[WN] Rodeo discussie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:40

Magrathea schreef:
Heb niet alles gelezen _O- iets teveel haha.

Wat ik me wel afvroeg, en wat ik zo gauw niet kan vinden: wat is nu het criterium bij cutting? Want in de filmpjes mag de koe op een zeker moment weer terug naar de kudde, is dat na een bepaald aantal seconden oid?

Als de koe zich van het paard wegdraait en wegloopt is het over. Dat kan bij de ene koe eerder gebeuren dan bij de andere. Je hebt wel maar beperkt tijd om te laten zien wat je paard kan, volgens mij is dat 5 minuten, maar correct me if I'm wrong.

liljebo

Re: Rodeo discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:33

Ik zie hier op de wedstrijden dat de koe in een soort gesloten straat van ijzer hekwerk word gedreven, waarna het hek wordt gesloten en de koe dus is opgesloten. Daar krijgen ze beperkt tijd voor
Valt dat niet onder cutting?
(sorry, ik kijk er graag naar, maar weet nog niet alles)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:35

das teampenning (denk ik op basis van je beschrijving)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:48

Een cutting run is twee en een halve minuut.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:51

Stef: is niet neerbuigend bedoeld, ik gaf al aan dat ik er geen verstand van heb en ik weet ook de precieze naam niet. Vat het niet meteen zo op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:02

stef schreef:
das teampenning (denk ik op basis van je beschrijving)

ja klopt. Ik bedacht het mij net ook.
Is idd teampenning.
Ik haal de dingen nog beetje door elkaar. :o?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:23

Ik vind dat paard dat daar solo-cutting doet wel echt heel leuk. Zo grappig dat hij ook eerst tussen de koeien gaat sluipen om eentje te kiezen.

Echt verbaasd ben ik dan ook weer niet, want ik heb er ook eentje waar geen schapen meer bij kunnen :+
En ik heb eigenlijk ook eentje die puur voor de lol meerdere hindernissen na mekaar springt (sprong..hij mag niet meer van mij, is op pensioen ;) ) als er een parcours opgesteld staat. Om vervolgens bokkend weg te scheuren.. Hij deed dat in vrijheid, en helaas ook als er een totale beginner in het zadel zit die hem dan per ongeluk in de richting van een hindernis draaide :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:23

er zijn op youtube zoveel mooie filmpjes te vinden over prachtige rodeo acties, koeien werk en het bull en bronco riding, maar er bij zijn is echt een hele happening (dat vind ik in ieder geval! :D )

ik ben naar mijn eerste rodeo in Ft. Worth, Texas geweest, en die sfeer is echt onbeschrijflijk!
de spanning bouwt op met al die mensen om je heen en de muziek, en dan zie je de clowns klaar gaan staan en al die mannen bij het betreffende dier in de box staan.

de adrealine gierde al door me heen met alleen maar kijken! laat staan dat je dan zelf op zo'n stier moet gaan zitten! *\o/* *\o/*

het is zeker iets wat of je een keer moet hebben meegemaakt (als je de kans krijgt natuurlijk om naar zoiets te gaan)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:47

Al ben ik geen westernruiter en sta ik hiervan buiten vind ik dit een heel interessante discussie, zeker de eerste 3 pagina's die nog over de rodeo ging.
Ik zit zelf op een paarden management opleiding in wageningen en we hebben veel onderwerpen gehad, echter wordt western erg onderbelicht en neemt springen, dressuur en eventing de hoofdrol in. Dit ter verduidelijking dat ik dus een complete leek ben hierin :).

Ik lees een stuk over de flank strap, dat dit een kriebelend irritant gevoel geeft en dat paarden hierdoor meer getriggerd worden om te gaan bokken. Daarnaast lees ik dat na 8 seconden in de ring de paarden doormiddel van een bel weten te moeten stoppen met bokken. Het filmpje vond ik daarvan een mooie illustratie, echter kon dit ook toeval zijn aangezien de sport heel intensief is voor de paarden op heel korte termijn.
Nu heb ik hierover meerdere vragen waar ik graag wat antwoorden op wil om hierover te kunnen discussieren:

- Er wordt hier verteld dat de flank strap een prikkelend gevoel moet geven om het bokken te triggeren: wanneer een paard het bokken 'in zijn bloed heeft' en heeft aangeleerd waarom is een flank strap dan nog nodig? Het lijkt mij niet van toegevoegde waarde, dan wel een traditie, aangezien na de bel de paarden er dus minder 'last(?)' van blijken te hebben en hier dan wel doorheen kunnen rennen?

- Hebben jullie enig idee hoe deze paarden het bokken wordt aangeleerd? Ik vind dit een kant van rodeo waar je als buitenstaander dus niet veel bij mee krijgt. Ik kan eigenlijk geen diervriendelijke methode bedenken om deze dieren dit aan te leren. Hoe testen ze dit bij deze paarden? Wordt de rodeo gewoon nagebouwd en dan voor het eerst iemand op de rug? En hoe wordt de bel erin getraint? Heeft iemand hier persoonlijke ervaringen mee?

- Er wordt hier gezegd dat deze paarden maar 10x in het jaar in de ring verschijnen en verder op het land staan. In hoeverre is deze sport dan blessure gevoelig voor deze paarden omdat er van helemaal geen conditie (weide conditie) wel plotseling een enorme inspanning wordt gevraagd. Zijn hier cijfers van bekend, hoe oud deze paarden gemiddeld worden en waardoor ze worden teruggetrokken als ze nog niet de leeftijd hebben bereikt om met pensioen te gaan?

Hopelijk kunnen jullie mij meer inzicht geven in mijn vragen. Ik zal hier wel graag over door willen discussieren dus hopelijk houden jullie ook tegen een leek als mij een open mind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:58

Hoe het opleidingstraject eruit ziet, zou ik je niet kunnen zeggen. Maar de bel wordt er niet ingetraind, dat gaan paarden op een gegeven moment doorkrijgen. En hoe het bokken wordt aangeleerd? Lijkt me simpel: belonen als er wordt gebokt. Je bewust eraf laten vallen op het moment dat er een bok komt. Wordt onbewust ook in de dressuur gedaan hoor. Paard is stout, zet maar weer op stal. Een-nul voor het paard.

Wat betreft de leeftijd van de paarden, eerder in dit topic stond een filmpje van een 23 jarige merrie die in haar leven op rodeo's werd ingezet en die ook nog 17 veulens de wereld in heeft gezet. Of dit de uitzondering is of de regel durf ik niet te zeggen.

Wat de blessures betreft:

In een eerder aangehaald topic over de Calgary Stampede werd gemeld dat een jonge bucking bronco zijn rug brak tijdens een wedstrijd. Verder denk ik dat er ook andere blessures voorkomen, en ik denk niet dat er een uitgebreid revalidatieprogramma wordt gehanteerd bij een peesblessure, of er ook maar gedacht wordt aan operatie in geval van een gebroken been. Voor dergelijke behandelingen heb je een paard nodig die toch redelijk te hanteren valt. Een bucking bronco die het hele jaar op het land loopt, in hoeverre is daar bij een revalidatietraject veilig door mensen mee om te gaan? In hoeverre zijn de eigenaren bereid om te betalen voor de behandeling van een dergelijk paard?

Aan cijfers of statistieken kan ik je helaas niet helpen. Ik vraag me ook af of deze informatie ooit in kaart is gebracht.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:22

Het is niet zo dat alle paarden de bel kennen, niet alle paarden stoppen met bokken als de bel gaat. Goede broncs,daarmee bedoel ik paarden die al een periode meedraaien in de rodeo, associëren de bel met het losmaken van de flankstrap en het eindigen van de rit. En sommige zijn dan inderdaad 'slim genoeg' om na verloop van tijd, te stoppen met bokken als de bel gaat.
Maar dit werkt vaak niet altijd en kan ook als toeval gezien worden.
Sommige paarden stoppen pas als de ruiter eraf gevallen/gehaald is.
Niet elk dier is hetzelfde en dat uit zich ook in rodeo.
Sommige paarden worden maar enkele keren gebruikt en zijn dan al zo broke dat ze niet meer bokken (niet met of zonder flankstrap).
Dat is nogmaals een bewijs dat de flankstrap niet op zichzelf kan zorgen voor een bokkend paard, of beter gezegd, geen garantie is op een bokkend paard.
Aan de andere kant is het ook zo, dat als de flankstrap fout word aangetrokken meeste paarden blijven staan.
Dit is ook weer niet gunstig, wat dit levert geen spektakel op + ook geen punten voor de cowboy.

Wat ook een vooroordeel is, is dat de paarden vaak met wonden uit de chute komen. Maar het tegenstelde is waar; de eigenaars van de broncs verdienen geld met deze paarden, dus ze zijn er ook erg zuinig op. Goede broncs zijn moeilijk te vinden.
Als paard bloedt of mankt voor het de chute in gaat, of als het zich in de chute bezeerd, wordt hij/zij er gewoon terug uitgehaald. Heb nog geen rodeo meegemaakt, waar een geblesseerd paard moet 'starten'.

Wat ik hier ook al gelezen heb, is dat de cowboy zelf ook teveel respect heeft voor deze paarden. Het is vaak hun kostwinning of hun passie. Zij gaan dus zeker geen geblesseerd paard rijden. Dit geeft hen ook een slechte naam en dat heeft geen enkele rider graag.

Ik durf niet goed een aantal plakken op de keren dat een paard de ring in komt, maar je moet je bedenken dat als de paarden meermaals per week of per dag uit de chute komen, hun energie helemaal op is en ze dus helemaal niet meer bokken. En het is net de bedoeling dat ze bokken.
De nieuwe enthousiaste, jonge broncs worden in het begin vaak meerdere keren gereden. Omdat ze tijdens de eerste ritten gevaarlijk durven bokken. Hangt per bronc af, hoe vaak je deze kan gebruiken.
Op de trainingen zie je direct aan elk paard, hoe snel deze uitgebokt zal zijn. Dus weer opnieuw de eigenaars van de broncs willen zoveel mogelijk en zo lang mogelijk geld halen uit deze dieren. Dus gaan ze er alles aan doen, om deze paarden zo lang mogelijk als goede bronc te kunnen houden, dat houdt dus in dat ze niet te vaak gebruikt worden.

Paarden bokken van nature zo vaak, je hebt natuurlijk paarden die nooit bokken of spontaan gek doen, maar die worden dan ook niet als bronc geschikt bevonden. Je moet rodeo eigenlijk vergelijken met een paard dat dagen op de weide staat (geregeld rondwandelt en dus geen koudestalspieren heeft) en dat plots schrikt van iets of uitgedaagd wordt door een ander paard en dus aan het bokken/lopen gaat.
Zoveel kans als een paard heeft op blessures in de weide, heeft een bronc kans op blessures.
(Natuurlijk klopt dit niet helemaal en zijn er bij rodeo veel meer externe factoren die zorgen voor extra complicaties, maar simpelweg gezien, lijkt mij dit best een goede vergelijking). Broncs zijn ook gewoon paarden en veel minder belast als een middelmatig wedstrijdpaard dus halen ook gewoon een zeer normale leeftijd, de ene al wat ouder als de andere.
Nu moet je eerlijk zijn, van 8 seconden te lopen, raakt zelf de minst ongetrainde mens nog niet buiten adem.
Er wordt geen inspanning gevraagd, er wordt een actie uitgelokt.
Paarden worden uit de sport gehaald als ze aangeven niet meer toe te zijn aan al die actie. Als ze stoppen met bokken, is het voorbij voor deze dieren in de rodeowereld.
Er is geen manier om een paard dat niet meer wilt bokken, te laten bokken.
Afhankelijk van de leeftijd en het karakter, worden ze zadelmak gemaakt of dienen ze als fokmerrie.

Wat volgens mij door veel mensen ook uit het oog verloren wordt, is het eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat een cowboy na de rit, de grond op gaat. Ideaal is, is dat cowboy zelf de flankstrap lostrekt na de bel of dat de pick-up man of vrouw, deze lostrekt en de cowboy veilig van het paard gehaald wordt door één van de pick-up mannen of vrouwen.
Het is niet de bedoeling van de sport om paard of ruiter in gevaar te brengen. Maar net om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Natuurlijk is heel deze uitleg mijn zicht en ervaring op en met de sport en hoeft zeker niet iedereen hier mee akkoord te gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 22:52

Ik vind het apart dat iedereen vraagt waarom de flank strap nodig is. Mij lijkt dat volkomen logisch. Bokken is vermoeiend voor een paard, ik zou als ik een paard was dat niet uit mijzelf gaan doen. Hij heeft op dat moment een reden om te bokken. De paarden die gefokt worden om te bokken, zijn paarden die áls ze dat doen, het ook goed en hoog doen.
Een goed dressuurpaard loopt toch ook niet continue te piaffen? :+

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:16

Magrathea schreef:
Ik vind het apart dat iedereen vraagt waarom de flank strap nodig is. Mij lijkt dat volkomen logisch. Bokken is vermoeiend voor een paard, ik zou als ik een paard was dat niet uit mijzelf gaan doen. Hij heeft op dat moment een reden om te bokken. De paarden die gefokt worden om te bokken, zijn paarden die áls ze dat doen, het ook goed en hoog doen.
Een goed dressuurpaard loopt toch ook niet continue te piaffen? :+

Dat ik zeg dat ik een leek ben in western hoef ik niet meteen voor een onwetend iemand uit te worden gemaakt.

Hierboven (stuk van kirrr) is beschreven dat de flankstrap wordt losgetrokken door de cowboy of pickup mannen en vrouwen als de 8 seconden om zijn. Dat had ik nog nergens in het topic gelezen. In mijn ogen bleef deze eromheen zitten en vroeg me daarom om wat de toegevoegde waarde was als het paard na 8 seconden hiermee gewoon door kon galloperen zonder te bokken en daarbij was dit dus het juiste antwoord, en dat van jou een slecht onderbouwd, in mijn ogen een beetje slap antwoord.

@ Cassidy: Vanwaar de terugkoppeling naar dressuur: dit vind ik een jammer vooroordeel ;) Ik ken hier in de buurt genoeg westernruiters die dit ook doen namelijk ;). Ik kan me niet voorstellen dat ze echt op deze manier trainen, want dan lijkt het mij dat de paarden gaan verwachten dat er na een bok altijd een val komt en daardoor dus deze paarden, wanneer de ruiter blijft zitten, eerder zullen stoppen met bokken ivm het niet kennen van het doorbokken.

Ik denk dat de merrie van 23 wel een uitzondering is persoonlijk. Ik denk dat de rest wel eerder de dekdienst in gaan. Over de blessures: ik wilde weten of hier cijfers over waren, helaas zijn deze er niet en hier was ik persoonlijk wel erg benieuwd naar. Omdat er in het topic veel wordt gesteld dat deze dieren een geweldige verzorging krijgen en heel duur zijn ben ik benieuwd waarom je zegt dat je erop gokt dat de eigenaren niet bereid zijn te betalen voor een dergelijke behandeling. Natuurlijk bij een zware blessure zoals een gebroken rug kan ik het begrijpen, maar kleinere blessures waar toch echt wel een veearts aan de pas moet komen. Ieder paard kan worden verdooft.

@Kirrr: Bedankt voor je informatie, hier heb ik zeker wat aan! Vooral het stukje over de flankstrap en de bel!

Ik had het niet zozeer over een vooroordeel van de wonden en de choke (dat is toch de kleine 'box' waar ze instaan als de ruiter opstapt?), van deze had ik ooit nog nooit wat gehoord, ik bedoelde meer de link tussen de trainingen, de waarde van de paarden en de risico's voor blessures tijdens de rodeo zoals overbelaste spieren, peesproblemen, verrekingen, kneuzingen etc. Ik snap dat geblesseerde paarden geen rodeo rijden, dit zou immers afdoen aan het idee van de rodeo (dat een man een sterk gezond bloeiend paard kan 'temmen'). Je vergelijking vind ik idd opgaan mits rekening gehouden met idd de externe factoren, maar het is wel zo dat deze paarden een stuk minder 'gek' zouden doen in de weide dan dat ze in de ring zullen doen ivm het flight and fight gedrag wat erbij komt kijken. Een paard is natuurlijk een vluchtdier en zal er alles aan willen doen om hem van de rug te krijgen en daardoor door alle pijn heengaan en dus misschien wel na de eerste bok met een flinke verrekking doorlopen. Echter heb je altijd paarden die dat ook gewoon doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 23:26

Ehm sorry Karlijn? Die vraag is al vaker gesteld en mij leek het logisch. Maar het kon natuurlijk zijn dat ik het mis had, daarom deelde ik het hier. Jammer dat je gelijk allerlei dingen uit mijn reactie haalt die ik niet heb geschreven.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:56

liljebo schreef:
Ter illustratie: (en beweer dan nog maar eens dat een paard het niet leuk vindt)
http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

Onder het zadel... check die uitdrukking van dat paard.... geweldig.
http://www.youtube.com/watch?v=d7GyxQVb ... re=related

Die eerste is echt om vrolijk van te worden! Heerlijk gewoon! Het paard waarmee ik rijd is ook een cuttinggefokt paard en dat is ook zo'n heerlijke slimme speelvogel. Heb er een keer foto's van gemaakt (zie onderschrift), je weet niet wat je ziet. Ik zou niet willen weten wat er zou gebeuren als er een paar koeien bij zouden worden gezet :D

Wel interessant om te lezen over de rodeo's, wist er niks van. Weer wat geleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:08

@ Karlijn: de hokje waar de paarden en de stieren in worden gezet voor de start heet "chute" en niet "choke".

En verder denk ik dat je van het idee af moet stappen dat er veel met deze paarden getraind wordt.

En met een ruin kun je niet fokken...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 11:18

Cassidy schreef:
En met een ruin kun je niet fokken...

Tuuurlijk wel :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:08

Nou idd, met kunst en vliegwerk wel, als je hem gaat klonen en een aantal jaren gaat wachten tot een eventueel veulen oud genoeg is om te dekken.
En dan weer de vraag: is de kloon net zo goed als het origineel?
En de tweede vraag, wie gaat dat betalen?

Zou wat worden, als we alle geblesseerde ruinen massaal zouden laten klonen, nakomelingen produceren die uiteindelijk wel kunnen dekken.

Maar klonen is stilstand, en stilstand is achteruitgang. Moet je uiteindelijk op grote schaal niet willen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:30

En nu weer ontopic ;-)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:01

zo. ik heb me er door heen gewerkt. ik heb niet heel veel nieuws geleerd. wel heb ik geleerd dat sommige mensen (sjors) erg kortzichtig zijn. en ik weet nu nog niet of ie vegetarisch is.
ik vind het heel jammer dat rodeo in nederland niet is toegestaan. wel de cutting, working cowhorse en team en cattlepenning. dat valt ook onder rodeo heb ik begrepen. ik noem dat gewoon koewerk. :D

ik vind het een leuk onderdeel. er zijn helaas te veel vooroordelen enzo over maar dat heb je overal over.

Klonen lijkt me ook geen goed idee, want het blijkt dat de cellen van de kloon even oud zijn als het orgineel, dus leeft het de helft korter... (was bij Dollie zo) dus dan heb je niet heel veel aan je kloon, lijkt mij. behalve snel fokken, en als ie zijn verouderde, dubbele genen door geeft, heb je ook niets aan het nageslacht. :P

ik hou toch wel een stipje hier. vind het een leuke discussie en ik wil graag zien hoe leken zich verdiepen in iets wat tot nu toe buiten hun wereld stond.

alleen sjors mag weg blijven.. die is me iets te kortzichtig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:07

Paintless schreef:
ik vind het heel jammer dat rodeo in nederland niet is toegestaan.

Ik niet, laat maar zo..
Je hebt hier geen ranches waar zowel de rodeopaarden als stieren 3/4 van het jaar gewoon buiten zouden lopen, waar 10 meer of minder niet zo veel uit maakt, en waar ze nog alle dagen paarden nodig hebben om het werk te doen.
Ik zie ze hier al hun leven in een box staan, en vervolgens recht naar de slager als ze 'ex-rodeo' en overbodig in recreatie zijn ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:34

Precies....ga met Bandida mee, een Rodeo kan gewoon niet hier....niet alleen om de redenen die Bandida noemt, waar ik het geheel mee eens ben maar neem ook nog eens de dierenbescherming, de partij van de dieren en alle onzin-figuren die zich dierenactivist noemen..... je kúnt die sport hier eenvoudig niet eens beoefenen.

I krijg nu al medelijden met de dieren die dan opeens "niet geschikt" zijn voor van alles en in "onze nieuwe tak van paardensport" belanden.....of juist dieren die dit niet kunnen en weer eens in de handel terechtkomen...slacht zou misschien zelfs een betere optie zijn in dat geval

Nee....laat maar lekker in Amerika....
Ik vermaak me hier prima met mijn paard in de working cowhorse, team penning en vroeger de barrel-race...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:44

oh maar daar geniet ik ookecht wel van hoor. En er zijn zat paarden die niet gereden worden en lekker in de wei staan.

Maar deels sluit ik me wel aan bij bandida. Als je het zo stelt..

Ik ben trouwens niet tegen slacht, als het maar verdoofd is. Onverdoofd ritueel slachten stuit me echt tegen de borst.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:48

Ik ben ook tegen onverdoofd slachten, maar verdoofd betekent wel gewoon een slachtpen in de kop. Eerlijk gezegd stoot me dat ook wel tegen het hoofd. B-tje kiezen uit 2 kwaden en ja, ik eet vlees, dus kennelijk vind ik het niet erg genoeg.

Ook vind ik het wel een mooi idee om de rodeo in Amerika te laten, niet door het dierenleed (wat er niet is, volgens mij), maar gewoon omdat het zo iets aparts blijft.

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:56

Hoe komt men ineens op ritueel/onverdoofd slachten??
Daar ben ik tegen trouwens :+
Maar ik vind dat zolang die dieren niet lijden, het geen probleem moet zijn.
Schaf eerst het stierenvechten maar eens af, daar gaat het er veel bloederiger aan toe.