[WN] Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:51

Toekie, jouw paard loopt totaal anders dan het paard in het filmpje van dit topic. Ik kijk liever naar jouw paard, dat mag overduidelijk zijn. :D ;)
Maar dan nog, snap ik het 'vlakke gangprincipe' niet helemaal, hoor, sorry. Het is echt niet mijn ding, net als dat (top)dressuur ook helemaal mijn ding niet is en ik hou ook niet van (te) hoog springen, draverijen, rennen, noem maar op. Geef mij maar NH in combinatie met gewoon lekker relaxt samen plezier met je paard hebben. ;)

Maar ik zie jou liever zo rijden dan dat ik naar een Anky of een Edward kijk. Dat dan weer wel. Ok? :)
En weer wat geleerd, want ik kende deze discipline nog niet.

Vind het trouwens heel erg dat er op 2-jarigen gereden wordt, zie maar weer hoe slecht hun balans nog is en nog zo jong en dan al een ruiter er op. Schandalig. Maar ja, dat zie je in de dressuur ook, dat ze met 2 jaar al 'zadelmak' gaan maken, want owee, anders wordt de KWPNer te 'sterk'. Yeah, right, dat is pas echt een goede reden. :\
Dus die ellende zie je in meer disciplines (over de dravers en renpaarden maar niet te zwijgen). Een 2-jarige hoort naar mijn idee gewoon lekker op het land te staan met soortgenoten. Lekker uitgroeien en niet teveel mee doen. Maar ja.... dat is weer een andere discussie, die ik al vele malen gevoerd heb op dit forum. ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:55

geerke schreef:
zeker iets van de laatste tijd...als je dit tempo had in de middeleeuwen deed je maanden erover om van A naar B te gaan :D
Zou dit speciaal voor mensen zijn die wat bang zijn dat een paard te snel gaat?
Het zit wel heeel makkelijk een paard wat niet van de grond komt!

haha idd maja neem dan gewoon zon houten hobbel paard :+ als je daar hard genoeg op wipt gaat hij ook wel per cm vooruit :+

cornelie

Re: Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:01

Nee joh, in de middeleeuwen waren het zware grote paarden om de ridders te kunnen dragen met die zware harnassen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:06

Ik vind het beginfilmpje een mooi voorbeeld van een te ver doorgeslagen dicipline. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit tempo lekker zit, het is net of het dier elk moment kan omvallen.
Het vrije filmpje van het paard even verderop in dit topic laat een veel beter lopend paard zien, het kan zijn lichaam veel beter gebruiken en ik vind hem er daardoor wat blijer uitzien.

Dat ie speciaal gefokt ervoor is doet me niks , we hebben nu ook speciale paarden voor springen, dressuur, voor speceiale gangen en voor diverse westerndiciplines dus dat probleem zie ik niet zo.
Ik vind het verder wel een schitterend dier.

Dat is mijn mening en heb zowel western als dressuur gereden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:09

Twiggy2008 schreef:
Toekie, jouw paard loopt totaal anders dan het paard in het filmpje van dit topic. Ik kijk liever naar jouw paard, dat mag overduidelijk zijn. :D ;)
Maar dan nog, snap ik het 'vlakke gangprincipe' niet helemaal, hoor, sorry. Het is echt niet mijn ding, net als dat (top)dressuur ook helemaal mijn ding niet is en ik hou ook niet van (te) hoog springen, draverijen, rennen, noem maar op. Geef mij maar NH in combinatie met gewoon lekker relaxt samen plezier met je paard hebben. ;)

Maar ik zie jou liever zo rijden dan dat ik naar een Anky of een Edward kijk. Dat dan weer wel. Ok? :)

Maar hoe zie je mij dan rijden? Doe ik iets geks, behalve dat ik even ernstig moest wennen aan het zadel? :D
Wat valt er niet te snappen aan de vlakke gangen van mijn paard? Dat is gewoon hoe hij loopt. Zo loopt hij ook in de bossen. En in de wei. Zo voelt hij zich happy. En dan is hij nog allround gefokt ook. Bovendien is het ook raseigen. :) Zoals ik al zei; er kan ook doorgeslagen worden in het fokken van bepaalde eigenschappen, maar in z'n geheel de vlakke gangen van een Quarter niet snappen vind ik dan weer raar. Dat klinkt in mijn oren net zo vreemd als wanneer je zegt dat je die wollige manen bij IJslanders niet begrijpt. :P
Laatst bijgewerkt door Toekie op 10-03-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:14

Tis net manke nelis, die toch nog plezier in zijn werk heeft, heeft immers zijn oortjes naar voren.
Maar om nu te zeggen dat dit is wat ze willen zien in de USA, dat betwijfel ik...
Echt niet normaal dat ze zo een 2jr paard zo durven rijden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:20

twee jarigen die rechtuit een stuk galloperen met een lichtgewicht jockey kan ik meer waarderen.............

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:22

Toekie schreef:
Twiggy2008 schreef:

Maar hoe zie je mij dan rijden? Doe ik iets geks, behalve dat ik even ernstig moest wennen aan het zadel? :D
Wat valt er niet te snappen aan de vlakke gangen van mijn paard? Dat is gewoon hoe hij loopt. Zo loopt hij ook in de bossen. En in de wei. Zo voelt hij zich happy. En dan is hij nog allround gefokt ook. Bovendien is het ook raseigen. :) Zoals ik al zei; er kan ook doorgeslagen worden in het fokken van bepaalde eigenschappen, maar in z'n geheel de vlakke gangen van een Quarter niet snappen vind ik dan weer raar. Dat klinkt in mijn oren net zo vreemd als wanneer je zegt dat je die wollige manen bij IJslanders niet begrijpt. :P

is wat jij doet dezelfde als in het filmpje?
Het ziet er naar mijn idee niet hetzelfde uit....veel meer beweging en ontspanning(wel op de voorhand maar dat zie ik vaak bij western,of ik zie het verkeert...)

ben het met je eens kiwiko....ziet er iedergeval minder verkrampt een goede rengalop.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:24

Eerst dacht ik huh...Tja dat loopt wel erg apart...
Maar inmiddels ben ik een kwartiertje verder, en heb ik dit topic eens doorgelezen.
Ook heb ik eens filmpjes enz op youtube bekeken en nu kan ik alleen maar zeggen.... echt heel knap en wat een mooi dier !!! :D

Dit vind ik ook een erg mooi filmpje van hem
http://www.youtube.com/watch#!v=Zfz-PRI ... re=related

En mensen die zeggen hoe kun je dit nou fokken...Zie je Totilas al lopen in de wilde natuur die red zich echt niet.
Met een piaffe en passage vind je ook geen voedsel. En de meeste koudbloedpaarden is toch ook een kwestie van fokken...
Hahaha of zijn die speciaal voor de roofdieren... veel vlees en ze lopen wat minder hard :P

bredla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:27

ben blij dat mijn paard zo niet loopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:27

nou...totilas komt tenminste nog vooruit...

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:30

Toevallig was ik vorige week bij een bokker op stal en die rijdt ook western, ik kende die tak van de sport alleen van films ;) en moest toch wel even knipperen toen ze t hoofdstel afdeed en heel hard in de rondte draaide met dr paardje.. heel apart om te zien en dat hoef ik niet te proberen met de kwpners die ik onder mn billen kreeg.. oh nee,.. wou nog niet dood..
dus ook dit filmpje keek ik weer even raar tegenaan maar ik ga ervan uit dat die mensen weten wat ze doen en dat dat dus de tak van de sport is.. toch wil ik t ooit nog wel s proberen, vooral omdat de aard van die paarden toch wel anders schijnt te zijn dan die van de dressuur paarden.. ooit... :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:00

Toekie schreef:

Nee hoor, je doet niets geks, helemaal niets zelfs. Mijn eigen Sam loopt ook niet de sterren van de hemel, kan ook vrij vlak lopen zelfs op momenten (zeker als zijn insuline resistentie opspeelt trouwens :+ ), maar ik zie er gewoon niet zoveel in als discipline. Ken Quarters die toch van nature niet echt zo lopen, ook al zijn hun gangen vlakker dan van een gemiddeld ander paardenras. Ik neem aan dat jij je paard hiervoor traint, toch? Of liep hij van nature al helemaal zo? Wat is dan de discipline? Of snap ik het echt niet? :D
Zou ook zomaar kunnen...... :+

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:40

Twiggy2008 schreef:
Ach, Toekie, ik lees ook zo vaak grote onzin over NH en/of het natural gebeuren hier op bokt. Over het algemeen door mensen, die er zelf totaal geen persoonlijke ervaring mee hebben. ;)

Nee, gelukkig niet.

Jij hebt niets met pleasure, ik heb niets met NH.....

Maar om jou een plezier te doen, volgt hier een schitterend NH filmpje van de vrouw van een bekende NH goeroe. Heb jij ook nog iets aan dit topic behalve je irriteren aan pleasurepaarden ;)

http://www.fuglyblog.com/2010/this-is-almost-too-easy/

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:53

Mijn hemel, daar krijg ik dus helemaal de zenuwen van. :\

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:56

Jemig dat laatste filmpje, wat doet dat mens in hemelsnaam met dat touw, waar slaat dat in godsnaam op :roll:

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:58

Beetje erg logisch dat dat paard niet geintresseerd is in haar :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:02

ik heb er een minuut van gezien.......... en das tien teveel!!

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:04

ja en wat is er nou zieliger he. Nou??

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:10

geerke schreef:
is wat jij doet dezelfde als in het filmpje?
Het ziet er naar mijn idee niet hetzelfde uit....veel meer beweging en ontspanning(wel op de voorhand maar dat zie ik vaak bij western,of ik zie het verkeert...)

Op mijn filmpje zie je eigenlijk niet meer dan een proefrondje hunter under saddle (hoger tempo, lichtrijden), dat is een ander onderdeel van de westernsport maar wordt vaak gecombineerd met pleasure. Dus dat je pleasurepaarden vaak ook ziet in de hunter onderdelen (zie foto's in mijn profiel).
Mijn paard loopt gewoon netjes op de achterhand, wat ook gewoon bij het westernrijden zo hoort. Natuurlijk hebben mijn paard en ik ook dagen dat het minder gaat, maar dan trainen we daar gewoon op. Een pleasure paard moet ook voorwaarts lopen, voorwaarts betekent niet per definitie hard(er). Wat je overigens mijn paard ziet doen bij het filmpje rond 1 minuut, is een paar keer briesen (waarbij hij wat naar voren dook). ;)

En tuurlijk moet je ook trainen voor de pleasure. Een getalenteerd paard moeten die talenten ook kunnen benutten. En dat bereik je met een goede training. Balans, verzameling, perfecte overgangen, perfecte beheersing, onzichtbare hulpen, enz.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:11

storrum schreef:
Nee, gelukkig niet.

Jij hebt niets met pleasure, ik heb niets met NH.....

Maar om jou een plezier te doen, volgt hier een schitterend NH filmpje van de vrouw van een bekende NH goeroe. Heb jij ook nog iets aan dit topic behalve je irriteren aan pleasurepaarden ;)

http://www.fuglyblog.com/2010/this-is-almost-too-easy/

Ben geen grote fan van Parelli, eerlijk gezegd. :D
En de NH die ik praktiseer lijkt in de verste verte niet op dit filmpje. ;)
Was dit Linda toen ze net begon met Parelli (want ook zij heeft het moeten leren ooit), even uit nieuwsgierigheid?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:12

ik vind dat laatste filmpje zieliger.
Maar dat eerste zal bij het western horen denk ik dan.. heb er wel niet verstand van maar toch.. Bij dat laatste filmpje word dat paard geslagen omdat hij niet naar haar kijkt %)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:13

Sneu om te zien hoor. Menselijk drang naar scheve 'perfectie' dwingt dieren tot dit soort imo perverse acties, met een stelletje tutten op hun rug de baan rond sloffen. :n De origine is nergens, maar dan ook nergens meer te herkennen. Dit zijn geen handgangen meer, dit is simpelweg een wedstrijdje 'wie kan zijn paard het langzaamste en het meest taktloos laten lopen.' :wave: Kijk naar reining, trail en cutting, dat zijn de takken van western waar je imo nog respect voor kunt hebben. Daar zit de origine zit nog duidelijk in de sport, dat zijn geen slappe aftreksels. Helaas is dit nog steeds het beeld wat nog steeds graag gezien wordt binnen de pleasure, wat ik persoonlijk alleen maar nog een groter bewijs van onkunde en vooral oninteresse in de natuur en psyche van paarden vind. Vanuit mij niets positiefs over deze tak en de mensen die het zo nodig vinden deze sport nog in stand te houden.

Wat flauw en typisch overigens dat uit verdediging maar gauw gezocht worden naar excessen van andere takken uit de paardensport. := Maargoed, om waardevolle argumenten te vinden die pleiten voor pleasure lijkt me nu eenmaal vrij moeilijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:15

Even een vraag voor alle mensen die het er niet uit vinden zien:

- Hoe hoort een correcte galop eruit te zien?
- Hoe hoort een correcte draf eruit te zien?
- Hoe hoort een correcte walk eruit te zien?

Graag voor de dressuur en/of western
Hiermee bedoel ik de volgorde van beenzetting en dat soort zaken.

Als we dat op een rijtje hebben, kunnen we met die definities naar het filmpje kijken.

De snelheid van de beweging en ook de knieactie nemen we niet mee, want dat is rastypisch vaak al ingefokt. (zie friezen of tuigers)

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:17

en wat als zo'n paard van nature gewoon "langzaam" loopt.
Mijn bijrijdpaard kan ook zo lopen hoor de galop dan wel niet maar de jog zeker. Ik moet haar juist pushen om er meer tempo in te krijgen. En geloof mij die jog is er niet zo in getraind.
I love pleasure!!!!