[WN] Ex - engels/dressuur mutsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:45

spatter schreef:
imaaaaaar het is hartstikke fout(in mijn ogen) om je hand naar je knie te brengen want dan gaat de oefening juist fout
dan valt het paard naar binnen over de schouder en heb je een paard wat op de voorhand , over de schouder vallend kleine rondjes loopt

Exact!
Dat is ook het resulaat imo, je neemt op deze manier de schouder niet mee, tenzij je de bochtjes zoooo krap maakt dat het paard niet anders kan omdat hij dan gevouwen zou staan....
Om lenigheid in de lendenen te krijgen kun je ook je paard in een grote circel een paar passen met de achterhand naar buiten laten lopen en dan de circel weer volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:50

Ik geloof ook wat meer ik een circel verkleinen en weer vergroten, en werken met heup- en schouderverplaatsing. Werkt effectiever dan domweg een uur doorraggen op een klein circeltje, is een stuk vriendelijker, leuker om te doen, en heeeeel veel nuttiger.

Ik geef overigens weinig rondleidingen over de zolder CC. Weinig meer te zien dan opslag en wasgoed :D

Vera

Re: Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:53

Maar ja, wie zijn wij Sonja :P

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:53

Maar goed, ik les NU ergens anders en het bevalt mij beter......En Duran ook :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:54

vera klopt, er zijn zat andere oefeningen maar deze wordt gewoon gebruikt voor de spin
echt een reiners oefening en al oud want toen ik begon leerde ik de oefening al

sonja niks werkt als je het zonder verstand doet en zonder naar je paard te kijken
je kunt ook cirkeltjes vergroten en verkleinen zonder dat het nut heeft en eerlijk gezegd vind ik dat nu weer een doodsaaie oefening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:57

Klopt, maar het is niet VERBODEN om na te denken bij wat je doet en waarom :D En bovendien geloof ik uberhaupt niet in oefeningen maar blíjven herhalen. Ik snap ook niet dat mensen paardrijden nog leuk vinden op die manier.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:01

Al doende leert men....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:03

Ik heb heel veel ruiters de oefening zien doen en ik ken hem ook best wel maar ik hoopte op een eerlijk antwoord van iemand die dit doet of daarin lesgeeft.

De vraag is nog meer; hoe kunnen paarden het leuk vinden als ze herhaling na herhaling moeten doen :?
Aardig geest dodend.... maar misschien is dat de bedoeling ook wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:04

:j
Ik heb ook zat van die koekebakkers in de bak gehad die als antwoord vooral hadden "omdat het zo hoort" of "omdat dat goed voor 'm is"...

Het moeilijkste van westernrijden vind ik nog steeds goede begeleiding vinden.
Overigens ben ik zelf al een paar jaar zeer tevreden over mijn lesgeefmeneer :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:10

ik zou willen dat mensen eens wat meer gingen nadenken bij wat ze doen op een paard
onafhankelijk wat ze doen met hun paard

oefeningen herhalen vind ik wel bij het losrijden horen maar dat mag ook niet langer duren als een minuut of 20
rakker was altijd in 10 minuten klaar met losrijden
los was hij al en na 10 minuten werkte het motortje ook naar behoren
die zorgde dat de doorbloeding naar zijn benen al begon als ik begon met poetsen

spatter wil maar 1 ding en dat is oerend hard dus die vind bakwerk zowiezo geen leuk werkje en de kunst is om dat dan toch leuk te maken/houden

sonja jij bent verwend! >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:20

Hoezo ben ik verwend :?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:21

Ik denk dat Spatter bedoelt met jou lesgeefmeneer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:23

Dan snap ik 'm nog niet. Ben ik verwend omdat ik les van Chris heb?
Ik werk hard om m'n paardenspul te kunnen bekostigen en rij aardig wat kilometers voor goede les.
Dat is niet verwend, dat is investeren in wat je belangrijk vindt.

Iedereen kan les hebben van Chris.
Naja, als je een beetje fatsoenlijk met je paarden omgaat tenminste, anders weigert 'ie je gewoon. En gelijk heeft 'ie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:32

ja, jij bent verwend :P ;)
voor mij is het toch iets te gortig, zeker voor een jong paard vind ik ruim 4 uur op een wagen echt niet leuk meer
dan gaat bij mij het belang van het paard voor op de wil van les van Chris

ik snap best dat jij er ook veel voor doet maar in mijn geval is het een beetje naar het onmogelijke

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:42

Wat ik meegekregen had was dat de hand naar de knie en kleine cirkels idd meer voor een uiteindelijke spin bedoeld is, en de volte kleiner en groter maken voor de lenigheid en gehoorzaamheid voor het paard is.

*wacht op een stem van boven die zegt dat ze het verkeerd heeft* :)) :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:50

Ach er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Alleen geloof ik niet dat mijn interne tomtom in deze route gelooft :D

Spatter, ik ga ook niet zomaar ff op en neer ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:54

Binnenhand naar boven = stelling vragen.
Binnenhand naar binnen = richting aangeven.
Buitenteugel tegen nek of aannemen (nooit over de nek!) = grote van je wending bepalen oftewel sturen.

Hand naar de knie zou ik nooit doen, je buigt jezelf ook naar binnen waardoor je paard naar binnen valt en je cirkel/oefening helemaal mislukt. Als je dan toch een buiging wilt doen, breng dan liever je hand richting je heup.

Even geheel ter zijde ;) .

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:02

Vera schreef:
spatter schreef:
imaaaaaar het is hartstikke fout(in mijn ogen) om je hand naar je knie te brengen want dan gaat de oefening juist fout
dan valt het paard naar binnen over de schouder en heb je een paard wat op de voorhand , over de schouder vallend kleine rondjes loopt

Exact!
:j Ik heb geleerd: binnenhand optillen, zodat je het schouder van je paard optilt en buitenteugel neckrein. Binnenbeen aanleggen en zo ga je de bocht om.
Sturen doe je met behulp van neckrein (buitenteugel tegen de hals, niet erover) en niet door de teugel naar binnen te trekken. Wil je stelling? Ook binnenhand optillen. Dit optillen lijkt mij vrij logisch en dan is de stap naar éénhandige teugelvoering ook niet zo groot ;)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:44

Ik rij het allebei. Vind het heel makkelijk te combineren. Door het westernrijden ben ik veel beter dressuurmatig gaan rijden. Meer op zit en benen. Ik voel me meer "thuis" in het westernrijden overigens.

Pontify

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:58

ja ik ben erook een haha

ik heb 7jaar dressuur gereden met mijn Welsh K pony en de laatste 2 jaar was het alleen maar vechten steigeren(liet ze d'r eigen achterover vallen na 8x er onder gelegen tehebben was ik het echt zat)bokken en er vandoor gaan ben ik een halgjaar gestopt heb ik er rust gegeven alleen een beetje gewandeld en gelongeerd en mijn vriend heeft altijd western gereden en zei waarom gaat je dat niet proberen nou ik wil echt niet meer terug!!! gelukkig had me kennis nog een westernzadel liggen was wel oud maar bestnog wel in een goede staat en ben het gaan proberen nou ze vindt het super nu 1 jaar later heb ik een nieuw westernzadel gekocht en me vriend help mij in het weekend met trainen en het gaat super goed ik heb alleen nog geen goede bak om in terijden want ze vindt de slidingstop echt super leuk maaar dat gaat niet in die bak maar gelukkig bij me tante in de bak wel haha ben echt zo super blij dat ik de overstap heb gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:59

Nu nog leren interpunctie te gebruiken en dan kun je rijden én schrijven ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:48

Hand naar de knie is het meest oneerlijke wat je kan doen. Ik ken de oefening ook en i.m.o. is het niets anders als een short cut. Door de hand zo laag te brengen werk je flink in op de ( zeer gevoelige) lagen van je paard, dan wil hij wel.
Ik heb ook trainers gehad die die lage handhouding promoten, dus toen ben ik weer verder gaan zoeken. Ik krijg nu hoofdzakelijl les van Jean Claude Dysli, maar hij en anderen ( ook hier dus) gaan uit van een "hogere" houding van de handen, daarmee werk je meer in op de mondhoeken ( niet trekken natuurlijk!) waardoor je je paard minder snel pijn doet.
Overigens leer ik de spin ( turn around) ook aan met mijn handen vrij hoog en natuurlijk, het allerbelangrijkste) met gewichtshulpen en benen. Op een jong paard kunnen de handen soms wel wat wijder, maar nooit op kniehoogte.
Daar blokkeer je je eigen handen, de schouder van je paard, verzwaar je de voorhand, werk je op het verkeerde deel van de mond in ( als je een bit gebruikt, als je bitloos rijdt krijg je een verkeerde druk op de neus).

Een paard laten buigen naar links en rechts om de laterale ( zijwaarse) flexie ( buiging) te optimaliseren kan best, als je het niet te lang achter elkaar doet, met je handen hoog en door het geven van "bumpjes" met de teugel ( signaaltjes). Dan kan en mag je op de cirkel best het neusje naar binnen vragen, maar niet door aan de teugel te trekken.
Net zoals horizontale flexie met hoge handen. Op die manier krijg je een soepel , super buigazaam, paard dat alle kanten op zal en kan gaan en uiteindelijk dat alles alleen op gewichtshulpen ( balans) zal doen. :D De Vaquero way ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:49

ohjee, hier zo'n exdressuurmiep die dus de neiging heeft haar handen vast te zetten, laag nog wel :o
Ben vanavond een paar keer goed op mijn vingers getikt en daar leer ik wel van.
Maarja, alle begin is moeilijk, maar we komen er wel ;)
Dochterlief daarintegen zit als een huis op ons knolletje, laat de teugels lekker los en springt huppatee vanuit stap in een galopje.
NOU JAAAAAAAAA, heeft moeders mooi het nakijken, hahahaaaaaaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:52

Wat een snertkind Hiphopje! Gewoon straffen met huisarrest voor dergelijke streken!
:D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:58

Sonja schreef:
Wat een snertkind Hiphopje! Gewoon straffen met huisarrest voor dergelijke streken!
:D

ja, precies. een week paardrijverbod, wat denkt ze wel niet :(

nee joh, ik vind het geweldig voor haar. het is haar enigste hobby waar ze zich echt in kan uitleven.
(ze heeft PDD-NOS, en sinds we een eigen paardje hebben zie je haar gewoon groeien. Ze leert zo veel van die privelesjes, meer dan ze in een half jaar op een manege heeft geleerd. Wil niet zeggen dat de manege niet goed is, maar daar zit je met 8 in een groep en nu is het echt prive-les. Ik geniet gewoon als ik haar bezig zie met ons alpenquarterje. Ze rijd nog steeds lekker wekelijks op de manege, het is daar zo'n gezellig meidengroepje en dat heeft ze ook hard nodig dat contact. Daarbij helpt ze nog mee door met de gehandicaptenlessen mee te lopen iedere week. Oeps, ik dwaal een beetje af, maar moest even de trotse moeder uithangen, mag wel toch :o ?)