[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:24

Zie punt3 van je post.

Ik vind mooi/lelijk, wel/niet comfortabel wel belangrijk. Ik heb een dure hier, zo'n helm, niet zo een fluwelen ding. Maar ik vind het niet lekker zitten en ik vind het niet prettig rijden.
Dus ligt al tig jaren onder het stof.

Zelf zou ik bij een wild jong paard inrijden, wat ik zelf niet meer doe, eerder een bodyprotector aandoen dan een cap opzetten. Maar dat moet een eigen keuze blijven.
Ik vind een bromfiets integraalhelm ook niet prettig rijden, met dat, is wel iets anders natuurlijk, heb ik het idee dat ik veel minder contact heb net de omgeving en het overige verkeer.
Dus voor mij geen cap.

Plus vind ik, cap verplichten dan ook bodyprotector verplichten. Want met cap een smak maken en je komt verkeerd neer, kun je nog invalide raken.
Het lijkt wel of alle risico's in het leven helemaal uitgebannen moeten worden. en dat gaat steeds verder. Dan kunnen we ook wel met steekwerende vesten etc over straat gaan lopen.
De betutteling gaat steeds verder, zie ook de af en toe weer oplaaiende discussie over de fietshelm.
Dan kun je zeggen, alleen de FEI, maar vaak zie je dat zo iets op een gegeven moment steeds verder wordt doorgetrokken.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 18-11-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:26

@ SP: Lol, daar heb ik inderdaad nog geen 'bezwaar-topics' over gelezen _O-

@ Niels: Oooow, in dat opzicht..... Daar heb je een punt :j
Mmm, is dat een oordeel...? Zo was het niet bedoelt, dan bij deze excuus!
Even het verschil tussen mening en oordeel opzoeken ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:31

nee ik rijd geen FEI.
nee, dit zal ook niet snel gebeuren. 1 omdat mijn paard pas 3 is. en 2. omdat ik in de huidige setting die er in nederland is voor het hele fei/weg verhaal er verder niks mee te maken wil hebben.

echter, waar ik bang voor ben is de machtspositie die de FEI zichzelf geeft tov de NRHA en hun grootse pogingen om de NRHA naar hun pijpen de laten dansen. (bv dat ze mee MOETEN met fei regels om gezamenlijke shows te doen).

waar ik dan bang voor ben is de nieuwe regels in 2014 of 2015: weet je wat, laten we het gewoon overal gaan verplichten, jullie willen wel eens een show met fei? dan pas jullie reglement maar aan dat er bij alle nrha shows met cap en bodyprotector ed gereden wordt...

daar ben ik bang voor.
waar is het einde met de bemoeienis??

het is nu nog een 'ver van mn bed' show maar mensen, open your eyes.... ze gaan hierna echt niet stoppen ermee.

owja, en ik heb net een nieuwe hoed gekocht verdomme.
de hele hoedenmarkt gaat naar de knoppen als ze het helemaal zouden gaan doorvoeren! en de economie gaat al zo slecht! weer een hele branche failiet!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:34

quarterH schreef:
de hele hoedenmarkt gaat naar de knoppen als ze het helemaal zouden gaan doorvoeren! en de economie gaat al zo slecht! weer een hele branche failiet!

Ach, de hoedenmensen falliet, de capmensen bloody rich. Kwestie van op het juiste moment overstappen toch?

}:)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:36

Hoeveel van de absolute voorstanders van de cap terwille van de eigen veiligheid en eigen gezondheid (geen letsel) roken eigenlijk ? ;)

Nog even het visueel verschil

Hoed
Afbeelding

en cap

Afbeelding

Van de laatste heb ik er nog 2 te koop dames en heren wedstrijdwesternrijders, 5 euro per stuk :)
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 18-11-11 17:47, in het totaal 3 keer bewerkt

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:43

Ladypronk schreef:
Gelukkig spreken hier vnl allemaal paardenpro's. Ik ga weer lekker terug naar mijn eigen recreatieplek met cap en al. Stuk gezelliger! Miss een idee om je eigen forum op te starten verboden voor niet Western mensen. Dit helpt niet mee om deze geweldige tak van paardensport te promoten!
Succes met de oeverloze discussie :Z :wave:

Flauw hoor. Ik rij toch zelf ook met cap? Daarom mag ik nog wel een andere mening hebben.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:01

Ok ik heb het terug gevonden , het is uit een onderzoek van de universiteit van Vermont

David A. McLain, MD, FACP, FACR schreef:
The place where most accidents occurred was on cross country. Cross country involves jumping fixed obstacles at speed. If a hors hits one of these obstacles, either the rider or horse and rider will fall. The second most common area was either stadium or other unspecified. Warmup areas for the jumping phases were the next most likely place for an injury. It comes as no surprise the jumping phases accounted for 86% of the injuries. Dressage accounted for only 1% and the stable area and other accounted for 12%, again indicating the surprisingly large number of unmounted injuries.

Met andere woorden een dressuur/western ruiter heeft een 10 zo grote kans om iets op te lopen als hij of zij niet op maar naast het paard bezig is... en laat dan zo goed als niemand een cap op hebben...

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:09

Dus dat houdt in, dat het dagelijks omgaan met paarden etc, meer risico, 12%, inhoudt dan als ik er op ga rijden. Als ik dan ook nog meeneem, dat het er mee omgaan in tijd, tenminste hier thuis op de RRR elke dag vele malen groter is dan het er op rijden, waar hebben we het dan over ?
Tijdje geleden had cowvrouw nog een gebroken vinger omdat er een paard uitbrak met longeren.

Ga ze zo naar binnen zetten en voeren, cap op dan maar ?

Wesco

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:12

Vergeet je body protector niet.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:25

En, laarzen met stalen neuzen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:29

Ik hoop echt dat de hoed blijft in de wedstrijd arena.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:31

rapido schreef:

ik ook! kan ik straks misschien eindelijk eens een GAG-je starten, en dan zeker een cap op mijn pan...

daaaaag troullioud foto's!

:+

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:40

Ben weer terug, niks gebeurd gelukkig :)

Rapido, kan mij niet voorstellen dat de hoed wordt afgeschaft, maakt al jarenlang deel uit van de westernkleding en bovendien zit gebakken in de hele cultuur waar het vandaan komt.
Maar ja je weet het nooit, zijn de laatste 10 jaar wel meer dingen gebeurd waarvan ik zelf dacht dat ze nooit zouden gebeuren.
Een lobby, een politicus die wakker wordt, zou zo maar kunnen, capverplichting overal. Gelukkig is het nog niet zo ver.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:01

Je mag toch verwachten dat de paarden, en ruiters, op dat niveau getraind genoeg zijn dat die cap niet nodig is.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:20

Nee natuurlijk niet. Ik heb al heel wat wedstrijden gezien, live en op livestream, op een bepaald nivo, en daar gebeurt dat absoluut niet, niet bij pleasure of reining.
Het kan wel bij een jong paard gebeuren wat voor de 1e keer in de showring komt, maar ook daar zijn oplossingen voor, je doet eerst eens een fool'm'school'm'of een klein onderling wedstrijdje.

Vergeet ook niet, als er wat met een paard gebeurt, een ongeluk, wordt het heel breed uitgemeten in de media. Meestal gebeuren die ongelukken thuis, en details ontbreken.
Als ik zie wat er de laatste week in het regionale nieuws is geweest met ongelukken met scooter en fietsers, ook dodelijk, overtreft dat het paardrijden minstens in 10 voud.

Niets is zonder gevaar, ik heb jaren gevoetbald en daar aardige blessures opgelopen, ook met skieen op wintersport, heb ik ook gedaan, zijn ook risico's en die zijn niet mis.

En men hoeft mij niet te vertellen, dat heb je zelf in de hand, want dat is dus niet zo. Komt vaak door een ander.

In 1996 lag ik in het Vu zieknhuis met een ernstige gecompliceerde beenbreuk, een week, ik heb een jaar met een pen van 40 cm in mijn been gelopen, en de bijbehorende schroeven.
En hoe kwam dat ? Ik liep op het ijs bij onze woonark en struikelde over een ijsschots. Ik schaatste dus niet eens.
De hele kamer lag vol met kerels die niets byzonders hadden gedaan, maar allemaal een dom ongeluk hadden gehad.
1 gozer lag helemaal in een kooicontructie, hij had aan een Dodge pick up liggen sleutelen, en 1 van de steunen had het begeven en hij had de 2500 kg op zijn borst gehad.
Het leven zit vol risico's, je hoeft ze niet op te zoeken, maar de illusie om ze allemaal uit te bannen kun je beter laten varen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:53

Voor de jeugd vind ik het helemaal niet gek, de italiaanse jeugd rijdt immers ook met een hoed en cap ineen. En hun resultaten leiden er zeker niet onder, het meeste talent komt ook uit italie.. (en het geld)

Voor volwassenen vind ik het een moeilijke kwestie, en ik voel me niet gerechtigd om me daar over uit te laten. Daar heb ik immers niets mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:33

nog effe en je mag thuis ook alleen maar met cap ridjen....
Ik vind het belachelijk. Maar goed.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:41

Dat is vaak het probleem Viv, er komt iets het, gaat rondzoemen, lobbyen etc.

Het zou hetzelfde zijn als dat ze muzikanten verplicht oordoppen willen in doen. Omdat ze door de grote Marshall towers oorbeschadigingen oplopen.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:51

Doe ik ook maar even een duit in het zakje. Persoonlijk zit ik er ook niet op te wachten. Ik vind het verkwanseling van identiteit en tradities, maar goed, wie ben ik.
Alleen denk ik dat ook hier wel weer op ingespeeld zal worden. Er staat namelijk niet dat er een cap gedragen hoeft te worden. Er staat helm. Omdat er in de US veel meer mensen deze sport beoefenen, zitten hier ook meer fabrikanten. Deze gaan ongetwijfeld iets ontwikkelen waar we mee kunnen leven. Ik denk persoonlijk niet dat mensen zoals Tim en Shawn namelijk zo'n dom eitje op hun hoofd gaan zetten. Er zijn tegenwoordig zulke goede en dunne materialen (kevlar o.a.) die best in een cowboyhoed te verwerken zijn, zodat die aan de eisen voldoen. Het is alleen te hopen dat die dan hier in NL wel goedgekeurd worden. Zullen duur worden, maar dan heb je toch iets.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:59

essiedepessie schreef:
rapido schreef:

ik ook! kan ik straks misschien eindelijk eens een GAG-je starten, en dan zeker een cap op mijn pan...

daaaaag troullioud foto's!

:+

_O-

Ik vind het ook belachelijk! Voor de jeugd...prima, kan ik me nog wel voorstellen, maar als volwassene zijnde ben je verantwoordelijk voor jezelf.
En hoeveel ernstige/dodelijke ongevallen zijn er op shows gebeurd??? Lijkt me niet dat het daarom gaat, volgens mij gebeuren de meeste ongelukken nog altijd thuis.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:08

De mensen die iets over traditie van de western zeggen: mensen die voor stierenvechten zijn, geven ook dit argument...
Zelf houd ik er gewoon niet van dat mij iets wordt opgelegd. Ok, ik stop voor rood en bij groen rijd ik door, dat is voor iedereens veiligheid, maar een cap? Nou, nee.

Verder ben ik nogal visueel ingesteld, dus hier even hoe het er dan uit moet gaan zien in de toekomst ;)

Andrea Fappani:
Afbeelding

Andrea Cappani :D :
Afbeelding

;(

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:13

whahahah cappani!!! die is geweldig!!!

wordt helemaal een hype.
heb jij al een echte cappani cap?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:15

bahahahah! ploon! wat ziet ie eruit, ineens is ie totaal sexloos.. en hij is nog wel zo sexy!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:27

Nou mag ik bepaald niet meepraten aangezien ik geen reining rij, maar toch mijn mening.

Ten eerste vind ik de verplichte hoed al veel lelijker dan géén hoed.
Én ik vind een cap niet eens zo erg:

Afbeelding

Tóch vind ik het belachelijk dat de cap verplicht wordt gesteld in Nederland. Ik bedoel, volgens mij lopen die duizenden kindjes die in het achterlijk drukke Nederlandse verkeer zonder helm rondfietsen véle malen meer kans op hoofdletsel dan dat handjevol reiningruiters die paar minuten in de ring. met veiligheid heeft het niets te maken, aangezien de reiners heus niet ook thuis een cap op gaan zetten. Het is gewoon symboolpolitiek.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:28

Dat hierboven is nou niet bepaald een FEI-reiningruiter.:D