[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:50

Wanneer ben je dan eigenlijk wél een westernruiter? Wanneer je wedstrijden start? Ik ben een vrijetijdsruiter in een westernzadel die braaf haar westernlessen volgt maar geen wedstrijdambitie heeft. Toch vind ik dat ik western rij en ik vind dat ik dat op een paardvriendelijke manier leer en (probeer) te doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:51

ik kan hier alleen nog maar om lachen wat een larie.
dus als je iets verwacht van je paard wil dat meteen zeggen dat je geen liefde ervoor hebt?

sorry hoor maar wat is het hier een trieste bekrompen amateuristisch gedoe.
ik vind het jammer voor de sport dat mensen zoals jullie zich westernruiters noemen, daardoor wordt onze sport in nederland niet serieus genomen.
dat is geen westenrijden maar vrijetijdsrijden.

en ja het kan zijn dat ik nu mensen beledig maar dan zijn de hopelijk de mensen die ook niet schromen heftige uitspraken over anderen doen.

alle buitenstaanders: dit is niet voor jullie bedoeld.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:54

Tja voor mij is het ook geen sport maar een hobby, en die mag ongedwongen en leuk zijn! ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:54

en nog 1 ding over het 2 jarig inrijden: voor je hier uitspraken over kunt moet je je eerst verdiepen in het ras. daar is het namelijk afhankelijk van.
een ander ras zou ik ook niet zo vroeg inrijden.

enig idee trouwens hoe vroeg renpaarden worden ingereden? dan zijn wij nog laat met onze 2.5 jaar....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:57

laura1986 schreef:
PaintliNger het stelt me niet echt, of echt niet, gerust dat allerlei trainers / trainigstallen paarden ongestraft in mogen rijden als ze pas twee (!) jaar oud zijn.

Ik snap wel dat er ook mensen zijn die western rijden die heb goed voorhebben met hun paardje, er moeite voor willen doen om het dier een goed en leuk leven te geven. Maar ik vind het wel echt erg dat er mensen zijn die denken dat het allemaal wel meevalt en ondertussen eerder aan mishandeling doen dan dat ze iets positiefs toevoegen...

Ben ik helemaal met je eens hoor :j
Maar met 2 jaar beginnen is niet alleen in de westernsport een feit...
Denk eens aan de hengsten (bv. KWPN) die naar de HK gaan ieder jaar...
Die worden met 2 jaar ookal gelongeerd met alle toeters en bellen....
Longeren is ook superslecht...laat staan met alle bijzetmaatregelen.... :x

Daarmee wil ik maar weereens zeggen....dit is niet alleen een probleem in de westernsport.

@Pienb: DAT is pas larie......ALLE paardenrassen zijn qua opbouw gelijk...de eén is niet eerder uitgegroeid dan de ander.....

En dan nog wat: Als jij hetgeen wat (o.a) ik beoefen amateuristisch vindt....dan blijf ik met alle plezier voor altijd een amateur (in jouw ogen).... :z
En in dat geval schaam ik me voor 'westernruiters' zoals jij...
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 26-02-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:02

Pienb schreef:
en nog 1 ding over het 2 jarig inrijden: voor je hier uitspraken over kunt moet je je eerst verdiepen in het ras. daar is het namelijk afhankelijk van.

enig idee trouwens hoe vroeg renpaarden worden ingereden? dan zijn wij nog laat met onze 2.5 jaar....

Het gaat om de groeiplaten :)* Hoe groter een paard, hoe langer het duurt totdat deze gesloten zijn en het paard 100% belast mag worden. Ras maakt wat dat betreft niks uit. http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Wijzen naar andere helpt niks. Als ze renpaarden ook vroeg inrijden dan is dat net zo fout, maar dat maakt je eigen gebeuren niet ok. Hetzelfde geld voor KWPN. Ook fout (ze gaan er niet op zitten?, dat is dan wel goed), maar dat maakt de western ´sport´ niet beter.

troi

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:06

Dit begint aardig een western ruiters (alhoewel je die vanwege de uiteenlopende meningen hier naar mijn mening absoluut niet 1 groep mag stoppen..) vs de engelse rijders bashtopic te worden.. Kweetniet of dat nu helemaal de bedoeling is mensen..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:07

Mij gaat het echt puur om wat iemand doet. Als je goed voor je paard bent ben ik helemaal blij.

Ik ga afsluiten mensen :evaw:

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:08

@Troi: Naar mijn idee is het eerder de Paardenliefhebber vs. de paardengebruikers....ongeacht discipline.....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:09

Paintlinger schreef:
@Troi: Naar mijn idee is het eerder de Paardenliefhebber vs. de paardengebruikers....ongeacht discipline.....

:j Amen PL!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:12

Paintlinger schreef:

Daar voel ik me in elk geval wel meer thuis bij (als paardenliefhebber dan :D die meestal te horen krijgt dat ze veel te lief is, *trots*, en op het moment daar veel over bijleert omdat ze een vreselijk lieve hengst rijdt die zo nu en dan even een territorium strijd wil, wat tot nu toe prima gaat)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:15

laura1986 schreef:
Pienb schreef:

Het gaat om de groeiplaten :)* Hoe groter een paard, hoe langer het duurt totdat deze gesloten zijn en het paard 100% belast mag worden. Ras maakt wat dat betreft niks uit. http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Wijzen naar andere helpt niks. Als ze renpaarden ook vroeg inrijden dan is dat net zo fout, maar dat maakt je eigen gebeuren niet ok. Hetzelfde geld voor KWPN. Ook fout (ze gaan er niet op zitten?, dat is dan wel goed), maar dat maakt de western ´sport´ niet beter.

er spelen toch nog veeeel meer dingen mee als alleen de groeiplaten!
maar, waarom zou een belg er langer over doen als een shetlander..
de verhoudingen zijn toch hetzelfde?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:22

Pienb schreef:

Jij hebt zeker die 10 jaar onder een steen gezeten ;)

Begin hier eens te lezen: [WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:23

Hey Johanna, waarom zet jij eigenlijk steeds gr johanna onder je berichten :D

gr paul

;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:26

:D Da's wel lief, vind ik :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:27

tja, schijnbaar hebben we een andere bron waar we vanuit gaan :-)
ik kijk dan liever naar aqha journal ed en info van (in mijn ogen) goede trainers.
jij naar wat mensen hier op bokt schrijven......
we blijven op dezelfde verschillen (of zoals iemand al zei 'planeten') uitkomen :-)

heb trouwens vandaag heerlijk op 'mijn' nog-net-niet-3-jarige gereden en het gaat geweldig :-) ;) *D
ze begint nu ook in de galop al redelijk rond te lopen :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:31

Nee, ik kijk naar wetenschappelijk onderzoek en niet naar wat een toptrainer zegt. Want die moet er zijn geld mee verdienen.

En wanneer er geld te verdienen valt, gaat het dier ten onder.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:31

Rom...laat maar joh...
Je hebt mensen die het niet weten.......en mensen die het niet willen weten............. :roll:

Ik heb weer genoeg onzin gelezen voor vandaag....trusten :z
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 26-02-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:34

goh, laat ik er nu hetzelfde over denken maar dan andersom :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:42

Pienb: wat ik al zei, ik respecteer je mening heus wel hoor, maar ik heb niet echt de indruk dat je graag je horizon verbreed door naar andere ideeen en denkwijzen en hokjes te kijken.

En dan vind ik gewoon jammer, maar goed, jij doet je ding en ik ook ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:48

Romkabouter schreef:
Nee, ik kijk naar wetenschappelijk onderzoek en niet naar wat een toptrainer zegt. Want die moet er zijn geld mee verdienen.

En wanneer er geld te verdienen valt, gaat het dier ten onder.

En dat is de reden dat ik niet van "topruiters", "toptrainers" en hun "topevenementen" hou. Het gaat ten koste van de paarden en levert mij alleen maar vergroeide tenen op. Een les van zo'n toptrainer bij ons in de buurt stond bij ons bekend als de "kromme tenenles", afzichtelijk wat daar vertoond werd.
Dan zie ik liever een recreatieruiter die voor de lol ook een (regionaal) wedstrijdje start en daar lol met z'n knol heeft en misschien een leuk prijsje weghaalt.

Trainers willen meestal zo snel mogelijk een paard voorzien van knopjes, zodat het voor veel geld verkocht kan worden. Die kijken niet naar het welzijn van een paard op lange termijn, vaak niet eens naar het welzijn op korte termijn, ze kijken naar de opbrengst op korte termijn. Dus de mening van trainers over de juiste leeftijd van het inrijden van een paard is op z'n zachts gezegd bevooroordeeld.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:52

Ik ken genoeg toptrainers die het beste voor hebben met hun paard. Misschien nog wel beter als menig recreatie ruiter..
niets persoonlijks hoor, maar vind wel dat er erg snel geoordeelt word over toptrainers.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:57

lees "een", niet "alle" ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:13

Romkabouter schreef:
Pienb: wat ik al zei, ik respecteer je mening heus wel hoor, maar ik heb niet echt de indruk dat je graag je horizon verbreed door naar andere ideeen en denkwijzen en hokjes te kijken.

En dan vind ik gewoon jammer, maar goed, jij doet je ding en ik ook ;)

volgens mij staan we hier allemaal niet echt open voor 'de andere kant' hoor, ik zie ook niemand van jullie met een open visie naar 'de grote trainers' ed kijken.... of zit ik er dan heel erg naast? :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:19

Ja, wel wat mij betreft ;)
Ik kijk namelijk wel naar grote trainers, waarvan ik ook veel goede dingen zie.
Maar als ze over 2jarigen beginnen spoel ik door. Dat ze dat doen wil niet zeggen dat het perse slechte trainers zijn, maar meer dat ze nu eenmaal zo opgevoed zijn en het nu de normaalste zaak van de wereld vinden.
Er zijn ook grote trainers die wel een 2jarige nog niet berijden.
Ik zeg dus ook niet dat je met een 2jarige niks mag doen he ;)