Anya"]
[quote="dola schreef:Juist bij de western is het losse teugel, en bij de dresuur loop je het paard in de mond te rukken!!!
Sorry wordt hier echt pissig om!!!
De meeste mensen die western rijden die willen juist het paard niet steeds in de mond zitten!!!
Kijk eerst goed naar de manier van rijden voordat je zulke domme opmerkingen plaatst!!!!
Dola... dit klopt dus niet...het doel van dressuur is een superlicht contact met de mond van het paard waarbij het paard het bit zelf wil aannemen. Bij dat superlichte contact moet je denken aan halve grammen, niet aan kilo's! Ook goede dressuurruiters willen hun paard niet steeds in de mond zitten. En net als bij westernrijden is 'loslaten' een belangrijk onderdeel. Voor mijn paard (dressuur en western gereden) en ik denk bijvoorbeeld het idem dressuur en western gereden paard van Cornelie, maakt het bit niet uit hoor... Lanna loopt net zo licht op een westernshank als op een dubbelgebroken dressuurbitje. In beide gevallen heb je het over rustige handen, in beide gevallen zien we geruk, gepluk en gezaag bij de ruiters die snel en dom resultaat willen of gewoon niet beter weten....
[/quote]
Daar heb je gelijk in, maar ik denk mensen die dat soort opmerkingen maken zelf niet weten waar het rijden met je paard voor staat, welke manier dan ook.