quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:43

dat vind ik wel een heel positief bericht en hoop dat het klopt
heb er nml idd verschillende berichten over gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:48

Het is een wetenschappelijke publicatie uit nov 2012, dus erg recent, van een onderzoek uitgevoerd door een universiteit in de UK. Je mag dus aannemen dat dit klopt. :j

Ik ben nog aan het proberen de hele publicatie in handen te krijgen, ik ben erg benieuwd naar de wijze van onderzoeken en dat is maar een klein beetje te halen uit de samenvatting...

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:42

Had ik idd ook gelezen :j .

Op Facebook werd ook vermeld dat de hartspier sowieso waarschijnlijk niet zo snel getroffen zou worden omdat deze constant in beweging is.

Ik moet zeggen dat ik ook nog nergens gehoord/gelezen heb over PSSM-ers die een hartstilstand krijgen, zoals bij HYPP bijvoorbeeld kan gebeuren, dus dat stemt me wel hoopvol :-) .

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:55

skippy1 schreef:
Ik ben nog aan het proberen de hele publicatie in handen te krijgen, ik ben erg benieuwd naar de wijze van onderzoeken en dat is maar een klein beetje te halen uit de samenvatting...



Even uit de meeleesmodus, je bedoeld naylor et al toch? Als je me je mail adres stuurt kan ik je aan het stuk helpen :)

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:46

Heel benieuwd naar het artikel waaruit Skippy citeerd, inderdaad een grote geruststelling, maar zijn de luchtpijpspieren niet ook vaak aangedaan bij een aanval?

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:53

Hier de samenvatting van t artikel:


Evaluation of cardiac phenotype in horses with type 1 polysaccharide storage myopathy.

AuthorsNaylor RJ, et al. Show all Journal
J Vet Intern Med. 2012 Nov-Dec;26(6):1464-9.

BACKGROUND: Type 1 polysaccharide storage myopathy (PSSM1), an equine glycogen storage disorder caused by a gain of function mutation (R309H) in the gene encoding glycogen synthase (GYS1), is associated with the accumulation of amylase-resistant alpha-crystalline polysaccharide inclusions within skeletal muscle. Several glycogenoses in humans have a cardiac phenotype, and reports exist of horses with PSSM and polysaccharide inclusions in cardiac muscle.

HYPOTHESIS/OBJECTIVES: To investigate the hypothesis that horses with PSSM1 display a cardiac phenotype. Our objectives were to compare plasma cardiac troponin I (cTnI) concentration and the incidence of cardiac arrhythmias in PSSM1 homozygotes, heterozygotes, and control horses.

METHODS: One hundred and twenty-five Belgian and Percheron horses under the same management were genotyped for the R309H GYS1 mutation. From these, 8 age-, breed-, and sex-matched cohorts of each genotype were identified. Plasma cTnI concentration and incidence of cardiac arrhythmias (determined by 24-hour Holter ECG) were compared between the groups.

RESULTS: Although some PSSM1-affected horses had mildly increased plasma cTnI concentrations, there was no significant difference in cTnI concentrations between groups. There were no significant differences in the incidence of ectopic beats, cardiac conduction intervals or mean heart rate between groups.

CONCLUSIONS AND CLINICAL IMPORTANCE: We found no evidence of clinically relevant cardiac myocyte injury or arrhythmias in horses with PSSM1. Additional study is required to determine whether myocardial function may be compromised in this disorder.

Copyright © 2012 by the American College of Veterinary Internal Medicine.

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:39

Freeride: de luchtpijp is volgens mij geen spierenkwestie. Ik heb mijn arts de vraag nl. voorgelegd omdat de dochter van mijn merrie collapsing trachea heeft (luchtpijp klapt dicht bij inspanning) en ook PSSM . Ik vroeg me af of de PSSM deze aandoening kon verergeren of kon veroorzaken. Dit was niet het geval, omdat collapsing trachea een kraakbeenkwestie is. De ademhalingsspieren zelf zijn wel skeletspieren en kunnen dus wel worden aangedaan door PSSM. Akelige situatie, want een spierbevangen paard komt al zuurstof tekort in de bespiering en krijgt daarnaast ook nog eens niet genoeg lucht binnen doordat de ademhalingsspieren aangedaan kunnen zijn ...

Het valt me wel op dat paarden met PSSM sowieso vaak luchtwegproblemen hebben. Kortademigheid lijkt me niet heel raar (vanwege de ademhalingsspieren), maar ik hoor ook vaak over allergieën en overgevoeligheid. Weet niet of meer mensen hier die ervaring hebben met hun PSSM-ers? Bij mij merrie is het moeilijk te beoordelen, omdat ze sowieso al hele nauwe luchtwegen heeft en vervormde stembanden, waardoor overgevoeligheid ook logisch is ... soms heel moeilijk te beoordelen voor mij wat nou wat veroorzaakt %)

Skippy: cardiac phenotype wil zeggen dat ze aan het weefsel kunnen aflezen of het al dan niet is aangedaan door PSSM? Is dat ook onder niet-accute, non-symptomatische omstandigheden aan te tonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:21

Cardiac phenotype slaat op meetbare/zichtbare afwijkingen aan het hart zoals harstilstand en ritmestoornissen. Even een korte samenvatting van mijn eigen hand:
Ze hebben fysieke controles uitgevoerd en de concentratie gemeten van een stofje dat hartspierschade weergeeft. Dit deden ze bij gezonde paarden en bij hetero en homozygote pssmers en zowel voor als op een aantal momenten na fysieke arbeid, bestaande uit 20 min vrij draven en galopperen. Ze vonden geen duidelijke verschillen. De enkele pssmer die sterft aan een hartstilstand lijkt eerder een onderliggend hartprobleem te hebben, de onderzoekers hebben geen aanwijzingen dat hartproblemen een groot probleem zijn bij pssmers.
Verder zijn er 3 typen spiervezels: 1, 2a en 2x. 1 haalt voornamelijk de energie uit vetmetabolisme. De 2a en 2x deels en voornamelijk uit glycogeenmetabolisme. De hartspier bestaat met name uit type 1 vezels en is daardoor veel minder gevoelig voor pssm dan de 2a en 2x.
De onderzoekers geven wel aan dat verder histologisch onderzoek en ECG's nuttig kan zijn, al gaan ze er vanuit dat bij het fysieke onderzoek echte hartproblemen wel naar boven zouden zijn gekomen. Verder geven ze ook aan dat doordat het hart continu werkt itt skeletspieren die ook rustperiodes hebben, het minder gevoelig is voor de toename in suikers en daardoor minder gevoelig voor de daarmee samengaande spierproblemen zoals men wel ziet bij andere glycogenoses (oa bij de mens). Ze pleiten voor meer onderzoek om de ziekte beter te begrijpen.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:18

aangezien ik toch nog wel wat vragen heb meld ik me ook hier,

Mijn quarter wil ik uit voorzorg ook laten testen op pssm.
dit omdat hij al langer tijd anders is als normaal voor hem,
Nu kan ik eigenlijk niet uit het topic halen wat de eerste tekenen zijn.
of dat dier

Het volgende is het geval bij mijn paard paard word in mei 5 jaar ( mening wel of niet testen stel ik dan ook op prijs)

Als 2 jarige heb ik hem al onder de dekens gezet in de winter omdat ik hem toen wat gevoeliger vond op zijn spieren ( kon in mijn ogen ook komen doordat hij een groei spurt had ( had toen nog nooit van pssm gehoord)
Met rijden heb ik eigenlijk nooit iets bewust gemerkt van spierpijn tot hij afgelopen oktober mok kreeg en dit niet overging als alleen maar ergere werd. Ook met rijden werd het paard steeds dwarser , loperig /vluchten ( maar kon in mijn ogen ook aan het zadel liggen ) besloten en zadel op maat te laten maken alleen ook dit zadel past opeens niet goed. ( kan dit verband houden met pssm? paard wisselt in gewicht zonder duidelijke redenen )

Dierenarts 1 bloed laten trekken dit was 22 januari . ( omdat er in mijn beleving echt iets niet klopte)
Een aantal dingen waren laag ( wbc neu lym mono kon liggen aan de mok die hij had volgens de dierenarts wat erg onlogisch was want hij stond al 25 dagen aan de cubarmix) maar het ck gehalte was verhoogt ( normaal is tussen de 10-350 volgens mijn da test ) de mijne zat op 489 terwijl paard eigenlijk niets deed. zadel paste niet in mijn ogen dus rijden deed ik al niet. Longeren deed ik dan weer wel, om hem toch los te krijgen longeren met en zonder pessoa .( paard krijgt ook makkelijk overgewicht)

helaas besloot zij dat ze die verhoogde waarde niet belangrijk vond. en schreef een kuur metacam voor.dit omdat er ontstekingen in zijn bloed beeld te zien waren.( kon verband houden met de ontsteking aan zijn been ?) of ik kon te schraal voeren

Omdat ik wilde dat alles behandeld werd heb ik een second op laten doen door een andere dierenarts

die begon gelijk al over specifiek ras type ziekte en dat het voer om moet van mijn paard

krijgt nu onbeperkt hooi ( 10 kilo per dag ) zo min mogelijk suikers ( maar mag wel kuil geven ) geef altijd onderhoud muslie voor koudbloeden/tinkers friezen of onderhouds brok nog geen halve kilo per dag( op advies da 2 kon dit hetzelfde blijven ). ook moet ik hem per dag 300 ml maiskiemolie geven en vitamine e met selenium
daarnaast moest ik hem eerst rust geven ( in de zin van paddock wandelen longeren zonder iets ) en na zoveel weken hem opnieuw gaan oppakken met rustig warm stappen

In mijn ogen verbeterde er wel iets maar nog niet genoeg,
nu heb ik hem ook laten masseren er zie je weer vooruit gang.

Gisteren kwam evelien van eurohorse terug om te kijken ho een wat met het zadel. en zij vond testen op pssm verstandig

nu na dik 2 maanden rust / minder beweging , mag ik hem nu weer oppakken met rijden en over 3 weken word er opnieuw bloed getrokken om te kijken hoe de waardes dan zijn.
maar hoe pak je dat dan aan het opnieuw in het werk zetten?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:31

Ik ben met mijn merrie heel rustig gaan opbouwen met buitenritjes in stap, begonnen met een kwartier en per dag wat uitgebreid. Het is eigenlijk gewoon de grenzen gaan zoeken en die zijn voor elk (pssm) paard anders.

Aanpassing in voer naar speciaal pssm voer is niet gelukt, ze reageerde daar heel allergisch op (bulten en jeuk).

Ik zou zeker laten testen, dan heb je maar zekerheid. Kan bij Van Haeringen Lab in Wageningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:00

Testen op PSSM1 kan ook heel makkelijk en snel door haren in te sturen naar Animal Genetics in Florida. Dit kost $30 en een postzegel. ;)

Overigens is de

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:59

simodi dank je wel,
skippy ik ga dat adres ook eens opzoeken

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:59

ik zou iig laten etsten

en d emaiskiemolie vervangen door lijnzaadolie. maiskiemolie is een dikmaker en je schrijft dat jouw paard al snel dik wordt.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:01

mais kiem olie is inderdaad een dik maker. alleen eet mijn paard geen lijnzaadolie dus moet het al zonnebloem olie worden. ( de dierenarts rade mijn overig wel maiskiemolie aan omdat dit beter zo zijn)

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:17

als jij laat testen en het is positief dan wil ik dat graag weten. aangezien de mijne een vol zusje van de jouwe is, is de kans groot dat de mijne het ook heeft, lijkt me.

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:24

Paintless schreef:
als jij laat testen en het is positief dan wil ik dat graag weten. aangezien de mijne een vol zusje van de jouwe is, is de kans groot dat de mijne het ook heeft, lijkt me.


Als 1 paard het heeft en 1 ouder is heterozygoot voor die afwijking (wil zeggen 1 gezond en 1 ziek gen) dan is de kans 50% dat een ander paard uit die combi het ook heeft, als twee ouders het heterozygoot hebben dan wordt je kans 75% op die afwijking (met daarin25% kans op twee zieke genen). Ik moet wel zeggen dat ik zowel mams als paps vrij goed ken en het beeld van pssm heb ik bij hen nooit gezien dus het lijkt me echt knap onwaarschijnlijk (plus ik meende dat paps getest was maar ben niet 100% zeker) maar goed jullie twijfelen nu zo sterk dat ik wel begrijp dat je zekerheid wilt.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:33

op GBED, HYPP en HERDA maar niet op pssm. dat heb ik Ilonka vorig jaar al eens gevraagd en ze zei van niet.

ze adviseerden toen in Sondel al om haar er op te laten testen, maar zag er de noodzaak niet in. ik wacht de test van Hutch even af.. als die N/N is, hoef ik niet (lijkt mij)

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:40

mich je bent dan als een van de eerst die ik het laat weten zeker weten.
over 3 weken komt de dierenarts terug en dan 10 dagen later weten we het.

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:41

Dat is het lastige, als 1ouder wel een ziek gen heeft blijft de kans 50%, dus ook als paard 1 ok is (dus geluk heeft gehad) kan de ander wel het zieke gen hebben..

Maar met lucy is toch niks mis? Afgezien van dat anderen haar te relaxed vinden? Zou ik niet direct een reden tot zorg vinden namelijk..

@hutch, waarom wacht je op de da? Paar haren trekken en op de post, dan weet je het veel sneller. Desnoods bel je even met het lab in NL voor de zekerheid, die willen je vast adviseren als je onzeker bent over het haren trekken.

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:49

voor die 30 dollar zou ik niet gaan twijfelen maar testen paintless

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:21

troi hutch is ook te relaxt voor zijn leeftijd die zie je in de winter ook maar als een zielig hoop je samen gedoken staan nu het mooier weer word zie je hem weer op bloeien en genieten van de warmte

ik heb de zakjes voor het haar besteld want getest wil ik heb toch hebben dan weet ik het misschien net iets eerder

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:24

hobbelheks schreef:
voor die 30 dollar zou ik niet gaan twijfelen maar testen paintless



dar heb je ook wel weer gelijk in. ik wacht heel even de test van Hutch af. we kunnen hun moeder niet meer testen want die is verkocht naar Duitsland. maar hun vader wel.

ze is lethargisch en snel stijf, maar ze is ook nog niet zo lang aan het werk en ook maar een paar minuten per 2 a 3 dagen.
dat letharigische maakt me dat ik me ietswat zorgen maak.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:58

met letharigische bedoeld je in zich zelf gekeerd? of iets anders ?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:35

hutch84 schreef:
mich je bent dan als een van de eerst die ik het laat weten zeker weten.
over 3 weken komt de dierenarts terug en dan 10 dagen later weten we het.

Bij Van Haeringen duurt de test 10 dagen, vanaf de datum van ontvangst van de haren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:49

Hutch als je morgen haren trekt (dus met haarzakjes eraan) en ze opstuurt naar de USA, heb je 1,5 week later het antwoord binnen van de PSSM1 test! ;) Ik heb de haren op dinsdag verzonden, vrijdag een week later had ik het antwoord.

Inderdaad, Paintless, ik zou gewoon zelf een test doen. Stel dat een of beide ouders het gen dragen, dan kan het zijn dat het paard van Hutch het niet heeft en de jouwe wel. ;)