[WN] reining proefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:09

de aandachtige kijker zal opmerken dat Fappani deze run doet met zijn rechter arm in het gips

@ spatter
dit is reining, geen horsemanship. het maakt geen ene moer uit hoe de ruiter op zijn paard hangt of zit, het gaat erom wat het paard doet, het natuurlijke taent ervan en hoe dat talent door training ontgwikkeld is

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:17

spatter schreef:
rom waarom niet, leg eens uit wat je graag anders had gezien?

Ik vind de houding van het paard niet mooi en de rijstijl ook niet.
Maar dit zegt niet zoveel over de score ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:26

dofuzz ik rij al 12 jaar reining, dat weet ik ook wel, wil niet zeggen dat ik dit graag zie

quarterH

Re: reining proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:54

filmpjes van dufuzz behoren idd tot de besten.
geweldig dat publiek, is zo'n beleving als je er tussen zit! (helaas usa fut nog niet mogen meemaken maar kreuth gaat ook goed).

het filmpje van rudi met star spangled whiz op de derby is er helaas afgehaald, was ook super, 236 score !!! maar helaas dus niet meer op youtube...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:39

Ik heb een stukje van de run van Custom Legend gezien.

Vooropgesteld dat ik geen reiningfan ben, vond ik het ook niet een heel strakke proef. Maar daarvoor heb ik er te weinig kijk op denk ik.. 2x een galopwissel in de eerste run? Mag dat?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:50

Yep. Op de rechte lijn is geen verplichte galop. Dit is alleen het geval in de bochten en de cirkels.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:02

Ik vind dat zo kneuzerig... :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:13

Sommigen kunnen zelfs tot 4,5 tellen :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:21

ja maar dat zijn dan ook wel de HELE slimme!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:25

er zullen best foefjes zijn die reiners gebruiken op wedstrijd maar op dat niveau moet je dat eigenlijk niet nodig hebben
het oogde ook niet als wissels ergens om maar gewoon een ruiterfout, teveel been vanuit de bocht en correctie daarop

rijtechnisch kan er nog steeds veel gesleuteld worden aan de proeven
ook de wissels vind ik vaak beroerd aangegeven door de ruiter, ik wil die hulp niet kunnen zien, maar ik zie een duw, scheef zittende ruiter
wissels zijn vaak ook niet van achter naar voor maar andersom
ja, ik weet dat daar nauwlijks op gejureerd wordt maar op dat niveau zou een nette wissel toch gewoon moeten kunnen, de meeste quarters wisselen best gemakkelijk

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:25

Ja, ik snap niet zoveel van Reining, en ik moet eerlijk zeggen, zo'n antwoord maakt ook niet dat ik me erin wil verdiepen.. :)

Een hesitate moet stil zijn, dacht ik. Een run op een rechte lijn, dan moet je toch 1 galop kunnen vasthouden? T is een rechte lijn notabene.
Een betere stop vanuit de ene galop dan vanuit de andere galop? Hoeft dat niet gelijk te zijn dan?
Als dat zo is, vind ik het niet iets 'van de eeuw'.. en niet slim, eerder half af... Maar nogmaals, het is niet zo mijn ding, dat geef ik eerlijk toe :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:30

spatter: nog steeds erg benieuwd naar jouw reiningproefen met al je kennis en rijtechnische inzichten! laat je eens zien!
cer: een paard heeft altijd een betere slechtere kant, dat uit zich ook in de stops natuurlijk. je wilt je paard zo goed mogelijk uitbrengen dus als hij vanuit de rechtergalop mooier stopt dan vanuit links dan die je toch 3 keer vanuit de rechtergalop als het toch niks uitmaakt? dat heet showen!
tuurlijk kan hij een paard in een galop houden maar het boeit niet en dus focust hij liever op waar het om gaat. prioriteiten en showen dat is wat we hier zien.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:39

Ik begrijp al het commentaar wel. Natuurlijk wil je een perfect stilzittende ruiter zien met een perfect paard, maar dat bestaat niet.
Paarden zijn niet perfect, paarden hebben goede en slechte kanten. Ruiters zijn al helemaal verre van perfect.
Daarbij hebben we het hier over enorme snelheden waarbij je maar een fractie van een seconde hebt om te wisselen op de X. Dáár gaat het om, op de X wisselen. Alles wat je daarna nog doet kost punten. Als jij op de hoge snelheid van het paard precies op de X wilt wisselen dan gaat dat niet altijd met een onzichtbaar duwtje. Dan ben je waarschijnlijk te laat.

Als je paard in de rechtergalop lichtelijk scheef stopt en dat het verschil gaat zijn tussen +1 of + 1,5 dan zet je hem dus in de linker galop want daar komt hij veel beter tot zijn recht. Dan kan je wel zeggen dat paarden op dat niveau alles zouden moeten kunnen, maar dat is natuurlijk waanzin. Je kan niet van een paard verwachten dat het en mangifiek spint, briljant stopt, meer dan geweldig zijn cirkels loopt, super terug komt en daarbij ook nog is hemelse wissels maakt en dat allemaal zonder zichtbare hulpen, ondersteuning of het creeëren van betere omstandigheden. Je wilt in zo'n proef de beste omstandigheden voor je paard creeëren. Dus niet blind denken van "oh wisselen op de rechte lijn is niet mooi dus doen we het niet", maar "mijn paard kan beter stoppen in een andere galop dus doen we dat".

We hebben het over hoge snelheden, briljant uitgevoerde manouvres, het is waanzin te verwachten dat daar een soort perfecte pop op zit die niet mee beweegt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:51

quarterH schreef:
als je wat van reining zou snappen zou je ook snappen dat men dit soms juist extra doen op de rundown om de paard in de galop te krijgen waar hij de beste stops in maakt. best slim he, die reiners.

In het midden wel, maar ook aan de zijkanten?
Zal het regelboek er ff op naslaan, maar volgens mij moet je dan in de "goede" galop zitten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:52

quarterH schreef:
spatter: nog steeds erg benieuwd naar jouw reiningproefen met al je kennis en rijtechnische inzichten! laat je eens zien!

Pffff, hou toch eens een keer op met dat eeuwige "laat maar eens zien dan" :O

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:52

nee hoor rom, iig niet bij nrha.
je moet wel als hij bv in de verkeerde galop zit als je uit de rollback komt voor de hoek gewisseld zijn naar de juiste. maar na de andere hoek mag hij weer wisselen.
dus eigenlijk moet ie alleen goed zitten op de korte zijde. de lange zijden maakt niet uit.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:56

Zou kunnen, maar ik geloof niks als ik het niet zelf kan lezen :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:59

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:59

Ik zat al op de site :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:05

Dat het knap is, zal best.. maar als het niet 100% is, is het niet briljant... dat zie ik er dan weer niet in :)
En waarom zou het streven niet zijn om dat voor elkaar te krijgen? Komt op mij over als 'halfbakken' .. (niet denigrerend bedoelt overigens).

Overigens, ik hoef niet te kunnen schilderen om een schilderij mooi of lelijk te vinden, ik hoef niet te kunnen schrijven om een boek goed of slecht te vinden. Dus ik hoef niet te kunnen rijden om een proef wel of niet mooi te vinden..

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:10

Cer schreef:
Dat het knap is, zal best.. maar als het niet 100% is, is het niet briljant... dat zie ik er dan weer niet in :)
En waarom zou het streven niet zijn om dat voor elkaar te krijgen? Komt op mij over als 'halfbakken' .. (niet denigrerend bedoelt overigens).

Overigens, ik hoef niet te kunnen schilderen om een schilderij mooi of lelijk te vinden, ik hoef niet te kunnen schrijven om een boek goed of slecht te vinden. Dus ik hoef niet te kunnen rijden om een proef wel of niet mooi te vinden..

Klopt als een bus, maar je kan niet zeggen dat iets halfbakken is als je niet weet hoe het voelt en hoe het gaat. Ik kan ook niet van een Rembrandt zeggen dat ik het maar halfbakken vind terwijl ik niet eens weet hoe je zoiets fantsoenlijk kan schilderen.
Iedereen streeft naar die 100% thuis in de training, maar op een grote show en veel prijzengeld rijd je voor de hoogste score en dan moet je de perfecte omstandigheden creeëren en dat is verre van halfbakken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:12

cer: ben ik met je eens.
je hoeft een schilderij niet mooi te vinden.
maar om te zeggen dat een schilderij kwalitatief slecht geschilderd is of geen kunt waarde heeft of slechte techniek heeft, ja dan moet je er wel wat vanaf weten ja!

mooi is smaak, dat mag iedereen hebben.

maar zeggen dat iets 'niet goed' is moet je wel zelf eerst weten wat dan de definitie van wel goed is en dit ook daadwerkelijk kunnen zien..... (en nee dit is niet specifiek op jouw gericht)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:45

texas ik vind Ann heel goed rijden
ik weet dat Bernard nog niet zolang showt, toen ik showde reed hij nog geen wedstrijden, alleen jonge paarden in
hij is pas begonnen toen Ann zwanger raakte en niet kon starten

verder is het natuurlijk onzin om te denken dat het niet beter kan
toen ik nog reining starte was een 71 a 72 een wereldproef, dat was de top
nu zien we al proeven die daar punten boven zitten en het kan nog steeds beter
de proeven zijn nog steeds voor verbetering vatbaar
alles kan nog precieser en dat zullen we de komende jaren ook wel gaan zien, de scores zullen nog wel hoger worden als ze nu zijn
over 10 jaar vinden we een proef die nu top is al een stuk minder en dat hoort ook zo

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:34

Let op
Ik zeg : "Komt op mij over als 'halfbakken'"
en niet "maar je kan niet zeggen dat iets halfbakken is"

Ik zeg dus ook wat ik ervan vind.. :)
Ik vind t het niet zo mooi als een paard niet stilstaat in zn hesitate, als de ruiter op dat moment gaat zitten schommelen, als ze veel rein moeten pakken om recht te stellen en als ze niet langs de lange zijde de juiste galop kunnen houden, run of niet..
Ik ben niet tegen een reiningproef, maar ik vind het persoonlijk mooier als er tussen de explosies door, rust is. En dat een ruiter inderdaad wel stil zit, zonder veel hand of beenbeweging en niet alsof die op zn luie stoel zit te hangen met kapstokken...
maar, and i can't stretch this enough, dat is wat ik vind.. en niet veel meer dan dat..

"als je niet weet hoe het voelt en hoe het gaat" 8-) ..nja...

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:41

Cer schreef:
...... als ze niet langs de lange zijde de juiste galop kunnen houden, run of niet..

Kleine correctie hierop.
Der is geen juiste galop op de lange zijde. Het staat vrij om een galop te pakken die jij wilt.
Het is zeker niet mooi als een paard niet stil staat in een hesitate, maar dat is ook gewoon een fout. Dat heeft niks te maken met overdreven hulpen etc. Niet stilstaan tijdens een hesitate is fout. Daar krijg je geen penalty op, maar telt wel mee in de totale beoordeling van de manouvre.

Nou komt een algemeen stukje van wat ik vind:
Ik vind dat we in Nederland ons veel te veel berusten op de vrijheid van meningsuiting. Iedereen heeft maar een mening en 90% heeft de ballen verstand van waar hij een mening per se over wil spuien. Ik denk dat mensen is wat minder hun mening zouden moeten ventileren en wat meer zouden moeten kijken en luisteren. Dit geldt natuurlijk ook voor mijzelf, want op dit moment ventileer ik ook mijn mening over het lukraak ventileren van meningen.