Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ods schreef:IK kan het me gewoon NIET voorstellen dat iemand die GEEN verstand heeft van paardrijden NIETS voelt als hij/zij mishandeling ziet of een stal vol met stront!!!
. qhman"]
[quote="Mac schreef:Grappig dat sommige ruiters meer dan anderhalf uur nodig zouden hebben voor het losrijden van hun paard ... terwijl ze thuis binnen een half uur klaar zijn met warming-up, cooling down EN training ...![]()
INderdaad, trainen doe je thuis, als dat op een wedstrijd nog moet dan ben je imo verkeerd bezig. Warmrijden/losrijden doe ik op een wedstrijd en dan lekker de ring in. Zo blijft mijn paard ook lekker fris en blijft hij er plezier in houden. Citaat:kort door de bocht niet?
Mishandeling en/of verwaarloosing is voor een beginnende ruiter niet altijd direct waarneembaar. Vooral niet als deze paardenpersoon in spé maar eens per week op een stal rond loopt.
Dan mag een beginnend ruiter maar één keer in de week komen maar mager is mager, das die de hele week.weet je wat mijn gedachte hierover is, niet persoonlijk naar jou toe maar naar velen andere, is dat mensen niet ZELF nadenken, de meeste ruiters staan op een westernstal, daar loopt een trainer rond, vaak als een soort goeroe, iedereen loopt er achteraan, want die trainer is het helemaal! Alles wat trainer zegt is heilig (ja ik zal het best overdrijven hoe ik het schrijf }> ) dat ondertussen hun paard naar de kl*te gaat zien ze niet, kijk maar eens wat ruiters allemaal doen, als ik voorbeelden noemen mag, te jonge paarden inrijden, trainer zegt dat het wel kan, de echte profs zullen dat misschien best kunnen, die houden zich wel aan 3 keer in de week 10 min (BV), ruiters die veelste snel een zwaarder bit pakken, hebben daar ook een verklaring voor, die klopt wel, maar als je ECHT rijden kan. Ja de trainer zegt dat ik rijden kan. Ga zo maar door, ik veroordeel niet alle ruiters bij een stal, begrijp me goed, maar ze zijn er wel op elke stal, jammer dat mensen zo achter iemand aan lopen.Citaat:als ik terug denk hoe wij begonnen zijn, en nu weet hoe we het doen, is het jammer om te moeten constateren, dat de tijd die daar voor nodig is geweest, veel te lang geduurd heeft.
Ods"]
IK kan het me gewoon NIET voorstellen dat iemand die GEEN verstand heeft van paardrijden NIETS voelt als hij/zij mishandeling ziet of een stal vol met stront!!!
[/quote]
Ik denk niet zo zeer dat de nieuweling niets zal voelen, het gaat er meer om dat een nieuweling niet meteen alles zal zien of alles door zal hebben.
Waar, als de paarden er echt slecht uit zien, dan zal er gauw een lichtje gaan branden. Dat de paarden er erg in zichzelf gekeerd bij staan of overmatig schrikkerig zijn zal iemand die net in de paarden begint, wellicht niet zo snel denken. Als het iemand al wel op valt, dan zal die persoon niet meteen het slechtste denken en zich af vragen of de paarden misschien slecht behandeld worden.
[quote="Ods"]
Dan mag een beginnend ruiter maar één keer in de week komen maar mager is mager, das die de hele week.
[/quote]
Waar, maar bijvoorbeeld als een trainer staat les te geven, is hij, hoogst waarschijnlijk, niet op hetzelfde moment bezig zijn paard te trainen. M.a.w. je ziet niet alles in ene.
[quote="Ods schreef:is dat mensen niet ZELF nadenken, de meeste ruiters staan op een westernstal, daar loopt een trainer rond, vaak als een soort goeroe, iedereen loopt er achteraan, want die trainer is het helemaal! Alles wat trainer zegt is heilig (ja ik zal het best overdrijven hoe ik het schrijf }> ) dat ondertussen hun paard naar de kl*te gaat zien ze niet, kijk maar eens wat ruiters allemaal doen, als ik voorbeelden noemen mag, te jonge paarden inrijden, trainer zegt dat het wel kan, de echte profs zullen dat misschien best kunnen, die houden zich wel aan 3 keer in de week 10 min (BV), ruiters die veelste snel een zwaarder bit pakken, hebben daar ook een verklaring voor, die klopt wel, maar als je ECHT rijden kan. Ja de trainer zegt dat ik rijden kan. Ga zo maar door, ik veroordeel niet alle ruiters bij een stal, begrijp me goed, maar ze zijn er wel op elke stal, jammer dat mensen zo achter iemand aan lopen.
cornelie schreef:Maar hoe weet iemand dat iets 'verkeerd' is als hij/zij niet weet wat 'goed' is?
.
De overige dagen gebruik ik voor (bijgezet) longeren en daarna losgooien. cornelie schreef:Maar hoe weet iemand dat iets 'verkeerd' is als hij/zij niet weet wat 'goed' is?
Maar die mensen heb je wel, wat dan? Je kan het ze vertellen, laten zien dat het anders kan, maar op een gegeven moment houd het op.qhman schreef:Als het iemand al wel op valt, dan zal die persoon niet meteen het slechtste denken en zich af vragen of de paarden misschien slecht behandeld worden. Dit schreef Vallerina,
want zo'n goeroe weet je de eerste tijd je er altijd weer een uitleg over te geven, waar je als beginner verder geen vragen meer oversteld.

Citaat:Ook waar ik met m'n paard en jaarling sta is niet alles perfect, maar mijn paard krijgt uitstekend te eten, de stallen zijn schoon en het welzijn wordt goed in de gaten gehouden.
Ikzelf zorg ervoor dat ik goed m'n ogen en oren openhoudt om elke dag weer te leren en vraag gewoon het "hoe en wat" als dat nodig is. En als iedereen dat nou eens zou doen, dan zijn we met z'n allen weer een heel klein stukje verder!
Ods"]
[quote="qhman schreef:Als het iemand al wel op valt, dan zal die persoon niet meteen het slechtste denken en zich af vragen of de paarden misschien slecht behandeld worden. Dit schreef Vallerina,
want zo'n goeroe weet je de eerste tijd je er altijd weer een uitleg over te geven, waar je als beginner verder geen vragen meer oversteld.

Citaat:Ook waar ik met m'n paard en jaarling sta is niet alles perfect, maar mijn paard krijgt uitstekend te eten, de stallen zijn schoon en het welzijn wordt goed in de gaten gehouden.
Ikzelf zorg ervoor dat ik goed m'n ogen en oren openhoudt om elke dag weer te leren en vraag gewoon het "hoe en wat" als dat nodig is. En als iedereen dat nou eens zou doen, dan zijn we met z'n allen weer een heel klein stukje verder!

Citaat:oke, maar volgens mij spreekt hier iemand, die voor me gevoel alweer langer in de sport zit. en we hadden het juist over beginners. dus laten we al die beginners stof geven om over na te denken. en hopen dat ze verder kijken dat hun neus lang is.
Als ik op tv wel eens zie wat kinderen voor programma's/tekenfilms te zien krijgen vraag ik me af of hun wel ECHT het verschil weten tussen goed en kwaad
Ik ben daarom verhuisd naar een 'doe het zelf' stal en op het moment heb ik even geen trainer. Dit wil niet zeggen dat ik elke stal/trainer slecht vind, soms zijn er maar een paar kleine dingetjes wat me niet helemaal ligt, maar ik ben gewoon nog niet de meest ideale situatie tegengekomen. En tja, helaas is dit land ook nog niet bezaaid met westerntrainers in elk dorpje dus als ik een goede trainer/stal zie die 2 uur reizen is bijv zal ik weer een afweging moeten maken