Maar dan nog, snap ik het 'vlakke gangprincipe' niet helemaal, hoor, sorry. Het is echt niet mijn ding, net als dat (top)dressuur ook helemaal mijn ding niet is en ik hou ook niet van (te) hoog springen, draverijen, rennen, noem maar op. Geef mij maar NH in combinatie met gewoon lekker relaxt samen plezier met je paard hebben.
Maar ik zie jou liever zo rijden dan dat ik naar een Anky of een Edward kijk. Dat dan weer wel. Ok?
En weer wat geleerd, want ik kende deze discipline nog niet.
Vind het trouwens heel erg dat er op 2-jarigen gereden wordt, zie maar weer hoe slecht hun balans nog is en nog zo jong en dan al een ruiter er op. Schandalig. Maar ja, dat zie je in de dressuur ook, dat ze met 2 jaar al 'zadelmak' gaan maken, want owee, anders wordt de KWPNer te 'sterk'. Yeah, right, dat is pas echt een goede reden.
Dus die ellende zie je in meer disciplines (over de dravers en renpaarden maar niet te zwijgen). Een 2-jarige hoort naar mijn idee gewoon lekker op het land te staan met soortgenoten. Lekker uitgroeien en niet teveel mee doen. Maar ja.... dat is weer een andere discussie, die ik al vele malen gevoerd heb op dit forum.
als je daar hard genoeg op wipt gaat hij ook wel per cm vooruit 
De origine is nergens, maar dan ook nergens meer te herkennen. Dit zijn geen handgangen meer, dit is simpelweg een wedstrijdje 'wie kan zijn paard het langzaamste en het meest taktloos laten lopen.'
Kijk naar reining, trail en cutting, dat zijn de takken van western waar je imo nog respect voor kunt hebben. Daar zit de origine zit nog duidelijk in de sport, dat zijn geen slappe aftreksels. Helaas is dit nog steeds het beeld wat nog steeds graag gezien wordt binnen de pleasure, wat ik persoonlijk alleen maar nog een groter bewijs van onkunde en vooral oninteresse in de natuur en psyche van paarden vind. Vanuit mij niets positiefs over deze tak en de mensen die het zo nodig vinden deze sport nog in stand te houden.