[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:41

Goed dat je iig je eigen naam eronder zet, als je dan naar zo'n blad schrijft is dat ook wel het dapperst

Ik ben benieuwd naar de reacties, maar denk zelf dat je het iets TE geschreven hebt, in trant van nationale paardenslachting Scheve mond Maar iig goed dat je voor je mening opkomt!

Ik denk verder dat het het beste is als je mishandeling ziet, je dat meld bij het showoffice en dat er zo het beste iets aan gedaan kan worden. Op heterdaad dus Lachen Bij de NRHA (en DRHA ook) is dat iig goed geregeld *LOL*
Laatst bijgewerkt door Willeke op 20-10-03 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:42

Ow ik had het trouwens over het ingezonden stuk van Vera, maar dat lijkt me duidelijk Knipoog

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:43

Jos"]
[quote="vera schreef:
De tekst van mijn ingezonden brief:
Sterker nog, ik heb kinderen van enkele bekende binnen de westernsport naar hartelust
hun paarden zien afranselen terwijl de ouders vol trots naar hun kroost
keken.

ben ik even blij dat ik geen "bekende" in de westernsport ben. Haha!
wel sta ik kritische ouder uren bij de inrij bak naar het "kind" te kijken. en mis zodoende jammer genoeg veel van wat er in de wedstrijd bak gebeurd.

wat je mij dan vaak hoort zeggen is" niet om je heen kijken. rij net als thuis, benen stil, teugels losser.
want o jee.... een 16 jarige is erg beinvloedbaar door zijn omgeving Schijnheilig
wat mij dan als kritische ouder weer een veelbetekenende blik opleverd Boos! , maar als we er later over praten zijn we het toch weer eens met elkaar OK dan!
[/quote]

hoe jou kind nu rijd vind ik een fijne manier om te zien
rustig en ontspannen
ga zo door want dat is nou dus een goed voorbeeld van een western ruiter OK dan!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:44

Willeke schreef:
Ow ik had het trouwens over het ingezonden stuk van Vera, maar dat lijkt me duidelijk Knipoog

Hihi, was me duidelijk!
Ach ja, misschien een beetje "over the top" maar dan zet het de mensen misschien aan het denken Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:46

Misschien is het een idee om per PB aan Vera te laten weten wie de brief onderschrijft zodat ook die namen misschien geplaatst kunnen worden.
Niet om mee te vliegen op de gevleugelde brief van Vera, maar als onderstreping dat het hier niet een aktie van een enkeling is.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:49

Jos"]
[quote="vera schreef:
De tekst van mijn ingezonden brief:
Sterker nog, ik heb kinderen van enkele bekende binnen de westernsport naar hartelust
hun paarden zien afranselen terwijl de ouders vol trots naar hun kroost
keken.

ben ik even blij dat ik geen "bekende" in de westernsport ben. Haha!
wel sta ik kritische ouder uren bij de inrij bak naar het "kind" te kijken. en mis zodoende jammer genoeg veel van wat er in de wedstrijd bak gebeurd.

wat je mij dan vaak hoort zeggen is" niet om je heen kijken. rij net als thuis, benen stil, teugels losser.
want o jee.... een 16 jarige is erg beinvloedbaar door zijn omgeving Schijnheilig
wat mij dan als kritische ouder weer een veelbetekenende blik opleverd Boos! , maar als we er later over praten zijn we het toch weer eens met elkaar OK dan!
[/quote]
Jos, niemand is heilig, inclusief mijzelf. We doen allemaal wel eens iets in een opwelling waar we later spijt van hebben.
Maar zoals Roel Solanos reed was imo het beste wat hij er op dat moment uit kon halen. En hij loste dat keurig op door rustig te blijven en verder te gaan. Dat Solanos zo heftig reageert op het bit op dat moment is iets waar je dan ook even niks aan kan doen.
En er was dus zelfs een jurylid die daar heel veel respect voor kon opbrengen Knipoog

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:50

Vera, laat even weten als je daar prijs op stelt. Dan kunnen we gaan PB'en!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:51

Sugarmiss schreef:
Misschien is het een idee om per PB aan Vera te laten weten wie de brief onderschrijft zodat ook die namen misschien geplaatst kunnen worden.
Niet om mee te vliegen op de gevleugelde brief van Vera, maar als onderstreping dat het hier niet een aktie van een enkeling is.

Grappig!
Ik zat er net aan te denken dat als ik maar de enige ben die een brief schrijft, ik toch een roepende in de woestijn blijf. Dus kom maar op....of als je de behoefte hebt; schrijf ook een brief.... Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:53

Ik denk dat één goede brief (zoals de jouwe) met meerdere namen eronder meer indruk maakt dan tig brieven van gelijke strekking.
Dus wat vind je van het idee om jouw brief van meer namen te voorzien??

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:54

Ik wil nog effe zeggen dat je mij niet gaan vragen over mijn paardenliefde dat moet ieder voor zich weten en voor mijn gevoel gaat paarden liefde heel ver (in gevoelens dan).
En dat gepluk over de dressuur tuurlijk gebeurd het bij de dressuur ook zonder meer maar ook bij de dressuur heb je de goede en de slechte.
Want er is een Olympisch Kampioene die de paarden toch echt niet op deze manier rijd (althans zo doet ze het op mij overkomen) (het trek werk bij sommige dressuur ruiters)
En ik had het niet over kop in het zand steken absoluut niet maar het is aan JOU de vraag wat jij ermee doet loop jij door of zeg je er wat van...
En wat je ook kan doen als je op zo'n stal komt waar ze de paarden op een manier rijden of dat nu R.E.P. werk is of compleet het tegenover gestelde vraag het ik heb zat ruiters op de WRAN NK gezien waar ik aan heb gevraagd waarom rijd jij zo of zo en ik kwam mensen tegen die dat mij uitlegde.
Dan zie je niet alleen de actie maar ook de gedachte erachter.
En wat betreft een slechte dag of niet iedereen komt weleens ergens waar je later je twijfels over hebt of waar iemand anders zijn twijfels over heeft en zeg niet dat het niet zo is.
Of dat nu met R.E.P. werk is of met wat anders het gebeurd en het enigste wat je kan doen is er voor zorgen dat het niet weer gebeurd.
You can't change the past but you can built your future.
En waarom zou je de WRAN dit niet kunnen melden er zijn mensen in het WRAN bestuur (die naar mijn mening) open staan voor dit soort gebeuren en er zoveel mogelijk aan willen doen om het tegen te gaan.
Voorkomen kan niet want die mensen vinden altijd wel weer een plekje om het toch te doen of dit nu in de bak achter een wandje of weet ik het waar is die mensen vind altijd dr plekje om dit te doen en nogmaals dit betekent niet dat je je kop in het zand moet steken.
En wat ik ook bij Willeke las van je doet het voorkomen of het een slachthuis is dit is ook een manier van de goede lijden onder de slechte want over wie hebben we het hier weer de slechte en de goede heb ik nog maar nauwlijks voorbij zien komen.
Ik heb zelf ook nog nix over de goede gezegd dat is waar maar ik ben er niet geweest dus dan kan ik daar weinig over zeggen tenzij ik het uit mijn duim wil zuigen.
Ik kan wel wat zeggen over dit slechte gedrag omdat ik met zeer sterke regelmaat op shows kom en dit ook constateer.
Al laatste nog steeds WAT VERSTA JIJ ONDER R.E.P WERK???
Ieders idee daarover is verschillend Bloed is Bloed das zonder meer maar wat zie jij als R.E.P. werk is dat een ophouding of zie jij R.E.P. werk pas na...
Vul dat zelf maar in.

Groetjes Trin

PS: Blaze zolang het eerlijk is heb ik er nix op tegen.
En wat je er in stopt krijg je er eens uit dus kijk niet vreemd op als die paarden er na verloop van tijd mee kappen ( niet persoonlijk tegen niemand niet).
En je hebt ook nog de variatie eerlijk R.E.P. werk heb zelf een aantal weken bij een trainer gereden die reed ook op deze manier en dat was de eerlijke variatie van R.E.P. werk.
Echt eerlijk (naar mijn mening).
Paard werd met rust gelaten als het daar liep en werd rustig met tikjes omlaag gewerkt en liep het daar was het meteen weer los ( de handen dan) en dit was niet met een gewoon bit.

En op de WRAN NK was er een doormanager die enkele mensen meerdere malen op hun gedrag heeft aangesproken ook werden daar video opnames gemaakt en er was ook nog een toezichthouder op de inrij arena en als er smorgens werd los gereden was er iemand die toezicht hield op het rijgedrag van ALLE mensen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:55

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat één goede brief (zoals de jouwe) met meerdere namen eronder meer indruk maakt dan tig brieven van gelijke strekking.
Dus wat vind je van het idee om jouw brief van meer namen te voorzien??

Ik heb al 1 naam binnengekregen via de PB.
Hoe meer hoe beter!!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:58

Pfoeh, ik ben een dag weggeweest en het topic is dik verdubbeld!

Wat ik even op wil merken is dat ik heb gehoord (nee, ik was er toen zelf niet) dat op vrijdag op het NK in Marienheem wel een ruiter massaal 'uitgejouwd' (hoe schrijf je dat?) werd. Ik heb de proef niet gezien en kan er dus verder niet over oordelen, maar het laat wel zien dat het dus wel gebeurt, maar waarschijnlijk als het zelfs voor de leek duidelijk is dat dit niet de juiste manier van rijden is. Anders had vast bijna het hele publiek nog haar mond gehouden..

Even een kanttekening, misschien een beetje off-topic: Ik ga aanstaand weekend in Saasveld wél filmen, maar niet om de 'grof rijdende ruiters' vast te leggen. Dat ik niet meteen als spionnetje word gezien ofzo Haha! Ik hoop ook dat het niet nodig zou zijn om aanstaand weekend dingen te filmen die niet door de beugel kunnen...

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:09

ik denk dat je niet zomaar bij voorbaat kan zeggen of iets goed of fout is.

natuurlijk zijn er ook in de western ontzettend veel ruiters waar we het niet mee eens zijn net zoals je dat onder de dressuur sport hebt.(trouwes bij elke tak van de paardensport)

maar als mensen vinden dat ze zo goed rijden kan je daar toch weinig aan veranderen. jij doet misschien dingen die jij 'normaal' vindt, terwijl iemand anders juist vind dat je abnormaal bezig bent en andersom.

ik heb altijd geleerd dat je uit alles wat je ziet en hoort het geen moet halen wat jij goed en eerlijk tegenover je paard vindt en waarvan jij denkt dat het helpt.

wel vind ik het erg jammer dat er zoveel onduidelijkheid over de westernsport in de 'dressuurwereld' heerst en ik vind dat je je eerst maar eens moet gaan verdiepen in een tak voordat je er iets over kan zeggen.
zowel als dressuur ruiter, als westernruiter.

groetjes horsea

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:15

Ik zeg niet zoveel uit voorbaat. Heb jaren mijn mond gehouden maar nu even niet meer.
Hoeveel jaar moet je meedraaien om een oordeel te kunnen geven?? Is 30 jaar paardensport waarvan 8 jaar western niet voldoende?
Maar al draai je niet zolang mee in wat voor wereld dan ook. Met een beetje gezond verstand kan iedereen zien wat goed en ook niet goed is. Scheve mond

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:39

ik vond het wel mooi wat doug allen met zijn clinic zei

don't tell him ask him

dat zei hij toen een vrouwtje haar paard dwong wat te doen
waardoor het paard alleen maar meer in protest ging.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:40

sorry vera, ik bedoelde het niet persoonlijk op jouw gericht hoor maar in het algemeen. Vriendjes zijn?
ik weet ook wel dat je zo kan zien of iets ECHT niet hoort of niet, ik bedoelde alleen maar dat alle meningen verschillen, maar sommige dingen gaan echt te ver, en dat kan iedereen zien Scheve mond

sorry als het verkeert overgekomen is. Vriendjes zijn?

groetjes horsea

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:41

Anya"]
[quote="dola schreef:
Juist bij de western is het losse teugel, en bij de dresuur loop je het paard in de mond te rukken!!!

Sorry wordt hier echt pissig om!!!
De meeste mensen die western rijden die willen juist het paard niet steeds in de mond zitten!!!

Kijk eerst goed naar de manier van rijden voordat je zulke domme opmerkingen plaatst!!!!

Dola... dit klopt dus niet...het doel van dressuur is een superlicht contact met de mond van het paard waarbij het paard het bit zelf wil aannemen. Bij dat superlichte contact moet je denken aan halve grammen, niet aan kilo's! Ook goede dressuurruiters willen hun paard niet steeds in de mond zitten. En net als bij westernrijden is 'loslaten' een belangrijk onderdeel. Voor mijn paard (dressuur en western gereden) en ik denk bijvoorbeeld het idem dressuur en western gereden paard van Cornelie, maakt het bit niet uit hoor... Lanna loopt net zo licht op een westernshank als op een dubbelgebroken dressuurbitje. In beide gevallen heb je het over rustige handen, in beide gevallen zien we geruk, gepluk en gezaag bij de ruiters die snel en dom resultaat willen of gewoon niet beter weten....
[/quote]

Daar heb je gelijk in, maar ik denk mensen die dat soort opmerkingen maken zelf niet weten waar het rijden met je paard voor staat, welke manier dan ook.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:44

horsea schreef:
sorry vera, ik bedoelde het niet persoonlijk op jouw gericht hoor maar in het algemeen. Vriendjes zijn?
ik weet ook wel dat je zo kan zien of iets ECHT niet hoort of niet, ik bedoelde alleen maar dat alle meningen verschillen, maar sommige dingen gaan echt te ver, en dat kan iedereen zien Scheve mond

sorry als het verkeert overgekomen is. Vriendjes zijn?

groetjes horsea

Hihihi, sorry dat ik je verkeerd heb begrepen Vriendjes zijn?

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:01

haha...okee, geeft niet hoor OK dan! kan gebeuren Knipoog

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:08

Blaze"]
[quote="Robyn"][quote="Blaze"]
[quote="Robyn schreef:
Ik ben daarom ook voor actie... OK dan!

En ik ben voor een actie om mutsen zoals jullie ver weg van paarden te houden Cool
[/quote]

Je voelt je wel erg aangesproken.. (zaten we soms naar jou te kijken??)
[/quote]

Ik me aangesproken voelen Cool nee hoor mij zie je op een wedstrijd niets verkeerd doen(nouja bijna niet Bloos )
Maar kom maar eens kijken bij een training Cool
Als je een goeie dag meemaakt prijs je me de hemel in OK dan!
maar bij een slechte dag fil je me levend.
En wat leer ik hier van???
Dat veel mensen niet weten waar ze het over hebben. Cool
[/quote]

Ik kom graag een keer kijken bij jou training. En maak je maar geen zorgen over dat levende villen hoor ik ben niet zo aggi Ach gut . Misschien leer ik er nog wat van, en weet ik daarna wel waar ik het over heb Cool

Herbivoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:12

PB Vera!
Met z'n allen!
Wie weet gaat er dan eindelijk eens iets aan gedaan worden.

Herbivoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:14

Zie topic Handtekeningenaktie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:21

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:37

Ik vind het geen mishandeling.. is gewoon een stijl van rijden... ik heb niet het hele topic gelezen maar de titel vond ik niet terecht !

Samantha Lovers Splash

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:39

SpLaSh_ schreef:
Ik vind het geen mishandeling.. is gewoon een stijl van rijden... ik heb niet het hele topic gelezen maar de titel vond ik niet terecht !

Samantha Lovers Splash

Zou het toch maar even doorlezen; misschien kun jer er nog wat van leren
Knipoog