[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:35

DubbelDun schreef:
Ik hoop dat de nieuwe Dierwelzijnswet snel wordt aangenomen. Hierin komt hopelijk een verbod op dit soort praktijken.
Dan is het iig landelijk geregeld en heb je een handvat om er (o.a. op wedstrijden) wat aan te doen.

Als de wetten wat de partij voor de dieren graag ziet ,worden doorgevoerd, mag jij je paarden niet meer achterom op je postzegel houden! ;) Dan is het voor iedere meer-of-minder paardenliefhebber einde verhaal! :D :P
Ben wel een beetje spuit11 zo, we zijn ondertussen al zo'n 1000 pagina's verder! :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:36

Jezus.... tailblock?! Mijn god, ik moet niet meer zo vaak op Bokt kijken als ik niet heel verdrietig wil worden.
Heel duidelijk: dierenmishandeling...

Sommige mensen krijgen het weldra op hun geweten dat de gehele paardensport op de schop gaat... zucht.

DubbelFun

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:39

@Vanes: mijn postzegel is ondertussen uitgebreid, dus ik mag ze houden ;)
Overigens heeft de nieuwe wet het over vrije beweging en niet over verplichte weidegang x-aantal uren per dag :)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:29

Heb maar weer bij gelezen, paarden en werken kosten ook tijd,de stenen vliegen weer in de rondte.
Zie ik van die eventing mensen, die hun favorite ruiters op tv hun paarden de benen laten breken, is toch zeker zo erg als een tailblock.
Het is i.m.o. ook NOT DONE die tail block, laten we zelf proberen om eerst in Nederland op nivo te komen zonder die truuken,en daar vandaan verder.
Dus aan een ieder die nog nooit naar een professioneel paarden evenement is geweest en heeft genoten van de show en 1000% zeker is dat hij nog nooit z'n paard met zweep of sporen pijn heeft gedaan ECT. ga door met dit topic, en voor de rest gaa lekker in de buiten lucht iets met je knol(len) doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:32

MidnightPSan schreef:
Heb maar weer bij gelezen, paarden en werken kosten ook tijd,de stenen vliegen weer in de rondte.
Zie ik van die eventing mensen, die hun favorite ruiters op tv hun paarden de benen laten breken, is toch zeker zo erg als een tailblock.
Het is i.m.o. ook NOT DONE die tail block, laten we zelf proberen om eerst in Nederland op nivo te komen zonder die truuken,en daar vandaan verder.
Dus aan een ieder die nog nooit naar een professioneel paarden evenement is geweest en heeft genoten van de show en 1000% zeker is dat hij nog nooit z'n paard met zweep of sporen pijn heeft gedaan ECT. ga door met dit topic, en voor de rest gaa lekker in de buiten lucht iets met je knol(len) doen.

hahaha!
helemaal mee eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:08

Ik zie even niet in wat het geven van een korrigerende tik met een zweep ook maar in de verre verte iets te maken heeft met het doodspuiten van een staart.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:15

Sonja schreef:
DubbelDun schreef:
Maar een 'kreupel' paard mogen ze er wel uitsturen... hoeft daar geen veeartsen mening bij te komen dan ;)

Nee dat zie je (ook) verkeerd. Een jury kan een paard de ring uit sturen omdat het niet regelmatig toont, NIET omdat het kreupel is. "Kreupel" is een medische diagnose die uitsluitend door een veearts gesteld mag worden.
Een jury KAN een paard niet de ring uitsturen omdat het niet met de staart beweegt...
Het enige wat een jury ZOU KUNNEN doen is verzoeken om een medische controle door een veearts, mits de regelementen/wedstrijdorganisatie/budget etc dat toestaan...
En daar hebben we het probleem! De :$ :$
Jury's mogen dit idd niet doen, maar een controle op doping, tailblock, etc etc...kost té veel, dus wordt het over het algemeen niet gedaan en komen de "daders" ermee weg. ;(
Wil je het uitbannen? Dan moet de wet aangepast (en wellicht gebeurt dit ook) maar dan moet je het OOK controleren anders heeft het geen zin. :n
Je kunt de mensen die dit doen op hun moraal aanspreken, maar dan kom je ook niet ver want de mensen die dit soort praktijken uitvoeren, hebben juist géén moraal! :n

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:17

Mayflower schreef:
Je kunt de mensen die dit doen op hun moraal aanspreken, maar dan kom je ook niet ver want de mensen die dit doen, hebben juist géén moraal! :n

Bingo! 8-)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:36

oef. er worden weer wijze spreuken gemaakt hierzo.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:52

@DD, als je m'n lees bril wilt lenen be my guest, soms lijk het net als of je alles weet en dan weet je weer van niets.
Waar staat korrigerend? er staat PIJN!!!!
Maar ja ik heb in mijn 24 uur niet even veel posts en bijna elk uur, ik werk 4 van de 7 paarden per dag plus fulltime job.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:55

Ik ben dus eventer, en ik hoor hier wat misverstanden langs komen.

MidnightPSan, ik mag toch aannemen dat je weet dat ruiters niet welbewust hun paard de benen laten breken ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:57

MidnightPSan: Het ene maakt het andere niet erger of minder erg........normaal gesproken dan....

Maar ik vind eerlijk gezegt nogal een scheve vergelijking: Een tik met de zweep en een dood gespoten staart.... :?

Maargoed....ik ga zo naar buiten...met mijn 'knol' bezig ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:58

Nee, maar het gebeurd wel heel vaak.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:58

MidnightPSan schreef:
Nee, maar het gebeurd wel heel vaak.

definieer 'heel vaak' want volgens mij roep je nu iets zonder er echt kennis van te hebben.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:03

Laten we wel wezen, ik ben tegen het 'doodspuiten' van een staart! Maar er staat mij wel een filmpje voor ogen, wat ik onlangs heb gezien met daarop een paard wat het hele filmpje lang zijn staart niet één maal beweegt. (ik heb het speciaal teruggekeken!) Dit filmpje is van iemand die hier ook reageert en tegen het doodspuiten van staarten is, dus ik neem gelijk ook aan dat die staart niet gefixt is.

Mijn conclusie: We denken wel snel bij een stilhangende staart dat hij gespoten is, maar kunnen daar niet over (ver)oordelen voordat bewezen is dat dat zo is!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:04

Ik had hier (gelukkig) echt nog nooit van gehoord. Aan de manier waarop de staart gedragen wordt en beweegt kun je toch juist zien of een paard goed in elkaar zit/geen blokkades heeft? En als dat niet het geval is laten ze die staart blijkbaar maar 'dood'spuiten? Absurd

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:20

@Lielle,Als je wat langer met paarden omgaat weet je hopelijk hoe de wereld in elkaar zit.
Heb een vee arts gehad die in jou en de volbloed wereld heeft gezeten, als je nog zieker wil worden als van een tail fix, kan ik je wel enkele annecdotes in je oor fluisteren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:24

dat soort insinuaties leveren niets op in een discussie :n Ik loop al lang genoeg mee, maar ik heb een hekel aan losse afbrekende opmerkingen zonder concreet te willen worden. Ik ken genoeg praktijken - in allerlei disciplines - waar je ziek van wordt, maar jij haalt concreet eventing aan en dan voel ik me aangesproken ;)

Overigens is het wel behoorlijk off topic :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:27

MidnightPSan schreef:
het kan zijn dat jij een andere leesbril in gedachten hebt, maar ik lees hier toch echt het woor pijn' in kombinatie met het topic wat over tailblocks gaat :)
Ik begrijp uit jouw reactie dat iedereen die zijn paard wel eens pijn heeft gedaan niets mag zeggen over het doodspuiten van een staart.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:40

Ik vind dat 99 procent van de mensen hier zowiezo eigenlijk geen zinnig woord over kunnen zeggen aangezien ze allemaal nog nooit een gefixt paard van dichtbij hebben gezen.
Een paard zonder staart door een ongeluk kan ook prima leven hoor.
Nee, ik keur het niet goed maar er zijn zeker ergere dingen.
En heel eerlijk: als het maar 4 weken duurt heb ik er meteen een stuk mider problemen mee.

We doen al zoveel voor de show (een aard zn neus glimt ook van nature niet zo als in de halter met babyolie hoor....)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:45

ja, ik heb mijn paard wel eens pijn gedaan. mijn paard mij ook wel eens. laatst kreeg ik nog een gerichte trap achteruit van mijn paard, maar dat is niet te vergelijken met alles op alles zetten om een wedstrijd te winnen, ook als dat vals spelen in houdt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:51

een paard met opzet en welbewust het gebruik van zijn staart ontnemen vind ik mishandeling, en die term gebruik ik niet vaak. Als je dat van dezelfde orde vind als babyolie, houd de discussie alleen wel op.

Doet me een beetje denken aan een discussie lang geleden over het couperen van staarten bij trekpaarden :x

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:55

waarom is dat bij paarden zielig en bij honden heel normaal? beide is onaanvaardbaar maar geaccepteerd omdat een jury het zo zien wou... mensen zijn gewoon echt domme wezens.. :n

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:56

Ik vind het bij honden ook niet normaal ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:58

dat bedoel ik dus net te zeggen!! maar omdat een jury ooit bepaald heeft dat de honden/paarden gecoupeerd moeten zijn.. de mensen doen het wel.