van appi's is dat wel een prestatie.
Hij stond ook op de voorpagina van De Quarter en binnenin zijn verhaal. Misschien heeft de een of de ander het gelezen.
De laatste twee foto's zijn van zijn halfbroer een volledige quarter uit dezelfde moeder en uit een Rugged Lark nakomeling.
De bovenste foto is er eentje uit de komplete Poco lijn enerzijds en ander zijds de Gun Smoke lijn.

lle paarden zijn flink bespierd. Zijn gewoon geboren, zijn kerngezond, gaan overdag het weiland op en krijgen als extra maaltijd een half bakje müesli en een bult hooi op stal in de zomder, in de winter krijgen ze wat extra krachtvoer en eventueel voor en tijden de wedstrijden. Deze zien alleen de DA voor hun inentingen tot nu toe of om een bloedje te trekken om te zien of alles nog OK is. Ik zit hier op erg "arm" land.
Ze worden dus niet vetgemest, integendeel. Spiermassa verslapt als je niet traint, maar als je wel normaal rijdt of traint wordt die weer stram en dat kan men zien. Dat merk je ook aan jezelf, als je een tijd niet hebt gesport en weer begint.

Voor wat betreft een gen defect, dat begint inderdaad altijd bij één dier of mens.
Vergelijk het maar met een kompleet gezonde familie aan beide kanten en er wordt een kindje geboren wat mogolide is. Het gebeurt en niemand kan daar iets aan doen of heeft het veroorzaakt.

En nee, mijn paard is niet speciaal voor de halter gefokt en ook mijn Impressive paarden niet, ik vind ze echter gewoon mooi.
Bovendien kunnen ze best aardig presteren, zoals niet alleen in de halter bewezen. Ieder s'n smaak en ieder z'n plezier.
Als iedereen nu een heel goed voor de eigen paardjes zou zorgen, hoeft niemand zich druk te maken over de gezondheid van anderen.
Maar als er niks te zeuren valt, zouden we niet in Nederland zijn, toch? :D

Overigens die Gold champagne waarvan alleen het koppie er op staat is er ook eentje uit de Impressive lijn.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:50

Sallandval: Mee eens.

Jessix: Wat me stoort aan mensen die zo'n vraag stellen, is dat hun mening al lang geveld is. Of ik me dat persoonlijk aantrek, nee hoor, ignorance is bliss denk ik altijd maar.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:52

Je hebt prachtige paarden, 10y!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:53

@Woogy

Meestal kun je niet echt naar de foto's gaan, die zijn behoorlijk bewerkt en opgeblazen. Zodat het er nog mooier uitziet. Ook weer een kwestie van smaak.

Dank je @My_Little_P , ik ben er ook erg gelukkig mee. Ze doen het gewoon zelf :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:55

Zovrel al gevelde meningen zie ik niet in het topic.Ook de mijne niet en nog steeds niet, voor ik dat doe wil ik eerst meer kennis vergaren. Dus gewone antwoorden zullen goed in ontvangst genomen wordwn, niemand hoeft zich zo te verdedigen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:56

Mijn interesse in dit type paard is beperkt. De reden is omdat ik het persoonlijk niet mooi vind. En het lijkt me ook erg ongezond, een paard met zoveel massa. Ik vind het dan ook erg wanneer de mens doorgaat met fokken ten nadelen van de gezondheid van een dier. Helaas gebeurt dat nou eenmaal. Een Quarter Horse die reining of cow horse gefokt is vind ik trouwens schitterend. Maar dat is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk.

Maar mijn vraag was wel oprecht. Ik heb zelf Volbloeds en sinds een paar jaar een Lusitano en binnen het fokkerswereldje waarin ik verkeer is het echt normaal om naar zwakke punten te vragen. Juist omdat je aan het selecteren bent. Als je bezig bent met steeds zwaardere paarden of zwaardere paarden te zetten gaat dat altijd ten kosten van iets. Vandaar mijn vraag.

Bij het KWPN is OCD een probleem geworden, bij veel honden HD en noem het zo maar op. Als je kijkt naar een website of docu van een ras belicht men ook alle kanten, de voor- en nadelen.

Dus ja, ik kan het ook opzoeken, dat weet ik. Maar aangezien hier het onderwerp aangesneden is stelde ik hier mijn vraag aan de kenners van dit type. Ik hoop op een positief antwoord, niet uit sensatie, maar voor het paard, want iedereen zal het toch met mij eens zijn dat die nooit de dupe mag worden van de smaak van de mens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:57

10y, wat een happy paarden in je profiel. Die vos of eh... solid vind ik erg mooi.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:58

My_Little_P schreef:
Sallandval: Mee eens.

Jessix: Wat me stoort aan mensen die zo'n vraag stellen, is dat hun mening al lang geveld is. Of ik me dat persoonlijk aantrek, nee hoor, ignorance is bliss denk ik altijd maar.

Mijn mening gaat over het uiterlijk, maar vraag over de gezondheid. Het één is een mening, het ander zou een feit moeten zijn. Wat je ook zegt, ik ga het niet ineens mooi vinden, maar ik zou me zeker een positiever beeld geven als er geen gezondheidsproblemen zijn ontstaan door het fokken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:07

Jessix schreef:
Bij het KWPN is OCD een probleem geworden, bij veel honden HD en noem het zo maar op. Als je kijkt naar een website of docu van een ras belicht men ook alle kanten, de voor- en nadelen.

Ach bij op liefde voortplanten (mensen ;) ) zie je ook de nodige erfelijke problemen die telkens terug komen... toch vinden ook mensen met ernstige genetische aandoeningen het leven toch de moeite waard en vindt men (alle mensen, gezond of ongezond) zichzelf doorgaans geschikt als ouder.

Citaat:
Dus ja, ik kan het ook opzoeken, dat weet ik. Maar aangezien hier het onderwerp aangesneden is stelde ik hier mijn vraag aan de kenners van dit type. Ik hoop op een positief antwoord, niet uit sensatie, maar voor het paard, want iedereen zal het toch met mij eens zijn dat die nooit de dupe mag worden van de smaak van de mens.

Ik snap je vraag wel hoor, vind het niet gek dat je het wilt weten. Maar ik vraag me af welk antwoord je verwacht op een Nederlands forum waar amper iemand zo'n paard in het echt gezien heeft? Dan vind ik het lastig om het niet als een "vraag om medestanders" te zien.

Dit paard bijvoorbeeld:
Afbeelding
vind ik echt prachtig, so sue me.

Dus als je open staat voor een positief antwoord, hier komt 'ie:
Enorme bespiering kun je niet trainen in een paard dat amper kan staan of lopen, da's fysiek onmogelijk. Ga zelf maar eens voor de grap een maand bodybuilden, dan merk je het vanzelf!

F_Orumster

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:13

Daar heb je een punt. Maar bodybuilden op lange termijn is toch ook niet gezond? (met diabetis taart eten op je kantoorbaan ook niet, daar niet van.

Liefhebbers kunnen zich wel verdiept hebben zonder zelf dichtbij te staan, dus kon wezen dat er wel antwoorden zij. op onze vragen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:31

@ sallandval, je hebt gelijk, ook bij mensen zie je erfelijke aandoeningen en dat maakt mens of dier er niet minder op. Maar wanneer je als mens zijnde dieren gaat kruizen heb je i.m.o. wel een bepaalde verantwoordelijkheid. Ik heb wel eens een docu gezien over hondenrassen en schrok daar enorm van. Kings Charles hondjes met een te kleine schedel waardoor de continu druk hebben op de hersenen met alle gevolgen van dien. Dat zou je niet moeten willen, lijkt mij. Maar dat is dan weer een ander verhaal. ;)

Ik vind je positieve antwoord inderdaad wat om over na te denken. Ik geef je er gelijk in, de spieren zijn getraind en je zou zo'n resultaat niet kunnen bereiken wanneer het die verder lichamelijk niet gezond zou zijn. Er zijn denk ik ook te weinig van dit type paard in NL om op dit forum gezondheidsproblemen op de lange duur te kunnen beoordelen.

Bedankt voor je antwoord.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:41

O, ik heb trouwens zeker mijn mening over de menselijke voortplanting. We zijn daarin beslist niet ons organisme aan het verbeteren, integendeel juist. Maarja, het is ook zowat om alleen de meest gezonde mensen te laten voortplanten en anderen een negatief advies te geven... Zit teveel emoties bij. Vewl van onze dieren ontnemen we deze keuzes door zelf te kruisen en daarom moeten we wat kritischer zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:45

jessix, sorrty met met je facebook pagina is jouw geloofwaardigheid in dit topic at mij betreft weg. je wilt hier alleen info ophalen om vervolgens, idd als sensatie, negatief te gebruiken op facebook en delen met nog meer leken die er geen snars van snappen en vooroordelen en onterechte conclusies hebben. dus dat je daar meer info zoekt is BS.
als je dat echt zoekt die je dat in usa bij haltermensen, niet op facebook bij een stel engelse penny's.

ik heb een 100% reining paint die qua breedheid redelijk kan meedoen met de halterkanonnen. totaal niet op gefokt. gewoon natuurlijk. en dan is hij pas 4.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:50

Afbeelding

hier was hij 2 jaar oud..... nog niet echt getraint, geen halter bloedlijn. behoorlijk flinke jongen voor een 2 jarige zou ik zo zeggen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:51

Jessix schreef:
Bedankt voor je antwoord.

Jij bedankt voor het houden van een open mind :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:52

quarterH schreef:
[ Afbeelding ]

hier was hij 2 jaar oud..... nog niet echt getraint, geen halter bloedlijn. behoorlijk flinke jongen voor een 2 jarige zou ik zo zeggen...

WAUW!!! Die mag wel even in de wei komen spelen met mijn merrie als ze hengstig is :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:52

heb je weinig aan, ballen zijn eraf :p

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:06

hollywood86 schreef:
Waarom is het fokken voor een halter wel zo ontzettend erg en het apart fokken voor dressuur niet?
De één wilt rijden, de ander halteren. Wat maakt jou dat toch uit? Ik zou 10x liever met een halterkanon showen, dan met een of andere malle dressuurgefokte knol een rondje rijden.

Dit kun je niet echt vergelijken. Dressuur is een toepassing die je met een paard doet, net zoals western, springen etc.
Halteren is show, evenals er shows zijn voor mini's bijvoorbeeld. Het nut hiervan is voor sommigen wat verder te zoeken.

Ik zelf vind keuringen die op de sport gericht zijn ook een beetje 'nuttiger' maar als een ander lol heeft in wat anders, gaat ie maar zn gang.
Mits geen gezondheidsrisico's voor de dieren.[/quote]

Waarom is het wel "normaal" in jouw opzicht dat er paarden puur pleasure of reining of springen of dressuur worden gefokt maar is het absurt als men een paard fokt puur voor de halter?![/quote]

Ik vind het totaal niet raar dat mensen ze fokken, alleen is het zo dat ik hier vragen stelde omdat het voor mij iets nieuws is. En het komt voor mij wel anders over dan bijvoorbeeld voor de dressuur fokken omdat daaruit de bedoeling is ermee de sport in te gaan en het paard op te leiden.
Wat mij bij halter niet helemaal duidelijk is, gaan die paarden 1x naar de keuring? En wat doen de fokkers er hierna mee?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:14

@ quarterH ,

Mooiii, en jammer dat die ballen eraf zijn. Mijn QH merrie is gek op Paints.

@ sallandval ,

like too, mooie roan ook nog.

@ F_Orumster

Die solid is inderdaad een vos, een rooie nog wel :D . En hij is groot :j

Voor die, die het niet (kunnen) weten, een solid is een appaloosa zonder vlekken of stippels. Hij heeft er wel maar niet genoeg. ;)

Nog eens betreffende gezondheid van het paard. Heb ik een tegenvraag. Waar zou diegene(n) die zich zulke zorgen maak(t)en om de gezondheid van de paarden die gefokt zijn bijvoorbeel voor een bepaald doel nu naar kijken als ze een veulen wilde(n) fokken? Dáár ben ik nu ontzettend nieuwsgierig naar. :? *D

@Dressage,

We zijn hier in Europa, en ook daar moet je rekening mee houden. Echt alleen maar voor de halter fokken is er hier niet bij. Misschien een hele enkele fokker, maar die moet ik dan nog tegen komen.

Om je vraag te beantwoorden. Nee, we gaan niet maar één keer naar een haltershow, Als je een paard hebt dat hoge ogen gooit in de halter, ga je vaker naar een haltershow. Het paard, let wel niet de voorbrenger, verdient hier de punten. Hoe meer winstpunten hoe beter.

En zoals je misschien al eerder hebt kunnen lezen hier in dit topic, worden de [aarden niet alleen in de halter voorgesteld. Al naar gelang waar ze voor geschikt zijn of zelfs in uitblinken, worden ze gewoon gereden en in andere onderdelen gestart.
Dat kan van alles zijn. Die ik hier voorgesteld heb, die loopt in hunter classes en de pleasure. Op het ogenblik bezig met hindernisjes springen en hij heeft er lol in, een beetje te veel zou ik zeggen. agaan ook nog in de trail en zelfs in de reining of cutting.
M.a.w. paardjes staan niet alleen mooi te zijn, hoewel dat best inspannend voor ze is, maar ze gaan gewoon onder het zadel.
Is lezen zo moeilijk, het staat er al in diverse reacties.
Laatst bijgewerkt door 10y op 17-08-12 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:14

halter IS western! western heeft meerdere diciplines waar de halter er 1 van is. net zoals pleasure, reining, horsemanship, trail, hunter, cutting enz enz enz.

halter is ook een sport. het is geen eenmailge iets maar een carriere. denk dat die paarden meer wedstrijden lopen dan veel andere sportpaarden.
alleen aan de hand ipv met iemand erop.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:25

@ quarterH,

Zo is het maar net.

Nu maar weer even verder kijken bij het EK Quarters Kreuth, westernriding nu.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:05

spicegirl schreef:
dat is geen spek, maar spieren. biefstuk genoeg dus :Y)
maar als je nu ff alles leest; er word niet gefokt op bepaalde ziektes, of afwijkende beenstanden.

Er werd en wordt WEL gefokt op HYPP.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:12

My_Little_P schreef:
Ik vraag me af waarom mensen zo ziekelijk benieuwd zijn naar de afwijkingen van dit soort paarden? Ja, ze staan stijl, so what? Er wordt al enkele keren aangegeven dat na de halter carrière er mee wordt gereden, dus zo erg zal het allemaal niet zijn. Als je die minipaardjes ziet, vraag je toch ook niet wat de afwijkingen zijn van dit ras?

Ik vind quarters schitterend, alle types. Ben er helemaal weg van!

Het is niet omdat 1 iemand zegt dat met halterpaarden gereden wordt dat dit ook zo is. Die paarden zijn vaak al helemaal verpest nog voor ze onder zadel zouden kunnen. Zo'n lijf (ok, is deels training/dieet, maar ook deels natuurlijk) op de kleinste maat hoefijzers, daar hoeft geen tekening bij zeker? En dan nog die achterbenen, zoek maar eens een rancher die zo'n achterbenen aan zijn paard wil... Volgend filmpje geeft ook al aan dat het uitzonderlijk is dat een halterpaard ook onder het zadel wordt gebracht.
[url]http://youtu.be/Ni5FvEi3pnU/url]

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:17

dat heet een verkoopfilmpje callisto..... dan doen ze altijd alsof ze een uitzondering zijn en speciaal.

vorig jaar of het jaar daarvoor, is een en het zelfde paard aqha world champion halter en aqha world champion roping (of heading/healing dat weet ik niet meer exact) geworden.
toch wel best redelijk hoog niveau zou ik zo zeggen. heeft daarmee ook de all around titel gehaald dat jaar.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:36

Callisto: Ze zijn er natuurlijk niet voor gefókt om op te rijden, maar ja, da's een Belgische knol of een Gelders paard ook niet. Daar rijden ook mensen leuk op rond.