[WN] Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:58

Munnie schreef:
En aan die van mij zou idd wel een Quarter prijs kaartje aan hangen en dan zou jij hem al niet meer willen natuurlijk....

Ik heb drie Quarters , alledrie merries, zit niet te wachten op een vierde. En als die er ooit komt, wil ik hem/haar zelf fokken. Ik heb al een aantal hengsten op het oog.

Nee, ik vroeg het me alleen maar af. Want je bent dan inkonsekwent. Je Quarter een gewone pony vinden, maar wel de hoofdprijs willen in geval van verkoop :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:00

Hmm.. Dan vraag ik me toch af waar ik zoveel geld aan kwijt ben elke maand.. ;)
Schijnheilig? Ik doe niet schijnheilig, ik heb m'n lol gehad en ben nu serieus. Ik zeg gewoon wat ik vind. En ja, als je zo gaat reageren..

En trouwens, wat als ik zelf geen pony had gehad? Mag ik dan niks zeggen? Over SPECIAAL gesproken.. :')

Ik heb een pony van ongeveer 15 jaar, is altijd manegepony geweest, 4 jaar geleden gekocht. Sinds 2 jaar westernpony. Kon alles, nu niet meer ivm zijn rug. Binnen nu en 4 weken komt er een leuke Quarter merrie bij van Lil Ruf Peppy, 5 jaar.. Nog vragen?

Cassidy.. :')

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:01

Ergo conclusio: een Quarter is een gewone pony, alleen dan een tikkie duurder :+

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:01

Ts volgens mij lees je wel een beetje selectief. :o
Ik begrijp nog steeds je punt niet helemaal, er is voor het grootste deel helemaal niet gezegd dat je speciale Quarter spullen nodig hebt maar dat je wel naar de bouw van je paard moet kijken.
Ik weet niet hoor maar laat je niet gek maken door mensen in je omgeving.
Ik wordt altijd uitgelachen als ik met mijn engelse wielspoortjes rij :D Wat kan mij het boeien, die dingen waren maar een tientje en mijn geld was op na aanschaf van mijn nep-quarter. :+

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:03

Wranglerbutt schreef:
Ergo conclusio: een Quarter is een gewone pony, alleen dan een tikkie duurder :+

En daardoor wel weer speciaal.

Oke sorry, ik kap ermee. :P

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:06

Munnie schreef:
Jullie denken dat het verschil tussen een Quarter en een ander paard hetzelfde is als een hond en een kat.

Dat maak jij ervan, ik zie het meer als het verschil tussen een teckel en een rottweiler. Je kan ze het zelfde voer geven, maar dat maakt het nog niet beter.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:08

Quarters zijn vaak veel gespierder dan pony's met dezelfde hoogte. Verder zijn Quarters in verhouding niet heel lang. Als je bij een Quarter een normale deken op zou doen, heb je een grote kans dat hij óf overal veeeeel te strak zit (door de bespiering), óf dat de deken 2 meter over zijn knieen en kont hangt. Daarom zijn daar speciale wat kleinere/ ruimere dekens gemaakt die goed zitten bij Quarters. En verder heeft de Quarter een ponymaat, maar ze rijden echt totaal niet als een pony.

En Quarters worden niet voor niets klein, stevig en gespierd gefokt, want met een groot lang paard van 1.70 meter kun je veel moeilijker spinnen ed.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:09

Volgens mij snapt TS zelf eigenlijk niet meer wat ze bedoelt hahaha doelloos topic weer,onbegonnen werk,zonde van mijn tijd ik ga eten en naar mijn speciale bonte kwpn paard met al haar quarter vriendjes en vriendinnetjes +:)+ :evaw:

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:10

Evanescence8 schreef:
En Quarters worden niet voor niets klein, stevig en gespierd gefokt, want met een groot lang paard van 1.70 meter kun je veel moeilijker spinnen ed.

Er is meer in de sport dan alleen reining Evanescence ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:10

Eigenlijk is het heel simpel Munnie: een quarter is speciaal als je voor het ras bent. Net zoals een anda dan speciaal is en een gangenpaard speciaal is... Ben je niet voor het ras, is het een paard als elk ander met zijn voor en nadelen. :) Quarterhoeven en dekens hebben de kenners je nu al 7 pagina's lang uitgelegd.... Ik snap niet waar je nog over blijft drammen. :D

Mijn oren floten wel toen ik de vooroordelen over de wpn'ers zag en de zoveelste "boeehoeee ik word uitgesloten door de dressuurruiters omdat ik met een haflinger rijd maar ik ben wel stoer hoor, ik blijf volhouden!"...pfoehee steek anders je kop in het zand zeg.

evanescence: als je denkt dat KWPN'ers niet wendbaar zijn mag je mijn merrie eens komen proberen :') Die kan verrekte snel en lenig zijn als het er op aan komt. Die moet je maar eens zien als ze iets niet wil. Hoe noemt die oefening dat ze na een sliding achterwaarts gaan en dan zo'n halve draai op hun achterhand doen en weer vertrekken? Dat kan Pretty heeeeeel goed... Alleen niet op commando :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-08-09 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:11

Munnie schreef:
Dan wil ik even zeggen dat Tiarabungy dus beweert dat ik me paard naar de klote help als ik niet een speciale smid laat komen en iets over die deken moet je even stukje naar boven lezen.

Trouwens, nee. Dit bedoel ik niet.
Er hoeft geen speciale smid te komen als je geen plates wil. En die deken.. Ja, als je deken past moet je die lekker houden ;) Maakt mij toch niet uit ;)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:13

XoNo schreef:
Evanescence8 schreef:

Ja dat weet ik wel, maar ff over wat een quarter ook speciaal maakt hea ;) En Pharagirlke, natuurlijk zijn er ook wendbare grotere paarden, uitzonderingen daargelaten ;)

Cassidy

Re: Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:19

Wat de Quarter helaas ook speciaal maakt zijn de erfelijke ziektes die er bij dat ras (en helaas ook aanverwandte rassen voorkomen). Je doorsnee pony heeft toch doorgaans geen last van HYPP, HERDA of GBED.

En vraag een gemiddelde dierenarts of een Quarter dezelfde spierstructuur heeft als een pony, en hij zal dat ontkennen. Niet alleen heeft een Quarter meer bespiering, de opbouw daarvan is ook anders. Quarters kunnen daardoor ook gevoeliger zijn voor bijv. tying up.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:20

Evanescence8 schreef:
XoNo schreef:

Ja dat weet ik wel, maar ff over wat een quarter ook speciaal maakt hea ;) En Pharagirlke, natuurlijk zijn er ook wendbare grotere paarden, uitzonderingen daargelaten ;)

Ja, snap 'm, maar voor mij is een Quarter die reininggefokt heeft niet alleen speciaal hoor :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:20

Nou, nog meer redenen waarom Quarters niet 'zomaar' paarden zijn.. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:21

TiaraBungy schreef:

Pony's he, pony's.....

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:22

Cassidy schreef:
TiaraBungy schreef:

Pony's he, pony's.....

Ojaa! :oo Sorry :o

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:24

Citaat:
Pony's he, pony's.....

Ja, paarden met de grootte van een pony. "Pony's" apart zijn het :D Maar het zijn toch blijkbaar wel echt paarden, want waarom heten ze dan Quarterhorses als het pony's waren was het wel de Quarterpony :+ . Zoals de Rocky Mountain pony, Shetlandpony de New Forest pony.

Zie hier, weer een rede waarom Quarters zo speciaal zijn ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:27

In alle landen buiten Nederland zijn een groot deel van de quarters ook gewoon paarden... Enkel Nederland houd de vreemde "E pony" regel er op na. Niets speciaals aan dus :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:28

Er is trouwens wel een ras dat Quarter Pony heet.

http://www.aqpa.com/

En ik weet dat de Quarters onder de paarden vallen, net als de IJslanders, de Fjorden en de Miniatuur paarden. Maar aangezien de ts door begon te drammen dat ze Quarters gewoon Pony's vindt, dacht ik haar voor een keertje haar zin te geven :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-08-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:28

pharagirlke schreef:
In alle landen buiten Nederland zijn een groot deel van de quarters ook gewoon paarden... Enkel Nederland houd de vreemde "E pony" regel er op na. Niets speciaals aan dus :D

Dan formuleren we het anders:
Quarter Horses zijn SPECIAAL in Nederland! :D

'Het formaat van een pony, het vermogen van een paard..' :')

Cassidy

Re: Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:33

Sommige pensionstallen hanteren de ponymaat ook voor het bepalen van de prijs van die stalling.
Dan zou ik toch blij zijn met een Ponymaatje hoor!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:34

Cassidy schreef:
Sommige pensionstallen hanteren de ponymaat ook voor het bepalen van de prijs van die stalling.

Ahhh dus je kan er meer geld voor vragen (aanschaf) omdat 't een paard is waarvoor je ponystalprijs betaald? :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:34

Cassidy schreef:

Ja! Dat zou handig zijn! :D
Gelukkig dat ik op een manege sta met aaaaaaaaallemaal Quarter(pony's!) :D

Ik ging een tijdje geleden van manege veranderen.. Samen met iemand met een Quarter. Je had me weg kunnen dragen als ik minder zou moeten betalen, aangezien die Quarter een paar cm kleiner is dan die van mij..! :') _O-

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:36

Citaat:
Dan formuleren we het anders:
Quarter Horses zijn SPECIAAL in Nederland! :D

'Het formaat van een pony, het vermogen van een paard..' :')

Ha ja, inderdaad! :D Vind het trouwens wel een beetje een rare regel, van die E pony's in Nederland... Ik noem dat eigenlijk ook geen pony's meer hoor