[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crow

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:03

Tja, wat zegt een keuring. 2 voorbeelden. Mijn paard, dik afgekeurd op straalbenen voor, 3 en 4. Wel goede klinische keuring. Loopt nog steeds prima, ook in de sport, buitenritten etc. Was 3 bij de keuring, is nu 9, paint.
VAn een vriendin: quarter, gekeurd met 4 jaar, goed gekeurd. Paard heeft altijd met van alles getobt, allerlei soorten artsen gezien en behandelingen gehad. Is nu 9 en volgens de laatste scans zwaar versleten door te jong, te zware belasting. Was een 'futurity' paard. Mijn paard goedkoop gekocht door de afkeuring. Andere paard viel in de hoge prijsklasse > 15.000 euro.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:46

rina schreef:
@Sevke op zich heb je gelijk, al vind ik het wel of niet buigproeven afhankelijk is van de leeftijd. Van mij mag je klinisch keuren geen probleem, maar als jij dan op bv een 2 jarige buigproeven wilt kan je van mij naar een ander gaan ;)

Op een tweejarige buigproeven doen vind ik onzin. Die dieren staan nog overbouwd. Wat wil je daar beginnen aan sleuren ? Een tweejarige kleine rondjes laten lopen vind ik trouwens ook onzin. Een tweejarige laat ik vrij lopen in het land, en zou ik op die basis kopen of laten staan.
Ik had het over een gereden Quarter ;)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:17

Kom net terug van de keuring van mijn 'aankomende' quarter. Was afgekeurd, omdat hij op zijn linkervoorbeen zeer gevoelig liep. D dierenarts vertrok, en we gingen met de eigenaresse en haar man nog even kijken wat er kon zijn. Haar man kan bekappen, en pakt een speciale rasp, bewerkt de hoef een beetje. Blijkt dat het paard op een gevoelig deel stond, wat nu weg was. Toen hadden we hem weer gelongeerd, en hij liep veel beter! warschijnlijk wordt hij nu vrijdag weer gekrud, ik vind het heel spannend

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:08

Ik zal voor je duimen !

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:31

I_L_horses schreef:
Kom net terug van de keuring van mijn 'aankomende' quarter. Was afgekeurd, omdat hij op zijn linkervoorbeen zeer gevoelig liep. D dierenarts vertrok, en we gingen met de eigenaresse en haar man nog even kijken wat er kon zijn. Haar man kan bekappen, en pakt een speciale rasp, bewerkt de hoef een beetje. Blijkt dat het paard op een gevoelig deel stond, wat nu weg was. Toen hadden we hem weer gelongeerd, en hij liep veel beter! warschijnlijk wordt hij nu vrijdag weer gekrud, ik vind het heel spannend

Ik weet welke quarter je bedoelt.. Dat zou die DA toch ook gezien moeten hebben?
Heel jammer dat hun dat niet eerder hebben opgemerkt (?), eigenaresse en man bekappen nl beiden..
Succes :+
Laatst bijgewerkt door Branca op 29-04-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:44

I_L_horses schreef:
Haar man kan bekappen, en pakt een speciale rasp, bewerkt de hoef een beetje. Blijkt dat het paard op een gevoelig deel stond, wat nu weg was. Toen hadden we hem weer gelongeerd, en hij liep veel beter!
Ik wist niet dat je een gevoelig deel weg kon raspen ;)
Wat wel kan is dat hij de zool is holler heeft gemaakt zodat het paard niet meer op dat deel stond. Waarbij je je dan af zou moeten vragen wat daar voor 'gevoeligs' zit dat het paard er geen druk op kan hebben.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:48

Dubbeldun , daar heb je gelijk in en dan komt natuurlijk ook de vraag waarom is hij daar zo gevoelig.
Maar bij een keuring gebruiken ze toch een tang waarbij ze de hoef op gevoeligheid testen.
Nu staat hij er miss niet op maar dat gevoelige deel zullen ze toch weer ontdekken , neem ik aan tenminste.
Ook als de hoef weer is aangegroeid wat komt er dan weer uit , weer een gevoelige plek ?
Ik hoop voor je I_L_horses dat t niks is maar ik weet t niet hoor, kijk maar uit .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:12

Een quarter die ik onlangs liet keuren(3,5 jaar jong) was ook gevoelig op het linker voorvoetje toen de tang erop werd gezet (na kreupelen opt harde!) Op de foto was toen te zien dat de zool maar enkele milimeters dik was oftewel flinterdun!! Zou met een ijzer ook opgelost zijn volgens de eigenaresse!?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:25

de vraag is dan, heeft de smid er teveel afgehaald en kan de zool vrij snel weer dikker worden of hoort dat bij dit paard
natuurlijk kun je het één en ander oplossen met ijzers maar je hebt wel een paard wat van zichzelf dus niet in orde is
dat moet je dus terug zien in de aankoopprijs
want een paard zijn hele leven op ijzers zetten kan wel een duur plaatje worden

ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat een paard wat echt niet goed loopt met een beetje vijlen ineens wel goed loopt
natuurlijk kan een paard een zoolzweer hebben en als je die wegsnijdt is de druk weg en de pijn grotendeels ook, maar dat zou een DA dan ook gelijk constateren

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:04

Onduidelijk ja.. Oplossen met ijzers is eigenlijk nooit goed.. een paard hoort zonder ijzers ;)

De DA zou idd eea moeten kunnen constateren.. of anders de eigenaren zelf. Hij is hoefsmid en zij bekapt zelf sinds enkele jaren haar paard. Het blijft opletten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:06

Tja, alle reiningpaarden staan toch op ijzers dus iets dergelijks zou mij niet tegenhouden. Wat is er trouwens mis met het oplossen van een probleem mbv ijzers?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:29

niels daar is niks mis mee, maar als je je paard op ijzers moet zetten omdat hij anders kreupel loopt heb je met een paard te maken wat niet in orde is
dat wil ik dan wel terug zien in de prijs en op het keuringsrapport zien staan

ik heb ooit bij een keuring gestaan van een paard wat 30.000 gulden kostte %)
werd in Utrecht gekeurd
hoeven waren slecht, erg brokkelig, maar er werd geen aanmerking over gemaakt en na mijn vraag werd er gezegd dat dat de hoefsmid wel oploste
paard heeft nooit gelopen op zijn kunnen want het bleef wel een probleem
ijzers braken er erg gemakkelijk onder uit waardoor de ellende nog groter werd, zonder ijzers ging helemaal niet

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:27

DubbelDun schreef:
I_L_horses schreef:
Haar man kan bekappen, en pakt een speciale rasp, bewerkt de hoef een beetje. Blijkt dat het paard op een gevoelig deel stond, wat nu weg was. Toen hadden we hem weer gelongeerd, en hij liep veel beter!
Ik wist niet dat je een gevoelig deel weg kon raspen ;)
Wat wel kan is dat hij de zool is holler heeft gemaakt zodat het paard niet meer op dat deel stond. Waarbij je je dan af zou moeten vragen wat daar voor 'gevoeligs' zit dat het paard er geen druk op kan hebben.

Ja, inderdad, ik wist het niet goed te verwoorden, maar hij heeft de zool wat holler gemaakt ja :+

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:32

Niels schreef:
Tja, alle reiningpaarden staan toch op ijzers dus iets dergelijks zou mij niet tegenhouden. Wat is er trouwens mis met het oplossen van een probleem mbv ijzers?

Gaat mij erom dat de basis dus al niet goed is.. en je wellicht dan al direct op ijzers moet zetten. Je begint dan al met een probleem, ik vind daar wel wat mis mee. 8-)
Je zegt alle reiningpaarden.. ik neem aan dat je wedstrijd reiningpaarden bedoelt? ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:13

Citaat:
omdat hij op zijn linkervoorbeen zeer gevoelig liep
Dat heeft dus niets met reining en ijzers te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:42

Branca: Ik zou mijn hoefsmid naar een dergelijk paard laten kijken. Als het een gevoelige zool is maar het niets ergers is heb ik er geen problemen mee.

Elk paard heeft wel iets en geen enkel paard is perfect. Zijn ook maar weinig mensen die helemaal 100% qua gezondheid zijn, waarom dit dan wel van een paard eisen?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:12

Een paard dat je op ijzers moet zetten vind ik nu niet direkt een probleem... Is toch niks mis mee ? Al mijn paarden staan op ijzers. Wij doen dagenlange tochten over alle soorten ondergrond (stenen e.d.), en dan ga je toch geen blessure riskeren door je paard blootsvoets te laten lopen ?
Ik vind die ijzerloos hype een beetje overdreven.
Een correct paard moet ijzerloos door een keuring komen, akkoord, maar om nu te zeggen "een paard hoort zonder ijzers", vind ik wat kort door de bocht. Allemaal te zien wat je ermee doet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:52

Dat is een goeie; Een correct paard moet ijzerloos door de keuring komen!

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 20:56

En hoe weet je nu dat het echt om een gevoelige hoef gaat en niet om een pees blessure bijvoorbeeld.. !??
Daar wees mijn hoefsmid me op bij een paardje wat niet goed liep op de harde circle. Het kan een gevoelige hoef zijn maar dat was niet zeker toen. Wil je zekerheid, dan moet je verdere (dure) onderzoeken doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:01

Een paard met een peesblessure loopt niet opeens goed als je er een ijzer onder slaat, maar met een gevoelige zool zal het paard vrijwel gelijk goed lopen.

Maarja, als je het quarter zo'n door en door verpest ras vindt, niemand verplicht je een QH te kopen ;)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:14

Hee Niels, heb ik gezegd dat ik de qh een door en door verpest ras vind ?????????????????????????????

Ik ben teleurgesteld dat ik 4 paarden heb laten keuren die niet door de keuring kwamen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:17

hey Lenie,

met alle respect: maar naar welke prijsklasse kijk je? misschien moet je een foutje dan maar voor lief nemen...
kijk een paard van 20.000 zou ik van willen dat alles ok is maar eentje van 3.000 met een klein minpuntje (zoals gevoelige hoeven) tja....

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:24

Hoi Pienb
Mijn budget is wel een stuk hoger dan 3.000,00 hoor, maar wat precies ga ik hier niet neerzetten.
Het is in ieder geval een budget waar ik toch zeker wat voor moet kunnen kopen wat "gewoon" gezond moet zijn.
Een "schoonheidsfoutje" zullen we maar zeggen, wil ik best over het hoofd zien, daar doe ik niet moeilijk over.
Het is gewoon steeds het oordeel van de keurende arts geweest over de basis keuring dat ik nog geen paardje heb.
Daarbij bedoel ik dat ik geen paard koop die kreupel op de harde circle loopt of niet door een buigproef komt.
Over een buigproef heb ik nu wel een beetje mijn tweifels gekregen na het lezen van al die verhalen hier, of dat echt nodig is.
Ik denk wel dat ik bij een volgende keuring mijn gevoel meer laat meespreken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:32

geen hoef geen paard!
hoeven zijn zo ontzettend belangrijk , daar zou ik nooit op inboeten
aan een kreupel paard heb je helemaal niks, dan kun je altijd beter een paard hebben met een beperking in zijn bouw of karakter(tot een bepaalde mate natuurlijk)

pien ook een gewoon paard moet normaal op de hoeven staan, ook al is het geen super reiner of pleasure paard, hij moet toch minstens normaal kunnen lopen op het harde en het zachte
dat is toch wel de basis

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:44

Lenie schreef:
Hoi Pienb
Mijn budget is wel een stuk hoger dan 3.000,00 hoor, maar wat precies ga ik hier niet neerzetten.
Het is in ieder geval een budget waar ik toch zeker wat voor moet kunnen kopen wat "gewoon" gezond moet zijn.
Een "schoonheidsfoutje" zullen we maar zeggen, wil ik best over het hoofd zien, daar doe ik niet moeilijk over.
Het is gewoon steeds het oordeel van de keurende arts geweest over de basis keuring dat ik nog geen paardje heb.
Daarbij bedoel ik dat ik geen paard koop die kreupel op de harde circle loopt of niet door een buigproef komt.
Over een buigproef heb ik nu wel een beetje mijn tweifels gekregen na het lezen van al die verhalen hier, of dat echt nodig is.
Ik denk wel dat ik bij een volgende keuring mijn gevoel meer laat meespreken.

duidelijk.
en ben het met je eens