Allereerst @Dofuz: yep, zijn de juiste beoordelingscriteria.
Als jullie even de moeite nemen in mijn profiel te spieken, zie je 4de en de 5de foto, mijn halter kanon. Hij heeft z'n ROM in de halter in 5 of 6 wedstrijden bij elkaar gesprokkeld. Het is een solid Appaloosa uit een Quarter moeder, die meer volbleod had als quarterbloed. Geen Impressive lijn maar wel het volbloed paard Three Bars.
Gezien het aantal deelnemers bij haltershows van appi's is dat wel een prestatie.
Hij stond ook op de voorpagina van De Quarter en binnenin zijn verhaal. Misschien heeft de een of de ander het gelezen.
De laatste twee foto's zijn van zijn halfbroer een volledige quarter uit dezelfde moeder en uit een Rugged Lark nakomeling.
De bovenste foto is er eentje uit de komplete Poco lijn enerzijds en ander zijds de Gun Smoke lijn.
lle paarden zijn flink bespierd. Zijn gewoon geboren, zijn kerngezond, gaan overdag het weiland op en krijgen als extra maaltijd een half bakje müesli en een bult hooi op stal in de zomder, in de winter krijgen ze wat extra krachtvoer en eventueel voor en tijden de wedstrijden. Deze zien alleen de DA voor hun inentingen tot nu toe of om een bloedje te trekken om te zien of alles nog OK is. Ik zit hier op erg "arm" land.
Ze worden dus niet vetgemest, integendeel. Spiermassa verslapt als je niet traint, maar als je wel normaal rijdt of traint wordt die weer stram en dat kan men zien. Dat merk je ook aan jezelf, als je een tijd niet hebt gesport en weer begint.
Voor wat betreft een gen defect, dat begint inderdaad altijd bij één dier of mens.
Vergelijk het maar met een kompleet gezonde familie aan beide kanten en er wordt een kindje geboren wat mogolide is. Het gebeurt en niemand kan daar iets aan doen of heeft het veroorzaakt.
En nee, mijn paard is niet speciaal voor de halter gefokt en ook mijn Impressive paarden niet, ik vind ze echter gewoon mooi.
Bovendien kunnen ze best aardig presteren, zoals niet alleen in de halter bewezen. Ieder s'n smaak en ieder z'n plezier.
Als iedereen nu een heel goed voor de eigen paardjes zou zorgen, hoeft niemand zich druk te maken over de gezondheid van anderen.
Maar als er niks te zeuren valt, zouden we niet in Nederland zijn, toch?
Overigens die Gold champagne waarvan alleen het koppie er op staat is er ook eentje uit de Impressive lijn.
) zie je ook de nodige erfelijke problemen die telkens terug komen... toch vinden ook mensen met ernstige genetische aandoeningen het leven toch de moeite waard en vindt men (alle mensen, gezond of ongezond) zichzelf doorgaans geschikt als ouder.