[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:23

ik heb breeze nu op 's morgens hooi en een halve kilo pavo basis, overdag wei, 's avonds hooi, pavo zonder, wrtelen en een halfje pavo basis. eens zien wat 't doet. ze staat tenminste wel langer te eten.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:52

En hoe zit het met de maisbrok?is dat ook slecht voor de lever? dat geef ik ook wel eens in periodes dat ik mijn quarter te dun vind worden . ik geef dan die van Hartog dat is een grote brok waar je nog wel heel duidelijk de structuur van de mais(plant) ziet.

Ik heb hem nu op Seniores Priores(eigenlijk voor senioren dus) staan van Subli omdat hij in een revalidatie periode zit ,ik wil geen stuiter paard maar wel een paard op gewicht(hij is snel mager)ook helpt de subli goed tegen zn diarree klachten, verder geef ik hem nog Subli EM voor de vetjes en voor zn spieren (snel verzuurt) ik stap wel elke dag een uur met hem.

Als het goed blijft gaan hierop ,wil ik hem hierop houden ook als ik weer ECHT train ,dan verdubbel ik de hoeveelheid gewoon.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:36

In subli EM zitten erg veel vitaminen en vetten en is eigenlijk alleen geschikt voor een paard dat duurprestaties moet leveren. Ik heb er ook goede ervaringen mee (mijn Paint loopt endurance). In combinatie met ander krachtvoer, en zeker seniorenvoer is het dubbelop wat betreft vitaminen en dat zou ik niet doen. Daarom ben ik overgestapt op maisvlokken. Tegen snelle verzuring kun je ook MSM geven en Luzerne.

PS Leuke Quarab!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:19

Vetten worden juist heel vaak gegeven aan paarden die snel verzuren , ipv krachtvoer met een hoog aandeel aan zetmeel en suikers (wat dan juist funest is) laat je je paard 'lopen' op olie wat juist weer geen problemen geeft.

De Seniores Priores is heel laag aan zetmeel en suikers en hij werkt dus op de Subli EM en ik hou hem hiermee op gewicht. Op de zak van de EM staat juist dat het ideaal is voor snel verzuurde paarden. En zo staat dat ook op de Subli site over de Seniores Priores.

ik zal eens kijken vwb die vitamines in de EM .

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:43

en de subli zonder dan? want daar hoor ik niemand over.
er zitten geen toevoegingen in.. dat vond ik wel prettig.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:51

ik meende dat in subl zonder nog best veel suiker en zetmeel zit, de zonder staat volgens mij voor geen haver en geen melasse.

ik ben tot nu toe erg tevreden over de seniores priores en de subli em, mijn da is ook erg te spreken over dit voer ,die adviseerd dit voer vaak bij opname problemen en voor paarden die extra(gewicht) nodig zijn zonder heet te worden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:54

ja maar senior.. dat lijkt mij voor oudere paarden. en mijntes is bijna 4, dus nog niet erg oud...
of denk ik nu te kort door de bocht?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:22

ja het heet seniores priores ,maar het wordt ook gewoon veel gegeven aan jongere paarden , bv paarden die moeilijk op gewicht blijven en paarden met spier of stofwiiselings problemen. Als jouwn paard niet te dun is en ook geen spierproblemen heeft of zetmeel en suiker gevoelig is dan zou ik het ook niet geven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:29

In Subli Zonder zit geen suiker, geen melasse en geen andere toevoegingen!

Onze beide paints krijgen deze muesli ook (3/4 schep per dag) en doen het er goed op. Verder krijgen ze daarnaast nog 3/4 schep Pavo Condition per dag, en een stuk of 6 flinke winterpenen.
En 2x per dag 1/2 portie voordroogkuil.

Mijn ene paint is heel gevoelig voor verzuring (is 2 jaar geleden spierbevangen geweest), maar doet het hier prima op. Ik kan aan haar bespiering voelen of ze 'strakker' wordt en er dus kans is op verzuring, als ik dat merk of hard werk krijgt ze een paar keer per week vitamine E/selenium door haar voer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:45

simodi schreef:
In Subli Zonder zit geen suiker, geen melasse en geen andere toevoegingen!

Er zitten geen toegevoegde suikers in (zoals Melasse). Maar er zit zetmeel in (dat wordt omgezet in suiker) en mais wat ook een bron van natuurlijke suiker is.
http://www.subli.nl/Voederassortiment/nl/79/Zonder.html

brio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:59

Hallo,

Is er iemand bekend met Connolly’s Red Mills?

Ik kwam t tegen nadat ik op onderzoek was gegaan vanwege dit topic!!!Ben is gaan kijken bij trainers en dan bij hun links. Vaak staan hier hun voerleveranciers. Als je het leest is het echt interessant voer, maar kan geen leverancier in Nl vinden. Want goed voer is belangrijk, maar het moet wel betaalbaar zijn voor iedereen. Kijk ik praat niet over een tientje, maar het is natuurlijk niet leuk als je 40 of 50 moet betalen voor een zak voer!!

Groetjes

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:53

Ik heb Appy nu op 2x 1schep pavo sportfit gemengd met pavo daily plus en als ik dat zo bekijk gaat t prima.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:11

Maar waar vind ik nou DE krachtvoer zonder suiker die goed is voor een quarter?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:41

Ik ben bang dat je geen krachtvoer zult vinden zonder suiker. Wel zonder toegevoegde suikers (melasse), maar zoals al eerder geschreven zit er in krachtvoer altijd zetmeel wat weer omgezet wordt in suikers.
Je kunt wel naar voer kijken met zo weining mogelijk koolhydraten (koolhydraten = suikers en zetmeel). Bijvoorbeeld de Marstall Vito is in koolhydraten onder de 10%
Safe and Sound van Dodson and Horrell ook. Er zijn er meer.
Ook de seniores priores van Subli zit wat betreft koolhydraten erg laag, maar die moet je weken.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:33

equifyt heeft ook geen melasse toegevoegd. Er zit altijd zetmeel/suiker in granen maar dat zijn "suikers" die goed oor het lichaam worden opgenomen en die ook nodig zijn voor energielevering aan organen en zo.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:51

Zonder suiker/zetmeel/koolhydraten/brandstof kan een organisme niet overleven. Overigens zit er wel ook koolhydraten in gras of hooi.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:21

Gras en hooi bevatten zelfs meer dan genoeg suikers/zetmeel/koolhydraten dus als je iets bijvoert zou ik het zeker niet in de vorm van snel verteerbare suikers/zetmeel/koolhydraten doen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:50

Zijn er hier mensen die Marstall Naturel voeren?
Ik heb mijn voedingsadvies binnen dus ben op zoek naar ervaringen. :)
(Liefst positief want ik heb net een zak besteld O:) )

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:57

Ik heb het afgelopen zomer gevoerd. Mijn paard vond het niet zo lekker, maar ik was wel erg tevreden erover in aanvulling op het weideseizoen. Hij zat goed in zijn vel en presteerde uitstekend (endurance). Hij was goed op gewicht en werd niet heet.
Nu voor de winter heb ik iets vettigers gezocht en krijgt hij meer mais.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:54

Miryamk schreef:
Zijn er hier mensen die Marstall Naturel voeren?
Ik heb mijn voedingsadvies binnen dus ben op zoek naar ervaringen. :)
(Liefst positief want ik heb net een zak besteld O:) )

Mijn paardje at het ook niet graag, nu is dat wel een zeurderd met eten. ik voer de western versie en die vind hij heerlijk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:58

Dat beloofd wat, mijn paard is ook kieskeurig :+

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:14

Helaas, Helaas, die van mij vind de Marstall ook niet te pruimen, ik ben er eigenlijk verder wel tevreden over, maar na een maand hield ie op met eten. Ook de paarden van mijn vriendinnen hebben dat probleem, eentje wilde het zelfs niet vanaf het begin. Jammer, want wel heel "schoon" voer, dus nu weer op zoek naar een alternatief voor mijn insuline resistente quarter |(

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:35

Ook die van ons vonden het niet lekker, lieten het zelfs staan. Had ik nog niet eerder van ze gezien.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:36

Hmmm oh jee.... :=

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:38

Tip: een scheutje olie of appel azijn (knoflook) erdoor. Dan eet die van mij alles :).