[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:33

ik denk dat we er wel uit zijn ! :D

Ieder zijn eigen fun met zijn paard en ieder paard zijn eigen plek in de sport !

toch ?

Arrows

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:35

eens :)

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:37

gelukkig, kan ik nu naar mn bed truste :wave:

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:56

Niels schreef:
Yviertje schreef:
Dat een fries in de western wel kan en niet perse slechter oid is. er zit net zo veel training en moeite achter.
Ja een Quarter/Paint is hiervoor gefokt, maar dat wil niet zeggen dat ze de enige rassen zijn die er goed in kunnen zijn.

De barrelrace in Nederland, dat moet je toch niet nemen als referentiekader? Barrel race is echt knap hoor, maar niveau in Nederland is echt dramatisch. Dat een fries 2e (van de 4 of 5) wordt, zegt meer over de andere dan over de fries :D

Ik heb die Fries gezien en die deed het heel netjes. Geen getrek en wel een hoop plezier en inzet. En het niveau is niet te vergelijken met dat in Italie of de USA maar dramatisch zou ik het niet noemen , Billy het meisje die de barrelrace won is oa rodeokampioen in duitsland en jeugd finalist in Italie op het EK geworden

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:00

Wie heeft er nou echt verstand van? is het nou ja of nee? :+ :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:03

vind dat filmpje met die friezen in de pleasure erg lachwekkend en dan heb ik mij nog zacht uitgedrukt! :=

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:07

Mary Rivers een trickrider uit de USA doet veel met Friezen : http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... 1524430748
De tijd van de winnaar van de barrel race op NK was volgens mij in de 15 sec. dat is een aardig snelle tijd voor
die grootte van arena. deze is wel wat sneller maar
niet voor niets wereldkampioen. En dit paard is een halfbroer van t paard die won op t NK met dezelfde Braziliaanse ruiter

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:42

wat een hectiek he, ik vind dat barrelracing wel leuk tot op bepaalde hoogte...

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:00

winnaar wat betreft snelheid maar wat betreft paard vriendelijkheid hhmm...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:05

Het lijkt me best moeilijk, om een fries in een relaxt niet-te-hoog-opgooiend drafje te krijgen waarin jij relaxt kan doorzitten.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:13

en dan is het meer een discussie, wat is western?
iedereen kan een westernzadel op een fries gooien en wat rond rijden in de L5 van de wran toch?
maar wil je iets bereiken en wil je echt wat wedstrijden rijden, zou ik een iets geschikter paard kiezen dan een fries..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:21

Western met een fries kan zeker. Wedstrijd-western met een fries is een ander paar mouwen. Hoewel trail moet lukken :-) ?

man, van dat italiaans krijgt ge koppijn..

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:23

ik heb niet alle reacties gelezen maar wil even zeggen.
'k ken een fries die dit erg goed doet:D dus. Ja

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:24

Hollowpoint schreef:
winnaar wat betreft snelheid maar wat betreft paard vriendelijkheid hhmm...

Dat is gemakkelijk te zeggen vanaf 1 filmpje maar in Italié heeft hij de Wereld Cup gewonnen, door op
6 verschillende paarden (die worden geloot dus mag je niet van te voren rijden, ´vreemde´paarden dus)
te presteren. Daarvoor moet je een goede ruiter zijn en wat ik ´live´gezien heb is hij goed voor zn paarden.

Maar weer een ontopic : Waarom zou een Fries niet iets kunnen bereiken in de Western sport ? Ik denk dat je
gewoon bij ieder paard (ongeacht zijn ras) moet zoeken wat bij hem past en wat hij leuk vind en daarvoor
gaan trainen. Dat is niet voor ieder paard (of iedere fries ;) ) hetzelfde

Ik heb trouwens wel eens een Fries gezien in de Horse en Dog trail, die was echt goed :)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:22

Tot op een bepaald nivo kan ieder paard western, helaas ligt het nivo van een fries laag.

- een fries heeft de beweging van een pleasure paard niet
- een fries heeft de behendigheid van een reining paard niet
- een fries heeft de behendigheid en de kunde voor trail niet
- een fies heeft de houding voor horsemanship niet
- een fries heeft de beweging van een hunterpaard niet
- een fries heeft geen cowsense
Daarom kun je er niets mee bereiken in de westernsport

Maar,je kunt er recreatief een hoop plezier mee beleven,en ik beveel elke recreatie ruiter met een fries aan er eens mee aan de gang te gaan!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:24

Dat vind ik nu persoonlijk niet?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:32

Gleyla schreef:

ik ook niet en er is volgens mij in Duitsland een Fries die genoeg beweging voor
een succesvol dressuurpaard heeft, waarom zou een fries dan geen beweging voor pleasure of
hunter kunnen leren, daarvoor kan die toch getraind worden ..
Ik ken trouwens een Fries die heel mooi kan springen... Hunter hack misschien ?
Doet ie stuk beter als mijn quarter :D En wat is niveau ? dat is voor iedere ruiter en paard verschillend.
Hoeveel paarden zijn goed genoeg om de wereld top te halen ? dat zijn ook vele
quarters en paints niet...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:38

de stijl die men wil bij HH is niet de stijl die een fries heeft/kan hebben. dat ie over een balkje komt geloof ik wel maar dat is niet waar HH om gaat uiteindelijk.
zelfde met trail. dat ie over balken kan lopen en door een portje kan (als deze groot genoeg is :+ ) geloof ik wel.
maar hij zal het nooit zo relaxed en behendig kunnen als een quarter kan.
en nee dan bedoel ik dus niet iedere willekeurige quarter maar gewoon de potentie die het ras als algemeen heeft.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:41

Sassy4barrel schreef:
Gleyla schreef:

ik ook niet en er is volgens mij in Duitsland een Fries die genoeg beweging voor
een succesvol dressuurpaard heeft, waarom zou een fries dan geen beweging voor pleasure of
hunter kunnen leren, daarvoor kan die toch getraind worden ..
Ik ken trouwens een Fries die heel mooi kan springen... Hunter hack misschien ?
Doet ie stuk beter als mijn quarter :D En wat is niveau ? dat is voor iedere ruiter en paard verschillend.
Hoeveel paarden zijn goed genoeg om de wereld top te halen ? dat zijn ook vele
quarters en paints niet...

Ik hoop niet dat je dressuurbewegingen met pleasure gaat vergelijken want dan ga ik mijn tijd niet verdoen aan deze discussie.

Verder is de intentie van hunter hack niet over een sprongetje van 70 cm komen, het gaat niet om springen... het gaat om hoe je paard de sprong neemt en de beweging en constante gangen ervoor en erna.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:45

Ik vergelijk het niet maar ik zeg als ie het een kan leren kan ie het andere misschien ook wel leren. En de Fries die ik wel eens zie springen heeft niet alleen hele mooie techniek tijdens de sprong maar ook mooie gelijkmatige gangen er voor en erna, alles mooi in 1 tempo en ontspannen en gelijkmatig en rustig. Als mijn Quarter een sprongentje wilt maken komt ie er ook wel overheen maar lang niet zo mooi, vooral ervoor en erna en word er dan ook te vrolijk van :D maar ja daarom is hij denk ik meer geschikt als barrel horse, hij heeft meer speed maar is minder constant en mooi van beweging ;)
Dat een pleasure gefokte Quarter meer kwaliteiten voor zn sport heeft als een Fries begrijp ik, maar dat wil niet zeggen dat een Fries dit niet kan. Het topic is toch Western met een Fries ? Waarom zou dit niet kunnen , als er goed getraind word en netjes gereden en beide hebben er plezier in .. Waarom dan niet ?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:51

Hunter Hack wordt alleen bij de rasverenigingen (voor Quarters, Paints en Appaloosa's) uitgeschreven, dus daar kun je met een Fries niet aan mee doen.

En als je Fries goed kan springen dan ga je toch gewoon springen? Er is niet veel western aan Hunter Hack, behalve het rail-gedeelte dan. :) Het onderdeel is bedoeld om te laten zien dat je met een western gefokt paard ook nog aardig kunt springen. Het is dus ook totaal zinloos om dat met een niet-western ras te gaan doen. Ik vind die TB's al erg... ;)

Als je wilt springen kun je misschien bij het Friezenstamboek vragen of ze een springonderdeel willen opzetten om de veelzijdigheid van de Fries mee te tonen. Of bestaat dat al?
Laatst bijgewerkt door LindyH op 27-12-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:03

Ik heb geen Fries en ik wil niet springen ... het was slechts een voorbeeld ;)
Wat ik wil zeggen is waarom zouden alleen Quarters western mogen of Kunnen doen ?
Ik zal een beter voorbeeld geven : Mijn zusje was 11 jaar oud en deed met haar kleine C pony in Bayern mee aan de barrel racing, In Duitsland in dat gedeelte is een westernstad waar de cowboys met hun Quarter Horses vaak trainen voor de barrel race en het goed doen.
Mijn zusje werd letterlijk uitgelachen : Dat kleine meisje met die kleine pony meedoen tegen de grote mannen met hun barrel race getrainde en speed gefokte Quarters. Maar goed dat ze ook troost prijzen hadden riepen ze toen ze de bak in reed...... Kleine pony was goed getraind en hield van de barrel race en van het kleine meisje dat haar reed en beide geven alles.. Snelste tijd ! 2 dagen achtereen , de Rodeo gewonnen. Paar weken later deed ze mee tegen ongeveer 100 Quarter Horses op het EK in Italie (hoogste Niveau van Europa ) : Iedere dag geeft die kleine pony alles en rent zo hard als ze kan, iedere dag constant : Finale plaats !!!
Het is maar net hoe je traint en hoe graag je paardje voor je werkt en je kunt vanalles bereiken wat je wilt.
Daarvoor hoef je geen Quarter te hebben. Hart en inzet van een paard en een goede training is belangrijker als ras.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=118257 foto van de pony tijdens EK

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:07

Ik zeg absoluut niet dat je alleen met QPA's kunt westernrijden, maar als je aan mij zou vragen welke rassen er het minst geschikt zijn voor western, dan staat de Fries aardig bovenaan mijn lijstje.

Zoals ik al eerder in dit topic zei: Een Haflinger is alweer een stuk geschikter.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:27

je snapt zelf toch ook wel het verschil tussen barrel race en pleasure/reining he?
bij barrelrace moet je 2 dingen hebben: snelheid en wendbaarheid bij de ton. ja, dat kunnen meerdere rassen ja.
maar dat maakt toch niet dat dit voor alle westerndiciplines zo is?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:31

een pony in de barrelrace is heel iets anders dan een fries in de pleasure..........

Daarnaast, een fries heeft veel knie-actie en is van nature een trekpaard wat betekent dat hij meer moeite heeft met verzamelen. Als je hem dan tegen de teugel in kan rijden zal hij een heel eind komen. Maar als ie zich moet verzamelen op een lange teugel in een langzaam tempo blijft er niets van de fries over...

dus nee een fries kan geen pleasure, ja je kan er leuk recreatie op rijden.