[WN] Cap op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:55

Cer schreef:
DD: Is het nog geen verzekeringsding? Dat was het toch?
Alleen bij KNHS-aangesloten bakken, wettelijk is er geen draagplicht. Een persoonlijke verzekering zal bij een uitkeringsaanvraag zich ook nooit kunnen beroepen of 'niet-hoeven-uitbetalen' omdat men geen helm droeg.
Wél kan een bedrijfsverzekering zich hierop beroepen als er iets gebeurd binnen (of op het terrein van) een bij KNHS-aangesloten stal.
In dat geval is dan de eigenaar van de faciliteit aansprakelijk en zal per geval bekeken worden in hoeverre de eigenaar van het paard zelf (mede) schuld draagt.

@MissPK: vergeet niet dat ik óók Quartereigenaar ben. Alleen heb ik misschien meer gevoel voor humor c.q. kan beter relativeren ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:56

Leg eens uit waarom dan speciaal HumbleTalent?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:57

Oh, nee, dan is mijn idee van een discussie gewoon anders.. :j

Aha, dus eigenlijk meer manege-gerelateerd? Ik meende dat het iets was met aansprakelijkheid ofzo.. maar dan ook qua manege (dus paardenverhuur). Ik sta op een stal waar dat niet is, dus ik volg het niet zo heel erg..

Ach HT, ik had het zonder mijn naam erbij ook wel door hoor :j

maar ik meende eerder inderdaad een cynische ondertoon te bespeuren

Oooh én ik ben ook QH-eigenaar.. al bijna 21 jaar dezelfde *\o/* * trots * maar ik wil bij een heleboel groepjes echt niet horen 8-)

DubbelFun

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:58

*is ook benieuwd naar de reactie van HT*

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:02

Anya schreef:
Leg eens uit waarom dan speciaal HumbleTalent?

Omdat er van het paard verwacht wordt in een ruimere vlakkere gang te kunnen lopen met een vriendelijke uitstraling, heel anders dan de pleasure en alle andere onderdelen waar de langzame gangen verwacht worden. Dus ik vind dat door het aan kunnen tonen dat het paard in meerdere 'tempo's' en verruimingen kan lopen je aantoont dat het paard veelzijdig is in zijn gangen.

Daarbij wordt de veelzijdigheid extra geaccentueerd door het gebruiken van andere optuiging, maar dat is nog niet eens zo essentieel.

Het gaat erom dat 1 en hetzelfde ras verschillende vormen van gangen kan laten zien en dat noem ik veelzijdig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:03

Ik ben geen quartereigenaar, maar ik heb wel al heel lang de beschikking over een hele leuke :j

Cer: er is geen enkele wettelijke plicht. Als ik caploos van mijn paard kukel krijg ik gewoon uitbetaald. Geen enkel probleem. Maar stel ik wil de manege-eigenaar aanklagen en die eigenaar is toevallig aangesloten bij de FNRS of hij heeft een KNHS rijhal, dán is hij verplicht de capverplichting van die twee clubs na te leven. Stel ik klaag hem alsnog aan wegens onrechtmatige daad en hij heeft mij zonder cap in zijn hal laten rijden, dán is hij niet verzekerd. Omdat hij de regel in zijn verzekering heeft staan. Mijn pensionhouder is niet aangesloten bij KNHS of FNRS en daar mag je dus gewoon zonder cap rijden. Ik ben zelf als eigenaar van mijn paard vrijwel altijd aansprakelijk. Ik kan de pensionhouder alleen aanklagen bij onrechtmatige daad/nalatigheid. Maar het al dan niet dragen van een cap heeft daar wettelijk niets mee te maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:05

Anya schreef:
Ik spreek mezelf niet tegen volgens mij hoor.

Nee hoor :)

Maar hoe defineer jij dan "veelzijdig". Dat is toch door "veel verschillende dingen" te kunnen?
Nou, hunter is gewoon daar aan toegevoegd om te kunnen laten zien dat een qh dat ook kan :)

Dan is niet meer of minder speciaal dan bv pleasure, maar gewoon een extra onderdeel.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:06

Cer schreef:

Nee Cer ook daarin is niets veranderd :n

Anya: Sorry maar daar heb ik geen zin meer in hoor! Misschien moet je zelf even je berichten goed terug lezen dan...of ik heb je verkeerd begrepen maar dat geloof ik niet :D
Je komt in ieder geval dit topic binnen met ze kunnen net zo goed gaan dressuren dan ofzoiets...

DD: Dát zal het zijn! Je humor en je relativeringsvermogen!! _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:06

Ok, helder :j Thanks!

Zou je een manege dan beoordelen op het gebruik van een cap, of is een niet bij de FNRS aangesloten stal per definitie 'minder' dan een wel aangesloten stal?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:08

oké, dát ben ik met je eens HT.
Maar er wordt toch al heel veel veelzijdigheid getoond in het verschil in gangen in bijvoorbeeld reining, pleasure, working cow horse, horsemanship en trail?

@Rom: ja dat ben ik helemaal met je eens.
Ik vind quarters gewoon al heel veelzijdig door alle bovengenoemde onderdelen :j
Daarom vind ik het raar dat de hunter steeds wordt aangehaald omdat je daarmee de veelzijdigheid van een quarter kan aantonen.

Zo van.. alle westernonderdelen zijn 'min of meer hetzelfde' en met de hunter tonen we de veelzijdigheid aan.
Ik (persoonlijk dus) snap dat argument gewoon niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:08

@HT: maar hierbij ga je er van uit dat een Quarter NIET in normale gangen kán lopen. Dat elke Quarter alleen maar konstant 'pleasure' loopt. En dát is gewoon niet zo. Een normale (wat jij ruime) arbeidsdraf noemt met vrijheid van schouderbeweging is wat élk paard zou moeten kunnen.
Het is dus niet iets 'bijzonders' als een Quarter dat ook kan :)
Dat een Quarter dat toont met vlakke gangen en een lage halshouding hoort veelal bij het ras (veelal hè ;) )

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:09

Cer schreef:
Ok, helder :j Thanks!

Zou je een manege dan beoordelen op het gebruik van een cap, of is een niet bij de FNRS aangesloten stal per definitie 'minder' dan een wel aangesloten stal?

Eh nee want over het algemeen genomen zijn westernmaneges niet aangesloten bij de FNRS dus daar zou ik het niet op beoordelen..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:09

MissPK schreef:
Cer schreef:

Nee Cer ook daarin is niets veranderd :n

Anya: Sorry maar daar heb ik geen zin meer in hoor! Misschien moet je zelf even je berichten goed terug lezen dan...of ik heb je verkeerd begrepen maar dat geloof ik niet :D
Je komt in ieder geval dit topic binnen met ze kunnen net zo goed gaan dressuren dan ofzoiets...

DD: Dát zal het zijn! Je humor en je relativeringsvermogen!! _O-

Ik niet MissPK
Dat heb ik echt nooit geschreven
Dat was Wendy als ik mij niet vergis

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:10

* voelt zich echt een kneus * Hoezo cap-topic.. }:0
:')

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:11

Anya schreef:
Zo van.. alle westernonderdelen zijn 'min of meer hetzelfde' en met de hunter tonen we de veelzijdigheid aan.
Ik (persoonlijk dus) snap dat argument gewoon niet.

Dat is ook geen argument, dat heb jij verzonnen :D

De veelzijdigheid wordt ook getoond door pleasure en dergelijke, maar hunter is een vreemde eend in de bijt doordat het een andere optoming is.
De mensen die dat niet kennen stellen dan juist daar vragen over. En dan krijg je dus het antwoord dat het de veelzijdighied van het ras aantoont.

Daarom krijg jij dat idee, niet omdat hunter zo speciaal is ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:12

OEH HT pakt em op :D
Ik stel mn vraag eigenlijk verkeerd, het hadden twee verschillende vragen moeten zijn..
Beoordeel je een manege dan op cap-gebruik? Zou het 'beter' zijn als lesklanten wel met cap rijden, ook al is de manege niet FNRS?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:12

DubbelDun schreef:
@HT: maar hierbij ga je er van uit dat een Quarter NIET in normale gangen kán lopen. Dat elke Quarter alleen maar konstant 'pleasure' loopt. En dát is gewoon niet zo. Een normale (wat jij ruime) arbeidsdraf noemt met vrijheid van schouderbeweging is wat élk paard zou moeten kunnen.
Het is dus niet iets 'bijzonders' als een Quarter dat ook kan :)
Dat een Quarter dat toont met vlakke gangen en een lage halshouding hoort veelal bij het ras (veelal hè ;) )

Ik zeg niet dat Quarters niet in een normale gang kan lopen, maar ik vind een ruime arbeidsdraf geen normale gang.. arbeidsdraf is een normale gang..

vrijheid van schouderbeweging hebben we volgens mij ook gewoon in de pleasure en is niet zo zeer arbeidsdraf gerelateerd, maar misschien interpreteer ik vrijheid wat andes..

Anya: klopt, maar.. en hier komt de trivia in het hele verhaal.. Hunter is geen oorspronkelijk western onderdeel.. en is er dus specifiek aantoegevoegd.. voor ja je voelt hem al aankomen... de veelzijdigheid..

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:13

Ohja Anya dat zou kunnen maar dan was jij het met haar eens zeker? En toen kwam er al een verhaal dat dat niet zo was..weet je? Ik vind het wel best ;)
Ik vind het gewoon raar dat er hier geroepen word dat het niet is om de veelzijdigheid aan te tonen terwijl het gewoon een feit is bij de AQHA :))

Ik zou een manege in eerste instantie ook niet op capgebruik beoordelen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:14

Romkabouter schreef:
Dat is ook geen argument, dat heb jij verzonnen :D

Ik weet t niet hoor Rom, maar volgens mij zijn al die quotes die Anya geplaatst heeft en die dat argument bevatten, van ándere mensen. Niet van Anya. -:)

*edit* en missPK zegt t ook :j

*snapt nog steeds t punt niet* :+
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-11-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:15

Cer schreef:
OEH HT pakt em op :D
Ik stel mn vraag eigenlijk verkeerd, het hadden twee verschillende vragen moeten zijn..
Beoordeel je een manege dan op cap-gebruik? Zou het 'beter' zijn als lesklanten wel met cap rijden, ook al is de manege niet FNRS?

nee ik beoordeel een manege op kwaliteit van lesgeven en zorg voor de paarden..

Hm beter weet ik niet.. misschien wel verstandig..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:16

Oke, dat kan zijn
dat ik dat al jaren verkeerd interpreteer :j
want zo heb ik het al jaren begrepen idd
daarom heb ik al die quotes opgezocht waarin andere schrijven dat de hunter speciaal is om de veelzijdigheid aan te tonen

MissPK ik denk dat je echt even terug moet lezen
En ik denk dat Rom het wel bij het rechte eind heeft, ik interpreteer die opmerkingen gewoon anders
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-11-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:17

@HT: Eens.. dus eigenlijk kun je die vraag niet zo stellen...

Conlusie?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:18

Oh nou snap ik het.
De AQHA zegt het, en dús is het om de veelzijdigheid aan te tonen.

En dan snap ik het weer niet. Want ik vind quarters al heel veelzijdig, ik vind de onderdelen van western al heel veelzijdig. En ik vind hunter dus gewoon een extra (ook veelzijdig maar niet speciaal veelzijdiger) onderdeel erbij.

En dan snap ik het weer niet???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:20

Cer schreef:
Conlusie?
Dat de Hunter is om te laten zien dat Quarters ook normaal c.q. 'ruim' kúnnen lopen ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:21

-O- nouwoor...