[WN] zadelmak maken verpest door valpartij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:08

JayJay09 schreef:
Eigenlijk heb ik dit ook gedaan, zweepje, touwen, kloppen, voet in de beugel, niet te! rustig (je kan de wereld immers niet uitschakelen). Het enige wat ik overgeslagen heb is het verhaal met de losse beugels. Ik zag dat hij dit vervelend vond en ik vond het zelf ook vervelend dat geklots. Ik dacht dat mijn benen een stuk rustiger zouden liggen dus hoefde hij daar van mij niet aan te wennen. Dat was dus achteraf wat naief. Zo ook als ik er op zit. Bij mijn instructeur heeft hij vertrouwen, dus niets aan de hand. Maar als hij er niet is en ik wil oefenen, geef ik mijn paard eigenlijk aan iedereen die in de gelegenheid is om mij even te helpen om hem vast te houden/ te begeleiden. Hoef niet te zeggen dat de een dit beter doet als de andere. Dus ook hier was ik wat makkelijk in. De combinatie van deze twee heeft denk ik voor het akkefietje gezorgd. Ik ben niet bang om er weer op te stappen. Ook heb ik een goede (bekende) instructeur, dus wat ik nu doe is even een stapje terug naar de beugels los, en dan ga ik er weer op. Heb er vertrouwen in. Heb wel met mezelf afgesproken dat als ik er weer afval, dat ik het dan uit besteed. Het moet geen cirkel worden. Uiteraard heb ik verstand en uiteraard wil ik het niet verpesten. De beugels wennen geef ik een ruime week. Heb er ook al weer een beetje op gehangen en dan blikt of bloost ie niet. Komt vast goed denk ik. Wel bedankt voor jullie antwoorden.

Dat is inderdaad een kleine fout, hier moest hij gewoon aan wennen aangezien dat ook de plek is waar de druk van jouw been is.
Je zou volgende keer de beugels naar beneden kunnen hangen en dan vastmaken met een andere beugelriem, zodat ze iniedergeval niet heen en weer klotsen maar wel contact heeft met zijn lichaam.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:56

Ik ben er dan ook zo één; een doe-het-zelver!.
Ik heb mijn paard nu een half jaartje (nog geen 3 jaar oud) en het is mijn tweede paardje. Ik heb mijn redenen om voor een jong paard te kiezen en hiermee zelf aan de slag te gaan. Ik heb er al een paar keer op gezeten zonder paniek. Hij kent de commando's, let goed op mij, vertrouwd mij, weet wat ik van hem verwacht, kent de singel/bbp en het zadel lichtjes.
ik ben geen professional maar ik vind dat ik wel let op mijn paard, wat ie leuk en minder leuk vind, waar we meer mee moeten werken en waar niet mee. Ik vind persoonlijk dat je meer met een paard kan en meer bereikt door een band met hem op te bouwen en vanuit daar te werken. Het werkt niet wanneer je er gewoon op gaat zitten, daar heeft het paard toch ook niets aan? Elk dier is kneedbaar, maar wel met gevoel.

dus terug op de vraag van TS; Als je je paard liever niet wegbrengt, zou ik een stapje lager beginnen. Heb geen haast. Zodra dat stapje er weer goed inzit kan je het weer licht oppakken. Als jij je paard kent, weet je wanneer hij er klaar voor is!

Waarom zou je je paard niet zelf zadelmak kunnen maken? Waaraan moet je voldoen om dit wel te kunnen/mogen?
en als je een paard koop van 5/6 jaar, hoe weet je zeker dat het wel goed gebeurd is? (geef mij er dan maar één waarbij ik zeker weet hoe het is gebeurd en wat er is gebeurd (door het zelf te doen!)

Na het half jaar heb ik er nog geen moment spijt van gehad!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:47

Cer schreef:
@dofuz: juist het bepalen van wat de juiste trainer is, is voor de leek erg lastig, want hoe ga je iets beoordelen waar je geen verstand van hebt? Er is nog steeds geen keurmerk (en ook dat zou niets hoeven te betekenen)

Cer, als iemand tot de conclusie dat ie niet iets kan beoordelen waar ie geen verstand van heeft, hoe komt ie er dan bij van zelf iets te doen waar ie geen verstand van heeft?

Cer

Re: zadelmak maken verpest door valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 05:58

@dofuzz: dus als ze dat wel kunnen beoordelen, kunnen ze t net zo goed zelf doen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:46

Hihi, kamperen in het wild, dan kan je paard wat rondlopen. Hallo, het is hier wel Nederland/België waar ga je in godsnaam wild kamperen?
Nog nooit van een paddocksetje gehoord, lekker makkelijk en dan kunnen ze ook niet weg. Tenzij je dan echt gaat trekken uiteraard maar dan heb je plekken zat waar je je paard wel een nachtje kan zetten.
En het netjes rustig stilstaan tijdens een middagpauze aan een boom, dat is ook een deel van de opleiding. Als je dat goed doet dan kan je paard uren netjes vastgebonden staan.
Ik doe heel veel dagtochten en ik heb nog nooit gedacht "dju dat ik mijn paard maar kon hobbelen dan kan hij wat grazen". De keren dat hij wel kan/mag grazen, lekker los.
Afbeelding

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:26

Ook ik heb mijn paard zelf zadelmak gemaakt met hulp en dat is prima gegaan ik ben zelfs erg blij dat ik het niet aan een ander heb over gelaten, heb een goeie band met mijn paardje.
Hij is bij mij geboren dus vanaf dag 1 ken ik hem en heb met hem "gewerkt" ook toen hij in de opfok stond ging ik er zeer regelmatig heen haalde hem uit de kudde en ging poetsen, beetje wandelen, hoefjes en toen hij wat ouder werd een beetje grondwerk bv hem in een touw draaien dat hij zich er weer uit moest draaien, trailer laden enz. Ik ben blij dat ik dat zo heb gedaan zie precies wanneer hij iets echt eng vindt en ik heb geleerd wat hij aan kan.
Toen hij 4,5 jaar was begonnen met het echte werk en al gauw longeren met zadel en loshangende beugels en klapperende zweetbladen (beugels onder zweetblad)
Beetje springen beetje hangen zowel links als rechts.
Krukje erbij en op het krukje beetje springen en doen been erop er weer af via z'n kont eraf laten glijden enz. enz.
Met zweepje hele lijf aanraken terwijl je op het krukje staat.
En zo bouw je het langzaam op en uitzonderingen daar gelaten gaat dit heel goed volgens mijn instructrice, en die heeft er al heel wat geholpen met zadelmak maken.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:40

Dana82 schreef:
Hihi, kamperen in het wild, dan kan je paard wat rondlopen. Hallo, het is hier wel Nederland/België waar ga je in godsnaam wild kamperen?

In nederland niet nee, het is zelfs illegaal, zit je waarschijnlijk in iemands achtertuin. Waar ik op doelde is dat hobbles niet zielig zijn, het is handig, je doet ze net zo snel om als het halstertouw vastmaken aan een boom of wat dan ook. In n-amerika is het bijna net zo normaal als een halstertouw. En na een hele dagrit is het fijn als ze kunnen grazen overnacht, want die energie hebben ze wel nodig.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:24

In Amerika wel idd maar jammer genoeg hebben wij hier die mooie open ruimte niet meer. En dan mogen ze dikwijls 's morgens nog een eind gaan lopen om hun paarden te gaan zoeken :D . Want zelf met hobbels kunnen ze een eind stappen op zoek naar gras. Maar als dat de enige reden is om je paard te hobbelen... Je hebt het hier helemaal niet nodig en ik zie me niet meteen met mijn eigen paard in Amerika gaan rondtrekken. ;)
Hier mogen ze 's nachts lekker op een stukje gras in een paddocksetje.

En ja, ik vind hobbels toch een beetje "vies". Je bent wel met de benen van je paard bezig. Zonder die benen, geen paard ... Als er eens iets misloopt, als ze eens in paniek gaan (ook al kennen ze het zooo goed, het zijn en blijven vluchtdieren), dan rennen ze dus weg met die dingen om. Dan heb ik liever dat mijn paard ter plekke in zijn halster gaat hangen, kan ik altijd nog vlug lossnijden. We verwachten al zoveel van die dieren en wat een ongelooflijk vertrouwen hebben ze in ons. Neen, dan vind ik niet dat je nog eens hun enige "redmiddel" mag afpakken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:10

russel schreef:
Jibbel schreef:
Ik heb dit dus fout zien gaan bij een paard wat ik voorheen verzorgde. Met begeleiding had ik die merrie ingereden en alles ging goed. We konden lekker rondsturen en ze was erg braaf.
Vervolgens zou iemand anders haar oppakken, zodat ik me weer kon richten op 'mijn' paard. Diegene is er binnen 5 minuten 2x afgevallen omdat het paard schrok. Dubbele bevestiging dus en er was niets meer te beginnen met het paard. Het was zo erg, dat je niet eens meer naast haar kon gaan staan, omdat ze bang was dat je zou opstappen.

Na een tijdje niks met haar gedaan te hebben is ze door een deskundig persoon opnieuw vanaf het begin opgepakt. Al met al heeft dit geintje een ruim jaar geduurd. En nooit is het paard meer zo braaf geworden als ze was, want nog steeds gaat ze onder het zadel onwijs rennen als ze onzeker wordt. Blik op oneindig en blind voor alles wordt ze dan. Levensgevaarlijk dus. Heel jammer, want het is een ontzettend getalenteerd paard.

Ja maar Jibbel, je paard was zadelmak en het ging goed. Jammer dan van een ander...maar dier was aan jouw gewend en vertrouwde jouw en het vertrouwen met die ander was er dus niet en dat heeft een onbegrijpelijke indruk op haar gemaakt, waar het fout ging is niet eens duidelijk voor die merrie, gewoon een hele snelle vlotte traumatische ervaring en in mijn ogen door een gebrek aan vertrouwen door jongigheid.

Daarom laat ik ook niet zomaar iemand anders op mijn paard en op een jong kwetsbaar geestje al helemaal niet...

Mijn groene paard is nu aan mij gewend dat hij durft toe te laten, dat ga ik niet aan een ander geven, die heeft dat vertrouwen niet en dat brengt spanning..

Ik persoonlijk vind dat bij zadelmakmaken bij vreemden, de paarden volgens procedures worden ingereden en niet het paard als individue...daarom als ik mijn paard wegbreng, moet hij zover gegroeid zijn dat hij ook vreemden aandurft die hij doordat hij balans in zichzelf heeft snel durft te vertrouwen...

Het was niet mijn paard, ik heb haar alleen ingereden voor iemand anders. Ze kwam bij verschillende personen in handen, dus was niet alleen aan mij gewend, ook wat rijden betreft hadden er al eens anderen op gezeten. Het was dus niet 'cold-turkey' met een vreemde erop. Het is voor mij heel duidelijk waar het fout is gegaan en dat is o.a. de onervarenheid van de ruiter die haar ging overnemen. Verder ga ik er niet op in, want het was de keus van de eigenaar om het te doen zoals het gegaan is. Ik weet alleen dat het bij dat paard fout is gegaan en nooit meer goed is gekomen en dat wilde ik alleen meegeven aan de TS.

Mijn eigen jonge paard heb ik tot aan het opstappen zelf gedaan en toen weggebracht. Enerzijds gelukkig, anderzijds vind ik het moeilijk, want op die stal ging het goed tot het opstappen en daarna gaf het problemen. Kwam dat door het gebrek aan vertrouwen in hun? Dat is heel goed mogelijk. Of was het ook bij mij op dat punt problemen gaan opleveren? Ik weet het niet en zal het nooit weten. Ben iig heel blij dat ik dat stukje uit handen heb gegeven en dat het daar netjes en rustig is opgelost zonder dwang of trauma's.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:14

Het maakt niet zozeer uit dat er een vreemd persoon erop gaat, maar wel als die persoon niet weet waar hij mee bezig is. Dan kunnen problemen ontstaan.

Dat het op die stal niet goed ging, kon ook bij iemand anders of bij jou niet goed zijn gegaan, of juist wel, dat weet je niet, is moeilijk te zeggen. Maar het is opgelost, dus dan is het goed. Dat het tot en met opstappen goed gaat zegt niks, het is meestal wat erna komt waar problemen kunnen ontstaan.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:02

Ik denk dat ik hem wegbreng. Heb er lang over gedubd, maar tijdens de les gaat het goed, daarna is het 50/50 tot de volgende les. Ik heb of meer begeleiding nodig, of ik moet hem wegbrengen. Ik denk dat ik mijn spaarpot leeg kiep en dan toch maar wegbreng. Ik vind dat zijn herstel van 2 weken of langer na de valpartij te lang duurt, en wil niet het risico lopen dat ik, bij een volgende keer, achteruit ga ipv. vooruit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:14

Goed idee :) .

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:56

Wijze keuze, enig idee waar je hem naar toe wilt brengen?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:14

Verstandige keuze! +:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:41

Als je buiten de lessen om geen goede hulp kunt krijgen, is het waarschijnlijk verstandig om haar weg te brengen voor het inrijden. Het schiet niet op als je echt alleen maar met de les vooruit komt en tussen de lessen eerder achteruit boert.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 18:34

Bij mijn huidige instructeur uiteraard. JPK :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:38

dan komt het zeker helemaal goed :j
succes met je paardje

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:51

als je als "amateur" een paard zonder kleerscheuren zadelmak wil maken is er maar 1 remedie en dat is dat je het paard zolang je ernaast alle aspecten moet laten wennen wat hij meemaakt als je erop zit. dat zijn dus:
:druk op rug en zijkanten van de buik,(hangen)
:beweging op buik en rug(losse beugels longeren evt met gewicht)
:beweging achter zijn hoofd boven hem uit(iets boven het zadel bewegen)
:en dit alles in beweging

als hij deze dingen zonder problemen ondergaat rij je er zo mee weg. maar een ding is zeker...als je twijfelt kun je hem beter wegbrengen.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:16

JayJay09 schreef:
Bij mijn huidige instructeur uiteraard. JPK :D

_/-\o_ _/-\o_ super beslissing ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:12

Goede beslissing om hem weg te brengen.
Ik hoop dat het allemaal weer rechtgezet kan worden. Toch jammer dat je paardje een dergelijke ervaring mee heeft moeten maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:39

Uiteraard kan t rechtgezet worden...jeetje alsof er een ernstig ongeluk is gebeurd :?

Er is iemand afgevallen, dat gebeurd wel eens.. Komt heus goed :j