[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:09

Daarom werkt het 'bij ons' niet; wij hebben geen bel :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:11

DubbelDun schreef:
Pienb schreef:
DD: om dat verschil te kunnen zien moet je in mijn ogen zelf (goed) kunnen rijden anders snap je het niet. en als dat zo is.... (circeltje rond...) zit je waarschijnlijk al in het wereldje (of komt er dan heel snel in)

@Pienb: is onzin. Er zijn vaste regels voor vastgelegd. Als iemand niet weet hoe die te interpreteren is er altijd nog hulp op het showsecretariaat. En die zouden onder het mom van anonimiteit wel eens een stuk minder toegeeflijk kunnen zijn.

Een rechter hoeft toch ook niet eerst te moorden voor hij een uitspraak mag doen.

haha, grappig vergelijk.

in duitsland liep er zoeen rond op de aqha/dqha shows vroeger. zelf nog nooit iets gemaakt maar wel alles en iedereen aangeven.
je durfde je paard bijna nog geen knal te geven als ie je bij wijze van spreken beet als hij in de buurt was.... dat wil je ook echt niet.
dan zoeken mensen namelijk wel hoekjes op waar niemand ze ziet en doen het dan even 'goed'

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:13

DubbelDun schreef:
Daarom werkt het 'bij ons' niet; wij hebben geen bel :+

:D :D :D Probleem opgelost! :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:13

Pienb schreef:
dan zoeken mensen namelijk wel hoekjes op waar niemand ze ziet en doen het dan even 'goed'
En dan maar hopen dat er toevallig iemand langs komt met een cameraatje in zijn mobiel }>
Maar tegenhouden doe je het idd niet, maar dat houdt niet direkt in dat je het niet eens meer hoeft te proberen !!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:14

Niels schreef:
Dit is western, geen dressuur of springen...

Ja dus? Mag een paard in het western wel doorgaan als hij gewond is? Of bijv kreupel is? Lijkt mij niet toch..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:18

Nessah schreef:
Niels schreef:
Dit is western, geen dressuur of springen...

Ja dus? Mag een paard in het western wel doorgaan als hij gewond is? Of bijv kreupel is? Lijkt mij niet toch..

jazeker, wij applaudiseren dan en dragen de ruiter op onze schouders door de piste onder luid gejuich...

nee natuurlijk niet maar dan moeten ze het wel zien en willen zien

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:23

Jeetje, waarom zo sarcastisch.. Ik vraag het alleen en ik krijg te horen dat dit western is en geen springen.. Dus ik zeg alleen dat er volgens mij met zulke dingen de zelfde regels gelden.. Meer niet sorry hoor..

Helaas gebeuren er in elke tak van de sport dingen die je liever niet ziet en ik vind de opzet van de brief dan ook goed. Ik vroeg me alleen af hoe het mogelijk is dat een paar met wonden zijn mondhoeken mag starten. That's all.. sorry hoor.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:24

Pienb schreef:
jazeker, wij applaudiseren dan en dragen de ruiter op onze schouders door de piste onder luid gejuich...

en wordt vervolgens door de BOKT holigans bij de uitgang opgewacht. correctional in de mond gepropt, boomloos zadel opgeknoopt, en met sporen en zweep de inrijarena doorgejaagd. :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:24

Afgelopen DRHA wedstrijd stond ik te luisteren naar een discussie tussen de ringsteward en de doorman.
Zij hadden het over deelnemers er opwijzen wanneer zij buiten proporties omgaan met hun paarden.
Na een discussie over wat nu wel mishandeling is en wat niet, kwamen zij tot de conclusie dat het een kwestie van eigen inzicht is. Daar ligt nu net het probleem, namelijk het eigen inzicht. Dit eigen inzicht, verschilt altijd van een ander.

Een voorbeeld wat zij noemden was het overmatig spinnen met een paard. De ringsteward vond wanneer iemand rustig en beheerst 15 keer achter elkaar aan het spinnen was minder erg dan, iemand die een pompend paard twee keer achter elkaar laat spinnen. Ik denk dat iemand anders daar wel eens heel anders over kan denken. Dan krijg je discussie over wat abbuse is en wat niet.

Heel simpel op te lossen. De ringsteward fungeert als scheidsrechter. Wanneer zij iets bepalen, dan is dat zo. Echter, hoe kom je erachter dat een ringsteward niet stiekem aan vriendjes politiek doet?

Vrijwel onmogelijke opgave.

Een tweede voorbeeld was op het EK paints waar een Italiaan aangesproken werd op zijn rijgedrag. Terecht, wellicht. Vervolgens kon deze man geen stap meer verzetten met zijn paard, zonder dat iemand hem in de gaten stond te houden (een toeschouwer). Bij elk wissewasje werd de ringsteward weer geroepen. Onterecht, vond ik op dat moment.

Daar zal ook voor gewaakt moeten worden. Deelnemers die één keer aangesproken zijn, moeten wel ongestoord zich verder kunnen voorbereiden zonder dat tien man in zijn nek staat te hijgen om te kijken of hij niet weer een misstap doet.

Een oplossing is niet zo nabij als iedereen hoopt. Entry check en body check lijken mij wel een goed begin. Ongeacht voor welke show.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:25

Jos schreef:
Pienb schreef:

en wordt vervolgens door de BOKT holigans bij de uitgang opgewacht. correctional in de mond gepropt, boomloos zadel opgeknoopt, en met sporen en zweep de inrijarena doorgejaagd. :D

Wellicht helpt het? :P

Nieuwe straf bij de WRAN. Bij abbuse wordt hetzelfde bij de deelnemer gedaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:27

Sorry DD, maar een verre buitenstaander gaat ook niet werken. Iemand moet goed bekend zijn in de western. Ik heb op engelse stallen altijd mijn sporen moeten uitleggen, terwijl die niet eens gek hard zijn. Moet ik me verantwoorden, terwijl ze zelfs op hun '' engels'' paarden en pony's stuk rijden.................( de engelse ruiters die dat doen dan, voor ik iets verkeerd zeg, want een goede engelse ruiter snapt ook al iets meer.....)

Komen we dus ook op het punt dat als je idd wat rustiger aan doet, later start, omdat het even iets meer tijd in beslag kan nemen. Ik ben vroeger weleens bij een trainer geweest die een paard in 2 maanden zadelmak en reining startklaar moest hebben van de eigenaar anders kost het meer en het seizoen begint, zeg het maar...........Trainer kan weigeren idd, maar dat doen er niet veel.

En dat hoekje opzoeken of de buitenbak die niemand gebruikt even, gebeurt al. het is gewoon geaccepteerd nu en degene die nu wat zeggen zijn zeurpieten en hebben geen verstand van het ''echte'' werk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:27

Jos schreef:
Pienb schreef:

nee nee én voortgesleept door een wwk
om het nog erger te maken }> :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:30

Nessah schreef:
Jeetje, waarom zo sarcastisch.. Ik vraag het alleen en ik krijg te horen dat dit western is en geen springen.. Dus ik zeg alleen dat er volgens mij met zulke dingen de zelfde regels gelden.. Meer niet sorry hoor..

Helaas gebeuren er in elke tak van de sport dingen die je liever niet ziet en ik vind de opzet van de brief dan ook goed. Ik vroeg me alleen af hoe het mogelijk is dat een paar met wonden zijn mondhoeken mag starten. That's all.. sorry hoor.

Trek het je niet aan. Western is een erg gesloten clubje en van mening dat buitenstaanders nooit iets zinnigs kunnen melden, laat staan dat ze iets van iemand anders zullen aannemen en al helemaal niet dat die een frisse kijk op de dingen kunnen hebben 8-)
Daarom hollen we ook al jaren in het zelfde vicieuze cirkeltje rond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:31

humbla tent, dat zei ik ook en dat zou het meeste helpen, want dan kijk je wel uit hoe je je paard losrijdt. En gewoon regels voor overmatig pompen van het paard, kapotte plekken van bit en sporen etc. Er MOET ingegrepen kunnen worden in de inrijarena en daar moet je regels voor hebben waar de verantwoordelijke zich aan heeft te houden en op gewezen kan worden. Anders krijg je weer mensen die met een ander hoofdstel en ander bit en andere sporen etc losijden of martelwerktuig willen gebruiken. Misschien nog beter, check bij aankomst, hart, plekken, check bij arena ingang en uitgang. gat wat kosten, dat wel.............Maar mensen verzinnen van alles, thuis inrijden etc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:36

superpony schreef:
Sorry DD, maar een verre buitenstaander gaat ook niet werken. Iemand moet goed bekend zijn in de western.
Ben ik niet met je eens. Excessief spoorgebruik blijft overmatig spoorgebruik, of dit nu een engels spoor of een western spoor is.
Hooguit kunnen we de persoon in kwestie vertellen dat je met een western spoor hoort te rollen ipv te prikken ;)
Wedden dat er dan nog veel meer mensen in de problemen komen }>

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:36

Mensen hebben het er ook zelf naar gemaakt. Ik hoorde 15 jaar geleden maar weinig en zag ook hele nare dingen, vooral in de inrijbak............mensen vonden het geweldig zelfs wat men liet zien qua stops en spins. Er zijn ook veel mensen overgestapt die dat ook willen en nu begint men te denken, kan het niet anders............
En het ergste is ook nog dat zelfs kinderen met hun pony's ongecontrleerd de oefeningetjes doen zonder enige idee of kennis. Niemand die erop let en je mag niet eens iets zeggen. zag vd week nog iets gevaarlijks gebeuren, maar als je wat zegt...............Het ziet er ook allemaal zo leuk en makkelijk uit, beetje raggen. Doen ze met springen net zo hoor, of met het aan de teugel trekken.............Goed voorbeeld, doet goed volgen he?!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:40

DubbelDun schreef:
superpony schreef:
Sorry DD, maar een verre buitenstaander gaat ook niet werken. Iemand moet goed bekend zijn in de western.
Ben ik niet met je eens. Excessief spoorgebruik blijft overmatig spoorgebruik, of dit nu een engels spoor of een western spoor is.
Hooguit kunnen we de persoon in kwestie vertellen dat je met een western spoor hoort te rollen ipv te prikken ;)
Wedden dat er dan nog veel meer mensen in de problemen komen }>

Oke, maar dan mag iemand wel wat bijgebracht worden en door wie ga je dat dan laten doen? En als zo een pro zegt dat hij het al jaren zo doet en het heel normaal is in de western met een hele grote mond, zie ik mensen toch snel afdruipen. Het moet wel vanaf de basis gesteund worden dat je dat gaat doen en zo iemand enig respect krijgt, want dat zie ik echt niet gebeuren. En dan kan een grote pro met veel anhang best imponerend zijn ben ik bang.

Mijn kleine wieltjes rollen juist minder makkelijk, dan mijn grotere. beide heel bot verder hoor..........Maar voor het gezicht komt het heel anders over bij menig engelse ruiter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:42

Ik doel ook wel op iemand met enig 'gewicht' ;) Die zich niet snel de mond laat snoeren of laat intimideren.
Belangrijk is wel dat zo'n persoon gesteund wordt door de organisatie, daar staat of valt alles mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:46

Ja, precies, waar vind je zo een gek en wie gaat hem de regels uitleggen of de voorbeelden leren van wat wel en niet kan in de western? Die moet idd gesteund worden en vanuit de ver of organisatie gesteund worden en veel respect krijgen. Maar vooral niet gevoelig zijn voor popi gedrag en vriendjespolitiek. Mensen weten ze ook wel in te palmen. Misschien een ex agent ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:48

Yooo Dirty Harry :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:48

Lucky Luke?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:20

HumbleTalent schreef:
Na een discussie over wat nu wel mishandeling is en wat niet, kwamen zij tot de conclusie dat het een kwestie van eigen inzicht is. Daar ligt nu net het probleem, namelijk het eigen inzicht. Dit eigen inzicht, verschilt altijd van een ander.

De enige regel die je kunt gebruiken: bloed = DQ. Voor de rest kun je niks tegen hardheid doen, want dat is altijd subjectief.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:41

Sonja schreef:
Aan de ene kant zou ik het super vinden als alle paarden bitloos gereden mogen worden. Aan de andere kant is het nou juist de kunst om het op een gegeven moment (!) op 1 hand met een lang teugeltje te kunnen...

Maar op 1 hand aan een lang teugeltje met een bitloos hoofdstel kan toch ook? Het uiteindelijke doel veranderd niet, alleen de manier waarop je er naar toe werkt. En 't móet natuurlijk niet maar de vrije keus hebben zou toch een mooi streven zijn vind ik.

Bloed = DQ is al lang een regel, ik neem aan bij de WRAN ook. Dat een paard met kapot getrokken mondhoeken blijkbaar toch de ring in mocht is dus een kwestie van incompetent gedrag van doorman en/of ringsteward en/of judge. Dat mag gewoon niet gebeuren, heel simpel.
Laatst bijgewerkt door Francis op 06-05-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:42

Romkabouter schreef:
HumbleTalent schreef:

De enige regel die je kunt gebruiken: bloed = DQ. Voor de rest kun je niks tegen hardheid doen, want dat is altijd subjectief.

precies.
iets wat ik vind zal een ander al te ver vinden gaan
en iets wat ik niet ok vind vind een ander wel nog kunnen

maar idd, bloed is een duidelijke dq. ook daar kun je dan over twisten hoe het komt maar goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:43

Pfffff moeten al die paarden weer per ongeluk met hun mondhoek achter de laadklep blijven hangen...
:+