[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:12

Ik sluit me aan bij Spatter haar omschrijving :D

Ik heb mijn appie ruim 4 jaar, hij wordt bijna 7. Als mensen hem samen met mij zien zijn ze allemaal weg van hem, want wat is hij toch makkelijk en relaxed. En dat is hij ook, voor mij! Het is een goudeerlijke clown, wat je er in steekt krijg je terug. Ben je oneerlijk, dan laat hij je dat subtiel weten, ga je echt te ver dan zet hij je even met beiden benen op de grond. Het is een clown eerste klas, ik zie aan zijn pretbek wanneer hij weer wat uitgespookt heeft. Voor mij doet hij alles en ik ken hem door en door. Bij een ander heeft hij altijd binnen no time door wat hij kan uitspoken, hij is super slim. Erg grappig om te horen als ik terug kom van vakantie wat hij allemaal heeft uitgespookt. Ben ik in de buurt en iemand anders rijdt op hem, dan gaat alles zoals het hoort, ben ik er niet bij dan zijn alle knopjes opeens omgekeerd geinstalleerd ;)

Heerlijk, ik snap dat sommige mensen appies niet altijd leuk vinden, maar ik vind ze geweldig.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:18

rea schreef:
Die waar ik het over heb, heeft die typische punkerige dunne manen en een al even dunne staart.
Het dier is, geloof ik, nog maar 7 en heeft dus helaas geen ruiter waarvoor hij respect voelt.

die manen en staart zeggen niks, helaas.de uiterlijke kenmerken bewijzen nog geen appie, en er zijn veel paarden zonder de juiste ruiter :)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:26

en ook nog die stippen op zijn billen :D

sallandval

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:27

hmmm door dit topic ga ik het bijna jammer vinden dat ik de stippels niet zo mooi vind.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:34

sallandval schreef:
hmmm door dit topic ga ik het bijna jammer vinden dat ik de stippels niet zo mooi vind.

Op een kleurtje kan je toch niet rijden!

Ik was jaren geleden op zoek naat een paard, en wilde alles behalve een sorrel of schimmel, resultaat: met een quarter sorrel terug gekomen.
En echt een oranje!

En mijn appie (die dan nu te koop staat) is in de zomer bijna wit.

Ga je dan met je voorkeur :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:58

Mister01 schreef:
sallandval schreef:

Op een kleurtje kan je toch niet rijden!

Ik was jaren geleden op zoek naat een paard, en wilde alles behalve een sorrel of schimmel, resultaat: met een quarter sorrel terug gekomen.
En echt een oranje!

En mijn appie (die dan nu te koop staat) is in de zomer bijna wit.

Ga je dan met je voorkeur :D

Haha ja dat is ook zo, maar ik heb er nu wel genoeg... wie weet wat de toekomst nog brengt! Overigens is mijn laatste aanwinst ook een echte 'oranje'... was ook niet mijn eerste keus maar ze is zó leuk!!!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:19

sallandval schreef:

Ik zou ook nooit op een advertentie afgaan van een Stip, gewoon omdat ik het eigenlijk altijd een beetje te vond. Maar deze kwam op mijn pad, heb nog even getwijfeld vanwege de kleur maar verder voldoet ze aan al mijn eisen. Dus wat maakt de stippen dan uit :D

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:15

Splash_ schreef:

Ik heb mijn appie ruim 4 jaar, hij wordt bijna 7. Als mensen hem samen met mij zien zijn ze allemaal weg van hem, want wat is hij toch makkelijk en relaxed. En dat is hij ook, voor mij! Het is een goudeerlijke clown, wat je er in steekt krijg je terug. Ben je oneerlijk, dan laat hij je dat subtiel weten, ga je echt te ver dan zet hij je even met beiden benen op de grond. Het is een clown eerste klas, ik zie aan zijn pretbek wanneer hij weer wat uitgespookt heeft. Voor mij doet hij alles en ik ken hem door en door. Bij een ander heeft hij altijd binnen no time door wat hij kan uitspoken, hij is super slim. Erg grappig om te horen als ik terug kom van vakantie wat hij allemaal heeft uitgespookt. Ben ik in de buurt en iemand anders rijdt op hem, dan gaat alles zoals het hoort, ben ik er niet bij dan zijn alle knopjes opeens omgekeerd geinstalleerd ;)

Heerlijk, ik snap dat sommige mensen appies niet altijd leuk vinden, maar ik vind ze geweldig.

Heb hem vorige week even in het echt gezien en hij is echt leuk!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:11

Splash_ schreef:

dat ken ik maar dan met mijn quarter, als ik erop zit lijkt hij ook mega chil, doet alles netjes en dus gewoon een super braaf rustig paardje..... totdat iemand anders opstapt hahahahha
dan kan hij ook van 0-100 in 3 seconden hoor hahahhaha

het gaat allemaal om de klik met een paard, en dan maakt de kleur of ras eigenlijk totaal niet uit.
als je met je paard als 2 handen op een buik bent dan heb je imo een gouden combi.

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:24

Hallo,

Nou vervelend klinkt zo gemeen. Maar eigennaardig: o ja zeeer zeker.
Ik heb zelf een appie van 8 ik heb hem nu 3 en half jaar, en al heel wat met hem meegemaakt.
Hij heeft een onwijs pittig karakter, en juist daarom kan hij ook onwijs nuchter uit de hoek komen.
Maar als meneer iets niet wil, dan gebeurd het ook gewoon niet, kun je hoog en laag springen.
Ook is hij heel erg 1kennig, er hoeft echt niet iemand anders op te stappen, dan kun je zandhappen..

En ik heb het er ook wel eens met mensen over gehad, en vele die het ras goed kennen, beamen dit toch wel.
Dus ja, ze zijn zeker vaak anders (pittiger) van karakter..

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:36

Nogmaals, het gaat hier toch over de Amerikaanse Appaloosa!

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:49

Mag ik vragen waarom?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:18

silvester schreef:
mizzpoez schreef:
Mag ik vragen waarom?

Daar zit doorgaans zoveel Quarterbloed in dat ze bijna normaal zijn? :+

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:26

mizzpoez schreef:
Mag ik vragen waarom?

Omdat we het hebben over de ras eigenschappen van een amerikaanse appaloosa, niet een paard met een paar stippen wat ook appaloosa wordt genoemd, zoals bij de nas staan ingeschreven.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:44

Jannie, ik hoorde al dat je bij ons was, jammer dat ik je gemist heb die dag, ik moest werken :( Leuk dat je nu de hele familie hebt kunnen zien. En thanks voor het compliment!

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:23

Mister01 schreef:
mizzpoez schreef:
Mag ik vragen waarom?

Omdat we het hebben over de ras eigenschappen van een amerikaanse appaloosa, niet een paard met een paar stippen wat ook appaloosa wordt genoemd, zoals bij de nas staan ingeschreven.

Ow okay.
Stond niks over in de openingspost en hoe zie je het verschil dan tussen een appaloosa en een paard met stippen-met-NAS-papieren-met-appaloosa-kenmerken-en-karaktereigenschappen?

(die heb ik namelijk)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:31

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:42

Maar ik zie heel veel kenmerken die in dit topic worden genoemd terug in mijn appies/ kruising appies (die wel dan van de Amerikaanse versie afkomstig zijn), vandaar. Ik merk b.v. ook dat mijn stippels veel beter met elkaar kunnen opschieten dan onderling met de rest van de kudde, ze trekken naar elkaar toe en ja, dat zijn ook de NAS-versies.
Is het dan niet zo dat het toch wat meer om de 'kleur' gaat dan om 'de Amerikaanse versie' wat deze eigenschappen betreft genoemd in dit topic?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:22

Danij schreef:
Hallo,

Nou vervelend klinkt zo gemeen. Maar eigennaardig: o ja zeeer zeker.
Ik heb zelf een appie van 8 ik heb hem nu 3 en half jaar, en al heel wat met hem meegemaakt.
Hij heeft een onwijs pittig karakter, en juist daarom kan hij ook onwijs nuchter uit de hoek komen.
Maar als meneer iets niet wil, dan gebeurd het ook gewoon niet, kun je hoog en laag springen.
Ook is hij heel erg 1kennig, er hoeft echt niet iemand anders op te stappen, dan kun je zandhappen..

En ik heb het er ook wel eens met mensen over gehad, en vele die het ras goed kennen, beamen dit toch wel.
Dus ja, ze zijn zeker vaak anders (pittiger) van karakter..

Zucht...waarom denkt nu iedereen met een paard met stippen dat ze een appie hebben, nogmaals het gaat over de amerikaanse appaloosa.
( en daarom staat 't ook onder western, niet bij de "gewone" paarden.

Ik blijf erbij dat alle andere paardenrassen met stipepn gewoon stippen paard moeten heten, verdorie toch! ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:26

Wranglerbutt schreef:
silvester schreef:
mizzpoez schreef:
Mag ik vragen waarom?

Daar zit doorgaans zoveel Quarterbloed in dat ze bijna normaal zijn? :+

Ehm, ik denk toch wanneer een appie zelfs uit 70% quarter bestaat, het nog altijd geen quarter is, nog geen halve, een appie met veel quarterbloed is nog altijd een appie met veel quarterbloed, ken genoeg appies uit een appiemerrie en een quarterhengst, en soms hebben die wel de mooiere manen en staart maar zelden een half quarter karakter, ik weet ook niet hoe dat komt, mijn merrie is ook voor veel % quarter, maar om ne te zeggen dat het een speciaal gekleurde quarter is, no way....soms zou ik het niet erg vinden als ze een vleugje meer quarterkarakter had, haha, en de manen en staart mag ze zeker ook hebben :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:32

mizzpoez schreef:
Maar ik zie heel veel kenmerken die in dit topic worden genoemd terug in mijn appies/ kruising appies (die wel dan van de Amerikaanse versie afkomstig zijn), vandaar. Ik merk b.v. ook dat mijn stippels veel beter met elkaar kunnen opschieten dan onderling met de rest van de kudde, ze trekken naar elkaar toe en ja, dat zijn ook de NAS-versies.
Is het dan niet zo dat het toch wat meer om de 'kleur' gaat dan om 'de Amerikaanse versie' wat deze eigenschappen betreft genoemd in dit topic?

Die kleine ponietjes met appaloosakleur kun je helemaal niet vergelijken met de echte APHC paarden, en die grote in je profiel is eerder een kruising kladstruber/kwpn( of kladruber of hoe noem je die ook weer), of weet je wie de vader en moeder zijn?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:44

freeride schreef:
Zucht...waarom denkt nu iedereen met een paard met stippen dat ze een appie hebben, nogmaals het gaat over de amerikaanse appaloosa.
( en daarom staat 't ook onder western, niet bij de "gewone" paarden.

Ik blijf erbij dat alle andere paardenrassen met stipepn gewoon stippen paard moeten heten, verdorie toch! ;)

Inderdaad, niet meer mijn pownie voor appaloosa uitschelden :n

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:04

Waarom noemen ze het nas dan het appaloosa stamboek? Dan had in de titel amerikaanse appaloosa moeten staan :+ . Appaloosa is gewoon een kleuren naam en daarmee ook de pony´s

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:17

we zitten hier op western WN en de meeste snappen dan wel dat we het over het ras amerikaanse appaloosa hebben en niet over spikkelpony's
een shet-spikkel of een welsh-spikkel zijn nu eenmaal andere rassen die toevallig ook het spikkelgen hebben meegekregen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:41

Mijn man heeft een quarter/appaloosa gehad en was heel braaf en cool. Qua karakter geen kenmerken zoals ik ze vaak hoor of ken bij veel appaloosa's.
Weet ook wel mensen die appaloosa's hebben die uiterst verschillend van elkaar zijn. de ene echt super makkelijk en braaf, de ander een stuk ingewikkelder. Bakwerk is niks voor dat paard en buiten komt ie super tot zijn recht. Ongelooflijk hard paard, nooit moe of bezweet. Lijkt wel bij sommige appaloosa's of het echte werkers zijn en werken ze niet genoeg, worden ze wat lastiger.
Misschien toch zoals bij honden. Ik heb een border collie, super lief, rustig en makkelijk. Niet op schapen gefokt, maar wel wat instinct en werklust. dat type hond wordt pas lastig als ze zich vervelen of zelf keuzes gaan maken. dat moet je passen en kunnen.